א. שם החוק המוצע
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
חברת החשמל לישראל בע"מ פעלה בהתאם לזיכיון שפקע בחודש מרץ 1996. חוק משק החשמל, התשנ"ו - 1996 (להלן - החוק), מסדיר את פעילות משק החשמל מאז, ובין היתר החליף את משטר הזיכיונות ברישיונות.
בעניין הנכסים והזכויות שהיו בידי חברת החשמל בתום הזיכיון, נקבע בסעיף 62 לחוק כדלקמן-
" 62. (א) על אף הוראות סעיף 46 לתוספת לפקודת זכיונות החשמל, התחייבויות חברת החשמל וכן הזכויות והנכסים שלה, שהיו בידיה בעת פקיעת הזכיון ושהיא זכאית לפיצוי מן המדינה בעדם לפי הסעיף האמור, יישארו בידי חברת החשמל ולא ישולם פיצוי בעדם.
(ב) הזכויות והנכסים שבעדם חברת החשמל אינה זכאית לפיצוי, כאמור בסעיף קטן (א) ואשר משמשים או נועדו לשמש, בין במישרין ובין בעקיפין, לפעילותה לפי חוק זה, יירכשו בידי החברה לפי ערכם ביום הקניית הזכויות והנכסים, בהתאם להסדר שייחתם בין המדינה לחברת החשמל; בסעיף זה, "משמשים", "נועדו לשמש" – כפי שיקבעו השרים.
(ג) עד לעריכת ההסדר כאמור בסעיף קטן (ב), יישארו הזכויות והנכסים שלגביהם אמור להיערך ההסדר, בידי חברת החשמל, כפי שהיו בעת פקיעת הזכיון; לא הגיעו הצדדים להסדר כאמור תוך שנה אחת ממועד פקיעת הזכיון, יקבעו השרים הוראות לענין רכישת הזכויות והנכסים כאמור.
(ד) נדרשה המדינה לשלם תשלום כלשהו בשל התחייבות מהתחייבויות חברת החשמל אשר היו בתוקף בעת פקיעת הזכיון, עקב פקיעתו או כתוצאה מביצוע הוראות סעיפים קטנים (א) או (ב), תשפה אותה חברת החשמל על כל תשלום כאמור."
עד היום לא נערך הסדר כאמור בסעיף קטן 62(ג) נוכח קשיים ביישומו, וגם לא נקבעו הוראות בידי השרים, כאמור בסעיף. מעבר לכך, סבורים הגורמים המקצועיים במדינה כי גם לו ניתן היה ליישם את ההסכם, הרי שהסדר כאמור אינו מביא לידי ביטוי את טובת המשק, ובכלל זה את טובתה של חברת החשמל אשר הממשלה היא בעלת המניות בה.
ביום 3 בינואר 2018 נחתם הסכם בין המדינה ובין חברת החשמל להסדרת נכסיה בכפוף לתיקון הוראות החוק (להלן – ההסכם).
עקרונות ההסכם שנחתם בין המדינה ובין חברת החשמל הם כדלקמן:
1. זכויות חברת החשמל ב-16 נכסים המפורטים בהסכם ירשמו על שם המדינה והנכסים ימסרו לחזקת המדינה בהתאם לתנאים המפורטים בהסכם.
2. עם מימוש הסדר הנכסים כמפורט בהסכם, החברה תהא רשאית לפרוע את הקרן של אגרות חוב צמיתות למדינה בערך הנומינאלי של הקרן בסך של כ- 15 מיליוני ש"ח. ערכן של אגרות החוב בספרי החברה (דוח כספי לשנת 2016) עומד על כ-2.5 מיליארד ₪ כאשר זרם תקבולי הריבית עומד על כ- 130 מלש"ח מדי שנה. חלק מתנאי האגרת היו כי "החברה תהא רשאית, לפי בחירתה, לפרוע את סכום קרן ההלוואה במקרה של העברת מפעלה למדינה עם תום תקופת זיכיון החשמל או במקרה של רכישת מפעלה על ידי המדינה בהתאם להוראות פקודת זיכיון החשמל כמפורט בפקודות זיכיונות החשמל, 1927 על כל תוספותיה". סעיף 62 לחוק קבע הסדר חלופי להעברת המפעל למדינה כפי שנקבע בזיכיון החברה. בהתקיים הסדר של נכסיה של חברת החשמל, יתאפשר לחברת החשמל לפרוע את הקרן של האג"ח הצמיתה בסך של כ-15 מלש"ח.
3. חוב חברת החשמל לבנק לפיתוח התעשייה אשר הומחה למדינה, יומר לחוב שקלי צמוד מדד, ייפרס מחדש והריבית שלו תותאם לתנאי השוק. שווי הפריסה והתאמת הריבית עומד על כ-300 מלש"ח.
4. חברת החשמל תקבל מרשות מקרקעי ישראל סך כולל של 780 מיליוני ש"ח בגין פינוי ובינוי חלופי בעקבות המעבר לגן שורק, וחלק מעלויות השימור והפינוי במתחם רידינג, בכפוף לאישור מועצת מקרקעי ישראל.
5. זכויות חברת החשמל ביתרת נכסיה יוותרו בידי החברה בהתאם לזכויות שהיו בידיה לפני חתימת ההסכם (בעלות, חכירה, בר רשות, פיתוח, דיירות מוגנת וכד'), מבלי שתחולנה מגבלות הנובעות מהזיכיון או מפקיעתו.
6. מסירת הנכסים למדינה ורישומם על שמה כאמור בסעיף 1 לעיל או הותרת יתרת הנכסים בידי חברת החשמל כאמור בסעיף 5 לעיל לא יקימו עילה לתשלום חובה כלשהו, בין אם למדינה ובין אם לרשות מקומית או תאגיד.
בנוסף לכל האמור, לגבי נכסים מסוימים שחברת החשמל חוכרת מרשות מקרקעי ישראל, ההסכם קובע מנגנוני תימרוץ לפינוי עתידי של נכסים שלא יידרשו לחברת החשמל לצרכי פעילותה והחזרתם לרשות מקרקעי ישראל.
לשם הסדרת הנושא מוצע לאפשר לשר האוצר ולשר האנרגיה לאשר הסכם עם חברת החשמל לגבי אופן חלוקת הנכסים חלף ההוראות שקבועות בסעיף, וכן לקבוע כי חלוקת הנכסים לא תהווה אירוע מס בהתאם לכל דין.
עיקרי החוק המוצע
מוצע לתקן את סעיף 62 לחוק כך ששר האוצר ושר האנרגיה יהיו רשאים לאשר הסכם המסדיר את חלוקת הנכסים ולקבוע כי חלוקת הנכסים על פי ההסדר זה לא תחוייב במס בהתאם לכל דין.
לא רלוונטי.
ד. השפעת התיקונים המוצעים על ההיבט המנהלי והתקן
לא רלוונטי.
ה. השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים
יתוקן חוק משק החשמל, התשנ"ו – 1996.
ו. מצורף נוסח החוק המוצע.
הצעת חוק מטעם הממשלה:
הצעת חוק משק החשמל (תיקון מס'...),התשע"ח-2018*
|
תיקון סעיף 62 |
1. |
בחוק משק החשמל, התשנ"ו - 1996[1], בסעיף 62: |
|
|
|
|
(א) |
בסעיף קטן (ג), אחרי "ממועד פקיעת הזיכיון" יבוא "יחולו אחד משני אלה: |
|
|
|
(ב) |
הסיפה החל במילים "יקבעו השרים הוראות" תסומן כפסקה (1); |
|
|
|
(ג) |
אחרי פסקה (1) יבוא: |
|
|
|
|
"(2) השרים רשאים לאשר הסכם בין המדינה וחברת החשמל לעניין הזכויות והנכסים האמורים בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), כולם או חלקם, שיחול על אף הוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) וסעיף 46 לתוספת לפקודת זכיונות החשמל, אם ראו כי יש באישור הסכם כאמור תועלות משקיות."; |
|
|
|
(ד) |
בסופו יבוא- |
|
|
|
|
"(ו) (1) אישרו השרים הסכם כאמור בפסקה (2) לסעיף קטן (ג), חלוקת הנכסים והזכויות בין המדינה לחברת החשמל בהתאם לאמור בהסכם לא תחויב במס לפי כל דין, ולא יראו אותה כמכירה לעניין חוקי המס; |
|
|
|
|
(2) נכסים וזכויות שחולקו כאמור בפסקה (1) - יראו לעניין פקודת מס הכנסה [נוסח חדש] וחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 את המחיר המקורי שלהם, יתרת המחיר המקורי שווי הרכישה ויום הרכישה, כפי שהיו טרם החלוקה כאמור בפסקה (1)." |