טיוטת תקנות כשירות בקרים טיוטה 290418 עם דברי הסבר להפצה חיצונית.doc תזכיר תקנות התכנון והבניה (כשירות בקר מורשה להגנת הסביבה), התשע"ח-2018

טיוטה 29.04.18

תקנות התכנון והבניה (כשירות בקר מורשה להגנת הסביבה), התשע"ח-2018

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 158כב(א) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965[1]  (להלן – החוק) אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.

בתקנות אלה-                                                                                     

 

 

"בקר סביבה" – בקר במכון בקרה שהוא בקר מורשה לפי סעיף 158כא(א)(2) לחוק;

 

 

"המשרד" – המשרד להגנת הסביבה או מי מטעמו;

 

 

"קורס הכשרה" – קורס להכשרת בקרים מורשים שנערך על ידי המשרד, לעניין נושא סביבתי אחד או יותר.

תנאי כשירות נוספים והכשרה

3.

(א)  תנאי כשירות נוספים לבקר סביבה הם כל אלה -

 

 

 

(1) ניסיון של חמש שנים לפחות, לאחר מועד רישומו במרשם ההנדסאים והטכנאים או בפנקס האדריכלים והמהנדסים, לפי העניין, בעיסוק בפועל בתחום רישוי הבניה;

 

 

 

(2) ניסיון בעיסוק בחמישה פרויקטים לפחות, לאיטום של מבנים, או עיסוק בחמישה פרויקטים לפחות אשר כלל מניעה או צמצום של מפגע סביבתי או טיפול במפגע סביבתי, וכל זאת במהלך חמש שנים ערב הגשת הבקשה להשתתפות בקורס הכשרה.

 

 

(ב) תנאי הכשרה לבקר סביבה, לגבי כל נושא סביבתי, הוא השתתפות בקורס הכשרה שנערך על ידי המשרד, ובסיומו עמידה בהצלחה בבחינת הסמכה.

שמירת כשירות מקצוע

4.  

(א)  לצורך שמירה על כשירות מקצועית, ישתתף בקר סביבה בהשתלמויות שייערכו על ידי המשרד מעת לעת, לכל היותר פעמיים בשנה, בהתאם להודעה שתימסר לו זמן סביר לפני מועד ההשתלמות.

 

 

(ב) בקר מורשה שאינו עומד בתנאי כאמור בתקנת משנה (א), לא ישמש כבקר סביבה עד שיעמוד באחד מאלה:

 

 

 

(1) אם טרם חלפו שנתיים מהמועד בו סיים את קורס ההכשרה – השלים השתתפות בהשתלמות חלופית באותו נושא;

 

 

 

(2) אם חלפו שנתיים מהמועד בו סיים את קורס ההכשרה – עבר בהצלחה בחינת הסמכה;

 

 

 

(3) אם חלפו שש שנים מהמועד בו סיים את קורס ההכשרה – השתתף בקורס הכשרה נוסף ובסיומו עמד בהצלחה בבחינת הסמכה.

                                               

 

 

 

 

                                                                                    _______________________

                                                                                                               זאב אלקין

                                                                                                      השר להגנת הסביבה

__________________ התשע"ח

(____________________ 2018)

(חמ)


דברי הסבר

תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק"), כולל בין היתר, הוראות בדבר הקמת מכוני בקרה לבקרת תכן הבנייה במסגרת הליך מתן היתר הבניה ובקרה על ביצועו. בהתאם לחוק, יועברו סמכויות של גורמים מאשרים להם הוקנו בחוק סמכויות לעניין הוצאת היתר בניה - וביניהם המשרד להגנת הסביבה - לבקרים מורשים מטעמם במכוני הבקרה.

בהתאם לסעיף 158כב(א) לחוק, כפי שתוקן בתיקון מס' 122 לחוק אשר נכנס לתוקף ביום 12.03.18, השר להגנת הסביבה יקבע את תנאי הכשירות הנוספים הנדרשים מבקר מורשה לפי סעיף 158כא(א)(2), קרי בקר מורשה לסביבה, וכן רשאי השר לקבוע בתקנות אלו תנאי הכשרה לרבות הכשרה מעשית, השתלמות ובחינות הסמכה.

מטרת תקנות אלו היא לקבוע את תנאי הכשירות וההכשרה הנוספים הנדרשים מבקרים אשר יהיו רשאים לשמש כבקר מורשה סביבה במכוני בקרה. זאת בנוסף לתנאי הכשירות לבקר לפי סעיף 158כ, ודרישות שקבע שר האוצר מכוח הסעיף האמור בעניין זה.

יוער כי בקרי הסביבה צפויים להשתלב במכוני הבקרה בהמשך, ולא עם הקמתם. עם זאת, בהתאם לחוק יש לקבוע את תנאי הכשירות לבקר הסביבה תוך 120 ימים מיום כניסת תיקון 122 לחוק לתוקף, ללא קשר למועד כניסתו של בקר הסביבה למכון הבקרה. עוד יוער כי בשל מורכבותן של סמכויות שונות והצורך בהפעלת שיקול דעת של הגורם המקצועי הרלבנטי במשרד לצורך הפעלתן, חלק מסמכויות הגורם המאשר בנושאי הסביבה לא יועברו לבקר מורשה לסביבה, והכל כפי שיקבע בתקנות לפי סעיף 158כג(ב) לחוק.

 

תקנה 1: הגדרות ופרשנות

התקנות מבקשות להבהיר כי "בקר סביבה" הוא בקר במכון בקרה כמשמעותו בסעיף 158יט לחוק, על כל הדרישות והתנאים הכרוכים בכך, אשר הוא גם בקר מורשה לנושא סביבה לפי סעיף 158כא(א)(2) לחוק.

 

תקנה 2: תנאי כשירות והכשרה

התקנה נועדה לקבוע את תנאי הכשירות וההכשרה הנוספים המצטברים הנדרשים מבקר מורשה בתחום סביבה, מעבר לתנאי הכשירות שנקבעו לבקר לפי החוק.

תנאי הכשירות הנוספים נדרשים נוכח חשיבות תחומי הסביבה השונים, מורכבותם והמקצועיות הנדרשת מבקר סביבה.

לפיכך מוצע לקבוע כי בתפקיד בקר מורשה לסביבה יוכל לשמש רק בקר במכון בקרה שהוא בעל ניסיון מקצועי של חמש שנים בעיסוק בפועל בתחום רישוי הבניה, לאחר מועד רישומו במרשם ההנדסאים והטכנאים או בפנקס האדריכלים והמהנדסים, לפי העניין.

ניסיון רלבנטי בעיסוק בתחומי התכן הסביבתיים הינו חיוני לצורך ביצוע עבודת בקרת התכן הסביבתית. לפיכך, מוצע לקבוע כי תנאי כשירות נוסף לבקר סביבה יהיה ניסיון בעיסוק בחמישה פרויקטים לפחות, במהלך חמש השנים האחרונות ערב הגשת הבקשה להשתתפות בקורס הכשרה, באחד מהבאים:

(1) פרויקטים באיטום מבנים - בשל העובדה כי בקרה על איטום מבנים למניעת זיהומים ומפגעים סביבתיים בדגש על איטום מבנים מפני גזי קרקע הינה חלק משמעותי מתפקידו של בקר סביבה;

(2) פרויקטים שהעיסוק בהם כלל מניעה או צמצום של מפגע סביבתי או טיפול במפגע סביבתי.

כמו כן, תנאי הכשרה לבקר סביבה, לגבי כל נושא סביבתי, הוא השתתפות בקורס הכשרה שנערך על ידי המשרד, ובסיומו עמידה בהצלחה בבחינת הסמכה. תכני ההכשרה יכללו הכשרה בנושאים סביבתיים שונים אשר בדיקתם נדרשת במסגרת מתן היתר בניה. מובהר כי בקר יהיה כשיר לשמש כבקר סביבה רק בתחומים הסביבתיים לגביהם הוכשר ואשר לגביהם עבר בהצלחה את בחינת ההסמכה.

תקנה 3: שמירת כשירות מקצועית

תקנה 3 נועדה להבטיח את השמירה על כשירות מקצועית של בקר הסביבה. לצורך כך, מוצע לקבוע כי בקר סביבה ידרש להשתתף בהשתלמויות שייערכו על ידי המשרד מעת לעת, לכל היותר פעמיים בשנה, בהתאם להודעה שתימסר על ידי המשרד זמן סביר לפני מועד ההשתלמות.

מובהר בתקנה כי בקר סביבה אשר לא ישתתף בהשתלמויות לא יוכל לשמש כבקר סביבה, אלא בהתאם לתנאים הבאים:

- אם טרם חלפו שנתיים מהמועד בו סיים את קורס ההכשרה – השלים השתתפות בהשתלמות חלופית באותו נושא;

- אם חלפו שנתיים מהמועד בו סיים את קורס ההכשרה – עבר בהצלחה בחינת הסמכה;

- אם חלפו שש שנים מהמועד בו סיים את קורס ההכשרה – השתתף בקורס הכשרה נוסף ובסיומו עמד בהצלחה בבחינת הסמכה.

 

פטור מהליך RIA

התקנות חלות על ציבור ממוקד ומצומצם מאד של בקרים אשר יוסמכו כבקרי סביבה. יודגש כי בשלב זה צפויים לפעול חמישה מכוני בקרה בלבד, וזאת ללא בקר סביבה. בכל מקרה לא צפוי שיהיה מספר רב של מכונים גם בהמשך. המשרד הוא הגורם אשר יערוך את ההכשרות, ההכשרה אינה כרוכה בעלות כספית לבקרים, אלא בהשקעת הזמן הכרוך בהשתתפות בהכשרה ובשמירת הכשירות. יודגש כי מדובר בתנאים נוספים על תנאי הכשירות וההכשרה שהבקרים ממילא נדרשים לעמוד בהם כפי שהוגדר לבקרים כלליים לפי החוק. התוספת הרגולטורית לפי התקנות המוצעות היא זניחה, לעומתה יש תועלת רבה למשק כתוצאה מהכשרת הבקרים לרמת מקצועיות ומומחיות אשר תאפשר לייעל את הליכי הבדיקה הסביבתיים תוך שמירה על הסביבה ועל הציבור.

לאור חשיבות התקנות, הדחיפות בקידומן, ולנוכח העובדה כי מתקיימים במקרה זה התנאים הנדרשים למתן פטור מהליך RIA, השר להגנת הסביבה אישר מתן פטור מחובת הליך RIA לתקנות האמורות.

 

 



[1] להפנות