רשומות תזכיר חוק שחרור על תנאי ממאסר (תיקון הרכב ועדת שחרורים), התשע"ח - 2018

תיק הצעת חוק מסי:803-10-2018-000031 סימוכין: 803-99-2018-014685

תזכיר חוק

א.    שם החוק המוצע

חוק שחרור על תנאי ממאסר (תיקון - הרכב ועדת שחרורים), התשע"ח - 2018

ב.     מטרת החוק המוצע והצורך צו

פעילותן של ועדות השחרורים הוסדרה בשנת 2001 בחוק שחרור על תנאי ממאסר, התשס"א - 2001 (להלן: החוק), שהחליף את ההוראות שנקבעו בנושא זה בחוק העונשין, תשל"ז - 1977 ובפקודת בתי הסוהר [[נוסח חדש], תשל"ב - 1971, קודם לחקיקתו. בחוק הוסדר, בין היתר, הרכב ועדות השחרורים. בהתאם לנוסחו הנוכחי של סעיף 32 לחוק, ועדת שחרורים תהיה של ארבעה:

(1) שופט שמינה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, והוא יהיה היושב ראש;

(2) שני אנשים שמינה שר המשפטים, שלכל אחד מהם חמש שנות ניסיון בתחום שונה מבין התחומים המפורטים בחוק.

(3)  קצין שירות בתי הסוהר בדרגה של רב כלאי ומעלה, שמינה השר לביטחון הפנים, שיהיה רשאי להשתתף בדיוני הועדה בלא זכות הצבעה.

בהתאם לנוסחו הנוכחי של סעיף 33(ב) לחוק, בדיון של ועדת שחרורים מיוחדת, שאינו בעניין קציבת עונשו של אסיר עולם, תהיה הוועדה של ארבעה:

(1)  שופט של בית משפט מחוזי, שמינה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, והוא יהיה היושב

ראש;

(2)  שני אנשים שמינה שר המשפטים, שלכל אחד מהם עשר שנות ניסיון בתחום שונה מבין התחומים

המפורטים בחוק.

(3)  קצין שירות בתי הסוהר בדרגה של רב כלאי ומעלה, שמינה השר לביטחון הפנים, שיהיה רשאי להשתתף

בדיון, בלא זכות הצבעה.

מאחר שנציג שירות בתי הסוהר בוועדות השחרורים הוא קצין בכיר בדרגת רב-כלאי ומעלה, שאינו בעל זכות הצבעה, ובעקבות העברת האחריות לניהול ועדות השחרורים להנהלת בתי המשפט, מוצע לקבוע כי הרכב ועדת השחרורים אינו כולל את נציג שירות בתי הסוהר, שכאמור אינו בעל זכות הצבעה, והיא תהיה של שלושה: שופט שמינה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, אשר יהיה יושב הראש, ושני אנשים שמינה שר המשפטים, שלכל אחד מהם חמש שנות ניסיון בתחום שונה מבין התחומים המפורטים בחוק. בהתאמה, ועדת שחרורים מיוחדת שדנה בעניין אחר שבסמכותה, שאינו קציבת עונשו של אסיר עולם, תמנה שלושה: שופט של בית משפט מחוזי שמינה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, אשר יהיה יושב הראש, ושני אנשים שמינה שר המשפטים, שלכל אחד מהם עשר שנות ניסיון בתחום שונה מהתחומים המפורטים בחוק.

יחד עם זאת, מוצע לקבוע כי בדיוני ועדת שחרורים יהיה נוכח נציג שירות בתי הסוהר, שיסייע לדיוניה בהעמדת מסד הנתונים העובדתי אודות האסיר המצוי בידי שירות בתי הסוהר. הניסיון המצטבר משנות פעילותן של ועדות השחרורים, לאחר חקיקתו של החוק, העלה כי בפועל, נוכחותו של נציג שירות בתי הסוהר מאפשרת לוועדות השחרורים לקבל מענה לשאלות המתעוררות בעניינו של אסיר, במהלך הדיון המתנהל בפניהן, לצורך קבלת החלטה בעניין שחרורו על-תנאי של האסיר. יחד עם זאת, נמצא כי אין הכרח בנוכחות נציג שהוא קצין בדרגת רב כלאי דווקא, לצורך סיוע לדיוני הוועדות, ותפקיד זה ניתן לביצוע גם על-ידי נציג של שירות בתי הסוהר בדרגה נמוכה יותר, אשר תפקידו והכשרתו המקצועית מאפשרים לו לסייע בידי ועדות השחרורים וועדות השחרורים המיוחדות, כאמור.

כן מוצע לקבוע כי נציג שירות בתי הסוהר ימונה בידי נציב בתי הסוהר, ולא בידי השר לביטחון הפנים.

ג.     עיקרי החוק המוצע עיקר 1 :

בהמשך להחלטה בדבר העברת האחריות לניהול ועדות השחרורים להנהלת בתי המשפט, ולאור העובדה שלפי החוק בנוסחו הנוכחי נציג שירות בתי הסוהר בוועדות השחרורים אינו בעל זכות הצבעה, מוצע לקבוע במסגרת התיקון לחוק כי בדיוני ועדות השחרורים ישתתף נציג שירות בתי הסוהר, שימונה על-ידי נציב בתי הסוהר. התיקון המוצע יאפשר את הסיוע הנדרש לעבודתן של ועדות השחרורים לצורך קבלת מענה לשאלות בעניינו של אסיר מתוך מסד הנתונים המצוי בידי שירות בתי הסוהר, מבלי שתידרש לשם כך נוכחותו של קצין בכיר של שירות בתי הסוהר בדיוני הוועדות.

לסעיף 1: תיקון סעיף 32(א): מוצע לקבוע כי ועדת שחרורים תהיה של שלושה והם חברי הוועדה בעלי זכות ההצבעה לפי החוק בנוסחו הנוכחי. בהתאמה, מוצע למחוק את סעיף קטן (א)(3)).

לסעיף 2: תיקון סעיף 33(ב): מוצע לקבוע כי ועדת שחרורים תהיה של שלושה והם חברי הוועדה בעלי זכות ההצבעה לפי החוק בנוסחו הנוכחי. בהתאמה, מוצע למחוק את סעיף קטן (ב)(3).

לסעיף 3: מוצע לקבוע דרישה להשתתפות נציג שירות בתי הסוהר, שלו היכרות עם מערך הכליאה, בדיוני ועדת שחרורים וועדות השחרורים המיוחדות לפי סעיפים 32, 33(ב) לחוק העיקרי ולקבוע את תפקידו של נציג זה כגורם המסייע לוועדת השחרורים בקבלת מענה לשאלות המתעוררות בעניינו של האסיר, במהלך דיוני ועדת השחרורים, מתוך מסד הנתונים אודותיו אשר מצוי בידי שירות בתי הסוהר.

ד.     השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקנו סעיפים 32(א)(3), 33(ב)(3) לחוק שחרור על-תנאי ממאסר, תשס"א - 2001. יוסף סעיף 33א לחוק.

ה.    השפעת החוק המוצע על תקציצ המדינה, על תקנים צמשרדי הממשלה ועל ההיצט המינהלי

תיקון החוק אינו מוסיף דרישות תקינה או תקצוב על תקציב המדינה.

תיק הצעת חוק מסי:803-10-2018-000031 סימוכין: 803-99-2018-014685

ו. נוסח החוק המוצע:

להלן נוסח החוק המוצע:

תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:

תזכיר חוק שחרור על תנאי ממאסר (תיקון - הרכב ועדת שחרורים(, התשע"ח - 2018

תיקון סעיף 32 1. בחוק שחרור על-תנאי ממאסר, התשס"א- 2001 (להלן: החוק העיקרי)[I],

בסעיף 32 לחוק העיקרי -

(1)  בסעיף קטן (א), במקום "ארבעה" יבוא "שלושה".

(2)  סעיף קטן (א)(3) - בטל. תיקון סעיף 33 2. בסעיף 33(ב) לחוק העיקרי -

(1)  במקום "ארבעה" יבוא "שלושה".

(2)  סעיף קטן (3) - בטל. הוספת סעיף 33א 3. בחוק העיקרי, אחרי סעיף 33, יבוא:

נציג שירות בתי 33א נציג שירות בתי הסוהר, שמינה נציב בתי הסוהר,

הסוהר                                שהוא בעל בקיאות והיכרות עם מערך הכליאה,

ישתתף בדיוני ועדת שחרורים לפי סעיף 32 לחוק העיקרי, ובדיוני ועדת שחרורים מיוחדת לפי סעיף 33(ב) לחוק העיקרי (להלן: הוועדות), לצורך סיוע בידי הוועדות לדון בעניינו של האסיר על בסיס מסד הנתונים שבידי שירות בתי הסוהר, כפי שיידרש.



[I] ס"ח, התשס"א, עמי 410.

תיק הצעת חוק מסי:803-10-2018-000031 סימוכין: 803-99-2018-014685