תזכיר חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ).docx תזכיר חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס'_), התשע"ח-2018

א.                  שם החוק המוצע:  

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס'...), התשע"ח, 2018

 

ב.              מטרת החוק והצורך בו:

 סימן יא בפרק ח1 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998 (להלן – "החוק") קובע, בין היתר, מי כשיר להיות מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה (להלן – "מורשה לנגישות מתו"ס"). בסעיף 19מא(ג) נקבע כי חוות הדעת של מורשה לנגישות מתו"ס שהוא הנדסאי, של אדריכל רשום שאינו רשוי או של מהנדס רשום ושאינו רשוי תהיה תקפה רק לענין אותו סוג מבנה שהוא מוסמך לגביו לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח – 1958 (להלן – "חוק המהנדסים והאדריכלים").

לאור פניות של גורמי מקצוע שונים, הוקם צוות בינמשרדי שכלל את נציגי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, נציגי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ונציגי ארגונים, לבחינה האם הגבלת הסמכויות של מורשה לנגישות מתו"ס והתאמתן לייחוד הפעולות שמכוח חוק המהנדסים והאדריכלים, נכונה ומתחייבת מכוח ההכשרה והניסיון המקצועי שבידי בעלי המקצוע השונים.

במסגרת הבחינה הנ"ל נבדקו תכניות הלימודים של בעלי המקצוע השונים וההכשרה שבדיהם ביחס לפעולות אשר מוסמך מורשה לנגישות מתו"ס לבצע. הבדיקות הנ"ל העלו שהקבלת  הסמכויות של הנדסאי, של אדריכל רשום שאינו רשוי או של מהנדס רשום שאינו רשוי לסמכויות שמכוח חוק המהנדסים והאדריכלים אינה נכונה וכי ניתן לתת לבעלי המקצוע הנ"ל סמכויות נוספות, בהתחשב בכך שתפקידו של מורשה נגישות המתו"ס מתבטא במתן ייעוץ בתחומי הניגשות ולא בתכנון המבנה. עיקר תפקידו של מורשה נגישות המתו"ס הינו להבטיח כי האלמנטים המתוכננים יתאימו לכללי הנגישות ובכל מקרה שבו נדרשים שינויים והתאמות בתכנון עליו להפנות את תשומת ליבו של האדריכל או מהנדס המבנים.

לאור האמור, מוצע לתקן את סעיף 19מא(ג) לחוק כך שהסמכויות לתת חוות דעת של מורשה לנגישות מתו"ס ייקבעו בהתאם לסוגי המבנים השונים הקבועים בתוספת החמישית. 

ג.          עיקרי החוק המוצע:  

מוצע לתקן את סעיף 19מא(ג) לחוק כך שהסמכויות לתת חוות דעת של מורשה לנגישות מתו"ס יקבעו בהתאם לסוגי המבנים השונים הקבועים בתוספת החמישית.

ד.         השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

ראה בנוסח תזכיר החוק.

ה.         השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה:

אין השפעה על תקציב המדינה.

ו.        השפעת החוק המוצע על ההיבט המינהלי:

 אין השפעה על ההיבט המינהלי.

ז.       להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

 

תיקון סעיף 19מא(ג)

1.  

בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998 (להלן – "החוק") בסעיף  19מא(ג), במקום האמור בו יבוא – "לשם קיום הוראות נגישות לפי פרק זה, לפי חוק התכנון והבניה ולפי כל חיקוק אחר שבו נקבעה חובה למתן חוות דעת של מורשה נגישות, יהיה מוסמך מורשה נגישות מבנים, תשתיות וסביבה שהוא אחד מאלה המנויים בפסקה (ב)(1), לתת חוות דעת לעניין סוג המבנים שנקבעו בחלק א' לתוספת החמישית ומהנדס רשוי או אדריכל רשוי יהיה מוסמך לתת חוות דעת לעניין סוג המבנים שנקבעו בחלק ב' לתוספת החמישית.".  

הוספת סעיף  19מא(ג1)

2.

אחרי סעיף 19מא(ג) לחוק יבוא:

 

 

שינוי התוספת החמישית

19מא(ג1)

"שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בהתייעצות עם הנציב רשאי לשנות את התוספת החמישית."

הוספת תוספת חמישית

3.

אחרי התוספת הרביעית לחוק, יבוא:

 

 

 

"תוספת חמישית

סעיף 19(מא)(ג)

חלק א'

רשימת מבנים שלגביהם מוסמך מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה שהוא אחד מהמנויים בסעיף 19מא(ב)(1), לתת חוות דעת:

  1. בנייני מגורים;
  2. מקום עבודה עד 2,000 מ"ר;
  3. מתקן של גוף ציבורי ששטחו העיקרי עד 500 מ"ר;
  4. חנות, כלבו, מרכז מסחרי ששטחו הכולל קטן מ-2,000 מ"ר;
  5. מרכול, מכולת, סופרמרקט, מקום למכירת מזון, שוק, קיוסק;
  6. מסעדה, בית קפה, בר או כל מקום שמגישים בו מזון ומשקאות עד ל-200 מ"ר שטח סועדים;
  7. משרד או בנין משרדים ששטחו הכולל קטן מ-2,000 מ"ר;
  8. בניין של מוסד חינוך בן קומה אחת;
  9. גן ילדים;
  10. סוכנות ביטוח, סוכנות לתיווך מקרקעין, סוכנות נסיעות, משרד או מקום המשמש בדרך כלל ארגון עובדים או מפלגה, בית מרקחת, מקום לממכר תרופות שלא בבית מרקחת, בית דואר לרבות מתקן לחלוקת דואר וסוכנות דואר, מכבסה לרבות שירות לניקוי יבש, מוסך, מכון יופי, מספרה, סנדלריה, תחנת דלק, מרכז אינטרנט, או כל מקום שמספק שירות מעין אלה לציבור;
  11. חדר כושר עד 50 מ"ר;
  12. חניון, תחנת אוטובוס, תחנת מוניות ;
  13. בית חולים לבעלי חיים, מעבדה או מכון לביצוע בדיקות רפואיות לבעלי חיים, מרפאה לבעלי חיים, או כל מקום המספק שירותי בריאות לבעלי חיים;
  14. גלריה לאומנות;
  15. גן ציבורי עד 500 מ"ר;
  16. חלק מאולפן טלוויזיה, אולפן רדיו או חלק מכל מקום המשמש באופן קבוע לראיונות לתקשורת;
  17. בתי שימוש ציבוריים ;
  18. מקום להצבת קלפי;
  19. מדרכות וצמתים מקומיים, ולא כחלק מתוכנית כוללת.

 

 

 

 

 

 

 

 

חלק ב'

רשימת מבנים שלגביהם מוסמך מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה   מהנדסים ואדריכלים שהוא מהנדס רשוי או אדריכל רשוי לתת חוות דעת:  

 

  1. בניין משרדים ששטחו העיקרי גדול מ-2,000
  2. מקום עבודה מעל 2,000 מ"ר
  3. מתקן של גוף ציבורי ששטחו העיקרי גדול מ-500 מ"ר
  4. מסעדה, בית קפה, בר או כל מקום שמגישים בו מזון ומשקאות מ-200 מ"ר שטח סועדים;
  5. אולם הרצאות, מרכז כנסים, אולם שמחות, גן אירועים, מרכז קהילתי, מקום המשמש להתכנסות;
  6. אולם ספורט או מתקן ספורט, בריכת שחיה, חוף רחצה, מקום מרפא, או כל מקום להתעמלות ולפנאי מעל 50 מ"ר;
  7. בית חולים, מכון לביצוע בדיקות רפואיות, מרפאה מעל 200 מ"ר
  8. בית מלון, פנסיון, אכסניה, בית הארחה או כל מקום, המספק שירותי אירוח ולינה ובו מעל 6 יחידות אכסון
  9. בית משפט ובית דין, בית דין צבאי, בית מעצר, בית סוהר
  10. בניין של מוסד חינוך, שאינו גן ילדים, בן קומה יותר מקומה אחת
  11. בית קולנוע, תיאטרון, אולם מופעים, דיסקוטק, אצטדיון או כל מקום, המשמש למופעים ולבידור, באופן קבוע או זמני מעל 200 מ"
  12. בית תפילה, או כל מקום המספק שירותי דת מעל 200 מ"ר
  13. מקווה
  14. מוזיאון, ספריה או כל מקום לתרבות ואמנות (מלבד גלריה) מעל 200 מ"ר
  15. מתקן מרכזי של תחבורה ציבורית, נמל (ימי, אווירי) תחנת רכבת
  16. כל מקום של שירותי מגורים או לינה לתקופות קצובות (כגון בית אבות, מעון סטודנטים)
  17. מרכז מבקרים מעל 200 מ"ר
  18. כלבו, מרכז מסחרי שהשטח העיקרי שלו גדול מ-2,000 מ"ר 
  19. מרכז תעסוקה, פנאי או מקום מגורים לאנשים עם מוגבלות
  20. מקום שאינו בניין הכולל – יניב יוסיף הצעה בהתייחס לבתי עלמין, גני חיות, חוף רחצה וכו'
  21. אתרי טבע .