תקנות תכנון משק החלב (מדיניות הפיתוח לשנת 2018 בענף הבקר ובענפי הצאן) (הוראת שעה), התשע"ח – 2018
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 12 ו-38 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם מועצת החלב, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
|
פרק א': הגדרות |
|||||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה – "אזור עדיפות לאומית" ו"ישוב סמוך גבול" - כמשמעותם בהחלטת הממשלה"; |
|||
|
|
|
"החלטת הממשלה" - החלטת הממשלה מס' 3738 מיום ל' בניסן התשע"ח (15 באפריל 2018), שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט - 2009[2]; |
|||
|
|
|
"היקף הייצור הכולל" – היקף הייצור הכולל לחלב בקר, חלב כבשים וחלב עיזים שנקבע בצו תכנון משק החלב (קביעת היקף הייצור המקומי הכולל לשנת 2018), התשע"ח– 2017[3]; |
|||
|
|
|
"ועדת המכסות" – כמשמעותה בסעיף 5 לחוק; |
|||
|
|
|
"יצרן בתת-ביצוע מתמשך" – כל אחד מאלה: (1) יצרן חלב בקר שבמשך כל אחת משלוש השנים הקודמות לשנה השוטפת, ייצר פחות מ-93% מהיקף המכסה שהוקצתה לו בכל שנה; (2) יצרן חלב עיזים או חלב כבשים שבמשך כל אחת משלוש השנים הקודמות לשנה השוטפת, ייצר פחות מ - 80% מהיקף המכסה שהוקצתה לו בכל שנה. |
|||
|
|
|
"יצרן שיתופי" – כל אחד מאלה – (1) יצרן שמכסתו נקבעה לראשונה בהיותו קיבוץ שיתופי, קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי; (2) יצרן שהוא אגודה שיתופית שחברים בה עד שלושה קיבוצים או מושבים שיתופיים, ושנקבעה לו מכסה לפי דין לפני תחילתו של החוק; |
|||
|
|
|
"מושב שיתופי" – לפי תקנה 2(6) לתקנות האגודות; |
|||
|
|
|
"מנת מכסה" – חלק ממכסה; |
|||
|
|
|
"צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב)" - צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז- 1967[4]; |
|||
|
|
|
"קיבוץ מתחדש" – לפי תקנה 2(5)(ב) לתקנות האגודות; |
|||
|
|
|
"קיבוץ שיתופי" – לפי תקנה 2(5)(א) לתקנות האגודות; |
|||
|
|
|
"השנה השוטפת" – החל מיום 1 בינואר 2018 ועד ליום 31 בדצמבר 2018; |
|||
|
|
|
"תקנות האגודות" – תקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), התשנ"ו – 1995[5]; |
|||
|
|
|
"תקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014" - תקנות תכנון משק החלב (העברת מכסות בשנים 2014 עד 2016 ומדיניות הפיתוח לשנת 2014 בענף הבקר) (הוראת שעה), התשע"ד-2014[6]; |
|||
|
|
|
"תקנות קביעת מכסות חלב" - תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד – 2014[7]. |
|||
|
פרק ב': חלוקת היקף הייצור הכולל בשנת 2018 |
|||||
|
תנאי מקדמי להקצאת מכסות ליצרנים קיימים |
2. |
ועדת המכסות לא תקצה תוספת מכסה ליצרן לפי תקנות אלה, אם הוא יצרן בתת ביצוע מתמשך. |
|||
|
סימן א': מכסות בענף חלב הבקר |
|||||
|
הגדרות – סימן א' לפרק ב' |
3. |
בסימן זה - "יצרן" – יצרן חלב בקר; "יצרן מושבי" – יצרן שאינו יצרן שיתופי ואינו בית ספר חקלאי או מכון מחקר חקלאי; "יצרן קטן" – יצרן שמכסתו הקובעת אינה עולה על 700,000 ליטרים. "המכסה הקובעת" - המכסה שנקבעה ליצרן בשנת 2018, בתוספת מנת המכסה לפי תקנה 5 לתקנות אלה ובניכוי תוספות המכסה שהועברו אליו בחמש השנים שקדמו לשנה השוטפת, לפי סימן ב' לפרק ב' לתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014, או מכסות של יצרן יחיד בשותפות ויצרן יחיד שאינו יצרן קטן, כמשמעותם בתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014, שהועברו אליו בהליכי העברת מכסות ערב תחילתן של התקנות האמורות; |
|||
|
שמירת היחס הקיים בין סוגי יצרנים |
4. |
בפעולותיה לפי פרק זה תשמור ועדת המכסות על יחס קבוע בין סך כל מכסותיהם של היצרנים המושביים לסך כל מכסותיהם של היצרנים השיתופיים, מתוך היקף הייצור הכולל המוקצה למגזרים אלה כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
(1) סך כל מכסותיהם של היצרנים המושביים – 42%; |
|||
|
|
|
(2) סך כל מכסותיהם של היצרנים השיתופיים – 58%. |
|||
|
הקצאת מנות מכסה של יצרנים שפרשו ולא היו זכאים להעבירן ליצרנים אחרים |
5. |
ועדת המכסות תחלק את סך כל מנות המכסה של יצרנים מקבלים לפי סימן א' לפרק ב' לתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014 שפרשו מייצור חלב ולא היו זכאים להעבירן ליצרנים אחרים לפי תקנה 20(ג) לתקנות מדיניות הפיתוח לשנת 2014, שטרם חולקו, במנות שוות בין כל היצרנים שמכסתם אינה עולה על 700,000 ליטרים ושאינם בתת-ביצוע מתמשך. |
|||
|
הקצאת תוספות למכסה של יצרנים קיימים - שיתופיים, מושביים ובתי ספר חקלאיים |
6. |
(א) בשנת 2018 ועדת המכסות תקצה ליצרנים שיתופיים, מנות מכסה בהיקף כולל של 34.22 מיליון ליטרים (להלן – תוספת המכסה ליצרנים שיתופיים) כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
|
(1) לכל יצרן שיתופי באזור עדיפות לאומית – מנת מכסה בהיקף של 158,400 ליטרים; |
|
|
|
|
|
|
(2) לכל יצרן שיתופי שאינו באזור עדיפות לאומית – מנת מכסה בהיקף של 132,000 ליטרים; |
|
|
|
|
|
|
(3) בנוסף לתוספת המכסה לפי תקנת משנה (1), לכל יצרן שיתופי שהוא מישוב סמוך גבול, תינתן מנת מכסה נוספת בהיקף של 13,200 ליטרים;
|
|
|
|
|
|
|
(4) ליצרן שיתופי שהוא אגודה שיתופית שחברים בה עד שלושה קיבוצים או מושבים שיתופיים, ושנקבעה לו מכסה לפי דין לפני תחילתו של החוק, תוקצה מנת המכסה האמורה בפסקאות (1) או (2) או (3), לפי העניין, לפי מספר הקיבוצים או המושבים השיתופיים החברים בה וזכאותו של כל אחד מהם; |
|
|
|
|
|
|
(5) נותרה תוספת מכסה ליצרנים שיתופיים שלא חולקה לפי פסקאות (1) עד (4), תחולק יתרה זו באופן שווה בין כלל היצרנים השיתופיים. |
|
|
|
|
|
(ב) בשנת 2018 ועדת המכסות תקצה ליצרנים מושביים, מנות מכסה בהיקף כולל של 24.78 מיליון ליטרים (להלן - תוספת המכסה ליצרנים מושביים), כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
|
(1) יצרן מושבי קטן שמכסתו הקובעת בתוספת מנות מכסה שהופחתו ממכסתו בשל תת -ביצוע ואשר ועדת המכסות הקצתה לו אותן מחדש לפי תקנה 6(ב) או 6(ג) לתקנות קביעת מכסות חלב, פחותה מ - 500,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו להיקף של 500,000 ליטרים; ואולם מנת מכסה לפי פסקה זו לא תפחת מ- 53,800 ליטרים; |
|
|
|
|
|
|
(2) ליצרן מושבי קטן שאינו זכאי לתוספת מכסה לפי פסקה (1) ומכסתו הקובעת, בתוספת מנות מכסה שהופחתו ממכסתו בשל תת -ביצוע ואשר ועדת המכסות הקצתה לו אותן מחדש לפי תקנה 6(ב) או 6(ג) לתקנות קביעת מכסות חלב, פחותה מ – 600,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו להיקף של 600,000 ליטרים; ואולם מנת מכסה לפי פסקה זו לא תפחת מ - 53,800 ליטרים; |
|
|
|
|
|
|
(3) ליצרן מושבי קטן שאינו זכאי לתוספת מכסה לפי פסקאות (1) או (2) - מנת מכסה בהיקף של 53,800 ליטרים; ואולם, אם מכסתו הקובעת של היצרן בתוספת מנת המכסה בהיקף האמור עולה על 700,000 ליטרים, מנת המכסה שתוקצה ליצרן תופחת והיקפה יהיה ההפרש שבין 700,000 ליטרים לבין מכסתו הקובעת, אך היא לא תפחת ממנת המכסה שתיקבע ליצרנים לפי פסקה (4); |
|
|
|
|
|
|
(4) יתרת תוספת המכסה ליצרנים מושביים שלא חולקה לפי פסקאות (1) עד (3), תחולק באופן שווה בין יצרנים מושביים שאינם יצרנים קטנים; לעניין פסקה זו, יצרן מושבי שהוא אגודה שיתופית, ושנקבעה לו מכסה לפני תחילתו של החוק, ייחשב כשלושה יצרנים מושביים שאינם יצרנים קטנים. |
|
|
|
|
|
(ג) בשנת 2018 ועדת המכסות תקצה ליצרנים שהם בתי ספר חקלאיים, מנות מכסה בהיקף כולל של 300 אלף ליטרים, כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
|
(1) ליצרן שהוא בית ספר חקלאי והמכסה שנקבעה לו בשנת 2018, פחותה מ - 900,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו להיקף של 900,000 ליטרים אך לא יותר ממנת מכסה בהיקף של 100,000 ליטרים; ואולם, תוספת המכסה לפי פסקה זו תינתן ליצרן האמור בכפוף לכך שהוא יציג לוועדת המכסות, עד ליום ג' באב התשע"ח (15 ביולי 2018) אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
|
|
(א) תכנית לביצוע ההשקעות הנדרשות לייצור מנת המכסה לה הוא זכאי. |
|
|
|
|
|
|
(ב) חוות דעת מקצועית של מדריך שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות, כי הוא אינו נדרש להשקעות נוספות לצורך ייצור מנת המכסה לה הוא זכאי. |
|
|
הקצאת מכסה מיוחדת ליצרנים מושביים קיימים |
7. |
(א) נוסף על התוספות לפי תקנה 6(ב), תקצה ועדת המכסות, עד ליום ג' באב התשע"ח (15 ביולי 2018), תוספת מכסה מיוחדת בהיקף כולל של מיליון ליטרים (להלן - המכסה המיוחדת), ליצרנים מושביים שהגישו בקשה כאמור בתקנת משנה (ב) המעסיקים ברפת את ילדיהם או את בני הזוג של ילדיהם, במהלך 12 חודשים רצופים קודם למועד הגשת הבקשה, בשמונים אחוזי משרה לפחות ובלבד שהם עומדים בתנאים הקבועים בתקנה זו. |
|||
|
|
|
(ב) יצרן מושבי רשאי להודיע לוועדת המכסות עד יום ד' בתמוז התשע"ח (17 ביוני 2018) על בקשתו לקבל מנת מכסה מהמכסה המיוחדת ולצרף לבקשתו תלושי שכר ואישור רואה חשבון על העסקתם של ילדיו או בני זוגם ברפת, כנדרש בתקנת משנה (א); על תלוש השכר לכלול את הפרטים הבאים: שם מלא של המעסיק והמועסק, מספר תעודת זהות של המעסיק והמועסק, החודש לגביו ניתן תלוש השכר, תקופת ההעסקה וגובה השכר; היצרן רשאי למחוק מתלוש השכר פרטים אחרים. |
|||
|
|
|
(ג) ועדת המכסות תחלק את המכסה המיוחדת באופן שווה בין כלל היצרנים הזכאים לקבלתה, ובלבד שלא תעלה על 11,000 ליטרים ליצרן. |
|||
|
|
|
(ד) ועדת המכסות לא תקצה ליצרן יותר ממנת מכסה אחת מן המכסה המיוחדת. |
|||
|
|
|
(ה) מסמכים שנמסרו לפי תקנה זו יישמרו בוועדת המכסות עד תום שנת 2018 ויושמדו בתום התקופה האמורה; יושב ראש ועדת המכסות ינקוט את כל האמצעים הדרושים לאבטחת המידע שבמסמכים האמורים ולהגנה על סודיות המידע; אין בהוראות תקנת משנה זו כדי לגרוע מהוראות לפי חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981[8]. |
|||
|
|
|
(ח) בתקנה זו, "בן זוג" – לרבות ידוע בציבור. |
|||
|
הקצאת מכסה ליצרנים שיחלו את ייצור החלב במשקם לראשונה |
8. |
אדם שקיבל זכאות למכסת חלב לפי פרק ג' לתקנות קביעת מכסות חלב, בין השנים 2016 ועד 2017, ואשר יחל את ייצור החלב באופן עצמאי במשקו, בשנה השוטפת, יקבל תוספת מכסה, בנוסף להיקף המכסה אותו הוא זכאי לקבל עם תחילת הייצור, כפי שיפורט להלן:
|
|||
|
|
|
|
(א) יצרן מושבי, יקבל תוספת מכסה בהיקף של 200,000 ליטרים; |
|
|
|
|
(ב) יצרן שיתופי, יקבל תוספת מכסה בהיקף של 500,000 ליטרים.
|
|
הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים שהם בתי ספר חקלאיים |
9. |
(א) ועדת המכסות תקבע זכאות לשני מבקשי מכסות, בהיקף של 500 אלף ליטרים לכל אחד מהם; מבקשי המכסות יהיו יצרנים חדשים שהם בתי ספר חקלאיים העומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) ובהתאם להליך ההכרה האמור בתקנת משנה (ג). |
||
|
|
|
(ב) ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים הבאים: |
||
|
|
|
|
(1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים רפת לייצור חלב, בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א) לפחות; |
|
|
|
|
|
(2) הוא הציג מסמכים להוכחת יכולתו להעמיד מקורות מימון בהיקף של 1.5 מיליון שקלים חדשים לפחות לצורך הקמת רפת לייצור חלב בהיקף המכסה שתוקצה לו, כמפורט בתקנה 9; |
|
|
|
|
|
(3) לא נקבעה לו מכסה לייצור חלב בקר לפי החוק או לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), בעשר השנים שקדמו לשנה השוטפת. |
|
|
|
|
|
(4) לבקשה צורפה חוות דעת של מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, לפיה קיימת התכנות להקמת מגמת לימוד הכוללת רפת, ושמספר התלמידים הרשומים ללימוד במגמה זו היא 20 לפחות. |
|
|
|
|
(ג) היו בפני הוועדה יותר משני מבקשי מכסות אשר יעמדו בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב), תבחר ועדת המכסות את המבקשים הזכאים למכסה, בדרך של הגרלה, שתיערך בפיקוח עורך דין. |
||
|
|
|
(ד) לא היו שני מבקשי מכסות אשר עומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב), תחולק המכסה באופן שווה בין כלל יצרני החלב שהם בתי ספר חקלאיים לרבות לבתי ספר שקיבלו תוספת לפי סעיף 6(ג). ובלבד שהמכסה שתחולק לכלל יצרני חלב שהם בתי ספר חקלאיים לפי תקנה זו ולפי תקנה 6(ג), לא תעלה על מיליון ליטרים. |
||
|
הוכחת יכולת מימון להקמת רפת |
10. |
(א) להוכחת יכולת מימון להקמת רפת, יידרשו מבקשי מכסות לפי תקנה 9 להציג לוועדת המכסות מסמכים המעידים, להנחת דעתה של ועדת המכסות, על קיומם של מקורות המימון האמורים. |
||
|
|
|
(ב) בתקנה זו - |
||
|
|
|
"מוסד פיננסי מוכר" – כל אחד מאלה: |
||
|
|
|
(1) גוף מוסדי כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[9]; |
||
|
|
|
(2) תאגיד בנקאי כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981[10]; |
||
|
|
|
(3) מנהל קרן כמשמעותו בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994[11]. |
||
|
|
|
"מסמכים" – כל אחד מאלה: |
||
|
|
|
(1) אישור מרואה חשבון; |
||
|
|
|
(2) אישור ממוסד פיננסי מוכר או תצהיר בחתימתו של הגורם שהעמיד לרשות מבקש המכסה את המימון. |
||
|
סימן ב': מכסות חלב כבשים |
||||
|
הגדרות – סימן ב' לפרק ב' |
11. |
בסימן זה - |
||
|
|
|
"יצרן" – יצרן חלב כבשים; |
||
|
|
|
"יצרן מושבי" - יצרן שאינו יצרן שיתופי; |
||
|
|
|
"המכסה הקובעת" - המכסה שנקבעה ליצרן בשנת 2018 בניכוי תוספות מכסה שהועברו אליו במסגרת הליכים להעברת מכסה בין יצרנים בחמש השנים שקדמו לשנה השוטפת; |
||
|
|
|
"יצרן מושבי קטן" - יצרן שמכסתו הקובעת אינה עולה על 150,000 ליטרים. |
||
|
הקצאת תוספות למכסות יצרנים קיימים |
12. |
בשנת 2018 תקצה ועדת המכסות לכלל היצרנים, תוספת מכסה בהיקף כולל של 1.5 מיליון ליטרים (בסימן זה - תוספת המכסה), כמפורט להלן: |
||
|
|
|
(1) ליצרן מושבי קטן שמכסתו הקובעת פחותה מ - 95,000 ליטרים, תינתן מנת מכסה לצורך השלמת מכסתו להיקף האמור; ואולם מנת מכסה לפי פסקה זו לא תפחת מ- 35,500 ליטרים; |
||
|
|
|
(2) ליצרן מושבי קטן שאינו זכאי למנת מכסה לפי פסקה (1) – מנת מכסה בהיקף של 35,500ליטרים; |
||
|
|
|
(2) ליצרן מושבי שאינו יצרן קטן – מנת מכסה בהיקף של 17,750 ליטרים; |
||
|
|
|
(3) ליצרן שיתופי – מנת מכסה בהיקף של 71,000ליטרים; |
||
|
|
|
(4) נותרה תוספת מכסה שלא חולקה לפי פסקאות (1) עד (3), תחולק יתרת תוספת המכסה באופן שווה בין כלל היצרנים. |
||
|
הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים |
13. |
(א) ועדת המכסות תקבע זכאות לחמישה מבקשי מכסות בהיקף של 100,000 ליטרים לכל אחד מהם; מבקשי המכסות יהיו יצרני חלב כבשים מושביים חדשים או בתי ספר חקלאיים, העומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) או (ג), לפי העניין, ולפי הליך ההגרלה האמור בתקנת משנה (ד). |
||
|
|
|
(ב) ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש מהמגזר המושבי, לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים הבאים: |
||
|
|
|
|
(1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים דיר לייצור חלב, לפחות בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א); |
|
|
|
|
|
(2) משקו מצוי באזור עדיפות לאומית; |
|
|
|
|
|
(3) לא נקבעה לו או לבן זוגו מכסה לייצור חלב או זכאות למכסה כאמור, לפי החוק או לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), בעשר השנים שקדמו לשנה השוטפת, למעט יצרן שקיבל מכסה לייצור חלב צאן במשק סגור, לפי תקנה 36 לתקנות קביעת מכסות חלב; |
|
|
|
|
|
(4) הוא או בן זוגו, אינם בעלי מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד - 1963[12]. |
|
|
|
|
(ג) |
ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש שהוא בית ספר חקלאי, לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים הבאים: (1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים דיר לייצור חלב, לפחות בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א); (2) לבקשה צורפה חוות דעת של מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, לפיה קיימת התכנות להקמת מגמת לימוד הכוללת דיר. |
|
|
|
|
(ד) היו בפני הוועדה יותר מחמישה מבקשי מכסה אשר עמדו בתנאי הסף האמורים בתקנות משנה (ב) ו - (ג), תבחר ועדת המכסות את המבקשים הזכאים למכסה, בדרך של הגרלה, שתיערך בפיקוח עורך דין, בשלבים, כמפורט להלן: |
||
|
|
|
|
(1) מבין מבקשי המכסה שהם בתי ספר חקלאיים - יצרן אחד;
|
|
|
|
|
|
(2) מבין כלל מבקשי המכסה, לרבות אלה שלא נבחרו לפי פסקה (1) – חמישה, בהפחתת מבקש המכסה שנבחר לפי פסקה (1). |
|
|
סימן ג': מכסות חלב עיזים |
||||
|
הגדרות - סימן ג' לפרק ב' |
14. |
בסימן זה: |
||
|
|
|
"יצרן" – יצרן חלב עיזים; |
||
|
|
|
"יצרן מושבי" – יצרן שאינו יצרן שיתופי; |
||
|
|
|
"יצרן קטן" - יצרן שמכסתו הקובעת אינה עולה על 300,000 ליטרים. |
||
|
הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים |
15. |
(א) ועדת המכסות תקבע זכאות לשישה מבקשי מכסות בהיקף של 160,000 ליטרים לכל אחד מהם; מבקשי המכסות יהיו יצרני חלב עיזים מושביים חדשים או בתי ספר חקלאיים, העומדים בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) או (ג), לפי העניין, ולפי הליך ההגרלה האמור בתקנת משנה (ד). |
||
|
|
|
(ב) ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש מהמגזר המושבי, לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים הבאים: |
||
|
|
|
|
(1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים דיר לייצור חלב, לפחות בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א); |
|
|
|
|
|
(2) משקו מצוי באזור עדיפות לאומית; |
|
|
|
|
|
(3) לא נקבעה לו או לבן זוגו מכסה לייצור חלב או זכאות למכסה כאמור, לפי החוק או לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), בעשר השנים שקדמו לשנה השוטפת, למעט יצרן שקיבל מכסה לייצור חלב צאן במשק סגור, לפי תקנה 36 לתקנות קביעת מכסות חלב; |
|
|
|
|
|
(4) הוא או בן זוגו, אינם בעלי מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל לפי חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד - 1963[13]. |
|
|
|
|
(ג) |
ועדת המכסות רשאית לקבוע זכאות למכסה למבקש מכסה חדש שהוא בית ספר חקלאי, לפי תקנת משנה (א), ובלבד שמתקיימים בו כל התנאים הבאים: (1) הוא בעל זכות במשק חקלאי שבו ניתן להקים דיר לייצור חלב, לפחות בהיקף המכסה האמור בתקנת משנה (א); (2) לבקשה צורפה חוות דעת של מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, לפיה קיימת התכנות להקמת מגמת לימוד הכוללת דיר. |
|
|
|
|
(ד) היו בפני הוועדה יותר משישה מבקשי מכסה אשר עמדו בתנאי הסף האמורים בתקנת משנה (ב) ו- (ג), תבחר ועדת המכסות את המבקשים הזכאים למכסה, בדרך של הגרלה, שתיערך בפיקוח עורך דין, בשלבים, כמפורט להלן:
|
||
|
|
|
|
(1) מבין מבקשי המכסה שהם בתי ספר חקלאיים - יצרן אחד;
|
|
|
|
|
|
(2) מבין כלל מבקשי המכסה, לרבות אלה שלא נבחרו לפי פסקה (1) – שישה, בהפחתת מבקש המכסה שנבחר לפי פסקה (1). |
|
|
פרק ג': כללי |
||||
|
|
|
|
||
|
מגבלות על העברת מכסה |
17. |
יצרן חלב שקיבל מנת מכסה לפי תקנות אלה, לא יהיה זכאי להעבירה לאחר במשך 5 שנים מיום קבלתה. |
||
|
פרק ד': תוקף |
||||
|
תוקף |
18. |
תוקפן של תקנות אלה עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018).
|
||
___________ התשע"ח (____________2018)
(חמ 3-4751)
אורי יהודה אריאל הכהן
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
לפי סעיף 12(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א - 2011 (להלן – החוק), רשאי שר החקלאות ופיתוח הכפר (להלן – השר), בהתייעצות עם מועצת החלב ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע הוראות לעניין מכסות חלב, ובין השאר, לקבוע עקרונות כלליים ודרכים לקביעת אמות מידה לחלוקה ולקביעה של מכסות חלב ליצרנים קיימים ולמבקשי מכסות חדשים. בכלל זה רשאי השר לקבוע הגבלה על קביעת מכסה ליצרן בשל אי-עמידה בהוראות לפי החוק, ובלבד שחלוקת המכסות תיעשה על בסיס חלוקת המכסות בשנים הקודמות, לשם השגת מטרות החוק ועל פי שיקולים נוספים לרבות פריסת ההתיישבות ופיתוח הכפר וצמצום פערי מכסות בין יצרנים. כמו כן רשאי השר לקבוע הוראות בעניין ביטול של מכסות חלב שנקבעו, העברת מכסות בין יצרנים, מנגנונים להעברה ולקביעת התמורה שתשולם בעבור ההעברה של מכסות, ועוד.
טיוטת תקנות תכנון משק החלב (מדיניות הפיתוח לשנת 2018 בענף הבקר ובענפי הצאן) (הוראת שעה), התשע"ח-2018 (להלן - טיוטת התקנות), מבקשת להסדיר את האופן בו תוקצה תוספת מכסת החלב מעבר למכסה שחולקה לפי תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), תשע"ד-2014) בין יצרני החלב הקיימים וליצרנים חדשים בשנת 2018, בענף הבקר ובענפי הצאן, לאור התוספת להיקף הייצור הכולל לשנה זו שנקבעה בצו תכנון משק החלב (קביעת היקף הייצור המקומי הכולל לשנת 2018), התשע"ח - 2017.
בענף הבקר:
תקנה 1 - הגדרות נדרשות ובין היתר מיהו יצרן בתת ביצוע מתמשך ומיהו יצרן שיתופי שכן התקנות מבחינות בין יצרן שיתופי ויצרן מושבי וקובעות תוספת מכסה שונה לכל אחד מסוגי היצרנים.
תקנה 2 - קובעת את הכלל לפיו יצרן שהוא בתת ביצוע מתמשך, אינו זכאי לתוספת מכסה לפי תקנות אלו היות והוא אינו עומד בייצור המכסה שניתנה לו במשך שלוש שנים או יותר, ואין הצדקה לחלק לו תוספת מכסה שככל הנראה לא תיוצר.
תקנה 3 - קובעת הגדרות נדרשות לחלוקת מכסות בענף הבקר בלבד. בין היתר, מוגדרת "המכסה הקובעת" שהיא הבסיס לחישוב תוספות המכסה ליצרנים והיא מנכה ממכסתם של היצרנים את מנות המכסה ש"נרכשו" על ידי היצרנים במחיר מלא בחמש השנים האחרונות. המטרה, בין היתר, היא לעודד יצרנים להיות חלק פעיל בהליכי העברת מכסות ולרכוש תוספות למכסה בתשלום מבלי שהדבר יפגע בהם בחלוקת תוספות המכסה הארציות (שאינה בתשלום), למשך תקופה של חמש שנים.
תקנה 4 - טיוטת התקנות מבחינה בין יצרן שיתופי (מהמגזר הקיבוצי) לבין יצרן מושבי (מהמגזר המשפחתי) וקובעת תוספת מכסה שונה לכל אחד מהם לפי מדיניות המשרד ולפי החלוקה המקובלת בענף, שהיא 42% למגזר המושבי ו- 58% למגזר הקיבוצי מתוך היקף הייצור הכולל המוקצה למגזרים אלה. יצוין כי לפי סעיף 12(א)(1) לחוק חלוקת המכסות תיקבע על בסיס חלוקת המכסות בשנים הקודמות וכך נעשה בתקנות.
תקנה 5 - בתקנה זו נקבע כי מנות מכסה שנותרו בידי ועדת המכסות לאחר שיצרנים פרשו מייצור חלב ולא היו זכאים להעבירן, יחולקו באופן שווה בין כל יצרני החלב שמכסתם אינה עולה על 700,000 ליטרים. מנות מכסה כאמור, נותרו בידי ועדת המכסות ויש לקבוע את אופן חלוקתן.
תקנה 6 - בתקנה זו מפורט אופן חלוקת תוספת המכסה בענף הבקר בחלוקה לשלושה מגזרים - שיתופי (תקנת משנה (א)), משפחתי (תקנת משנה (ב)) ובתי ספר חקלאיים (תקנה משנה (ג)).
א. שיתופי - ועדת המכסות תקצה תוספת מכסה ליצרנים השיתופיים, כאשר ליצרנים מאזורי עדיפות לאומית ומישובים סמוכי גבול תינתן תוספת מכסה גבוהה קצת יותר בהתאם למדיניות המשרד לעודד את הרפתות באזורים אלה.
ב. משפחתי - ועדת המכסות תקצה תוספות מכסה בהיקפים שונים בהתאם לגובה מכסתם הקובעת של היצרנים, תוך העדפה ליצרנים שמכסתם נמוכה יותר במטרה לצמצם את פערי המכסות בין היצרנים במגזר זה. לצורך כך נקבעו קבוצות יצרנים לפי גובה מכסתם והיקף המכסה לה זכאית כל קבוצה:
(1) יצרנים שמכסתם הקובעת היא מתחת ל – 500,000 ליטר - תינתן תוספת מכסה לצורך השלמת מכסתם להיקף של 500,000 ליטרים אך לא פחות ממנת המכסה שנקבעה ליצרנים שמכסתם הקובעת היא בין 600,000 ליטרים ל - 700,000 ליטרים;
(2) יצרנים שמכסתם הקובעת היא בין 500,000 ליטרים ל – 600,000 ליטרים - תינתן תוספת מכסה לצורך השלמת מכסתם להיקף של 600,000 ליטרים אך לא פחות ממנת המכסה שנקבעה ליצרנים שמכסתם הקובעת היא בין 600,000 ליטרים ל - 700,000 ליטרים;
(3) יצרנים שמכסתם הקובעת היא בין 600,000 ליטרים ל – 700,000 ליטרים - תינתן מנת מכסה קבועה, כמפורט בתקנה; ואולם, אם מכסתו הקובעת של היצרן בתוספת מנת מכסה זו תעלה על 700,000 ליטר, מנת המכסה שתוקצה ליצרן תופחת, והיקפה יהיה ההפרש שבין 700,000 ליטרים לבין מכסתו הקובעת, אך היא לא תפחת ממנת המכסה לה זכאי יצרן שמכסתו היא 700,000 ליטרים ומעלה;
(4) יצרנים שמכסתם הקובעת היא 700,000 ליטרים ומעלה - בין יצרנים אלו תחולק יתרת תוספת המכסה, שלא חולקה לשלוש הקבוצות הקודמות, באופן שווה. היקף מנת המכסה לקבוצה זו מוערך בכ - 11,000 ליטרים. כמו כן, מובהר בתקנה 6(ב)(4) כי אגודת יצרנים שהוקמה לפני תחילתו של החוק, תקבל 3 מנות מכסה להן יהיה זכאי יצרן שמכסתו הקובעת היא 700,000 ליטרים ומעלה.
ג. בית ספר חקלאי - ועדת המכסות תקצה תוספת מכסה לצורך השלמת מכסה ליצרנים שהם בתי ספר חקלאיים להיקף של 900,000 ליטרים, אך לא יותר מ - 100,000 ליטרים ליצרן, בכפוף לכך שהם יציגו תכנית לביצוע ההשקעות הנדרשות או חוות דעת מקצועית שהם לא זקוקים להשקעה נוספת לייצור תוספת המכסה.
תקנה 7 – על מנת לעודד את דור ההמשך של היצרנים המושביים להמשיך את העיסוק בייצור חלב, מוצע לקבוע תוספת מכסה מיוחדת ליצרנים מהמגזר המושבי בהיקף כולל של מיליון ליטר, ולא יותר מ 11,000 ליטרים ליצרן, אשר העסיקו ברפת את ילדיהם או את בני הזוג של ילדיהם במהלך 12 החודשים האחרונים שקדמו להגשת הבקשה ברציפות, בהיקף של 80% משרה לפחות. על יצרנים אלו יהיה להגיש בקשה לוועדת המכסות ולהציג תלושי שכר ואישור רואה חשבון על העסקת ילדיהם או בני זוגם כאמור.
תקנה 8 – על מנת לתת ליצרנים החדשים תמריץ לקצר את לוחות הזמנים שניתנו להם עד לתחילת ייצור החל במשקם, מוצע לקבוע תוספת מכסה ליצרנים שקיבלו זכאות למכסת חלב בשנים 2016 ו -2017, טרם החלו בייצור החלב במשקם, אם יחלו את ייצור החלב במשקם בשנה השוטפת.
תקנה 9 – במגזר בתי הספר החקלאיים לא ניתנה הכרה ביצרנים חדשים כבר שנים רבות ולאחרונה הועלה הצורך בהקמת רפתות נוספות בבתי ספר למטרות של חינוך חקלאי. לצורך כך, מוצע לקבוע הקצאת מכסה למבקשי מכסות חדשים שהם בתי ספר חקלאיים שיעמדו בתנאי הסף המפורטים בתקנה. יחד עם זאת, במידה ולא תהיה דרישה של יצרנים חדשים אשר יעמדו בתנאים הנדרשים, קובעת התקנה כי המכסה תחולק באופן שווה בין יצרני חלב שהם בתי ספר חקלאיים קיימים אך סך המכסה שתחולק לבתי ספר חקלאיים לא תעלה על מיליון ליטר על אף שאם יוכרו 2 יצרנים חדשים כאמור, סך המכסה הינו 1.3 מליון ליטרים.
תקנה 10 - קובעת את הוכחת יכולת המימון למבקשי מכסות חדשים לפי תקנה 9 (בתי ספר חקלאיים).
ענפי חלב צאן
בענף הכבשים:
בטיוטת התקנות מוצע לקבוע תוספת מכסה ליצרנים קיימים בענפי הצאן לענף הכבשים בלבד כפי שיפורט להלן.
תקנה 11 - קובעת הגדרות נדרשות לחלוקת מכסות בענף הכבשים בלבד ובין היתר, אופן חישוב המכסה הקובעת לצורך חלוקת תוספת המכסה.
תקנה 12 - במגזר המשפחתי, ועדת המכסות תקצה תוספת מכסה במגמה לצמצם את פערי המכסות, על כן נעשתה חלוקה ל - 3 קבוצות:
(1) יצרנים שמכסתם היא מתחת ל -95,000 - להם תינתן תוספת מכסה לצורך השלמת מכסתם למכסה כאמור אך לא פחות ממנת המכסה לה זכאי יצרן שמכסתו היא בין 95,000 ליטרים ל - 150,000 ליטרים;
(2) יצרנים שמכסתם היא בין 95,000 ליטרים ל - 150,000 ליטרים - מנת מכסה קבועה, בהיקף האמור בתקנה;
(3) יצרנים שמכסתם היא 150,000 ליטרים - מנת מכסה קבועה, בהיקף האמור בתקנה, שהיא מחצית ממנת המכסה לה זכאי יצרן בקבוצה השנייה.
במגזר השיתופי, בהתאם ליחס חלוקת המכסות שקיים בענף זה מתוך הכרה כי יצרן שיתופי עוסק בפרנסת מספר רב של משפחות, ועדת המכסות תקצה לכלל היצרנים מנת מכסה קבועה, שהיא פי ארבע ממנת המכסה לה זכאי יצרן משפחתי שמכסתו היא 150,000 ליטרים ומעלה.
תקנה 13 - מוצע לקבוע הקצאת 5 מכסות למבקשי מכסות חדשים במגזר המשפחתי בלבד ולבתי ספר חקלאים, ובכלל זה נקבע היקף המכסה שיינתן למבקשי מכסות חדשים, אופן בחירת היצרנים ואת תנאי הסף בהם יידרשו לעמוד המבקשים במגזר המשפחתי ובתי הספר החקלאים. עוד מוצע לקבוע כי ככל שמספר הבקשות יעלה על היצע המכסות החדשות, תערך הגרלה בין המבקשים בשני שלבים – מבין בתי ספר החקלאים ייבחר בית ספר אחד, מבין כלל המבקשים (לרבות בתי ספר שלא נבחרו בשלב הראשון) – ייבחרו 5 או 4 בהתאם לתוצאות ההגרלה בשלב הראשון (ככל שנבחר בית ספר בשלב הראשון ייבחרו בשלב זה רק 4 מבקשים).
בענף העיזים:
מוצע להקצות תוספת המכסה ליצרנים חדשים בלבד. יצוין, כי בשנת 2017, היקף ייצור החלב בפועל היה מתחת למכסה הכוללת באופן משמעותי ומרבית היצרנים לא עמדו במכסה שהוקצתה להם. מסיבה זו, בין היתר, הוחלט שאין מקום להקצות תוספות מכסה ליצרנים קיימים.
תקנה 14 - קובעת הגדרות נדרשות לחלוקת מכסות בענף העיזים בלבד.
תקנה 15 - מוצע לקבוע הקצאת 6 מכסות למבקשי מכסות חדשים במגזר המשפחתי בלבד ולבתי ספר חקלאים, ובכלל זה נקבע היקף המכסה שיינתן למבקשי מכסות חדשים, אופן בחירת היצרנים ואת תנאי הסף בהם יידרשו לעמוד המבקשים במגזר המשפחתי ובתי הספר החקלאים. עוד מוצע לקבוע כי ככל שמספר הבקשות יעלה על היצע המכסות החדשות, תערך הגרלה בין המבקשים בשני שלבים – מבין בתי ספר החקלאים ייבחר בית ספר אחד, מבין כלל המבקשים (לרבות בתי ספר שלא נבחרו בשלב הראשון) –ייבחרו 6 או 5 בהתאם לתוצאות ההגרלה בשלב הראשון (ככל שנבחר בית ספר בשלב הראשון ייבחרו בשלב זה רק 5 מבקשים).
תקנה 16 - קובעת מגבלות על העברת מנת מכסה שהוקצתה ליצרן לפי תקנות אלו ולפיה היצרן לא יהיה זכאי להעביר מנת מכסה שהתקבלה כאמור, במשך 5 שנים מיום קבלתה. זוהי המדיניות הקיימת לאורך השנים ולפיה הזכות של יצרן לפרוש מייצור החלב, להעביר את מכסתו ולקבל עבורה תמורה כספית ("למכור" את המכסה), ניתנת רק עבור מכסה שיוצרה לפחות 5 שנים, שכן מדובר במשאב שניתן על ידי המדינה ללא תמורה. על פי רציונאל זה, יצרן חדש אינו רשאי להעביר מכסתו אלא אם ייצר אותה 5 שנים לפחות ויצרן קיים רשאי להעביר תוספות מכסה שהוקצו לו ללא תמורה רק אם חלפו 5 שנים לפחות מיום הקצאת התוספת. הדבר קבוע גם בהליך העברת מכסות בתקנה 32ג.(ב) לתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד - 2014.
[1] ס"ח התשע"א, עמ' 762.
[2] ס"ח התשס"ט, עמ' 157.
[3] ק"ת התשע"ח, עמ' 202.
[4] ק"ת התשכ"ז, עמ' 2987.
[5] ק"ת התשנ"ו, עמ' 246.
[6] ק"ת התשע"ד, עמ' 1044; התשע"ה, עמ' 1886.
[7] ק"ת התשע"ד, עמ' 1748; התשע"ח, עמ' 300.
[8] ס"ח התשמ"א, עמ' 128.
[9] ס"ח התשמ"א, עמ' 208.
[10] ס"ח התשמ"א, עמ' 232.
[11] ס"ח התשנ"ד, עמ' 308.
[12] ס"ח התשכ"ד, עמ' 12; התשע"ו, עמ' 174.
[13] ס"ח התשכ"ד, עמ' 12; התשע"ו, עמ' 174.