טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (תנאי כשירות לאקטואר ממונה), התשע''ח-2018.docx תזכיר טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (תנאי כשירות לאקטואר ממונה), התשע''ח-2018

טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (תנאי כשירות לאקטואר ממונה), התשע''ח-2018*

בתוקף סמכותי לפי סעיף 41ח לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[1] (להלן - החוק), אני מתקין תקנות אלה:

 

הגדרות

1.   

בתקנות אלה -

 

 

"איגוד אקטוארי מוכר" - איגוד אקטוארי שאישר הממונה ובלבד שהוא חבר באגודת האקטוארים הבינלאומית (The International Actuarial Association) ועומד בדרישות שקבעה;

 

 

"אקטואר אחר" - אקטואר ממונה או מי שעומד בדרישות תקנות 2(1) עד 2(4) ועסק בישראל בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית;

 

 

"אקטואר ממונה" - כמשמעותו בסעיף 41ד(א) לחוק;

 

 

"הודעת ענפי ביטוח" - הודעת הפיקוח על עסקי ביטוח (ענפי ביטוח), התשמ"ה-1985[2];

 

 

"עבודה אקטוארית מעשית נלווית" - תמחור, עריכת מחקרים, בניית מודלים אקטואריים או פעולות אחרות שאינן בגדר עבודה אקטוארית מעשית עיקרית;

 

 

"עבודה אקטוארית מעשית עיקרית" - הערכת התחייבויות ביטוחיות של חברת ביטוח או עריכת מאזן אקטוארי של קרן פנסיה, לרבות ביצוע עבודת ביקורת ביחס לאחד מהם;

 

 

"תחום ביטוח בריאות" כל אחד מאלה:

 

 

 

(1) ביטוח מפני תאונות אישיות כמשמעותו בסעיף 1(א)(5) להודעת ענפי ביטוח, למעט ביטוח סיעודי, ביטוח מפני אובדן כושר עבודה וביטוח נכות;

 

 

 

(2) ביטוח מפני מחלות ואשפוז כמשמעותו בסעיף 1(א)(6) להודעת ענפי ביטוח;

 

 

"תחום ביטוח דומה" - תחומי הפנסיה, הבריאות וביטוח החיים ייחשבו לתחומים דומים אלה לאלה;

 

 

"תחום ביטוח חיים" - ביטוח חיים מקיף כמשמעותו בסעיף 1(א)(1) להודעת ענפי ביטוח, ביטוח חיים כמשמעותו בסעיף 1(א)(2) להודעת ענפי ביטוח, ביטוח חיים קבוצתי הדדי כמשמעותו בסעיף 1(א)(4) להודעת ענפי ביטוח וכן ביטוח סיעודי, ביטוח מפני אובדן כושר עבודה וביטוח נכות;

 

 

"תחום ביטוח כללי" - ביטוח שאינו תחום ביטוח פנסיה, תחום ביטוח חיים או תחום ביטוח בריאות;

 

 

"תחום ביטוח פנסיה" - ביטוח פנסיה כמשמעותו בסעיף 1(א)(3) להודעת ענפי ביטוח וכן ביטוח באמצעות קופת גמל מרכזית לקצבה.

תנאי כשירות לאקטואר ממונה

2.   

לא ימונה לאקטואר ממונה במבטח בתחום ביטוח מסוים אלא מי שמתקיימים בו כל אלה:

 

 

 

(1) הוא יחיד;

 

 

 

(2) הוא מחזיק במעמד המקצועי הגבוה ביותר באיגוד אקטוארי מוכר ("Fellow");

 

 

 

(3) הוא בעל ידע ומומחיות אקטוארית מוכחת ומובהקת המאפשרים לו לעסוק בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית, בהתאם לאופי, להיקף ולמורכבות של הסיכונים הטבועים בפעילות העסקית של המבטח;

 

 

 

(4) במשך חמש שנים מתוך שבע השנים שקדמו למועד המינוי הוא עסק בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית או נלווית.

 

 

 

(5) הוא בעל ניסיון בהתאם לאחד מאלה:

 

 

 

 

(א)  במשך שלוש שנים מתוך שבע השנים שקדמו למועד המינוי, הוא עסק בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית באותו תחום ביטוח שאליו הוא מתמנה, מתוכן לפחות שנתיים בישראל;

 

 

 

 

(ב) במשך שנתיים מתוך שבע השנים שקדמו למועד המינוי, הוא עסק בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית בישראל באותו תחום ביטוח שאליו הוא מתמנה, וכן עסק במשך שנתיים בעבודה אקטוארית מעשית נלווית או במשך שנה בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית בתחום דומה;

 

 

 

 

(ג)  במשך שנה מתוך שבע השנים שקדמו למועד המינוי, הוא עסק בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית בישראל באותו תחום ביטוח שאליו הוא מתמנה, וכן עסק במשך שנתיים בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית בתחום דומה, שמתוכן לפחות שנה בישראל;

 

 

 

(6) הוא המציא ביחס לתקופות הקבועות בתקנה 2(5), לפי העניין, אישור בכתב המעיד על עיסוקו בעבודה אקטוארית מעשית, חתום בידי אקטואר אחר, או בידי גורם אחר ובלבד שנימק מדוע אין באפשרות האקטואר האחר לחתום על האישור.

 

 

 

(7) הוא אינו מנהלו הכללי של המבטח, מנהל הכספים של המבטח, דירקטור במבטח או משמש בפועל כאחד מאלה;

 

 

 

(8) לעניין אקטואר ממונה בקופת גמל מרכזית לקצבה - הוא אינו מועסק על-ידי העמית, אינו נותן לו שירותים אקטואריים ואינו נותן לו  דרך קבע שירותים אחרים;

 

 

 

(9) הוא הצהיר בכתב כי מתקיימים בו התנאים הנדרשים בתקנה זו, בנוסח שעליו הורה הממונה; הצהרה כאמור והמסמכים שצורפו לה יישמרו במשרדו הרשום של המבטח.

תנאים זמניים במינוי לראשונה כאקטואר ממונה

3.   

(א)  על אף האמור בתקנה 2, לא יכהן אדם לראשונה כאקטואר ממונה בתחום ביטוח מסוים, אלא אם במהלך השנה הראשונה לכהונתו מלווה אותו אקטואר אחר; הממונה יתן הוראות בדבר אופן הליווי וכן רשאי הוא לקבוע נסיבות שבהן ניתן יהיה לשנות את התקופה שבה נדרש יהיה האקטואר הממונה לפעול בליווי אקטואר אחר.

 

 

(ב) אקטואר ממונה המכהן לראשונה בתחום ביטוח מסוים יגיש דוחות לממונה במהלך השנה הראשונה לכהונתו; הממונה יתן הוראות בדבר אופן הגשתם של הדוחות, מתכונתם, תוכנם, מידת פירוטם ומועדי הגשתם.

הוראת מעבר

4.   

על אף האמור בתקנה 2, יראו אקטואר ממונה בתחום ביטוח מסוים שערב פרסומן של תקנות אלה מכהן כדין במבטח, המבקש להמשיך ולכהן כאקטואר ממונה באותו תחום ביטוח שבו הוא מכהן באותו מבטח או במבטחים אחרים, כמי שמקיים את תנאי הכשירות לפי תקנה 2(2).

 


דברי הסבר

כללי

סעיף 41ח לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן - חוק הפיקוח על הביטוח) מסמיך את שר האוצר לקבוע תנאי כשירות לאקטואר במבטח. עד היום לא חלו על אנשים אשר מונו כאקטוארים ממונים של מבטחים, בהתאם לסעיף 41ד(א) לחוק הפיקוח על הביטוח, תנאי כשירות אחידים ומנדטוריים. אקטוארים אלה אושרו כנושאי משרה על ידי הממונה על שוק ההון (להלן - הממונה), מתוקף סמכותו לפי סעיף 41י לחוק הפיקוח על הביטוח, בהתאם לקריטריונים פנימיים. תפקיד אקטואר ממונה דורש מיומנות אקטוארית ברמה גבוהה, והיעדר תנאי כשירות כאמור מגדיל את הסיכון שמבטח יעסיק את מי שאינו מספיק בקיא או מנוסה לתפקיד. לפיכך מוצע לקבוע תנאי כשירות לאקטואר ממונה. תנאי הכשירות המוצעים דומים במהותם לקריטריונים הפנימיים שלפיהם אושרו מינויים של אקטוארים ממונים עד היום.

 

לתקנה 1

להגדרה של "איגוד אקטוארי מוכר" - מוצע להגדיר כאיגוד אקטוארי מוכר, איגוד אקטוארי שאישר הממונה ובלבד שהוא חבר באגודת האקטוארים הבינלאומית (The International Actuarial Association) ועומד בדרישות שקבעה האגודה הבינלאומית; בין היתר לגבי קוד התנהגות מקצועית, הכשרה של אקטוארים חדשים ועמידה בדרישות הכשרה שוטפת CPD (Continuing Professional development). עמידה בדרישות אלה נדרשת לצורך חברות מלאה באיגוד והיא מבטיחה כי לאקטואר יעמדו הכלים המקצועיים הדרושים לצורך מילוי תפקידו.

 

 

לתקנה 2

           מוצע לקבוע כי כאקטואר ממונה במבטח יוכל להתמנות ולכהן רק יחיד שעומד בתנאי כשירות הנוגעים להשכלתו, לניסיונו המקצועי ולהיעדר ניגוד עניינים בעבודתו.

ביחס לדרישת ההשכלה, האקטואר נדרש להחזיק במעמד המקצועי הגבוה ביותר באיגוד אקטוארי מוכר, כלומר חבר מלא ("Fellow"). מעמד של חבר מלא באיגוד אקטוארי מוכר משמעו כי האדם עמד בכל דרישות ההכשרה של האיגוד המוכר, וממלא אחר דרישות ההתפתחות המקצועית המתמשכת של החברים. בנוסף, עליו להיות בעל ידע ומומחיות אקטוארית מוכחת ומובהקת המאפשרים לו לעסוק בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית, בהתאם לאופי, להיקף ולמורכבות של הסיכונים הטבועים בפעילות העסקית של המבטח. דרישה זו מטרתה להבטיח כי אדם הממונה כאקטואר ממונה במבטח יהיה בעל הכישורים המקצועיים הנדרשים על מנת למלא את תפקידו.

ביחס לדרישות הניסיון, נדרש כי האקטואר הממונה עסק בעבודה אקטוארית מעשית (עיקרית או נלווית) במהלך חמש שנים מתוך שבע השנים שקדמו למועד מינויו. בנוסף, נדרש כי חלק מתקופת הניסיון תהיה בישראל בהתאם לאחת מהחלופות הבאות: (1) שלוש שנים מתוך 7 שנים אחרונות בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית בתחום שאליו הוא מתמנה, מתוכן שנתיים בישראל; (2) שנתיים מתוך שבע שנים אחרונות בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית בישראל בתחום שאליו הוא מתמנה ושנתיים בעבודה אקטוארית מעשית נלווית או שנה עבודה אקטוארית מעשית עיקרית בתחום דומה; (3) שנה בעבודה אקטוארית מעשית עיקרית בישראל בתחום שאליו הוא מתמנה ושנתיים עבודה אקטוארית מעשית עיקרית בתחום דומה, מתוכן שנה בישראל.

ביחס לתקופות האמורות לעיל יידרש האקטואר להציג אסמכתאות המעידות על הניסיון שצבר.

דרישות הניסיון נועדו להבטיח כי האקטואר הממונה יהיה בעל ניסיון פרקטי בהערכת התחייבויות ביטוחיות של חברת ביטוח או מאזן אקטוארי של קרן פנסיה לרבות על-ידי ביצוע עבודת ביקורת, בתחום שבו הוא עתיד להתמנות, תוך דגש על ניסיון פרקטי בישראל לאור הסביבה העסקית והרגולציה הייחודיים לישראל.

לבסוף, כדי למנוע מצב של ניגוד עניינים מוצע לקבוע כי לא יוכל לכהן כאקטואר ממונה מי שמכהן כמנהל הכללי, מנהל הכספים או דירקטור של המבטח, ובקופת גמל מרכזית לקצבה לא יוכל לכהן כאקטואר ממונה גם מי שמועסק על ידי העמית או נותן לו שירותים אקטואריים או שירותים אחרים דרך קבע.

 

לתקנה 3

במינוי לראשונה של אקטואר ממונה בתחום ביטוח מסוים מוצע לקבוע כי הוא יידרש לליווי במהלך השנה הראשונה על ידי אקטואר אחר. הממונה יתן הוראות לעניין אופן הליווי וכן רשאי הוא לתת נסיבות שבהן ניתן יהיה לשנות את התקופה הנדרשת לליווי. מטרת הליווי היא לוודא כי לאקטואר הממונה תהיה יכולת להתייעץ ולקבל הערות ומשוב מאקטואר נוסף, כך שיעמדו בפניו הכלים האופטימליים שיאפשרו לו למלא את תפקידו כראוי.

אקטואר ממונה המכהן לראשונה בתחום ביטוח מסוים יגיש לממונה דוחות. הממונה יקבע הוראות בדבר אופן הגשתם של הדוחות, מתכונתם, תוכנם, מידת פירוטם ומועדי הגשתם.

 

לתקנה 4

מוצע לקבוע כי יראו אקטואר ממונה בתחום ביטוח מסוים שערב פרסומן של תקנות אלה כבר מכהן כדין במבטח, והוא מבקש להמשיך ולכהן כאקטואר ממונה באותו תחום ביטוח שבו הוא מכהן, באותו מבטח או במבטחים אחרים, כמי שמקיים את תנאי הכשירות לפי תקנה 2(2) ומחזיק במעמד המקצועי הגבוה ביותר באיגוד אקטוארי מוכר.

 

 

 

 



* הצעת חוק מס' פ/...; הועברה לוועדה ביום...  . 

[1] ס"ח תשמ"א, עמ' 208; ס"ח תשע"ז, עמ' 1048.

[2] ק"ת תשמ"ח, עמ' 1416; ק"ת תשנ"ח, עמ' 948.