תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018
פרק __': צמצום תאונות העבודה
תזכיר זה מיישם את החלטת הממשלה מס' 3382 מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התוכנית הכלכלית לשנת 2019 ביום 29 בינואר 2018.
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018, פרק __': צמצום תאונות עבודה.
ב. מטרת החוק המוצע, צורך בו ועיקרי החוק המוצע
מטרת החוק המוצע היא לצמצם את מספר תאונות העבודה במשק, על ידי קביעת חובת ביטוח למעסיקים בעד העסקת כל עובד, כך שהפרמיה שיידרש המעסיק לשלם למבטח, תשקף את הסיכון הממשי שנובע ממנו, בהתאם לענף העבודה בו הוא פועל ולהיסטוריה הפרטנית שלו. זאת, לעומת המצב החוקי היום, שבו כלל המעסיקים משלמים לענף נפגעי עבודה במוסד לביטוח לאומי, דמי ביטוח בשיעור אחיד. מצב חוקי זה, מביא להחצנה של עלויות הפגיעה בעבודה שנגרמות אצל מעסיק מסוים על שאר המעסיקים ואינו מתמרץ את המעסיקים להשקיע יותר בבטיחות במקום העבודה שבאחריותם.
בהתאם, מוצע לקבוע חובת השתתפות למעסיקים, בסך של 65% מתשלומי הגמלאות ששולמו לעובדיהם, במשך חמש שנים מיום שהוכרו כמי שנפגעו פגיעה בעבודה, כאשר המבטחים יבטחו את המעסיקים מפני חובה זו, ובקרות האירוע הביטוחי, ישפו את המוסד לביטוח לאומי בהתאם.
מנגנון זה, שמצמצם את הפער בין האחריות שמוטלת על המעסיק לעלות האמיתית שנובעת מרמת הבטיחות במקום העבודה שבאחריותו, יוביל ליצירת תמריץ כלכלי למעסיק לשמור על בטיחות עובדיו, הואיל ותמחור הפרמיות שיידרשו המבטחים לרכישת כיסוי ביטוחי בעד העסקת עובדים, ישקף את הסיכון הממשי שטמון בעבודה במקום העבודה שבאחריותו. כלומר, הפרמיות שיידרש המעסיק לשלם, יתמרצו אותו לפעול לשמירה על בטיחות עובדיו ולהקטנת מספרן וחומרתן של תאונות העבודה שבמקום העבודה שבאחריותו.
עיקר 1 - קביעת חובת ביטוח על מעסיקים ועצמאים
מוצע להטיל חובת ביטוח על מעסיקים, כך שמעסיק יחויב בביטוח כל עובד המועסק אצלו אצל חברת ביטוח פרטית או באמצעות תשלום נוסף למוסד לביטוח לאומי. זאת, כדי ליצור קשר בין השקעה בבטיחות במקום העבודה על ידי המעסיק לבין הפרמיה לביטוח תאונות עבודה שהוא יידרש לשלם ובאופן זה לתמרץ אותו להשקיע בבטיחות עובדיו. ככל שהמעסיק לא ביטח את עובדיו אצל חברת ביטוח פרטית, הוא יבטח אותם באמצעות תשלום נוסף למוסד לביטוח לאומי תשלום, כפי שייקבע בתקנות, אשר ישקף את הסיכון הממוצע שנובע מאותם מעסיקים.
מוצע כי הכיסוי הביטוחי יהיה לצורך מימון סך של 65% מתשלומי גמלאות ששולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי לעובד, אחד או יותר, המועסק על ידם, וזאת בגין חמש השנים שמיום ההכרה בעובד כמי שנפגע פגיעה בעבודה. עוד מוצע כי את השיעור האמור ואת התקופה ניתן יהיה לשנות בתקנות.
בנוסף, מוצע להחיל את ההסדר האמור גם על עצמאיים, בשינויים המחוייבים.
עיקר 2 - קביעת השתתפות המעסיק במימון תשלומי גמלאות
עוד מוצע לקבוע כי במצב שבו מעסיק לא רכש כיסוי ביטוחי כאמור ולא שילם למוסד תשלום נוסף עבור הכיסוי הביטוחי, ועובדו הוכר כנפגע בפגיעת עבודה, הוא ישלם למוסד סכום השווה למכפלת שיעור הכיסוי בתשלומי גמלאות ששולמו על ידי המוסד בעד עובדו למשך תקופת הכיסוי, לרבות בעד תשלום מענק כאמור בסעיף 107 לחוק הביטוח הלאומי, וזאת במקום התשלום שאותו חברת הביטוח הייתה ממנת לפי פוליסת הביטוח.
מוצע להחיל את האמור בהתאמה על תשלום שהביטוח הלאומי חייב לעצמאי שלא רכש כיסוי ביטוחי כאמור ולא שילם למוסד תשלום נוסף והוכר כנפגע בפגיעת עבודה, וזאת מתוך הגימלאות להם הוא זכאי מהמוסד.
עיקר 3 - מאגר מידע
על מנת לאפשר תמחור נכון של הסיכון שנשקף מכל מעסיק, מוצע כי יוקם מאגר מידע, אשר ישלב את מאגרי המידע הקיימים היום במוסד לביטוח לאומי ובמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ובו יונגש לחברות הביטוח מידע על כלל המעסיקים במשק, כמפורט בסעיף, הואיל ומידע זה הינו הכרחי לחברות הביטוח, כדי שיוכלו לתמחר את הפרמיה שיידרש כל מעסיק לשלם באופן מיטבי. יובהר כי מאגר זה לא יכלול מידע או ידיעה על ענייניו הפרטיים של עובד, וככל הניתן, בשים לב לתכלית המאגר, לא יכלול מידע או ידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם.
עיקר 4 - תשלומים מהמבטח למוסד לביטוח לאומי
על מנת להבטיח כי פרטי המנגנון לביצוע התשלומים מחברות הביטוח למוסד לביטוח לאומי, יהיו ברורים במועד כניסת חובת הביטוח לתוקף, ייקבעו הוראות בדבר אופן ההתחשבנות בין המבטח למוסד, בתקנות שיגובשו במקביל להליכי החקיקה, על ידי אגף התקציבים, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והמוסד לביטוח לאומי.
ג. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים
הפחתת ההוצאה בסך של כ-500 מיליון ש"ח בשנת 2019.
ד.
השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
אין.
ה. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018
|
|
|
פרק __': צמצום תאונות עבודה |
||
|
הגדרות |
1. |
בפרק זה - |
|
|
|
|
|
"גמלאות" – דמי פגיעה, מענק או קצבה, המשולמים לעובד שנפגע פגיעה בעבודה, לפי חוק הביטוח הלאומי, למעט בגין תאונה כהגדרתה בסעיף 80(1) לחוק הביטוח הלאומי; |
|
|
|
|
|
"השר" – שר האוצר; |
|
|
|
|
|
"חוק הביטוח הלאומי" – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995; |
|
|
|
|
|
"מבוטח" – מעסיק שכרת חוזה ביטוח עם המבטח; |
|
|
|
|
|
"מבטח" – כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981; |
|
|
|
|
|
"מוסד" – המוסד לביטוח לאומי; |
|
|
|
|
|
"מעסיק" – מי שמתקיימים בינו לבין העובד יחסי עבודה, למעט יחיד המעסיק עובד שלא במסגרת עסקו או משלח ידו; |
|
|
|
|
|
"עובד" – מבוטח כמשמעו בסעיף 75(א) לחוק הביטוח הלאומי, למעט משרת כוחות הביטחון שהוראות פרק יג1 לחוק הביטוח הלאומי חלות עליו; |
|
|
|
|
|
"פגיעה בעבודה" – כהגדרתה בסעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי. |
|
|
|
חובת ביטוח |
2. |
(א) מעסיק לא יעסיק עובד, אלא אם רכש כיסוי ביטוחי לתאונות עבודה ממבטח או ששילם תשלום נוסף עבור הכיסוי הביטוחי למוסד לביטוח לאומי כאמור בסעיף 4. |
|
|
|
|
|
(ב) עובד עצמאי ירכוש ממבטח כיסוי ביטוחי לתאונות עבודה שיחול עם תחילת עיסוקו או ישלם תשלום נוסף לאומי עבור הכיסוי הביטוחי למוסד לביטוח לפי סעיף 4 . |
|
|
|
|
|
(ג) כיסוי ביטוחי לתאונות עבודה פי סעיפים קטנים (א) ו-(ב) יכלול, בין היתר, תשלום למוסד בעד 65% מתשלומי גמלאות ששולמו על ידי המוסד בעד עובדו (בפרק זה – שיעור הכיסוי) למשך תקופה של חמש השנים מהיום שבו הוכר העובד כנפגע בפגיעה בעבודה (בפרק זה – תקופת הכיסוי), לרבות בעד תשלום מענק כאמור בסעיף 107 לחוק הביטוח הלאומי. |
|
|
|
|
|
(ד) שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בהסכמת השר, רשאי לשנות בצו את שיעור הכיסוי ואת תקופת הכיסוי. |
|
|
|
תשלום נוסף למוסד לביטוח לאומי |
3. |
(א) מעסיק שלא ביטח את עובדו אצל מבטח כאמור בסעיף 2 או שכיסוי שרכש אצל מבטח פקע מסיבה כלשהי, יחויב בתשלום נוסף עבור הכיסוי הביטוחי למוסד במועד שבו הוא משלם תשלומי ביטוח לאומי למוסד.
|
|
|
|
(ב) האמור בסעיף קטן (א) יחול על עובד עצמאי בשינויים המחויבים. |
|
|
|
(ג) השר, בהסכמת שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, יקבע בתקנות את סכום התשלום הנוסף למוסד, שבו יחויב מעסיק כאמור בסעיף קטן (א). |
|
חיוב בתשלומי גמלאות |
4. |
(א) מעסיק שלא רכש כיסוי ביטוחי כאמור בסעיף 2 ולא שילם למוסד תשלום נוסף עבור הכיסוי הביטוחי לפי סעיף 3, ועובדו הוכר כנפגע בפגיעת עבודה, ישלם למוסד סכום השווה למכפלת שיעור הכיסוי בתשלומי גמלאות ששולמו על ידי המוסד בעד עובדו למשך תקופת הכיסוי, לרבות בעד תשלום מענק כאמור בסעיף 107 לחוק הביטוח הלאומי. |
|
|
|
|
(ב) המוסד ינכה מתשלומי גמלאות שהוא חייב לעצמאי שלא רכש כיסוי ביטוחי כאמור בסעיף 2 ולא שילם למוסד תשלום נוסף עבור הכיסוי הביטוחי לפי סעיף 3, סכום השווה למכפלת שיעור הכיסוי בתשלומי הגמלאות כאמור, ולמשך תקופת הכיסוי. |
|
|
מאגר מידע |
5. |
(א) המוסד לביטוח לאומי, בשיתוף משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, יקים אצלו מאגר מידע אשר יונגש למבטחים וישמש להערכת עלות הסיכונים שמשקף כל מעסיק, ובהתאם יכלול את פרטי המידע הדרוש לעניין זה, ולרבות: |
|
|
|
|
(1) |
שם המעסיק ומספרו המזהה; |
|
|
|
(2) |
מספר הפגיעות בעבודה שאירעו במקומות עבודה שבאחריות אותם מעסיקים וסוגיהן, ושיעור הגמלאות ששולמו לעובדיו שנפגעו; |
|
|
|
(3) |
מידע בדבר פגיעות בעבודה שאירעו בחלוקה לפי ענפי העבודה השונים ותתי-הענפים. |
|
|
|
(ב) מאגר המידע יכלול רק את פרטי המידע ההכרחיים לצורך הגשמת התכלית לשמה הוקם המאגר, כאמור בסעיף קטן (א), בשים לב לצורך להגן על פרטיותו של אדם. |
|
|
|
|
(ג) לענין סעיף זה - |
|
|
|
|
"מידע" - למעט מידע או ידיעה על ענייניו הפרטיים של עובד, כמשמעות מונחים אלה בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981. |
|
|
חובת מעסיק למסור פרטים על ביטוח עובדיו |
6. |
לפי דרישת המוסד בקרות אירוע ביטוחי, מעסיק חייב למסור למוסד כל מידע שיידרש ממנו, לרבות אם רכש ביטוח עבור אחד או יותר מעובדיו, ואם כן, ימסור את הפרטים בעניין הביטוח. |
|
|
אופן ההתחשבנות בין המבטח למוסד |
7. |
(א) שר האוצר, בהסכמת שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, יקבע בתקנות הוראות בדבר אופן ההתחשבנות בין מבטח לבין המוסד בעד התשלומים לפי סעיף 3. |
|
|
|
|
(ב) תקנות ראשונות לפי סעיף קטן (א) יותקנו עד ליום י"א בתשרי התשע"ט (1 באוקטובר 2018). |
|