תזכיר חוק שחרור מינהלי- להפצה.doc תזכיר חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס'__)(שחרור מינהלי) (הוראת שעה), התשע"ח-2018

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

תזכיר חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס'__)(שחרור מינהלי) (הוראת שעה), התשע"ח-2018

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

ביום ה-13 ביוני 2017 ניתן פסק דין בבג"ץ 1892/14 האגודה לזכויות האזרח בישראל ואח' נ' השר לביטחון פנים ואח' (להלן: "פסק הדין") בנוגע לתנאי הכליאה של אסירים ועצורים בישראל ובפרט לשטח המחיה המוקצה לכל אסיר ועצור. פסק הדין קבע כי שטח המחיה המזערי לכל אסיר ועצור צריך לעמוד על 3 מ"ר לפחות החל מיום 13.3.18 (לא כולל שטח השירותים והמקלחת) וכי החל מחודש דצמבר 2018 שטח המחיה המזערי לכל אסיר ועצור צריך לעמוד על 4.5 מ"ר (כולל שטח השירותים והמקלחת, או 4 מ"ר בלעדיהם), לפחות.

במסגרת פסק הדין, ציין בג"צ כי "דרך המלך" לקיום פסק דינו היא הוספת מקומות כליאה. לצד זאת ציין בג"צ כי חלק מבעיית הצפיפות בבתי הסוהר יכול להיפתר גם בדרך של קידום חלופות מעצר ומאסר. בחינה מקצועית שערך השב"ס העלתה כי לקיום אבן הדרך הראשונה של פסק הדין חסרים כ-3000 מקומות כליאה ולקיום מלא של פסק הדין חסרים כ-6000 מקומות כליאה. בחודשים האחרונים נערכה עבודת מטה במשרדי הממשלה הרלוונטיים לצורך יישום פסק הדין.

במסגרת המענים המוצעים להתמודדות עם בג"צ זה, יקודמו תיקוני חקיקה שעניינים שינוי מדיניות הענישה. בצד זה, נדרש לתת מענה מסוים בטווח המיידי לצמצום הצפיפות בבתי הכלא באמצעות הרחבת השחרור המנהלי.

סימן ט1 בפרק ב' לפקודת בתי הסוהר[1] עניינו שחרור מנהלי של אסירים בהתייחס לרמת הצפיפות בבתי הסוהר. בהתאם להוראות החוק פעם בשנה רשאי השר לביטחון הפנים לקבוע תקן כליאה, המאושר על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה.

בהתאם להוראות סימן ט'1 האמור, כנוסחו היום, כאשר תפוסת האסירים (המוגדרת בסעיף 68א לפקודה כמספר האסירים המוחזקים בכלל בתי הסוהר לרבות אסירים המאושפזים בבתי חולים  לפי סעיפים 15(א) ו-16, או השוהים בחופשה לפי סעיף 36 וכן עצורים המוחזקים בכלל בתי הסוהר) עולה על תקן הכליאה (המוגדר בסעיף 68א לפקודה כסך כל מקומות הכליאה בכלל בתי הסוהר), רשאי הנציב לפי שיקול דעתו ובמועד שימצא לנכון להורות שישוחררו בשחרור מינהלי.

לפיכך, על מנת להתמודד בצורה הראויה ביותר עם הצפיפות בבתי הסוהר, מוצע לקבוע את החוק כהוראת שעה למשך שלוש שנים כך ששחרור מינהלי יתקיים כדבר שבשגרה, לא כסמכות "רשות" של השר לביטחון הפנים ונציב בתי הסוהר, וללא קשר לתקן הכליאה.

 

כמו כן, לשם צמצום מצבת האסירים, וכאמצעי זמני עד להשלמת כלל הפעולות לקיום פסק הדין, תתוקן בהוראת שעה התוספת הראשונה לפקודת בתי הסוהר, בה נקבעו התקופות לשחרור מנהלי, כך שהן יוכפלו ביחס לכלל האסירים היכולים לזכות בשחרור מנהלי לפי הגדרת "אסיר" בסעיף 68א לפקודת בתי הסוהר.

הצעה זו נועדה לתת מענה מסוים לבעיית הצפיפות עד להשלמת תכניות הבנייה ויישומן המלא של ההצעות לשינוי מדיניות הענישה. ההחלטה שלא להרחיב מעבר לכך  את השחרור המנהלי מבוססת על איזון בין הצורך להפחית את הצפיפות בבתי הכלא באופן המהיר ביותר האפשרי, לבין הצורך להגן על שלום הציבור, כמו-גם על שלטון החוק ומדיניות הענישה.

 

עיקרי החוק המוצע

סעיפים 1-4   מוצע לבטל את תקן הכליאה ולקבוע כי הנציב יורה על שחרור מינהלי באופן שוטף, מוצע למחוק את ההגדרה "תקן כליאה" בסעיף 68א לפקודה, וכן לבטל את סעיף 68ב לפקודה שעניינו קביעת תקן כאמור. כמו כן תוקן סעיף 68ג באופן שמעתה הנציב יורה על שחרור מינהלי ולא יהיה רשאי להורות. בהתאם, יימחק גם סעיף 68ד.

סעיף 5   תתוקן בהוראת שעה התוספת הראשונה לפקודת בתי הסוהר, בה נקבעו התקופות לשחרור מנהלי, כך שהן יוכפלו ביחס לכלל האסירים היכולים לזכות בשחרור מנהלי לפי הגדרת "אסיר" בסעיף 68א לפקודת בתי הסוהר.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקן סעיף 68א לפקודה, 68ג ויבוטלו סעיפים 68ב ו-68ד והתוספת הראשונה לחוק.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי

יישום החוק האמור צפוי להוביל לפינוי של 409 מקומות כליאה.

 

 

 

ה.  להלן נוסח החוק

הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס'__)(שחרור מינהלי)(הוראת שעה), התשע"ח-2018

 

 

תיקון סימן ט'1

 

בתקופה של שלוש שנים ממועד פרסום החוק, יקראו את סימן ט'1 בפרק ב' לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971[2] (להלן-החוק העיקרי) כך:

 

 

תיקון סעיף 68א

1.

בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971[3] (להלן-החוק העיקרי), בסעיף 68א, ההגדרה "תקן כליאה"- תימחק.

 

 

ביטול סעיף 68ב

2.

סעיף 68ב לחוק העיקרי- בטל.

 

 

תיקון סעיף 68ג

 

3.

(א)      בסעיף 68ג לחוק העיקרי, במקום  "עלתה תפוסת האסירים על תקן הכליאה, רשאי הנציב לפי שיקול דעתו ובמועד שימצא לנכון להורות" יבוא: "הנציב יורה";

 

 

 

 

(ב) האמור בסעיף 68ג יסומן כפסקה (א);

 

 

ביטול סעיף 68ד

4.

סעיף 68ד לחוק העיקרי- בטל;

תיקון התוספת הראשונה

5.

בתקופה של שלוש שנים ממועד פרסום החוק, יקראו את התוספת הראשונה לחוק כך:

 

 

"תוספת ראשונה

(סעיף 68ג)

 

 

 

טור א'

קבוצת אסירים

טור ב'

יתרת מאסר מרבית בשבועות

1

העולה על חודש ואינה עולה על חצי שנה

4

(2)

העולה על חצי שנה ואינה עולה על שנה

6

(3)

העולה על שנה ואינה עולה על 18 חודשים

8

(4)

העולה על 18 חודשים ואינה עולה על 24 חודשים

10

(5)

העולה על 24 חודשים ואינה עולה על 30 חודשים

12

(6)

העולה על 30 חודשים ואינה עולה על 36 חודשים

14

(7)

העולה על 36 חודשים ואינה עולה על 42 חודשים

16

(8)

העולה על 42 חודשים ואינה עולה על 48 חודשים

18

(9)

העולה על 48 חודשים ואינה עולה על 54 חודשים

20

(10)

העולה על 54 חודשים ואינה עולה על 60 חודשים

22

(11)

העולה על 60 חודשים ואינה עולה על 66 חודשים

24

(12)

העולה על 66 חודשים ואינה עולה על 72 חודשים

26

(13)

העולה על 72 חודשים ואינה עולה על 78 חודשים

28

(14)

העולה על 78 חודשים ואינה עולה על 84 חודשים

30

(15)

העולה על 84 חודשים ואינה עולה על 90 חודשים

32

(16)

העולה על 90 חודשים ואינה עולה על 96 חודשים

34

(17)

העולה על 96 חודשים ואינה עולה על 102 חודשים

36

(18)

העולה על 102 חודשים ואינה עולה על 108 חודשים

38

(19)

העולה על 108 חודשים ואינה עולה על 114 חודשים

40

(20)

העולה על 114 חודשים ואינה עולה על 120 חודשים

42

(21)

העולה על 120 חודשים ואינה עולה על 126 חודשים

44

(22)

העולה על 126 חודשים ואינה עולה על 132 חודשים

46

(23)

העולה על 132 חודשים

48

 

 

 

 

שב 61- 01499018



[1] דמ"י, נוסח חדש 21, עמ' 459.

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 21, עמ'459.

[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 21, עמ'459.