תזכיר חוק-יסוד הממשלה - ביטול הוראות המניין החוקי.docx תזכיר חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס' _) (ביטול סעיף 40(א2))

תזכיר חוק-יסוד

 

א. שם חוק-היסוד המוצע

חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס' ...) (ביטול סעיף 40(א2))

 

ב. מטרת חוק-היסוד המוצע והצורך בו

מוצע לבטל את סעיף 40(א2) לחוק-יסוד: הממשלה, הקובע הוראות לעניין המניין החוקי לקבלת החלטת ועדת שרים על פתיחה במלחמה או על נקיטת פעולה צבאית משמעותית, העלולה להוביל, ברמת הסתברות קרובה לוודאי, למלחמה. הממשלה סבורה כי נכון שלא לקבוע בחוק-היסוד הוראות לעניין מניין חוקי לקבלת החלטה זו, ותחת זאת, לשמר את הגמישות הנדרשת לעניין אופן קבלת ההחלטה, בכפוף למבחני הסבירות המינהלית.

 

ג. עיקרי חוק-היסוד המוצע

ביטול סעיף 40(א2) לחוק-היסוד, על יסוד הטעמים שלעיל ולהלן ובהתאם לנוסח המוצע שלהלן.

 

ד. השפעת תזכיר חוק-היסוד המוצע על חוק-היסוד הקיים

יתוקן סעיף 40 לחוק-היסוד, לפי הנוסח המוצע שלהלן.

 

ה. השפעת תזכיר חוק-היסוד המוצע על תקציב המדינה

אין

 

ו. השפעת תזכיר חוק-היסוד המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ז. להלן נוסח תזכיר חוק-היסוד המוצע


 

תזכיר חוק-יסוד מטעם משרד המשפטים:

תזכיר חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס'...) (ביטול סעיף 40(א2))

 

 

 

תיקון סעיף 40

1.  

בסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה[1], סעיף קטן (א2) – בטל.

דברי הסבר

סעיף 1       ביום י"ז באייר התשע"ח (2 במאי 2018) פורסם ברשומות תיקון מס' 6 לחוק-יסוד: הממשלה (להלן – תיקון מס' 6), העוסק בסמכויות לעניין פתיחה במלחמה ונקיטת פעולה צבאית משמעותית, העלולה להוביל, ברמת הסתברות קרובה לוודאי, למלחמה. בגדרו של תיקון מס' 6 נקבע, בין היתר, כי הממשלה רשאית לאצול את סמכותה להחליט על פתיחה במלחמה או על נקיטת פעולה צבאית משמעותית, כאמור בסעיף 40(א) לחוק-היסוד, דרך כלל או במקרה מסוים, לוועדת שרים שנקבעה בחוק; וכי אם החליטה הממשלה על אצילת סמכותה כאמור, תפעיל ועדת השרים את סמכותה רק אם מצא ראש הממשלה כי הפעלת הסמכות בידי הוועדה, במקום הממשלה, נדרשת, בנסיבות העניין, בשל טעמים של ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה, לרבות טעמי סודיות הכרוכים בהם. במקביל, פורסם ברשומות חוק הממשלה (תיקון מס' 12) התשע"ח-2018[2], בו נקבע כי אצילת סמכות הממשלה כאמור תהיה לוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי.

 

בהמשך לכך, בסעיף 40(א2) לחוק-היסוד, אשר התקבל אף הוא במסגרת תיקון מס' 6, נקבעו הוראות לעניין המניין החוקי לקבלת ההחלטה האמורה בוועדת השרים, כלהלן:

 

"(א2)          אצלה הממשלה את סמכותה כאמור בסעיף קטן (א1), יהיה המניין החוקי לקבלת ההחלטה בוועדת השרים מחצית מחברי הממשלה המכהנים בוועדה; ואולם בנסיבות קיצוניות ומנימוקים שיירשמו, ואם הדבר הכרחי מטעמי דחיפות שאינם מאפשרים לכנס את המניין החוקי האמור, רשאים ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלטה במניין חוקי מצומצם יותר."

 

לאחר בחינה נוספת, הממשלה סבורה כי יש לבטל את ההוראות שנקבעו בסעיף קטן (א2).

 

החלטת ועדת השרים לעניין פתיחה במלחמה או נקיטת פעולה צבאית משמעותית העלולה להוביל, ברמת הסתברות קרובה לוודאי, למלחמה, ראוי כי תתקבל בהרכב רחב ככל הניתן. יחד עם זאת, מאחר שעשויות להתקיים נסיבות חריגות שבהן לא תהיה אפשרות לכנס את המניין האמור ומנגד תידרש להתקבל החלטה כאמור באופן דחוף, הממשלה סבורה כי נכון שלא לקבוע בחוק-היסוד מניין חוקי קשיח כלשהו לקבלת החלטה זו, אשר מחייב לקבוע, לצדו, חריג לאותן נסיבות חריגות. תחת זאת, מוצע כי תישמר הגמישות הנדרשת לעניין אופן קבלת החלטה זו, בכפוף למבחני הסבירות המינהלית.



[1] ס"ח התשס"א, עמ' 158; התשע"ח, עמ' 636.

[2] ס"ח התשס"א, עמ' 168; התשע"ח, עמ' 637.