תקנות הגנת הצומח (קיום הוראות תווית אריזה) (תיקון), התשע"ח-2018
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 2(4) לחוק הגנת הצומח, התשט"ז - 1956[1] (להלן-החוק), ולאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת לפי סעיף 9 לחוק, אני מתקין תקנות אלה:
|
||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנה 1 לתקנות הגנת הצומח (קיום הוראות תווית אריזה), התשל"ז-1977[2] (להלן – התקנות העיקריות), במקום "מנהל האגף להגנת הצומח, כמפורט בתקנה 3 לתקנות הגנת הצומח (הסדר מכירת תכשירים כימיים), תשכ"ז-1967", יבוא: |
||
|
|
|
"מנהל האגף להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, או מי שהוא הסמיכו לעניין תקנות אלה (להלן – המנהל), כמפורט בתקנה 5 לתקנות הגנת הצומח (הסדר יבוא ומכירה של תכשירים כימיים), תשנ"ה-1994". |
||
|
הוספת תקנה 1א |
2. |
אחרי תקנה 1 לתקנות העיקריות, יבוא: |
||
|
|
|
"הוראות לעניין גידול קנביס |
1א. |
על אף האמור בתקנה 1, רשאי אדם להשתמש בתכשיר הדברה לגידול קנבוס, כהגדרתו בפקודת הסמים [נוסח חדש], התשל"ג-1973[3] (להלן – הפקודה), שניתן רישיון לגידולו לפי סעיף 6 לפקודה, אף אם הקנבוס אינו מופיע בהוראות השימוש בתווית אריזתו ובלבד שהוא מפעילו בהתאם להוראות פרטניות שנמסרו לו מהמנהל". |
|
הוראת שעה |
3. |
תוקפה של תקנה 2 למשך 3 שנים. |
||
____________ התשע"ח
(___________ 2018)
(חמ )
_______________________
אורי יהודה אריאל הכהן
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
א. כללי
תקנות הגנת הצומח (הסדר יבוא ומכירה של תכשירים כימיים), התשנ"ה-1994 (להלן – תקנות התכשירים) מסדירות את דרך רישומם של תכשירי הדברה לצמחים. בין היתר, תקנה 5 לתקנות התכשירים קובעת את תוכן תווית האריזה של תכשיר. כך, על התווית לכלול, לדוגמא, את הפרטים הבאים: מטרת השימוש בתכשיר, אופן השימוש בתכשיר ובכלל כך פירוט הגידולים שלהם הוא מיועד, כמות התכשיר לדונם או הריכוז הדרוש נגד כל נגע בכל גידול, ומועד אחרון לשימוש בתכשיר לפני אסיף בכל גידול אכיל.
עוד קובעות תקנות התכשירים כי אין למכור תכשיר שאין לו תעודת רישום בת תוקף ואין למכור תכשיר אלא אם תווית האריזה שאושרה לאותו תכשיר מצורפת לו.
בנוסף לתקנות התכשירים, הותקנו תקנות הגנת הצומח (קיום הוראות תווית אריזה), התשל"ז-1977 (להלן – תקנות התווית). תקנות התווית משלימות את הסדר הייבוא והמכירה שבתקנות התכשירים, וקובעות כי אין להפעיל תכשיר הדברה בעל תעודת רישום אלא לגבי נגעים וגידולים ובהתאם להוראות השימוש המפורטות בתווית האריזה שאושרה לפי תקנות התכשירים.
טיוטת התקנות המופצת כעת להערות הציבור (להלן - טיוטת התקנות) מבקשת להחריג מתחולת תקנות התווית, לפרק זמן מוגבל של 3 שנים, את השימוש בתכשירים רשומים ביחס לגידול צמח הקנביס המיועד לשימוש רפואי, שהותר לפי פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973 (להלן – פקודת הסמים המסוכנים).
ב. דברי הסבר מפורטים
תקנה 1 – תיקון תקנה 1 לתקנות העיקריות
תקנות התווית מפנות להוראות השימוש שבתווית, כמפורט בתקנה 3 לתקנות הגנת הצומח (הסדר מכירת תכשירים כימיים), תשכ"ז-1967. אולם, תקנות אלו הוחלפו בשנת 1994 בתקנות התכשירים. כמו כן, הוראות בעניין תוכן התווית שהוסדרו בעבר בתקנה 3 מוסדרות כיום בתקנה 5 לתקנות התכשירים. לפיכך, מוצע לתקן את ההפניה. כמו כן, תוקנה הגדרת "המנהל" כך שתהיה תואמת לזו שבתקנות התכשירים.
תקנה 2 – הוספת תקנה 1א לתקנות העיקריות
בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש הרפואי בקנביס במדינות רבות בעולם ובכללן במדינת ישראל. קנביס הינו "סם מסוכן" כהגדרתו בפקודת הסמים המסוכנים, אולם קיימים שימושים רפואיים לגיטימיים בקנביס.
גידול קנביס למטרות רפואיות קיים בארץ מזה כ-10 שנים. עיסוק זה מצוי באחריות משרד הבריאות.
בהמשך להחלטת הממשלה מס' 3609 מיום 7.8.2011, החלטת הממשלה מס' 1050 מיום 15.12.2013 ולהוראות האמנה היחידה לסמים נרקוטיים (1961) -SINGLE CONVENTION ON NARCOTIC DRUGS, החליטה ממשלת ישראל בהחלטה מס' 1587 מיום 26.6.2016 כי משרד הבריאות - היחידה לקנביס רפואי (להלן – היק"ר), ימשיך לשמש "סוכנות ממשלתית" בכל הנוגע לפיקוח ולהסדרת הטיפול בקנביס למטרות רפואיות ולמחקר, ויפעל למימוש מתווה הסדרה אשר יבטיח מחד נגישות ואספקה של קנביס באיכות טובה, ומאידך פיקוח על המוצר המוגדר כ"סם מסוכן" ועל התווייתו למטופלים.
כיום אין בישראל תכשירי הדברה המותווים לשימוש בגידול קנביס. אולם, עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות הינה כי על אף היעדרם של תכשירי הדברה המותווים לשימוש בגידול קנביס רפואי, חיוני כי ייעשה שימוש בחומרי הדברה בגידולים אלה. זאת, בין היתר, על מנת לספק לצרכנים קנביס רפואי הנקי מזיהומים בקטריאליים ומגורמי סיכון אחרים.
משכך, מוצע בטיוטת התקנות להחריג מן האיסור שקובעות תקנות התווית את גידול הקנביס הרפואי, ובלבד שניתן לו רישיון לגידול כאמור לפי סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים. השימוש בתכשירים, אף שקנביס אינו מופיע בתווית אריזתם, יהיה מותר רק מתוך התכשירים המופיעים ברשימה שתימסר על ידי המנהל למגדל הקנביס ברישיון, בהתאם להוראות הפרטניות שימסור המנהל למגדל. הרשימה תפורסם גם באתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר. רשימת התכשירים תתבסס על תכשירים בעלי תעודת רישום בתוקף, המאושרים ליישום על גידולים הדומים מבחינה בוטנית לצמח הקנביס ונגד נגעים שהינם אופייניים גם לצמח הקנביס.
כאמור, למגדל יהיה מותר להשתמש רק בתכשיר בהתאם להוראות שנמסרו לו ע"י המנהל. אין מדובר בהטלת חובה על המגדל מכוח תקנות התווית להשתמש בתכשירים, אלא במתן אפשרות להשתמש בתכשירים לגבי גידול קנביס רפואי ברישיון, במקרים בהם התכשירים אינם מותווים להפעלה על צמח הקנביס. ככלל, השימוש ייעשה בהתאם להוראות השימוש המפורטות בתווית האריזה של התכשיר לרבות אמצעי זהירות, אופן היישום והוראות בגמר השימוש של התכשיר בדרך שלא תסכן את המשתמשים בתכשיר ואת הסביבה. אם ייקבע המנהל, במסגרת ההוראות הפרטניות שימסור למגדלים, הוראות שימוש נוספות ביחס לכל תכשיר, ייעשה השימוש בתכשיר גם בהתאם להוראות אלה. רשימת התכשירים שהמנהל ימסור תעודכן מעת לעת עם הצטברות ידע חדש בעניין הנגעים בקנביס הרפואי, והעדכון ייעשה באמצעות מסירת רשימה חדשה והוראות פרטניות למגדלים. תכשירים שיושלם תהליך רישומם והתוויתם לשימוש בקנביס רפואי יוסרו מהרשימה, כשהמטרה היא כי בתום תקופת הוראת השעה יהיו רשומים וזמינים בישראל תכשירי הדברה המתאימים לשימוש בצמח הקנביס, בהתאם להוראות תקנות תווית האריזה ותקנות התכשירים.
הסייגים שבתקנה 2 לטיוטת התקנות, המתירים הפעלה של תכשיר בגידול שאינו מנוי בתווית התכשיר אך תחת מגבלה של הוראות פרטניות מאת המנהל (קרי, רשימה מוגדרת שמסר המנהל ובהתאם להוראות נוספות ככל שיהיו), נועדו לסייע בהתמודדות עם מצב בו מחד גיסא אין בנמצא תכשירים רשומים ומותווים למטרה זו, ומאידך גיסא קיים צורך לתת מענה לנעשה בשטח ולאפשר שימוש בחומרי הדברה אשר בעלי המקצוע במשרד החקלאות ופיתוח הכפר סבורים, על סמך הידע הקיים ברשותם כעת, כי הם מתאימים בגידול הקנביס רפואי.
טיוטת התקנות לא נועדה לעקוף או להחליף באופן קבוע את תהליך עדכון תוויות התכשירים והוספת גידולים לתווית, אשר מוסדר בתקנות התכשירים. יובהר כי אין בתקנות המוצעות כדי לגרוע מחובתם של מגדלי הקנביס הרפואי לעמוד באמות המידה שקבע היק"ר לגידול הקנביס (חוזר המשנה למנהל הכללי של משרד הבריאות מתאריך 2.10.2017 בנושא IMC-G.A.P גידול קנביס רפואי (עדכון 3 – אוקטובר 2017)).
תקנה 3 – הוראת שעה
מוצע לקבוע כי תוקפה של תקנה 2 לטיוטת התקנות, המחריגה מתחולת תקנות התווית את השימוש בחומרי הדברה בקנביס הרפואי, יהא למשך שלוש שנים. הנחת גורמי המקצוע במשרד החקלאות היא כי בתוך פרק הזמן המדובר יושלמו תהליכי הניסוי וההערכה של תכשירים באופן שיאפשר הרחבת תווית והתוויה לשימוש בתכשיר גם בגידול קנביס רפואי.
בהתאם להחלטת הממשלה מספר 2118 מיום 22.10.2014 בנושא הפחתת הנטל הרגולטורי, טיוטת התקנות גובשה במסגרת תהליך "חקיקה חכמה" (RIA). ניתן לעיין בדוח בקישור: http://www.moag.gov.il/yhidotmisrad/research_economy_strategy/regulatory_policy/new_regulation/Documents/Kanabis_regulation.pdf