שיבוב.docx

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח-2018  - פרק __': ביטוח לאומי (חלק ג')

 

תזכיר זה מיישם את החלטת הממשלה מס' 3378 מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנת 2019 ביום 29 בינואר 2019.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח-2018 - פרק __': ביטוח לאומי (חלק ג').

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

מטרת החוק המוצע היא להגביר את יעילות הסדרי ההתחשבנות בין המוסד לביטוח לאומי (להלן – המוסד) לחברות הביטוח בכל הנוגע לתשלום פיצויים לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 (להלן – חוק הפיצויים), תוך צמצום ההתדיינויות המשפטיות בין המוסד לחברות הביטוח.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

כללי

למוסד קיימת זכות שיבוב לפי סעיף 328(א) לחוק הביטוח הלאומי, התשנ"ה-1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי), כנגד צדדים שלישיים, וביניהם: מבטחים ומזיקים לפי פקודת הנזיקין [נוסח חדש] או לפי חוק הפיצויים. בשנת 1979 חתם המוסד על הסכמים עם חלק מחברות הביטוח ביחס למימוש זכות השיבוב בתביעות לפי חוק הפיצויים, שמטרתם הייתה לממש את זכות השיבוב העומדת למוסד ללא צורך בניהול הליכים משפטיים בתמורה לתנאים מיטיבים לחברות הביטוח. בשנים 2008 עד 2010 ביטל המוסד את ההסכמים עם חברות הביטוח, בין היתר, מן הטעם שההסכמים לא השיגו את מטרתם העיקרית שהייתה מניעת התדיינויות משפטיות. בשנת 2014 נחתמו הסכמים חדשים שאימצו את עקרונות ההסכמים הקודמים. ההסכמים לא הסדירו את כל המחלוקות הנוגעות לעניין, ולא הביאו להעברת סכום הולם למוסד בגין זכותו לשיבוב.

על מנת למצות את פוטנציאל השיבוב של המוסד בצורה הטובה ביותר, לשפר את השירות לאזרח, להפחית את הנטל הבירוקרטי ואת העומס על בתי המשפט ולפשט את הליכי ההתחשבנות, מוצע לקבוע כי בכל הקשור לתביעות לפי חוק הפיצויים יחול  הסדר התחשבנות כולל שבמסגרתו יועבר מדי שנה מחברות הביטוח סכום קבוע שייקבע בתקנות על ידי שר האוצר.

מוצע לקבוע כי שר האוצר יתקין תקנות אשר יקבעו את הסכום הכולל שיועבר למוסד על ידי מבטחים, מדי שנה בעד תשלום פיצויים לפי חוק הפיצויים, אופן חלוקתו בין כלל המבטחים ואופן עדכונו. כמו כן מוצע לקבוע כי לגבי תאונות דרכים שהתרחשו לאחר יום 1 בינואר 2014 ועד יום 31 בדצמבר 2018 ואשר טרם הוגשה לגביהן תביעה או דרישה למוסד ייקבע סכום כולל חד פעמי שיש להעביר למוסד , אופן חלוקתו בין המבטחים, והמועדים לתשלומו.

עוד מוצע לקבוע כי קביעת סכום הכולל כאמור על ידי שר האוצר תהיה בהתחשב  בסך התקבולים להם היה המוסד זכאי בעד תאונות דרכים שהתרחשו בשנים 2010 ו-2011, בלוחות ובריבית שנקבעו בתקנות הביטוח הלאומי (היוון) התשל"ח- 1978, בעלות הסיכון הטהור, כהגדרתה בפקודת הרכב המנועי התש"ל- 1970, בעלייה בדמי ביטוח הרכב בענף ביטוח רכב חובה ובתיקוני החקיקה השונים שהביאו לגידול לעדכון בשיעורי גמלאות הביטוח הלאומי.

בנוסף, מוצע לקבוע כי שינוי הסדר השיבוב כאמור יחול על תאונות שהתרחשו לאחר יום 1 בינואר 2019 וכן על תאונות שהתרחשו מיום 1 בינואר 2014 ועד יום 31 בדצמבר 2018 ואשר טרם הוגשה לגביהן תביעה למוסד.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקן חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה-1995.

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

לתיקון המוצע השפעה על תקציב המדינה אשר ניתן יהיה לאמדה רק לאחר התקנות תקנות כמפורט בתיקון המוצע.

 

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע:


 

הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח-2018 

 

 

פרק _': ביטוח לאומי (חלק ג')  

תיקון חוק הביטוח הלאומי

1.  

בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995[1] (בפרק זה - חוק הביטוח הלאומי) -

 

 

 

(1) בסעיף 328 -

 

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), במקום "חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975" יבוא "חוק הפיצויים", בסופו יבוא: "זכות לתביעה כאמור לפי חוק הפיצויים תחול על מי שאינו מבטח ולגבי מבטח יחולו הוראות סעיף 328א; בסעיף קטן זה -

 

 

 

 

 

(1) "מבטח" - כהגדרתו בסעיף קטן (א1)(1), לרבות הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, שהוקמה מכוח חוק הפיצויים;

 

 

 

 

 

(2) "חוק הפיצויים" - חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975.";

 

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (א1), הסיפה החל במילים "בסעיף זה" - תימחק;

 

 

 

(2) אחרי סעיף 328 יבוא:

 

 

"תשלום כולל בעד תאונות דרכים

328א

(א)  מבטח יעביר למוסד, מדי שנה, את הסכום שנקבע לגביו בתקנות לפי סעיף קטן (ב) (להלן -  הסכום הקובע), בשל תשלומים בהם חייב המבטח למוסד לפי סעיף 328(א) בכל הקשור לחוק הפיצויים, כהגדרתו בסעיף 328(א)(1).

 

 

 

 

 

 

(ב) שר האוצר יקבע בתקנות את כל אלה -

 

 

 

 

 

 

 

(1) הסכום שעל כלל המבטחים להעביר למוסד (להלן - הסכום הכולל) ואופן חישובו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) אופן עדכונו של הסכום הכולל;

 

 

 

 

 

 

 

(3) כללי חלוקת הסכום הכולל בין המבטחים השונים;

 

 

 

 

 

 

 

(4) הסכום שעל כלל המבטחים להעביר למוסד בעד תאונות דרכים שהתרחשו לאחר יום כ"ט בטבת התשע"ד (1 בינואר 2014) ועד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 דצמבר 2018) ואשר המוסד טרם הגיש תביעה או דרישה לתשלום לגביהן, אופן חלוקתו בין המבטחים כאמור והמועדים לתשלום אותו סכום.

 

 

 

 

 

 

(ג)  תקנות כאמור ייקבעו בהתחשב, בין היתר,  בסך התקבולים להם היה המוסד זכאי בעד תאונות דרכים שהתרחשו בשנים 2010 ו- 2011, בלוחות ובריבית שנקבעו בתקנות הביטוח הלאומי (היוון) התשל"ח- 1978, בעלות הסיכון הטהור כהגדרתה בפקודת הרכב המנועי התש"ל- 1970, בדמי ביטוח הרכב בענף ביטוח רכב חובה ובתיקוני החקיקה השונים שהביאו לעדכון בשיעורי גמלאות הביטוח הלאומי.

 

 

 

 

 

 

(ד) תקנות ראשונות לפי סעיף זה יותקנו בתוך 30 ימים מיום פרסומו של חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח - 2018.

 

 

 

 

 

 

(ה) בסעיף זה -

 

 

 

 

 

 

"תאונת דרכים" - כהגדרתה בחוק פיצויים לנפגעי  תאונות דרכים, התשל"ה-1975.".

חוק הביטוח הלאומי- תחילה ותחולה

2.  

תחילתו של חוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2019) (להלן - יום התחילה) והוא יחול על תאונות דרכים שהתרחשו לאחר יום התחילה וכן על תאונות שהתרחשו מיום כ"ט בטבת התשע"ד (1 בינואר 2014) ועד ליום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018), ואשר המוסד טרם הגיש תביעה או דרישה לתשלום לגביהן.

 

 



[1] ס"ח התשנ"ה, עמ' 201.