תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק להגנת חיית הבר, תשט"ו-1955 (תיקון מס'...), התשע"ח–2018.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מוצע לתקן את סעיף 12(א) לחוק, שעניינו חילוט דבר שנעברה בו עבירה. סעיף זה מאפשר חילוט של כלי ציד ואמצעי ציד ששימשו לביצוע עבירה לפי החוק, וכן של חיית בר שניצודה שלא כדין. הוראה זו מסויגת בכך שאינה חלה לגבי כלי רכב ממונע. מוצע לתקן את הסעיף באופן שיבוטל הסייג, ויתאפשר חילוט של כלי רכב ששימש לביצוע העבירה, שכן ציד מכלי רכב מאפשר פגיעה מוגברת בחיות בר כשהוא מצטרף לאמצעי ציד אחרים. יתרה מזאת, חלק מהעבירות לפי החוק כרוכות בשימוש ברכב, לדוגמא ציד בשיטה של רדיפה בכלי רכב לפי סעיף 5(4) לחוק. לאור זאת, אין הצדקה להבחין בין כלי רכב לבין אמצעים אחרים המשמשים לציד.
עוד מוצע לתקן את סעיף 12(א) ולבטל את ההגבלה שהוטלה על בית משפט באי חילוט רכב שבעליהם לא היו אשמים באותה עבירה. יש צורך בהענקת שיקול דעת לבית המשפט להחליט על חילוט של חפץ כולל רכב שנעשתה בו עבירה, הגם והוא אינו בבעלות הנאשם. זאת משום שישנם ציידים רבים המשתמשים בכלי רכב או חפצים אחרים לביצוע עבירת הציד, שניתנו להם בהסכמה על-ידי בעליהם. המצב המשפטי הקיים מעודד שימוש בחפצים או כלי רכב של אחרים מתוך ידיעה כי אלה לא יחולטו בשל ביצוע העבירה. לפיכך, יש להילחם בתופעה זו ולאפשר לבית המשפט לחלט את האמצעים ששימשו לביצוע העבירה על אף שבעליהם לא נאשמו בה.
יצוין, כי לפי הסיפא לסעיף 12(א) הקיים, הוראה זו אינה גורעת מסמכות בית המשפט לתת הוראה אחרת, ובכלל זה היא מאפשרת את ההסדר הקיים בסעיף 40 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (נוסח חדש) התשכ"ט-1969 (להלן: "הפסד"פ"), המעניק שיקול דעת לבית המשפט להחליט על חילוט של חפץ, אשר הטוען לבעלות עליו אינו שותף לעבירה.
עוד מוצע לתקן את סעיף 12(ב) לחוק, באופן שהוראה בדבר חילוט של חפץ שלא נדרש תינתן בידי מנהל הרשות, או מי שהסמיך לכך, ולא בידי שר החקלאות ופיתוח הכפר.
התיקון המוצע נכלל בעבר בהצעת חוק לתיקון החוק העיקרי, אשר אושר בקריאה ראשונה בשנת 2011. מאחר שהצעת החוק בכללותה לא קודמה לאחר מכן, מוצע לכלול תיקון נקודתי זה, שחשיבותו רבה לשיפור כלי האכיפה של רשות הטבע והגנים.
ג. עיקרי החוק המוצע
על מנת למגר את התופעה הרווחת של השימוש בכלי רכב לטובת ציד של חיות הבר המוגנות, מוצע כי יתאפשר חילוטו של כלי הרכב המשמש את מבצע העבירה במסגרת פעילות הציד הבלתי חוקית, לרבות אם אינם בבעלותו. בנוסף, מוצע כי מנהל רשות הטבע והגנים או מי שהסמיכו לכך, יהיה רשאי לצוות על חילוט תפוס לאוצר המדינה במקום בו עברו שישה חודשים מיום תפיסת החפץ, כאשר לא נתבע אדם לדין ולא הוכחה בעלותו של אדם על התפוס. זאת חלף סמכות שר החקלאות לעשות כן.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן סעיף 12 לפי הנוסח המוצע.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין.
ו. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק מוצע:
הצעת חוק להגנת חיית הבר (תיקון מס'..), התשע"ח – 2018
|
תיקון סעיף 12 |
1. |
בחוק להגנת חיית הבר, התשט"ו-[1]1955 - |
|
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), במקום "פרט לכלי רכב ממונע" יבוא "לרבות כלי רכב" והמשפט החל במילים "אולם לא יצווה בית המשפט" עד "אשמים באותה עבירה" - יימחק; |
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), במקום "שר החקלאות" יבוא "המנהל או מי שהוא הסמיך לכך". |
|
תחילה |
2. |
תחילתו של חוק זה שלושים ימים מיום פרסומו. |
|
|
|
|
|
|