טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני)(תיקון), התשע''ח-2018.docx תזכיר טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני)(תיקון), התשע"ח-2018

טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני)(תיקון), התשע"ח-2018

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 44ד(א) ו-55א לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[1] (להלן – החוק), סעיף 131(א) לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994[2] (להלן – חוק השקעות משותפות), וסעיף 42 לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995[3] (להלן – חוק הסדרת העיסוק) לפי הצעת רשות ניירות ערך ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.   

בתקנה 1 לתקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני), התשס"ג-2003[4] (להלן – התקנות העיקריות)-

 

 

 

(1) בהגדרת "גורם מדווח" במקום "או חברת בעלת רישיון זירה" יבוא "חברה בעלת רישיון זירה, רכז הצעה, בורסה או מסלקה".

 

 

 

(2) בסוף ההגדרה "מסמך" יבוא:

 

 

 

 

"לגבי רכז הצעה – דוח, הודעה, מידע, או אישור הכלולים בהם וכל מסמך אחר שהוא חייב בהגשתו לפי החוק, וכן בקשה לפי תקנה 2 לתקנות ניירות ערך (הצעת ניירות ערך באמצעות רכז הצעה), התשע"ח-2017[5];

 

 

 

 

לגבי בורסה ומסלקה – דוח, ידיעה, מידע וכל מסמך אחר שהן חייבות בהגשתו לפי החוק;";

 

 

 

(3)  אחרי ההגדרה "מסמך" יבוא:

 

 

 

 

 ""מפיץ מידע" – אדם שמפיץ מידע גולמי, מעובד או חלקי על בסיס נתונים שהורדו לפי תקנה 16(ב) לתקנות אלה;";

 

 

 

(4) אחרי ההגדרה "קרן" יבוא:

 

 

 

 

 ""רישיון בורסה" – כמשמעותו בסעיף 45(א) לחוק; 

 

 

 

 

"רישיון מסלקה" – כמשמעותו בסעיף 50א(א1) לחוק;

 

 

 

 

"רכז הצעה – כמשמעותו בסעיף 15ב(4א)(א) לחוק;".

תיקון תקנה 5

2.   

בתקנה 5(א) לתקנות העיקריות, אחרי "תאגיד מדווח" יבוא, "רכז הצעה, בורסה, מסלקה".

תיקון תקנה 15א

3.   

בתקנה 15א לתקנות העיקריות-

 

 

(1)  

בכותרת השוליים, אחרי המילה "זירה" יבוא "רישיון בורסה, רישיון מסלקה או להירשם כרכז הצעה";

 

 

(2)  

בתקנת משנה (א) אחרי "זירה" יבוא "רישיון בורסה, רישיון מסלקה או חברה המבקשת להירשם כרכז הצעה".

תיקון תקנה 16

4.   

בתקנה 16 לתקנות העיקריות -

 

 

(1)  

בתקנת משנה (ב) אחרי "ושמירתם" יבוא "או קבלת נתונים שפורסמו בעבר באתר ההפצה לבקשתו של מפיץ מידע מהרשות,";

 

 

(2)

בתקנת משנה (ג) במקום "שהיא בהיקף סביר או שאינה מיועדת לצורך מכירה" יבוא "או קבלת נתונים שפורסמו בעבר באתר ההפצה שהם בהיקף סביר או שאינם מיועדים לצורך מכירה".

החלפת תקנה 17

5.   

במקום תקנה 17 לתקנות העיקריות יבוא-

 

 

מגבלות על הפצת מידע

17.

(א)  הפצת מידע על ידי מפיץ מידע תהיה על אחריותו המלאה והבלעדית, ויצוין בו, בהבלטה מיוחדת, כי המידע המופץ הוא באחריות מפיץ המידע בלבד, כי המידע יכול שיהיה חלקי או עיבוד של מידע, וכי המידע המלא והמחייב הוא המידע שנכלל בדיווח שהוגש לרשות ומופיע באתר ההפצה.

 

 

 

 

 

 

(ב) בלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (א), מקום שנכלל בדיווח האלקטרוני דף לוואי, לא יפיץ מפיץ המידע את דף הלוואי במתכונת ובמבנה שהוגש בו דף הלוואי לרשות, ואולם רשאי מפיץ המידע לעשות שימוש בנתונים המופיעים בדף הלוואי, לעבדם ולפרסמם בכפוף לאמור בתקנת משנה (א).

תיקון התוספת

6.   

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות אחרי פרט (א) יבוא:

 

 

 

 "א1. קבלת נתונים לגבי חודש קלנדרי אחד או חלקו שפורסמו בעבר באתר הפצה, לבקשת מפיץ מידע מהרשות לפי תקנה 16(ב)

6,700".

תחילה

7.   

תחילתן של תקנות אלה שלושים ימים מיום פרסומן.

_____________ התשע"ח

(________________2018)

(חמ 3-3252 –ת1)                                                                                

____________________

משה כחלון      

שר האוצר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

סעיף 44ב(א) לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 (להלן: "החוק") קובע כי מסמך שיש להגישו לרשות לפי החוק יוגש בהתאם להוראות פרק ז'1 לחוק העוסק בדיווח אלקטרוני. תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני), התשס"ג-2003 (להלן: "תקנות דיווח אלקטרוני"), אשר הותקנו מכוח פרק זה, קובעות את אופן הדיווח האלקטרוני של "גורם מדווח", כהגדרתו בתקנות אלה, לרבות אופן האישור והחתימה על מסמכים המוגשים לרשות, חובת מינוי מורשי חתימה אלקטרונית מטעם הגורמים המדווחים, אופן הדיווח האלקטרוני של גורמים מדווחים ושל גורמים העתידים להפוך לגורמים מדווחים כהגדרתם בתקנות דיווח אלקטרוני, וכן הוראות נוספות בדבר עיון ושימוש במידע.

בדצמבר 2017 נכנסו לתוקפן תקנות ניירות ערך (הצעת ניירות ערך באמצעות רכז הצעה),  התשע"ז-2017 (להלן: "תקנות רכז הצעה"). תקנות אלה קובעות, בין היתר, אלו בקשות ודיווחים נדרש רכז הצעה להגיש לרשות, בקשות ודיווחים אשר על פי  החוק יש להגיש לרשות באמצעות מערכת לדיווח אלקטרוני (להלן: "מערכת המגנ"א"). על מנת לאפשר לרכז הצעה לעמוד בחובתו כאמור מוצע לערוך מספר תיקונים בתקנות דיווח אלקטרוני.

בנוסף, ביולי 2017 נכנס לתוקף חוק ניירות ערך (תיקון מס' 63), התשע"ז-2017 אשר קבע חובות רישוי, דיווח ופיקוח חדשות על בורסות ומסלקות. מוצע להחיל את תקנות דיווח אלקטרוני גם על גורמים אלה על מנת לאפשר להם להגיש את הדיווחים והבקשות שהם מחויבים בהם באמצעות מערכת המגנ"א.

 

תיקונים נוספים מוצעים לגבי "מפיץ", שהוא מי שמפיץ מידע גולמי, מעובד או חלקי על בסיס נתונים שהורדו מאתר ההפצה של המגנ"א באופן מסחרי כחלק מעיסוקו (להלן: "מפיץ מידע"). התחברות כמפיץ למגנ"א, מאפשרת התחברות לממשק דרכו ניתן למשוך דיווחים מיד עם קליטתם במערכת ועד לתקופה של שבוע. לשון התקנות כיום הינה כללית ואינה מתייחסת לפניות של מפיץ מידע לרשות בבקשות פרטניות לקבלת נתונים מסוימים מתקופות עבר, ממילא הרשות גם אינה יכולה לגבות אגרה לכיסוי העלויות הכרוכות במענה לבקשה כזו. לפיכך, מוצע להוסיף בתקנות אפשרות להגשת בקשה לקבלת נתונים בנסיבות בהן מפיץ מידע יבקש נתונים שלא נמשכו על ידו בפרק הזמן שעמד לרשותו לעשות כן (שבוע ממועד פרסום המידע) או מפיץ מידע שיבקש לקבל מידע מהעבר בתקופה בה הוא לא היה רשום כמפיץ מידע ולפיכך לא הייתה לו גישה להורדתו.

 

לתקנה 1- מוצע להוסיף להגדרת "גורם מדווח", כאמור, רכז הצעה, בורסה ומסלקה. בהתאם, מוצע להוסיף את המסמכים הרלוונטיים לגופים אלה בהגדרה "מסמך", ולהגדיר גם "רישיון בורסה", "רישיון מסלקה" ו-"רכז הצעה". נוסף לכל אלה, מוצע להוסיף הגדרה ל"מפיץ מידע", חלף הגדרת "מפיץ" המופיעה בתקנה 17 לתקנות כנוסחה כיום, ואשר מוצע לשנותה.

 

לתקנה 2- מוצע לתקן את תקנה 5 העוסקת במינוי מורשה חתימה אלקטרונית כך שתחול גם על רכז הצעה, בורסה ומסלקה. גורמים כאמור ימנו שני נושאי משרה בכירה לפחות לשמש מורשי חתימה אלקטרונית מטעמם.

לתקנה 3- מוצע לתקן את תקנה 15א, העוסקת בבקשות רישיון, כך שתחול גם על בקשות לקבלת רישיון בורסה, רשיון מסלקה, או בקשה להירשם כרכז הצעה.

 

לתקנה 4- מוצע לתקן את תקנה 16 ולקבוע אגרה במקרה של בקשה לקבלת נתונים שפורסמו בעבר באתר ההפצה לבקשתו של מפיץ מידע מהרשות. מקרה זה יכול להתרחש, כאמור לעיל, הן במקרים בהם מפיץ המידע לא משך את המידע בזמן שעמד לרשותו, והן במקרים בהם מפיץ המידע מבקש מידע שפורסם לפני רישומו כמפיץ מידע.

 

לתקנה 5- כיון שהמונח "מפיץ" הינו מונח המוכר לצרכים אחרים בתחום ניירות ערך מוצע לתקן את תקנה 17 כך שחלף השימוש בהגדרת "מפיץ" ייעשה שימוש במונח "מפיץ מידע" במקומה, שהוא מתאים ומדויק יותר לתחום בו עוסקות התקנות.

 

לתקנה 6- מוצע לתקן את התוספת הראשונה ולקבוע בה אגרה בעד טיפול בבקשה לפי תקנה 4 שלעיל.

 

 



[1] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234; התשס"ג, עמ' 70.

[2] ס"ח התשנ"ד, עמ' 308; התשע"ז, עמ' 1064.

[3] ס"ח התשנ"ה, עמ' 416; התשע"ז, עמ' 1070.

[4] ק"ת התשס"ג, עמ' 665; התשע"ו, עמ' 182.

[5] ק"ת התשע"ז, עמ' 1238.