טיוטת תקנות כלי היריה (הפשרה), התשע"ח-2018
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5ג(ב) ו- 21(ב1) לחוק כלי היריה, תש"ט- 4949 (להלן-החוק), ולפי סעיף 11
ד׳
לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, תשס"ה-2005 (להלן- חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור), ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
הגדרות 1. בתקנות אלה -
"האגף" - אגף רישוי כלי יריה במשרד לביטחון הפנים;
"ועדת הכשרה"- ועדת הכשרה לפי תקנה 3 ;
"המנהל" - מנהל האגף;
"הרשות המוסמכת" - כמשמעותה בסעיף 11 לחוק;
"מוסד הכשרה"- גוף שהוכר על ידי ועדת הכשרה לבצע הכשרות לבעלי תפקידים בהתאם לתקנות אלה;
"מטווח קליעה " - מטווח קליעה בעל רשיון לפי סעיף 7 לחוק, שאושר לביצוע הכשרות בירי על ידי הרשות המוסמכת;
"פקיד רישוי"- כמשמעותו בסעיף 1 לחוק; "רשיון" - רשיון הניתן לפי החוק; "הרשאה" - הרשאה הניתנת לפי החוק;
"רשיון חדש" - רשיון למי שלא עבר הכשרה לסוג הרשיון המבוקש במהלך שניים עשר חודשים לפני שיקבל את הרשיון כאמור;
"הרשאה חדשה" - הרשאה למי שלא עבר הכשרה לסוג ההרשאה המבוקשת במהלך שניים עשר חודשים או ששה חודשים להרשאה הניתנת על פי סעיף 10ג(ג) לחוק, לפני שיקבל את ההרשאה כאמור;
"השר" - השר לביטחון הפנים.
מטרה 2. תקנות אלה קובעות הוראות לגבי ההכשרה הנדרשת לצורך מתן רשיון או
הרשאה לפי החוק, ולצורך המשך החזקתם או חידושם.
1 ס"ח התש"ט, עמי 193 ;
2 ס"ח תשס"ה, עמי 758;
|
.3 |
|
ועדת הכשרה |
(א) באגף תוקם ועדת ההכשרה שחבריה הם: המנהל והוא יעמוד בראשה, עובד באגף שמינה המנהל ונציג משטרת ישראל שמינה המפקח הכללי של המשטרה.
|
|
(ב) ועדת הכשרה תייעץ לשר בעניינים הקשורים לתקנות אלה, לרבות תכני ההכשרות, בהתאם למפורט בתוספת הראשונה ובתוספת השנייה לתקנות אלה.
(ג) מבלי לגרוע מהאמור, הוועדה רשאית להציג את המלצותיה לשר גם לעניין ההכשרה האמורה בסעיף 8(7) לחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, בכל הנוגע לשימוש בכלי יריה במסגרת האבטחה, לצורך מתן הסמכה לפי סעיף 7(א) לאותו חוק, לרבות לעניין תכני ההכשרה, נותני ההכשרה, אופן מתן ההכשרה ומקום נתינתה.
(א) לא יינתן רשיון חדש ולא תינתן הרשאה חדשה, אלא למי שעבר הכשרה מתאימה לסוג הרשיון או ההרשאה, לפי התוספת הראשונה.
(ב) תוקפו של רשיון, לרבות חידושו, ותוקפה של הרשאה, מותנים במעבר הכשרות רענון מתאימות לסוג הרשיון או ההרשאה, לפי התוספת השנייה;
(ג) מועד הכשרת רענון לרשיון או להרשאה יהיה אחת לשנה, בחודש שבו עתיד להסתיים תוקפו של הרשיון או ההרשאה, או במהלך החודשיים הקודמים לחודש זה, אולם לא תתבצע הכשרת רענון בתקופה של פחות מתשעה חודשים מאז מעבר ההכשרה או הכשרת הרענון הקודמת; מועד ביצוע הרענון האמור יצוין על גב ההרשאה.
|
הכשרה כתנאי 4. לרשיון ולהרשאה |
(ד) על אף האמור בתקנת משנה (ג), מועד הכשרת רענון לרשיון או להרשאה לפי סעיף 10ג(ג) לחוק, כאמור בחלק גי של התוספת השנייה, יהיה אחת לשישה חודשים, בחודש שבו עתיד להסתיים תוקפם של הרשיון או ההרשאה או בחודש הקודם לחודש זה, אולם לא תתבצע הכשרת רענון בתקופה של פחות מארבעה חודשים מאז מעבר ההכשרה או הכשרת הרענון הקודמת; מועד ביצוע הרענון יצוין על גב ההרשאה.
|
מוסד הכשרה |
(א) לא תינתן הכשרה או הכשרת רענון לצורך קבלה רשיון, המשך החזקתו או חידושו לפי סעיפים 3, 5א, 5ד, 7, 9(א), 10(א), 10א(א), 10ג(א), 10ב(א) לחוק (להלן- רשיון לבעלי תפקידים), אלא במוסד הכשרה;
(ב) ועדת הכשרה תכיר במוסד הכשרה לצורך ביצוע ההכשרה הנדרשת למתן רשיון לבעלי תפקידים, בין השאר, בהתחשב בשיקולים שלהלן והיא רשאית להכיר בגופים שונים לעניין סוגים שונים של הכשרות:
(1) כשירות הגוף שבו נערכת ההכשרה תותנה שמנהליו, בעלי השליטה ונותני ההכשרה בו, אם נמצא שאין מניעה לכך מטעמים של שלום הציבור או ביטחונו, לרבות לעניין עברם הפלילי;
(2) כשירות מקצועית מתאימה של נותני ההכשרה;
(3) העדר ניגוד עניינים של המנויים בפסקה (1) ;
(4) אופן מתן ההכשרה, היקפה ומקום נתינתה.
(ב) כשירות מוסד ההכשרה כאמור בתקנת משנה 5(א)(1) תותנה בתנאים הבאים:
(1) גוף המבקש הכרה כמוסד הכשרה יידרש לעמוד באמות מידה כפי שתקבע ועדת ההכשרה; אמות המידה לעניין זה יפורסמו באתר של המשרד לביטחון הפנים;
(2) מנהל מוסד הכשרה ינהל רישום ממוחשב ומקוון במערכת המחשב של כל מי שעובר הכשרה במוסד; הרישום כאמור יהיה פתוח לעיונה של הרשות המוסמכת ויכלול את פרטי המתאמן, סוג ההכשרה, שם מדריך הירי ומועד מתן ההכשרה;
(3) מנהל מוסד הכשרה שבו בוצעה הכשרה ידווח לפקיד הרישוי על מעבר ההכשרה בהצלחה על גבי טופס ייעודי. הדיווח על מעבר הכשרת רענון בהצלחה יהיה באופן מקוון באמצעות מערכת מיחשוב.
פטור מחובת 6. (א) חובות הכשרה והכשרת רענון לפי תקנות אלה, לא יחולו על מי שמחזיק הכשרה כלי יריה במצב של השבתה זמנית. לעניין תקנה זו, השבתה זמנית - שינוי
הפיך בכלי יריה, המונע את אפשרות ביצוע הירי בו, בהתאם להוראות הרשות המוסמכת;
(ב) חובות הכשרה והכשרת רענון לפי תקנות משנה 4(א) ו-(ב), לא יחולו על מי שמחזיק רשיון לכלי יריה שאינו כולל היתר לנשיאתו, ובמקומן תחול לגביו תקנה משנה 7(ד) לתקנות אלה, בשינויים המחויבים.
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (ב), מי שמבקש לעשות הכשרת רענון לצורך חידוש רשיון לכלי יריה יחול לגביו חלק ב לתוספת השנייה לתקנות אלה.
(ד) ועדת הכשרה רשאית לתת למי שחייב בהכשרה לפי תקנות אלה, פטור ממרכיב מסוים בהכשרה או מסוג הכשרה, שעבר בגוף שהיא מכירה בו ולהנחת דעתה.
הכשרה במטווח 7. (א) הכשרה הכוללת החזקה או נשיאה של כלי יריה או שימוש בו, תיעשה קליעה במטווח קליעה בלבד ובידי מדריך ירי;
(ב) מנהל מטווח קליעה או מי מטעמו, יבדוק שהמחזיק בכלי יריה, אשר בא לעבור הכשרת רענון לצורך חידוש רשיון או הרשאה, במטווח קליעה, הינו בעל הרשיון או הרשאה לאותו כלי היריה, ושהרשיון או הרשאה תקפים.
(ג) מנהל מטווח קליעה, או מי מטעמו, יבדוק באמצעות תעודת זהות או תעודה רשמית מזהה אחרת שמי שבא לעבור הכשרה לצורך קבלת רשיון חדש או הרשאה חדשה הינו מבקש הרשיון או הרשאה האמורים;
(ד) מנהל מטווח קליעה יוודא, באמצעות מדריך ירי, שכלי היריה שבו משתמש מי שעובר הכשרה תקין וניתן לירות בו;
(ה) מנהל מטווח קליעה, או מי מטעמו, ידווח לפקיד הרישוי באופן מקוון במערכת המיחשוב, על כלי יריה שנבדק ונמצא שאינו תקין ולא ניתן לירות בו, והמהווה סכנה למשתמש בו ולציבור; עם קבלת הדיווח האמור יפעל פקיד הרישוי בהתאם לסמכויותיו על פי החוק.
תחמושת 8. (א) מי שברשותו כלי יריה ברשיון או הרשאה רשאי לעבור את ההכשרה
בתחמושת שהוקצבה לו עם רשיונו ובהרשאתו, או בתחמושת שיספק לו מנהל מטווח קליעה;
(ב) מנהל מטווח קליעה יוודא, באמצעות מדריך ירי, שהתחמושת הנמצאת בידי עובר הכשרה תקינה וניתן לירות אותה;
(ג) מנהל מטווח קליעה יספק תחמושת להכשרה לרשיון חדש או להרשאה חדשה, על חשבון עובר ההכשרה.
מחזיק מספר כלי 9. (א) מי שמחזיק בכלי יריה מסוגים שונים חייב לעבור הכשרה בכל אחד מהם. יריה
(ב) מי שמחזיק במספר כלי יריה מאותו סוג, יציין במסגרת טופס בקשה לקבלת רשיון לכלי היריה או לחידוש באיזה מכלי היריה עיקר שימושו, ויעבור הכשרה או הכשרת רענון באותו כלי היריה ; תקנה 7(ד) תחול גם על שאר כלי יריה. לעניין תקנה זו, "סוג" - קבוצת כלי יריה בעלי מנגנון הפעלה זהה;
שמירת דינים 10. (א) חובות ההכשרה ותנאיהן לפי תקנות אלה הינן בנוסף לחובות הכשרה
ולתנאי הכשרה הנקבעים לפי כל דין אחר, לרבות לפי חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור וחוק הסדרת הבטחון בגופים ציבוריים,
3
תשנ"ח-1998 ;
(ב) אין באמור בתקנות אלה כדי לגרוע מתנאים נוספים לקבלת הרשיון או ההרשאה לפי הוראות כל דין.
ביטול 11. תקנות כלי היריה (הכשרה למתן רשיון ולחידושו), התשנ"ב-1992 [1] - בטלות.
תחילה 12. תקנות אלה יחולו ביום פרסומן (להלן- יום התחילה).
תחולה והוראות 13. (א) תקנות אלה יחולו על מי שמגיש בקשה לקבלת רשיון חדש או הרשאה מעבר חדשה לפי סעיפים 4, 5(א), 9(ב), 10(ב), 10א(ב) ו- 10(ג)(ג) לחוק, החל מיום
התחילה; מי שערב כניסת תקנות אלה לתוקף מחזיק ברשיון או הרשאה תקפים תקנות אלה, יחולו החל מיום 1.1.2019;
(ב) תקנות אלה יחולו לגבי בקשה לרשיון חדש לפי סעיפים 3, 5ד, 7, 9(א), 10(א), 10א(א), 10ב(א) ו- 10ג(א) לחוק, ששה חודשים החל מיום התחילה;
(ג) מי שערב כניסת תקנות אלה לתוקף מחזיק ברשיון מפקח מטווח לפי סעיף 7ג לחוק יידרש לעשות הכשרה משלימה בהתאם לחלק ד לתוספת השנייה לתקנות אלה, כתנאי לקבלת רשיון לפי סעיף 7 לחוק;
(ד) מי שערב כניסת תקנות אלה לתוקף מחזיק ברשיון לפי סעיפים 9(א), 10(א), 10א(א), 10ב(א) ו- 10ג(א) לחוק יידרש לעשות הכשרה משלימה בהתאם לחלק ה לתוספת השנייה לתקנות אלה, כתנאי לחידוש הרשיון.
תכניות הכשרה לצורך קבלת רשיון או הרשאה,
חלק א: תכנית הכשרה לצורך קבלת רשיון לעשיית עסק - מקח וממכר, החסנה ותיקון (למעט קניה
או מכירה חד פעמית שלא במסגרת עסק(
1. לבעל עסק ולעובד בעסק, למעט תיקון: משך ההכשרה - 100 שעות; התכנית כוללת:
(א). חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(ב). בטיחות בכלי יריה ;
(ג). בקיאות בסוגי כלי יריה ותקינותם;
(ד). מנהלות ושירות;
(ה). קורס עזרה ראשונה בהיקף של 22 שעות;
(ו). מבחני הסמכה - ציון עובר 80% ומעלה
2. לתיקון כלי יריה:
(1). מתקן רמה אי, שיורשה לבצע תיקונים, מהסוג המוגדר לו בתנאי הרשיון: משך ההכשרה - 180 שעות; התכנית כוללת:
א). חקיקה ונהלים רלוונטיים;
ב). בטיחות בכלי יריה ;
ג). הכרת כלי יריה שונים ומנגנוניהם;
(1) לימוד, תרגול, פירוק הרכבה ותיקון כלי יריה ברמת דרג אי;
(2) לימוד והכרת סוגי התחמושת השונים;
ד). מנהלות ושירות;
ה). קורס עזרה ראשונה בהיקף של 22 שע ות ;
ו). מבחני הסמכה - ציון עובר 80% ומעלה.
(2). מתקן רמה בי - מי שהנו בעל הכשרת מתקן רמה אי שיורשה לבצע תיקונים נוספים, מסוג המוגדר לו בתנאי הרישיון: משך ההכשרה - 80 שעות; התכנית כוללת:
(א). רענון של חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(ב). בטיחות בכלי יריה ברמה מקצועית גבו הה;
(ג). הכרת כלי יריה שונים ומנגנוניהם;
(1) . לימוד ותרגול פירוק הרכבה ותיקון כלי יריה ברמת דרג בי;
(2) . טיפול בתחמושת ואבזרים;
(ד). מנהלות ושירות;
(ה). מבחני הסמכה - ציון עובר 80% ומעלה .
חלק ב: תכנית הכשרה במטווח קליעה לצורך קבלת רשיון פרטי או הרשאה לצורך החזקה ונשיאה
של כלי יריה (סעיפים 4, 5(א(, 9(ב(, 10(ב), 10א(ב) לחוק(
1. משך ההכשרה למי שאינו בעל ידע והכשרה קודמים בתפעול כלי יריה מסוג אקדח ובהתאמה לכלי יריה מסוג רובה זעיר, סער, צייד וצבאי - 4.5 שעות ברצף;
התכנית כוללת:
(1) . עיוני-
(א). חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(ב). בטיחות כללית ;
(ג). שימוש בכלי יריה והוראות פתיחה באש;
(ד). אחסנה, אחזקה ונשיאה;
(2) . מעשי- אימון ותרגול יבש
(א). הכרה, תיאור ותכונות;
(ב). פריקה וטעינה;
(ג). פירוק והרכבה;
(ד). תפעול כלי היריה והתגברות על תקלות;
(3) . אימון מעשי במטווח - אמון "רטוב" ירי חי של 100 כדורים במטווח, לרבות ירי מצבים: ירי בעמידה, החלפת מחסנית ופריקה, ירי עם כדור בקנה להחלפת מחסנית ופריקה וירי מאחורי מכסה.
(4) . מבחני הסמכה -
(א). מבחן עיוני - ציון עובר 80% ומעלה;
(ב). מבחן מעשי - ציון עובר 80% ומעלה.
2. משך ההכשרה למי שהינו בעל ידע והכשרה קודמים בתפעול כלי יריה יריה מסוג אקדח ובהתאמה לכלי יריה מסוג רובה זעיר, סער, צייד וצבאי - 2 שעות ברצף; התכנית כוללת;
(1). עיוני
(א). חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(ב). בטיחות כללית ;
(ג). שימוש בכלי יריה והוראות פתיחה באש;
(2) אימון יבש - תפעול כלי יריה והתגברות על תקלות;
(3) אימון מעשי במטווח - אמון "רטוב" ירי חי של 30 כדורים במטווח.
(4) מבחן הסמכה -
(א) מבחן עיוני - ציון עובר 80% ומעלה;
(ב) מבחן מעשי - ציון עובר 80% ומעלה.
מי שלא יעבור בהצלחה את הכשרה כאמור בפריט 2, יחוייב בביצוע ההכשרה כאמור בפריט 1.
חלק ג: תכנית הפשרה במטווח קליעה לצורך קבלת רשיון להחזקה ונשיאה של פלי יריה מסוג אקדח
משך ההכשרה - 9 שעות ברצף; התכנית כוללת:
|
|
(1) עיוני |
|
חקיקה ונהלים רלוונטיים; |
(א). |
|
בטיחות כללית; |
(ב). |
|
שימוש בכלי יריה והוראות פתיחה באש; |
(ג). |
|
אחסנה, אחזקה ונשיאה; |
(ד). |
|
ותרגול יבש; |
(2) אימון |
|
הכרה, תיאור ותכונות; |
(א). |
|
פריקה וטעינה; |
(ב). |
|
פירוק, הרכבה ותרגול; |
(ג). |
|
אחיזה כיוון וירי - עבודה נכונה על ההדק |
(ד). |
|
דריכה, שליפה, כריעה, החלפת מחסניות; |
(ה). |
|
טיפול בתקלות; |
(ו). |
|
תרגול מאחרי מחסה; |
(ז). |
(3) ירי חי - הגדרות טווחים ומענה הדרכתי, לפי הכללים הבאים:
(א). מתן הוראות בטיחות לפני ביצוע האימון;
(ב). הירי יתבצע באופן פרטני ואישי לכל חניך וחניך לכל אורך האימון;
(ג) רישום פגיעות החניכים ומתן הערות מדריך לחניכים יתבצע בסיום כל מקצה; (4) מבחני הסמכה -
(א). מבחן עיוני - ציון עובר 80% ומעלה;
(ב). מבחן מעשי - ציון עובר 80% ומעלה.
חלק ד: תפנית הפשרה לצורך קבלת רשיון מדריך ירי )סעיף 5ד לחוק(
משך ההכשרה- 255 שעות; התכנית כוללת:
(1) . חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(2) . מבנה האגף וסמכויותיו;
(3) . בטיחות-
(א). ס יכ ונים תעסוקתיים;
(ב). ס יכ ונים סביבתיים;
(ג). ס יכ ונים זירתיים;
(4) . מיומנויות יסוד-
(א). כ לי יריה זירתיים ;
(ב). מ נגנוני הזנה , מנגנוני נעילה, מנגנוני בטיחות, מנגנוני אבטחה, מנגנוני ירי;
(ג). ת פעול ושימוש במצבי הירי השונים;
(ד). ה תגברות על תקלות או מעצורים;
(ה). ירי לילה;
(5) . מיומנויות הדרכה;
(6) . תמך והעשרה, לרבות;
(א). א נטומיה;
(ב). בליסטיקה;
(ג). ס וגי מטווחים;
(ד). בעלי תפקידים במטווח;
(ה). א תיקה וערכים, אחריות מוסרית וחברתית;
(ו). א חריות מקצועית;
(ז). בניי ת תרגילים וניהולם;
(ח). הגורם האנושי לתאונות בכלי יריה;
(ט). ס יורים מקצועיים; (י). ק ור ס עזרה ראשונה בהיקף של 44 שעות; (7). מבחני הסמכה -
(א). מבחן עיוני - ציון עובר 80% ומעלה;
(ב). מבחן מעשי - ציון עובר 80% ומעלה.
חלק ה: תכנית הכשרה לצורך קבלת רשיון לניהול מטווח קליעה מורשה
1. משך ההכשרה - 220 שעות; התכנית כוללת:
(1) . חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(2) . הגורם האנושי לתאונות בכלי יריה ;
(3) . הכרת כלי יריה שונים ותחמושת;
(4) . הדרכה-
(א). מבנה ואיפיון תכנית ההדרכה;
|
חשיבה תהליכית; |
(ב). |
|
חשיבה תוצאתית; |
(ג). |
|
|
ניהול |
|
סוגי ארגונים; |
(א). |
|
שיטות וגישות בניהול; |
(ב). |
|
הנעת עובדים; |
(ג). |
|
אינטליגנציה רגשית; |
(ד). |
|
סמכות ואחריות; |
(ה). |
|
יושרה, אתיקה וערכים; |
(ו). |
|
תכנית העבודה; |
(ז). |
|
תכונות המנהל; |
(ח). |
|
תקשורת בין אישית; |
(ט). |
|
ניהול זמן; |
(י). |
|
הערכת עובדים ומדדי ניהול |
(יא). |
|
תרבות ואקלים ארגוני; |
(יב). |
|
ניהול השירות ותמחור; |
(יג). |
יד). ניהול תהליכים מסוכנים או תהליכים הטומנים בחובם סיכונים;
(6) . קורס עזרה ראשונה בהיקף של 99 שעות;
(7) . מבחני הסמכה -
(א). מבחן עיוני - ציון עובר 80% ומעלה;
(ב). מבחן מעשי - ציון עובר 80% ומעלה.
חלק ו: תכנית הכשרה לצורך קבלת רשיון מיוחד (סעיפים 9 (א(, 10 (א(, 10א(א(, ו- 10ג(א) לחוק(
משך התכנית - 160 שעות ; התכנית כוללת:
(א). חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(ב). ידע בסיסי
(1) . שימוש ותפעול כלי יריה זירתיים שבשימוש ארגונים חמושים אזרחיים ובטיחות בכלי יריה;
(2) . ירי תוך הבחנה;
(3) . בדיקת תקינות; (9). חניכה;
(ג). ניהול ארגון חמוש
(1) . זיהוי, מיפוי והגדרת תהליכים בארגון חמוש;
(2) . מיפוי התהליכים העיקריים בארגון חמוש והסיכונים הטמונים בהם;
(3) . זיהוי וניהול סיכונים;
(9). ניהול העובדים החמושים;
. קביעת ממדי ביצוע;
. ניהול תחקירים;
. פיקוח ובקרת תהליכים;
. שימור והפצת הוראות וידע ארגוני בכל הנוגע לכלי היריה והשימוש בהם;
(ג) קורס עזרה ראשונה בהיקף של 8 שעות;
(ד) מבחני הסמכה -
(1) . הגשת עבודות- ציון עובר 80% ומעלה;
(2) . מבחן עיוני- ציון עובר 80% ומעלה.
חלק ז: תכנית הכשרה לצורך קבלת רשיון מיוחד להחזקת כלי יריה לצורך סרט, הצגה או הופעה
(סעיף 10ב(א) לחוק(
תוכנית ההכשרה בחלק אי או בחלק די לתוספת זו תחול על בעל הרשיון המיוחד כמשמעותו בסעיף 10ב(א) לחוק.
תוספת שנייה
(תקנה 4(ב))
תכניות רענון הכשרה
חלק א: תכנית רענון להכשרת בעלי רשיונות לפי סעיפים 3, 5א ,5די, 7, 9(א( ,10(א(, 10א(א(, 10ב(א( ו- 10ג(א( לחוק
1. משך הכשרת רענון - שעתיים רצופות; התכנית כוללת:
(א). חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(ב). בטיחות, אחזקה ואחסנה;
(ג). ניתוח אירועים;
(ד). העשרה; פיתוחים בכלי יריה; הכרת כלי יריה זירתיים;
(ה). סוגי כלי יריה - הכרות, בעיות בטיחות של כלי יריה שונים;
(ו). בדיקת תקינות של כלי יריה שונים; תחמושת;
(ז). הדרכה וניהול;
(ח). סיכונים תעסוקתיים.;
(ט). מבדקי הסמכה לרענון - ציון עובר 80% ומעלה.
חלק ב: תכנית רענון במטווח קליעה להכשרת בעל רשיון פרטי או הרשאה לצורך החזקה ונשיאה של כלי יריה מסוג אקדח ובהתאמה לכלי יריה מסוג רובה זעיר, סער, צייד וצבאי (סעיפים 4, 5(א(, 9(ב(, 10(ב(, ו-10א(ב( לחוק(
משך הכשרת רענון - שעתיים רצופות; התכנית כוללת: (1). עיוני
(א). חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(ב). בטיחות כללית;
(ג). שימוש ותפעול כלי יריה והתגברות על תקלות;
(ד). אחסנה, אחזקה ונשיאה;;
(2) . אימון מעשי במטווח - אמון "רטוב" ירי חי במטווח
(3) . מבדקי הסמכה לרענון:
(א). מבחן עיוני - ציון עובר 80% ומעלה;
(ב). מבחן מעשי - ציון עובר 80% ומעלה.
חלק ג: תפנית רענון במטווח קליעה להפשרת לבעל רשיון להחזקה ונשיאה של פלי יריה לצרפי אבטחה
משך הכשרת רענון - 4.5 שעות רצופות; התכנית כוללת:
(1) . עיוני
(א). חקיקה ונהלים רלוונטיים;
(ב). בטיחות כללית;
(ג). שימוש ותפעול כלי יריה והתגברות על תקלות;
(ד). אחסנה, אחזקה ונשיאה;
(2) . ירי חי - הגדרות טווחים ומענה הדרכתי, לפי הכללים הבאים:
(א). מתן הוראות בטיחות לפני ביצוע האימון;
(ב). הירי יתבצע באופן פרטני ואישי לכל חניך וחניך לכל אורך האימון;
(ג). רישום פגיעות החניכים ומתן הערות מדריך לחניכים יתבצע בסיום כל מקצה;
(3) . מבדקי הסמכה לרענון-
(א). מבחן עיוני - ציון עובר 80% ומעלה;
(ב). מבחן מעשי - ציון עובר 80%
ומעלה.
משך הכשרה משלימה - 90 שעות; התכנית כוללת:
(א). חקיקה ונהלים רלוונטיים ;
(ב). קורס עזרה ראשונה בהיקף של 22 שעות;
(ג). ניהול תהליכים מסוכנים או תהליכים הטומנים בחובם סיכונים;
(ד). ניהול ואדמיניסטרציה;
(ה). מיומנויות הדרכה;
(ו). סיכונים תעסוקתיים;
(ז). דיווח ובקרה;
(ח). מבדקי הסמכה- ציון עובר 80% ומעלה.
משך הכשרת הרענון שעתיים רצופות; התכנית כוללת:
א. חקיקה ונהלים רלוונטיים;
ב. בטיחות ופתיחה באש;
ג. סיכונים תעסוקתיים;
ד. שליטה וניהול;
ה. ניהול ארגון חמוש ושימוש בכלי יריה;
ו. קורס עזרה ראשונה בהיקף של 8 שעות;
ז. מבדקי הסמכה- ציון עובר 80% ומעלה. התשע"ח ( 2018)
|
גלעד ארדן השר לביטחון הפנים |
(חמ 3-4104)
דברי הסבר
על פי סעיף 21(ב1) לחוק, השר לביטחון הפנים רשאי לקבוע הוראות בעניין תנאי ההכשרה הנדרשים ממבקש רשיון או תעודת הרשאה לפי חוק זה או מהמבקש את חידושם, לרבות בחינות מקצועיות שעל המבקש לעמוד בהן, וכן תנאים למתן פטור מתנאי ההכשרה שנקבעו כאמור. כמו כן נקבע באותו סעיף, כי רשאי השר לקבוע הוראות כאמור דרך כלל או לסוגים מסוימים של רישיונות או תעודות הרשאה לפי חוק זה, לפי העניין.
בתקנות אלה מוצע לקבוע תכניות הכשרה מסוגים ובהיקפים שונים למבקשי הרשאות או רישיונות שונים לפי החוק, וכן הכשרות רענון תקופתיות לבעלי רישיונות או הרשאות כאמור. משכי ההכשרות ועיקרי תוכנן מפורטים בתוספות הראשונה והשניה לתקנות, ומועד ביצוע הכשרות הרענון יהיה אחת לשנה, ולעניין כלי יריה הניתן לצרכי אבטחה - אחת לשישה חודשים. ביצוע הכשרות כאמור מהווה תנאי לתוקף הרשיון או ההרשאה שבגינו נדרשת ההכשרה.
לעניין מבקשי או מחדשי רישיונות פרטים בהתאם לסעיפים 9, 5(א), 9(ב), 10(ב), ו-10א(ב) לחוק משך ותוכנית ההכשרה הורחבו, כך שיתאימו לתרחישי האיום במרחב הציבורי, לרבות מקומות ציבוריים הומי אדם, זאת לצורך הגברת מיומנותם של בעלי הרישיונות לתת את המענה הנדרש לנטרול מפגע בזירה בשלב מוקדם ככל הניתן ועד להגעת כוחות הביטחון. כמו כן, מוצע שתכנית ההכשרה תכלול ירי במצבים שונים (ותעמוד על 9.5 שעות) ונקבעה הכשרת ריענון (שתעמוד על 2 שעות אחת לשנה) אותה יעברו בעלי הרישיונות הפרטיים אחת לשנה.
כמו כן, מוצע לקבוע כי תוקם ועדת הכשרה, המורכבת מאנשי האגף לרישוי כלי יריה במשרד לביטחון הפנים ומבעל תפקיד רלוונטי במשטרת ישראל. הוועדה תקבע את תכני ההכשרות, ותהיה רשאית לפטור אדם מביצוע הכשרה או חלקה, אם אותו אדם הינו בעל הכשרה קודמת שוות ערך. הוועדה תחליט באיזו הכשרה להכיר לצורך החוק, בין השאר בהתחשב בכשירות הגוף שבו נערכת ההכשרה (להלן - מוסד הכשרה), כשירות מקצועית מתאימה של נותני ההכשרה, אופן מתן ההכשרה, היקפה ומקום נתינתה.
עוד מוצע לקבוע, כי הוועדה תהיה רשאית להציג את המלצותיה לשר לעניין תכניה של הכשרה לצורך מתן סמכויות למאבטחים לפי חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, תשס"ה-2005, נותני אותה הכשרה, אופן מתן ההכשרה ומקום נתינתה.
בתקנות אלה מוצע לקבוע, כי הכשרה הכוללת החזקה או נשיאה של כלי יריה או שימוש בו, תיעשה במטווח קליעה המורשה לפי החוק, בלבד, וכן נקבעים אופי הטיפול בעובר ההכשרה, בכלי היריה ובתחמושת לצורך זה.
תקנות אלו נעשו לאחר
בחינה השפעת הרגולציה על הציבור ומצורפים לתקנות אלו שני דוחות על השפעת הרגולציה
על בעלי רישיונות פרטיים ועל בעלי רישיונות נוספים הניתנים מכוח החוק.
|
|
א. רקע
אגף רישוי כלי יריה במשרד לביטחון הפנים מעניק סוגים שונים של רשיונות להחזקת כלי יריה פרטיים וארגונים מכוח חוק כלי היריה, תש"ט - 1949. ובהם: רשיןן ליצרן, רשיון לבעל עסק לכלי יריה, רשיון למטווח קליעה, רישיון למאבטח ועוד.
הסיכונים המרכזיים הנשקפים מהימצאותם כלי יריה בידי הציבור הינם בין השאר, שימוש בכלי יריה שלא כדין, שימוש בכלי יריה על ידי גורמים שאינם מורשים וזליגת כלי יריה לגורמים עוינים.
ב. זיהוי הבעיה וסיבותיה
בישראל קיימים 1,100 בעלי תפקידים ארגוניים, כגון: סוחר, מנהל מטווח, בעל רישיון מיוחד בארגון וכוי. מידי שנה מתווספים כ-200 בעלי תפקיד ייעודיים בתחום כלי הירייה הנדרשים להכשרה, מתוכם כ-150 בעלי תפקידים שמוצע לשנות להם את ההכשרה להכשרה ייעודית בת 160 שעות הכוללת רענונים תואמים, במקום המצב כיום בו מתבצעת הכשרה גנרית של 80 שעות לכלל בעלי הרשיונות. לשם המחשה: בהיבט התוכן קורס של מפקח מטווח מתמקד בעיקר על ניהול מטווח בהיבט הבטיחותי, לעומת זאת, בהכשרה ייעודית מתמקדת ההכשרה בניהול הארגון החמוש. ג. סקירה בינלאומית - לא בוצעה סקירה בינלאומית בנושא. ד. תכליות ויעדים
|
1. חלופה 0- 2. חלופה 1- |
שיפור המיומנות לבעלי תפקידים, כגון: סוחר, מנהל מטווח, בעל רישיון מיוחד בארגון וכוי לרמת מיומנות סבירה.
חלק ב- ניסוח חלופות
מצב קיים- הכשרת גנרית לבעלי תפקידים הכשרה
ייעודית לבעלי תפקידים.
חלק ג- ניתוח חלופות
חלופה מספר 0 - מצב קיים
|
4 עלות מעביד ממוצעת במשק |
הכשרת גנרית לבעלי תפקידים
|
עלות תהליכים - עלות זמן הכשרה חד פעמית ממוצעת - 90 שעות* ( 10 שעות נסיעה בממוצע + 80 שעות משך ההכשרה) 150 איש= 13,500 שעות*474.2 ₪= מיליון ₪ עלות זמן רענון שוטף שנתי ממוצע - 4 שעות (שעה זמן נסיעה בממוצע +3 שעות משך ההכשרה) * 1,100 בעלי תפקיד ארגוני 4,400 שעות*74.2 ₪= 326,000 ₪ |
תועלות- רמה מיומנות נמוכה של בעל התפקיד |
|
עלות הדרישות על בעלי תפקידים ייעודים- עלות ממוצעת הכשרה חד פעמית - קורס מפקחי מטווח 4,200 ₪ * 150 איש = 630,000 ₪ עלות ממוצעת רענון שוטף שנתי - קורס רענון 250 ₪ * 1,100 בעלי רישיון = 275,000 ₪ |
|
|
אינטרסים ציבוריים נוספים |
|
באיזה אופן משפיעה החלופה על:
|
|
אינטרסים רגולטורים באיזה אופן משפיעה החלופה על:
|
|
|
|
עלות תהליכים - |
תועלות- |
|
עלות זמן הכשרה חד פעמית- 180 שעות (20 שעות זמן נסיעה |
רמה מיומנות סבירה של בעלי התפקידים |
|
בממוצע + 160 שעות משך ההכשרה) * 150 איש= 27,000 |
|
|
שעות*74.2 ש"ח= שני מיליון ₪ ; |
|
|
עלות זמן הכשרה שוטפת שנתית- 3 שעות ( שעה נסיעה זמן |
|
|
ממוצע + שעתיים משך הכשרה) * 1,100 איש = 3,300 שעות |
|
|
שנתי * 74.2 ₪= 245,000 ₪ |
|
|
|
עלות הדרישות על בעלי תפקידים ייעודים- |
|
עלות ממוצעת הכשרה חד פעמית - קורס לבעלי תפקידים 9,750 ₪ * 150 איש= 1,462,500 ₪ |
|
|
עלות ממוצעת רענון שוטף שנתי - קורס רענון 140 ₪ * 1,100 איש = 154,000 ₪ |
|
|
|
אינטרסים ציבוריים נוספים באיזה אופן משפיעה החלופה על: |
||
|
|
אין השפעות |
השפעות כלכליות - |
|
|
|
אין השפעות |
השפעות חברתיות - |
|
|
|
אין השפעות |
השפעות סביבתיות - |
|
|
אינטרסים רגולטורים באיזה אופן משפיעה החלופה על:
|
|
א. סיכום יתרונות/חסרונות של החלופות והשוואה ביניהן:
|
ב. החלופה הנבחרת: מוצע לבחור את חלופה 1, החלפת ההכשרה הקיימת בהכשרה יעודית מתאימה יותר לבעלי התפקידים על פי סוג הרישיון.
א. תיאור תהליך השיח-
בוצעה היוועצות עם משטרת ישראל, מדריכי ירי, חברות שמירה, התאחדות חברות השמירה.
ב. תוצרי השיח
• הגורמים הרלוונטיים ציינו שהם מכירים בחשיבות במהלך לשיפור מיומנותם של בעלי התפקידים השונים אשר מקבלים רשיונות מכוח חוק כלי היריה, תש"ט - 1949.
• עוד הוסכם כי בעלי התפקידים הקיימים יבצעו רענונים שוטפים שנתיים בלבד, כאשר כל בעל תפקיד חדש יבצע הכשרה ייעודית בהתאם לסוג הרשיון.
חלק ו - מתודולוגיה ותהליך הכנת הדוח
א. מתודולוגיה ועומק ria
התבצע שיח מול המגזר העסקי ומשטרת ישראל, התאחדות חברות השמירה ופורום מדריכים בכירים. כמו כן, ניתנו חוות דעת מקצועיות ע"י הגורם המוסמך באגף רישוי כלי יריה אשר הונחה מתודולגית על ידי מנהל תחום טיוב רגולציה במשרד.
ב. מקורות וחומרים
נתונים מקצועיים ניתנו על ידי האגף המקצועי הרלוונטי.
|
ג. סיכום יתרונות/חסרונות של החלופות והשוואה ביניהן:
|
ד. החלופה הנבחרת: מוצע לבחור בחלופה 1, ביצוע הכשרה בת 4.5 שעות ואימון רענון אחד לשנה במשך שעתיים. הכשרה באמצעות סימולטורים תישקל בהמשך לאחר בחינת אפשרות היישום בשטח בטווח הרחוק.
ג. תיאור תהליך השיח
התבצע שיח מול איגוד לשכות המסחר בחטיבת הכלי יריה בו חושבו עלויות של הכשרות הכוללות הפעלת סימולטור ואימון השלמה במטווח.
איגוד לשכות המסחר מתנגד לשימוש בסימלטור מתוך ראייה בפגיעה בהכנסות המטווחים. לטענתו, האימון בסימולטור יפגע במיומנות הציבור בהפעלת הנשק.
ד. תוצרי השיח
נבדקה אפשרות להפעלת סימולטורי כלי יריה מסימלטורים בתחומים אחרים, בעיקר בצה"ל כגון: הטסת מטוסים, הפעלת טנקים, נהיגה במצבי סיכון. הסתבר מבדיקת הנתונים כי לאחר האימון בסימולטור השתפרה יכולתם של המתאמנים כך שיתאפשר להם להגיע להשגים באימון החי בצורה משמעותית לטובה בפרק זמן קצר יותר.
חלק ו - מתודולוגיה ותהליך הכנת הדוח
ג. מתודולוגיה ועומק ria
התבצע שיח מול המגזר העסקי והתבצעה סקירה בינלאומית להשוואה של הכשרות במספר מדינות בעולם. כמו כן, ניתנו חוות דעת מקצועיות ע"י הגורם המוסמך באגף רישוי ופיקוח כלי יריייה אשר הונחה מתודולגית על ידי מנהל תחום טיוב רגולציה במשרד.
ד. מקורות וחומרים
נעשה שימוש בסקירה שבוצעה על ידי מחלקת המידע והידע במשרד. כמו כן, האגף המקצועי הרלוונטי סיפק מידע מקצועי רלוונטי. המידע לעניין עלויות הסימולאטורים סופק על ידי הגורם האחראי להפעלת הסימולטורים של מתקן האימונים של משטרת ישראל בבית שמש.
|
|
א. רקע
אגף רישוי כלי ירייה במשרד לביטחון הפנים פועל על פי חוק כלי ירייה, תש"ט - 1949 ובהתאם להוראותיו מנפיק רשיונות שונים. מתן הרישיונות נסמך תחילה על חוות הדעת/המלצת הגורמים הבוחנים את מידת מסוכנות המבקש מבחינה ציבורית להחזיק בכלי יריה. חוות דעת זו מתקבלת:
1. ממשטרת ישראל לקבלת המלצתם מבחינת מסוכנות פלילית;
2. ממשרד הבריאות לקבלת המלצתם מבחינת מסוכנות נפשית;
3. ממשרד הרווחה על פי מידע על מסוכנות לאדם עצמו או לציבור.
ב. זיהוי הבעיה וסיבותיה
הערכת מצב הינה שאירועי פעילות חבלנית עויינת ימשיכו להיות במרחב הציבורי. ישנה חשיבות רבה שהכלי יריה יימצא בידי אזרחים מיומנים במרחב הציבורי.
ג. סקירה בינלאומית
נושא מדיניות ההכשרות נבדק במדינות הבאות: אוסטרליה, אירלנד, קנדה, אסטוניה, שוודיה, ספרד ואנגליה. באוסטרליה ובקנדה יש הכרח לעבור הכשרה עיונית ומעשית המועברת על ידי גורם פרטי שהוסמך לכך. הקורס נמשך לפחות חמש שעות וכולל מידע תיאורטי והכשרה מעשית.
בספרד ובאסטוניה קיימת דרישה למבחן תיאורטי המתמקד בבטיחות ומבחן מעשי הכולל החזקת נשק, פירוק והרכבה, בטיחות וירי.
באירלנד ובשוודיה קבלת רישיון מותנית בהשתייכות למועדון ירי. אין החזקת כלי יריה מכוח רישיון פרטי אלא מכוח השתייכות למועדון ירי.
בניו זילנד על מבקש הרישיון להשתתף בהרצאת בטיחות ולעבור בחינה. ההרצאה והבחינה לקבלת האישור בנושא בטיחות ניתנים על ידי מתנדבי עמותה העוסקת בבטיחות ופועלת יחד עם המשטרה ליצירת חברה בטוחה. תכליות ויעדים
הגדלת המיומנות של מחזיקי כלי יריה פרטי לשימוש באירועי פעילות חבלנית עוינת.
1. חלופה 0- מצב קיים- הכשרה במשך שעתיים בעת קבלת הרישיון וחידוש הרישיון (פעם ב- 3 שנים(;
2. חלופה 1- הרחבת ההכשרה הראשונית ל- 4.5 שעות ורענון פעם בשנה במשך שעתיים;
3. חלופה 2- ביצוע הכשרה, אימון ותרגול באמצעות סימולטורים ואימון ירי חי;
4. חלופה 3- הרחבת ההכשרה הראשונית ל- 6 שעות ורענון פעם שנה במשך 4 שעות.
הכשרה ראשונה בת שעתיים בעת קבלת הרישיון ובחידושו (פעם ב-3 שנים(
|
|
תועלות (רמת מיומנות(-
1. רמה מיומנות נמוכה של כשירות מחזיקי הכלי יריה הפרטי;
2. רמת ישימות - גבוהה;
3. השפעה על הקטנת כמות מחזיקי כלי יריה בציבור- שולית.
עלות תהליכים-
עלות זמן רענון שוטף- 3 שעות (זמן נסיעות ממוצע שעה + הכשרה במשך שעתיים )/3 שנים * 190,000 (כמות מחזיקי כלי יריה הצפויה) * 79.2 ₪ (עלות אלטרנטיבית) = 19 מיליון ₪;
עלות זמן הכשרה חד פעמית - 3 שעות (זמן נסיעות ממוצע שעה + משך ההכשרה שעתיים) * 95,000 איש = 135,000 שעות* 79.2 ₪ = 10 מיליון ₪.
|
|
עלות הדרישות (הכשרות ורענונים(:
עלות הכשרה חד פעמית ממוצעת 280 ₪ להכשרה חד פעמית * 95,000 (איש חדשים) = 12.6 מיליון ₪ עלות רענון שוטף שנתי ממוצע 280 ₪ להכשרה שוטפת/3 שנים * 190,000= 17.7 מיליון ₪
חלופה מספר 1 - הרחבת ההכשרה הראשונית ל-4.5 שעות ורענון במשך שעתיים פעם בשנה
|
עלות תהליפים- עלות רענון שוטף שנתי- 3 שעות ( שעתים רענון בשנה+ זמן נסיעה ממוצע שעה)* 190,000 איש (כמות מחזיקי כלי יריה הצפויה)= 570,000 שעות*[2]74.2 ₪ = 42.3 מיליון ₪ ; עלות זמן הכשרה חד פעמית- 5.5 שעות (4.5 שעות ההכשרה + זמן נסיעה ממוצע שעה) * 45,000 איש= 247,000 שעות* 74.2= 18.3 מיליון ₪ |
תועלות (רמת מיומנות)- 1. רמה מיומנות סבירה של כשירות מחזיקי הכלי יריה הפרטי 2. רמת ישימות - גבוהה. מבדיקה שנערכה עולה שמטווחי ההכשרה הקיימים יכולים להכיל את כלל האימונים בחלופה זו. 3. השפעה על הקטנת כמות מחזיקי כלי יריה בציבור- נמוכה. |
|
עלות הדרישות (הפשרות ורענונים): עלות הכשרה חד פעמית ממוצעת 461 ₪ * 45,000 (איש חדשים)= 20.7 מיליון ₪ עלות רענון שנתי ממוצע 220 ₪ * 190,000 (מחזיקי כלי יריה) =41.8 מיליון ₪ |
|
|
אינטרסים רגולטורים באיזה אופן משפיעה החלופה על:
|
חלופה מספר 2 - ביצוע אימון ותרגול באמצעות סימולטורים
|
עלות תהליכים עלות רענון שוטף שנתי- 3 שעות (רענון+ נסיעות)* 190,000 איש= 570,000 שעות*74.2= 42.3 מיליון ₪ עלות זמן הכשרה חד פעמית- 5.5 שעות (הכשרות + נסיעות) * 45,000 איש= 247,000 שעות* 74.2= 18.3 מיליון ₪ |
תועלות (רמת מיומנות) 1. רמה מיומנות סבירה של כשירות מחזיקי הכלי יריה הפרטי 2. רמת ישימות - נמוכה. נדרשת הכנת תשתית ורכישת סימולטורים במטווחים, אפשרות לביצוע ויישום בטווח הארוך. 3. השפעה על הקטנת כמות מחזיקי כלי יריה בציבור- נמוכה. |
|
עלות הדרישות (הכשרות ורענונים): עלות הכשרה חד פעמית ממוצעת - 288 ₪ * 45,000 איש חדשים= 13 מיליון ₪ עלות רענון שוטף שנתי ממוצע - 200 ₪ * 190,000 מחזיקי נשק=38 מיליון ₪ |
|
אינטרסים רגולטורים
באיזה אופן משפיעה החלופה על:
|
מעקב אחרי הכשרות של מחזיקי כלי יריה פרטי |
בקרה- איסוף מידע (תשתית ידע על מצב השוק- מידת הציות לרגולציה) |
|
טיפול באוכלוסיה שאינה מבצעת את ההכשרות ופיקוח על המטווחים המבצעים את ההכשרות |
פיקוח (מערך סמכויות המוקנה לרגולטור שנועד למנוע הפרות) |
|
6 תקנים למחוזות, 6 תקני מפקחים (זמני) ו-4 תקנים למטה |
משאבים והתארגנות |
חלופה מספר 3- הרחבת ההכשרה הראשונית ל- 6 שעות ורענון 4 שעות פעם שנה
|
עלות תהליכים עלות זמן הכשרה שוטפת שנתית- 5 שעות (רענון+ נסיעות)* 190,000 איש* פעם בשנה= 570,000 שעות*[3]74.2 ₪ = 70.5 מיליון ₪ ; עלות זמן הכשרה חד פעמית- 7 שעות (הכשרות + נסיעות) * 45,000 איש= 315,000 שעות* 74.2= 23.3 מיליון ₪. |
תועלות (רמת מיומנות( 1. רמה מיומנות סבירה של כשירות מחזיקי כלי יריה הפרטי; 2. רמת ישימות - גבוהה. מטווחי ההכשרה קיימים יכולים להכיל את כלל האימונים בחלופה זו. נדרש אישור תקנות ההכשרה כפי שהוגדרו; 3. השפעה על הקטנת כמות מחזיקי כלי יריה בציבור- בינונית. |
|
עלות הדרישות (הכשרות ורענונים(: עלות הכשרה חד פעמית ממוצעת 529 ₪ * 45,000 איש חדשים= 23.8 מיליון ₪ עלות רענון שוטף שנתי בממוצע 310 ₪ * 190,000 מחזיקי נשק* אימון אחד בשנה=117.8 מיליון ₪ |
|
אינטרסים רגולטורים
באיזה אופן משפיעה החלופה על:
|
מעקב אחרי הכשרות של מחזיקי כלי יריה פרטי |
בקרה- איסוף מידע (תשתית ידע על מצב השוק- מידת הציות לרגולציה) |
|
טיפול באוכלוסיה שאינה מבצעת את ההכשרות ופיקוח על המטווחים המבצעים את ההכשרות |
פיקוח (מערך סמכויות המוקנה לרגולטור שנועד למנוע הפרות) |
|
6 תקנים למחוזות, 6 תקני מפקחים (זמני) ו-4 תקנים למטה |
משאבים והתארגנות |
חלק ד- השוואה בין חלופות ובחירה
|
א. סיכום יתרונות/חסרונות של החלופות והשוואה ביניהן: |
||||||
|
|
הרחבת ההכשרה הראשונית ל-4.5 שעות ורענון |
הרחבת ההכשרה הראשונית ל-6 שעות |
הרחבת ההכשרה |
מצב קיים- הכשרה ראשונה במשך שעתיים |
החלופה מרכיב^ |
הגורם המושפע |
|
6 עלות מעביד ממוצעת במשק |
|
למשך שעתיים פעם בשנה באמצעות סימולטורים |
ורענון למשך שעתיים פעם ב- 3 שנים
הראשונית ל-4.5 שעות ורענון למשך שעתיים פעם בשנה
|
רגולציה |
ורענון 4 שעות פעם בשנה
|
|
|
18.3 מיליון ₪ |
|
23.3 מיליון ₪ |
|
18.3 מיליון ₪ |
|
10 מיליון ₪ |
עלות ממוצעת זמן הכשרה חד פעמית
|
|
|
92.3 מיליון ₪ |
|
70.5 מיליון ₪ |
|
92.3 מיליון ₪ |
|
19 מיליון ₪ |
עלות ממוצעת זמן רענון שוטף שנתי
|
|
|
13 מיליון ₪ |
|
23.8 מיליון ₪ |
|
20.7 מיליון ₪ |
|
12.6 מיליון ₪. |
עלות ממוצעת הכשרה חד פעמית
|
|
הציבור
|
38 מיליון ₪ |
|
117.8 מיליון ₪ |
|
91.8 מיליון ₪ |
|
17.7 מיליון ₪ |
עלות ממוצעת רענון שוטף שנתי
|
|
|
נמוכה |
|
סבירה |
|
סבירה |
|
סבירה |
תועלת - רמת מיומנות של מחזיקי כלי יריה
|
|
|
נמוכה |
|
גבוהה |
|
גבוהה |
|
גבוהה |
רמת ישימות
|
|
|
שולית |
|
נמוכה |
|
בינונית |
|
נמוכה |
השפעה על הקטנת כמות מחזיקי כלי יריה בציבור
|
|
6 תקנים למחוזות, 6 תקני מפקחים (זמני) ו-9 תקנים למטה
|
הרגולטור (אגף כלי ירייה( |
|
אין שינוי |
|
משאבים |
6 תקנים למחוזות, 6 תקני מפקחים (זמני) ו-9 תקנים למטה
|
|
ב. החלופה הנבחרת: מוצע לבחור בחלופה 1, ביצוע הכשרה בת 4.5 שעות ואימון רענון אחד לשנה במשך שעתיים. הכשרה באמצעות סימולטורים תישקל בהמשך לאחר בחינת אפשרות היישום בשטח בטווח הרחוק.
|
מעקב אחרי הכשרות של מחזיקי כלי יריה פרטי |
בקרה- איסוף מידע (תשתית ידע על מצב השוק- מידת הציות לרגולציה) |
|
טיפול באוכלוסיה שאינה מבצעת את ההכשרות ופיקוח על המטווחים המבצעים את ההכשרות |
פיקוח (מערך סמכויות המוקנה לרגולטור שנועד למנוע הפרות) |
|
6 תקנים למחוזות, 6 תקני מפקחים (זמני) ו-9 תקנים למטה |
משאבים והתארגנות |
עם מומחים ועם יחידים וקבוצות מהציבור
א. תיאור תהליך השיח
התבצע שיח מול איגוד לשכות המסחר בחטיבת הכלי יריה בו חושבו עלויות של הכשרות הכוללות הפעלת סימולטור ואימון השלמה במטווח.
איגוד לשכות המסחר מתנגד לשימוש בסימלטור מתוך ראייה בפגיעה בהכנסות המטווחים. לטענתו, האימון בסימולטור יפגע במיומנות הציבור בהפעלת הנשק.
ב. תוצרי השיח
נבדקה אפשרות להפעלת סימולטורי כלי יריה מסימלטורים בתחומים אחרים, בעיקר בצה"ל כגון: הטסת מטוסים, הפעלת טנקים, נהיגה במצבי סיכון. הסתבר מבדיקת הנתונים כי לאחר האימון בסימולטור השתפרה יכולתם של המתאמנים כך שיתאפשר להם להגיע להשגים באימון החי בצורה משמעותית לטובה בפרק זמן קצר יותר.
חלק ו - מתודולוגיה ותהליך הכנת הדוח
א. מתודולוגיה ועומק ria
|
חלק ה - שיח עם בעלי עניי |
התבצע שיח מול המגזר העסקי והתבצעה סקירה
בינלאומית להשוואה של הכשרות במספר מדינות בעולם. כמו כן, ניתנו חוות דעת מקצועיות
ע"י הגורם המוסמך באגף רישוי ופיקוח כלי יריייה אשר הונחה מתודולגית על ידי מנהל
תחום טיוב רגולציה במשרד.
ב. מקורות וחומרים
נעשה שימוש בסקירה שבוצעה על ידי מחלקת המידע והידע במשרד. כמו כן, האגף המקצועי הרלוונטי סיפק מידע מקצועי רלוונטי. המידע לעניין עלויות הסימולאטורים סופק על ידי הגורם האחראי להפעלת הסימולטורים של מתקן האימונים של משטרת ישראל בבית שמש.
3 ס"ח תשנ"ח מסי 1685 עמי 398 ;