א. שם החוק המוצע
הצעת חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות (מס' 9), התשע"ח-2018.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מטרת החוק המוצע היא העברת הערעורים על החלטות רשם האגודות בתחומים פירוקים ובוררויות (החלטות בעלות אופי אזרחי) מבג"ץ ומשר הכלכלה לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים.
ככלל, הערעורים על החלטות הרשם (שרובן בעלות אופי מנהלי) נדונים בפני בית המשפט לעניינים מנהליים, לפי התוספת השנייה לחוק בתי המשפט לעניינים מנהליים, תש"ס-2000, למעט בתחומים פירוקים, בוררויות ועיקולים זמניים (עיקולים אגב הליך פירוק או בוררות). ההחלטות בתחומים אלו הוחרגו מסמכות בתי המשפט המנהליים בשל אופיין האזרחי.
חלק מהערעורים על ההחלטות בתחומים אלו נדונו, לפי הפקודה, בפני שר הכלכלה והתעשייה, אשר אצל סמכותו ליועצו המשפטי (החלטה על מתן צו פירוק, החלטה על עיכוב הליכי פירוק והחלטה בעניין אחריותם האישית של בעלי תפקידים באגודה במסגרת הליכי פירוק), וחלקם נדונו בפני בג"ץ, מכוח סמכותו השיורית, לפי סעיף 15(ג) לחוק יסוד: השפיטה.
החוק המוצע מעביר את הערעורים על החלטות הרשם הן מבג"ץ והן משר הכלכלה והתעשייה לבית המשפט המחוזי האזרחי בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים. זאת, מתוך תפישה כי זוהי הערכאה המתאימה לדיון בערעורים על החלטות בתחומים אלו, נוכח אופיין האזרחי-שיפוטי של ההחלטות, ומתוך מגמה להקל על העומס בבית המשפט העליון.
בתחום הפירוקים, ההסדר המוצע קובע, כי על החלטות סופיות של הרשם ניתן יהיה לערער בזכות לבית המשפט המחוזי, ועל החלטות אחרות ניתן יהיה לערער רק אם ניתנה לכך רשות מבית המשפט המחוזי.
בתיקון המוצע נכללו גם כמה תיקוני נוסח בתחום הפירוקים.
בתחום הבוררויות, החוק המוצע קובע כי על החלטות הרשם, בהליך של אישור פסק בוררות או תיקונו, ניתן יהיה להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בשלוש עילות: תוכנו של פסק הבוררות מנוגד לתקנת הציבור; קיימת עילה שעל-פיה היה בית משפט מבטל פסק-דין סופי שאין עליו ערעור עוד; נפלה בפסק הבוררות טעות גלויה על פני הפסק. עילות אלה מבטאות איזון בין הצורך לכבד את החלטת הצדדים ליישב את הסכסוך בהליך לבר-שיפוטי, שאמור להיות מהיר, לבין הצורך לאפשר לצדדים להשיג על ההחלטה בפני ערכאה שיפוטית ככל שהתעורר צורך בכך.
לפי החוק מוצע, על החלטות אחרות של הרשם בענייני בוררות (כגון מינוי בורר) ניתן יהיה לערער לבית המשפט המחוזי אם ניתנה רשות לכך.
בנוסף הוּרדה בתיקון המוצע האפשרות שהרשם יישב את הסכסוך בעצמו, לאחר שהוברר שמסלול זה אינו נדרש.
כמו כן הוארך המועד להגשת בקשה לרשם לתיקון פסק הבוררות מעשרה ימים, מועד שהיה קצר מדי, לארבעים וחמישה ימים.
בתיקון המוצע הוסדר הערעור לבית המשפט העליון על החלטות בית המשפט המחוזי בתחומים פירוק אגודה שיתופית ובוררות באגודה.
ג. עיקרי החוק המוצע
סעיף 1 לחוק המוצע - תיקוני נוסח
סעיף 48 לפקודה מסדיר את סמכויות המפרק שהתמנה על-ידי הרשם. בפסקה (5) בנוסח הקיים כתוב שניתן לערער על צו שנתן המפרק. המונח "צו" משמש כיום תביעות חוב מהאגודה או תביעות של האגודה כלפי מי שחייב לה, והתיקון המוצע מרחיב את אפשרות הערעור לכל החלטה של המפרק.
סעיף 2 לחוק המוצע - העברת הערעורים על החלטות הרשם בענייני פירוקים לבית המשפט המחוזי
סעיף 51 המקורי קבע כי על החלטות שונות של הרשם ניתן לערער בפני שר הכלכלה. כאמור, על ההחלטות האחרות הוגשו עד כה ערעורים לבג"ץ, וזאת מכוח סמכותו השיורית.
ההסדר המוצע קובע כי על כל ההחלטות הסופיות של הרשם בענייני פירוק, לרבות החלטות בערעורים על החלטות המפרק, תהיה זכות ערעור לבית המשפט המחוזי; ועל החלטות אחרות ניתן יהיה להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי. הסעיף קובע מספר החלטות פרוצדורליות שעליהן ניתן יהיה לערער רק בסוף ההליך, כדי לא לעכב את הליכי הפירוק שלא לצורך.
כן קובע ההסדר המוצע כי על החלטות שעניינן שכר טרחת מפרק תהיה זכות ערעור לבית המשפט המחוזי.
סעיף 3 לחוק המוצע - הוספת סעיף 51א, ערעור לבית המשפט העליון בענייני פירוק
הסעיף המוצע קובע כי על פסקי דין של בית המשפט המחוזי בענייני פירוק אגודה ניתן יהיה לערער לבית המשפט העליון בשאלה משפטית בלבד.
סעיף 4 לחוק המוצע - הסדרת הליכי הבוררות בפני הרשם
סעיף 52 בנוסח הקיים מסדיר את הליכי הבוררות בפני הרשם. הוא קובע כי אם נקבע בתקנון האגודה שסכסוכים באגודה ייושבו על-ידי הרשם, רשאי הרשם ליישב את הסכסוך בעצמו או למנות בורר ליישוב הסכסוך, ואם מינה בורר, רשאי הרשם לאשר את פסק הבוררות או לתקנו. הערעורים על החלטות הרשם נדונו, כאמור, בפני בג"ץ, מכוח סמכותו השיורית.
בתיקון המוצע הוּרדה האפשרות ליישוב הסכסוך בפני הרשם עצמו. זאת, מאחר שהשימוש באפשרות זו במהלך השנים היה נדיר ביותר, והמסקנה הייתה כי אינו נדרש.
פסקה (4) המוצעת מאריכה את המועד להגשת בקשה לתיקון פסק הבוררות מעשרה ימים, מועד שהיה קצר מדי, לארבעים וחמישה ימים, כשלרשם אפשרות להאריך המועד מטעמים מיוחדים שיירשמו. עם זאת, בקשה לתיקון פסק הבוררות בעילה לפיה בית משפט היה מבטל פסק-דין סופי (בדרך כלל במקרה של תרמית) אינה מוגבלת בזמן.
פסקה (5) המוצעת מסדירה את הערעור על החלטות הרשם באישור פסק הבוררות או בתיקונו בפני בית המשפט המחוזי וקובעת כי ניתן להגיש ערעור על החלטות הרשם בשלוש עילות:
תוכנו של פסק הבוררות מנוגד לתקנת הציבור;
קיימת עילה שעל-פיה היה בית משפט מבטל פסק-דין סופי שאין עליו ערעור עוד;
נפלה בפסק הבוררות טעות הגלויה על פני הפסק.
המועד להגשת הערעור הוא ארבעים וחמישה ימים, למעט ערעור בעילה לפיה בית משפט היה מבטל פסק-דין סופי.
לגבי החלטות אחרות של הרשם בענייני בוררות (כגון החלטה על מינוי בורר), מוצע לקבוע שניתן יהיה לערער עליהן בפני בית המשפט המחוזי אם ניתנה רשות לכך, למעט החלטות בעניין שכר בורר, שלגביהן תהיה זכות ערעור לבית המשפט המחוזי.
סעיף 5 לחוק המוצע - הוספת סעיף 52א, ערעור לבית המשפט העליון בענייני בוררות
הסעיף המוצע קובע כי על החלטות של בית המשפט המחוזי בענייני בוררות ניתן יהיה לערער לבית המשפט העליון ברשות בלבד.
ד. השפעת החוק המוצע על הדין הקיים
החוק המוצע מעביר את ערכאת הערעור על החלטות רשם האגודות בעניינים אזרחיים מבג"ץ ומשר הכלכלה לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, ולמעשה משלים את ההסדרה החקיקתית של מנגנון הערעור על החלטות רשם האגודות השיתופיות.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
אין השפעה על תקציב המדינה.
ו. השפעת החוק המוצע בהיבט המנהלי
החוק המוצע יפחית את העומס מבית המשפט העליון. בנוסף, החוק המוצע יחייב הליך של עדכון התקנות הרלוונטיות.
ז. להלן נוסח החוק המוצע
|
תיקון סעיף 48 |
1. |
בפקודת האגודות השיתופיות[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 48(5), אחרי המלים "הצו של המפרק" יבוא "או ע"י החלטה שלו"; אחרי המלים "על אותו צו" יבוא "או החלטה" ובמקום המלים "מתן הצו" יבוא "נתינתם". |
|||||
|
החלפת סעיף 51 |
2. |
במקום סעיף 51 לפקודה יבוא - |
|||||
|
|
|
"ערעורים |
51. |
(א) |
(1) |
החלטה סופית של הרשם שניתנה לפי סעיפים 47-46 ו- 48א-50 לפקודה, וכן החלטה של הרשם שעניינה שכר מפרק, ניתנת לערעור לפני בית המשפט המחוזי. החלטה לפי סעיף 46 ניתנת לערעור בתוך חודשיים מיום פרסומה; החלטה לפי סעיפים 48א ו-49 ניתנת לערעור בתוך חודשיים מיום שהמערער קיבל הודעה עליה או מיום שנודע למערער עליה, לפי המוקדם, והחלטה לפי סעיפים 47 ו-50 ניתנת לערעור בתוך ארבעים וחמישה ימים מיום שהמערער קיבל הודעה עליה או מיום שנודע למערער עליה, לפי המוקדם. |
|
|
|
|
|
|
|
(2) |
החלטה סופית של הרשם בדונו בערעור על החלטת המפרק לפי סעיף 48(5) ניתנת לערעור לפני בית המשפט המחוזי בתוך ארבעים וחמישה ימים מיום שהמערער קיבל הודעה עליה או מיום שנודע למערער עליה, לפי המוקדם; לעניין זה "החלטה סופית" היא החלטה סופית בכל אחד מהעניינים הבאים - |
|
|
|
|
|
|
|
|
א) |
החלטה שעניינה קביעת החובות המגיעים מהחברים, או ממי שהיו חברים, או מעזבונותיהם של חברים שמתו או מן הממונים שלהם או מיורשיהם או מנציגיהם החוקיים או מכל פקיד, ומה התרומות שעל אלה לתרום או שעוד נשאר עליהם לתרום לאקטיב של האגודה, והתרומות הללו תכלולנה את החובות המגיעים מהחברים או מאנשים אלה; |
|
|
|
|
|
|
|
ב) |
החלטה שעניינה הכרעה בתביעות נגד האגודה והחלטה שעניינה למי מן התובעים זכות הקדימה; |
|
|
|
|
|
|
|
ג) |
החלטה שעניינה תשלום תביעות נגד האגודה; |
|
|
|
|
|
|
|
ד) |
החלטה שעניינה חלוקת עול הוצאות הפירוק והמכסה שכל אחד יישא בה. |
|
|
|
|
|
(ב) |
החלטה אחרת של הרשם שניתנה לפי סעיפים 49-46 ו-53 וכל החלטה של הרשם לפי הפקודה שעניינה פירוק ניתנת לערעור לפני בית המשפט המחוזי אם ניתנה רשות לכך מאת שופט של בית המשפט המחוזי שנשיא בית המשפט המחוזי קבע לכך, בתוך שלושים ימים מיום שהמערער קיבל הודעה עליה או מיום שנודע למערער עליה, לפי המוקדם. |
||
|
|
|
|
|
(ג) |
על אף האמור בסעיף קטן (ב) לא תינתן רשות ערעור על החלטה בענייני פירוק הנמנית עם ההחלטות מן הסוגים המפורטים להלן, ואולם אין בכך כדי לגרוע מזכותו של בעל-דין לערער על החלטה כאמור במסגרת הערעור על ההחלטה הסופית לפי סעיף קטן (א) - |
||
|
|
|
|
|
|
1) |
החלטת הרשם בעניין קביעה ושינוי של מועדי דיון ומועדים להגשת בקשות, תגובות, כתבי טענות, מסמכים, סיכומים ותצהירים; |
|
|
|
|
|
|
|
2) |
החלטת הרשם בבקשה להארכת מועד, למעט החלטה שמשמעותה שלילת האפשרות לפתוח בהליך. |
|
|
הוספת סעיף 51א |
3. |
אחרי סעיף 51 לפקודה יבוא: |
|||||
|
|
|
ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בעניין פירוק אגודה שיתופית |
51א. |
(א) |
פסק-דין של בית המשפט המחוזי בעניין פירוק אגודה שיתופית ניתן לערעור בזכות לפני בית המשפט העליון בשאלה משפטית בלבד. |
||
|
|
|
|
(ב) |
החלטה אחרת של בית המשפט המחוזי בעניין פירוק אגודה שיתופית ניתנת לערעור לפני בית המשפט העליון אם ניתנה רשות לכך מאת שופט של בית המשפט העליון שנשיא בית המשפט העליון קבע לכך. |
|||
|
תיקון סעיף 52 |
4. |
בסעיף 52 לפקודה - |
||||
|
|
|
(א) |
בסעיף קטן (1), במקום "ע"י הרשם" יבוא "לפי פסקה (2)". |
|||
|
|
|
(ב) |
בסעיף קטן (2), בסיפה - |
|||
|
|
|
|
(1) |
המלים "רשאי הוא" – יימחקו. |
||
|
|
|
|
(2) |
פסקת משנה (אא) – תימחק. |
||
|
|
|
|
(3) |
בפסקת משנה (בב), במקום "להעבירו לבורר או לבוררים" יבוא "ימנה בורר או בוררים ליישוב הסכסוך לאחר שנתן לצדדים הזדמנות להסכים על זהות הבורר בתוך שבעה ימים". |
||
|
|
|
(ג) |
סעיף קטן (3) – יימחק. |
|||
|
|
|
(ד) |
במקום סעיף קטן (4) יבוא - |
|||
|
|
|
|
"(4) |
(א) |
מינה הרשם בורר או בוררים ליישוב הסכסוך כאמור בסעיף-קטן (2)(בב), וניתן פסק בוררות, רשאי כל צד להגיש לרשם בקשה - |
|
|
|
|
|
|
|
(1) |
לאשר את פסק הבוררות; הוגשה בקשה לאישור כאמור, רשאי הרשם גם להפעיל סמכותו לפי פסקה (2); לא ייזקק הרשם להתנגדות לאישור פסק בוררות אלא בדרך של בקשה לפי פסקה (2); או - |
|
|
|
|
|
|
(2) |
בתוך ארבעים וחמישה ימים מיום שנודע לו על פסק הבוררות – לבטל את פסק הבוררות כולו או חלקו, להשלימו, לתקנו או להחזירו לבורר. הרשם רשאי להאריך המועד האמור מטעמים מיוחדים שיירשמו. |
|
|
|
|
|
(ב) |
מבלי לגרוע מהאמור, המועד הקבוע בפסקה (א)(2), לא יחול על בקשה המוגשת בגין העילה הקבועה בסעיף 52(5)(א)2).". |
|
|
|
|
(ה) |
במקום סעיף קטן (5) יבוא - |
|||
|
|
|
|
"(5) |
(א) |
אישר הרשם את פסק הבוררות לפי פסקה (4)(א)(1) או דן בו לפי פסקה (4)(א)(2), על פסק הבוררות ניתן לערער לפני בית המשפט המחוזי בתוך ארבעים וחמישה ימים מיום שהמערער קיבל הודעה על פסק הבוררות או מיום שנודע למערער עליו, לפי המוקדם, באחת מהעילות הבאות; לעניין זה "פסק הבוררות" הוא החלטת הרשם בעניין פסק הבוררות או פסק הבוררות של הבורר - |
|
|
|
|
|
|
|
1) |
תוכנו של פסק הבוררות מנוגד לתקנת הציבור; |
|
|
|
|
|
|
2) |
קיימת עילה שעל-פיה היה בית משפט מבטל פסק-דין סופי שאין עליו ערעור עוד; |
|
|
|
|
|
|
3) |
נפלה בפסק הבוררות טעות הגלויה על פני הפסק. |
|
|
|
|
|
(ב) |
מבלי לגרוע מהאמור, המועד הקבוע בפסקה (א), לא יחול על בקשה המוגשת בגין העילה הקבועה בפסקה (א)2).". |
|
|
|
|
(ו) |
אחרי סעיף קטן (5) יבוא - |
|||
|
|
|
|
"(6) |
להחלטת הרשם בעניין פסק הבורות לפי סעיף קטן (4), שהמועד להגשת ערעור עליה לפי סעיף קטן (5) חלף, יהא תוקף של פסק דין מטעם בית משפט, וכך תוצא אל הפועל. |
||
|
|
|
|
(7) |
(א) |
החלטה של הרשם שעניינה שכר בורר ניתנת לערעור לפני בית המשפט המחוזי בתוך ארבעים וחמישה ימים מיום שהמערער קיבל הודעה עליה או מיום שנודע למערער עליה, לפי המוקדם. |
|
|
|
|
|
|
(ב) |
החלטה של הרשם בענייני בוררות, למעט החלטה לפי סעיף קטן (4) והחלטה שעניינה שכר בורר, ניתנת לערעור לפני בית המשפט המחוזי אם ניתנה רשות לכך מאת שופט של בית המשפט המחוזי שנשיא בית המשפט המחוזי קבע לכך, בתוך שלושים ימים מיום שהמערער קיבל הודעה עליה או מיום שנודע למערער עליה, לפי המוקדם". |
|
|
הוספת סעיף 52א |
5. |
אחרי סעיף 52 לפקודה יבוא: |
||
|
|
|
ערעור על החלטות בית המשפט המחוזי בעניין בוררות לפי הפקודה |
52א. |
החלטה של בית המשפט המחוזי לפי סעיף 52(5) ניתנת לערעור ברשות לפני בית המשפט העליון. |