תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018
פרק ___: תכנון ובניה (חלק ג')
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנת 2019 ביום 29 בינואר 2018.
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 - פרק ___: תכנון ובניה (חלק ג')
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והערכות ארגון ה- OECD, בשנת 2050 מדינת ישראל צפויה להפוך למדינה הצפופה בעולם המערבי. כחלק מההיערכות לתחזיות אלה, מוצע לאפשר ניצול יעיל יותר של המקרקעין בישראל באמצעות שילוב שימושים שונים באותו המתחם, כגון: מבני ציבור, תעסוקה ומבני מגורים. ההפרדה הקיימת בין אזורי מגורים לאזורי תעסוקה ומוסדות הציבור, יוצרת קשיים בקידום בנייה רוויה באזורים דלים בקרקע ובעיקר בפרויקטים של התחדשות עירונית, המהווים שיעור ניכר מהיקפי התכנון העתידיים למגורים.
בהתאם לאמור, מוצע בתזכיר החוק לקבוע אפשרות נוספת להקצאת קרקע לצרכי ציבור כך שמוסדות התכנון יוסמכו לכלול בתכנית מפורטת הוראה על כך שחלק ממבנה ייועד לצורכי ציבור ויירשם על שם הרשות המקומית, ללא תמורה, בכפוף להשבה של עלויות הבנייה ותנאים נוספים המפורטים בתזכיר.
ג. עיקרי החוק המוצע
לסעיף 1
פסקה (1)
מוצע לתקן את סעיף 12ז לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן - חוק התכנון והבניה) ולהסמיך את ועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה (להלן - ועדת הערר) לדון גם בעררים שיוגשו לה ביחס לקביעת סכום עלויות הבניה של חלק ממבנה שיועד לצורך ציבורי הקבוע בסעיף 62א(א)(3) לחוק התכנון והבניה, על שם הרשות המקומית (להלן - החלק הציבורי), וזאת, בין היתר, לצורך גנים, שטחי נופש וספורט, עתיקות, שטחי חניה, תחנות אוטובוס ורכבת שאינן תחנות קצה, שווקים, בתי קברות, מבנים לצורכי חינוך, רווחה, דת ותרבות, מוסדות קהילתיים, בתי חולים, מרפאות, מקלטים, מחסני חירום, תחנות משטרה ותחנות שירות לכיבוש אש, ומתקני תשתית מקומיים.
פסקה (2)
מוצע לקבוע שבתכנית שמכוחה ניתן להוציא היתרי בניה, יהיה ניתן לקבוע הוראות לפיהן יועבר החלק הציבורי וזאת בכפוף לכך שהתקיימו מספר תנאים. בין התנאים כאמור מוצע לקבוע כי התכנית צפויה להשביח את המקרקעין שבשטחם הוקצה החלק הציבורי. עוד מוצע לקבוע כי שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, יהיה רשאי לקבוע הוראות לעניין זה. תנאי נוסף הוא כי מימוש שטחי הבניה שאינם החלק הציבורי יותנה בהשלמת בנייתו של החלק הציבורי.
בנוסף, מוצע שלאחר שיוקם הבניין ירשם החלק הציבורי על שם הרשות המקומית, וזאת בכפוף לתשלום עלויות הבניה כפי שקבעה הוועדה המקומית.
לעניין קביעת עלויות הבניה של החלק הציבורי מוצע כי הוועדה המקומית שבתחומה מצוי החלק הציבורי תקבע את עלויות הבניה וזאת בהתאם לאומדן שיציגו לפניה גזבר הרשות המקומית ומהנדס הרשות המקומית. התמורה שתקבע הוועדה המקומית תחושב בהתאם לתמורה המקובלת לביצוע עבודות הבניה.
עוד מוצע לקבוע כי הרשות המקומית תהיה רשאית לשלם את עלויות הבניה, בין היתר, בדרך של קיזוז אגרות והיטלים, ובכלל זה: היטל השבחה שבהם חב היזם לרשות המקומית לפי דין.
בנוסף, מוצע כי תינתן אפשרות לרשות המקומית וכן לבעל המקרקעין שבשטחו הוקצה החלק הציבורי לערור על החלטת הוועדה המקומית לעניין עלויות הבניה שישולמו. ערר כאמור יוגש לוועדת הערר, אך לא יהיה בעצם הגשתו כדי לעכב את רישום החלק הציבורי על שם הרשות, ובלבד ששולם ליזם הסכום שאינו שנוי במחלוקת.
פסקה (3)
על מנת שהחלק הציבורי ישמש בפועל לטובת הצורך הציבורי שהוגדר בתכנית ולא יוסב לשימושים אחרים, מוצע לקבוע כי שימוש חורג בחלק הציבורי ייחשב כסטיה ניכרת לפי חוק התכנון והבניה, ועל כן יחייב הגשת תכנית חדשה להסדרת השימוש החדש.
ד. השפעת התיקונים המוצעים על ההיבט המנהלי והתקן
לא רלוונטי.
ה. השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים
יתוקן חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965.
ו. מצורף נוסח החוק המוצע.
פרק ___: תכנון ובניה (חלק ג')
|
תיקון חוק התכנון והבניה |
1. |
בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[1] - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף 12ז, אחרי פסקה (4) יבוא - |
|||||
|
|
|
|
"(5) לדון ולהחליט בערר על החלטה הנוגעת לקביעת עלויות בניה לפי סעיף 128א."; |
||||
|
|
|
(2) אחרי סעיף 128 יבוא - |
|||||
|
|
|
"סימן ז'1 הקצאת קומה בנויה לצרכי ציבור |
|||||
|
|
|
קביעת הוראות לייעוד חלק ציבורי בתכנית |
128א |
(א) בתכנית, לגבי מקרקעין שבבעלות אדם אחד או יותר, שמכוחה ניתן להוציא היתרי בנייה, ניתן לקבוע הוראות שלפיהן חלק מבניין ייועד בתכנית לצורכי ציבור ויועבר לאחר בנייתו לידי הרשות המקומית שבתחומה מצויה הקרקע (להלן – החלק הציבורי), ובלבד שמתקיימים כל אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מוסד התכנון המוסמך לאשר את התכנית (להלן - מוסד התכנון) מצא כי התכנית המוצעת צפויה להשביח את המקרקעין שבשטחו מצוי החלק הציבורי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) נקבע בתכנית כי מימוש שטחי הבניה שאינם מיועדים לצורכי ציבור בבניין יותנה במימוש בניית החלק הציבורי. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע הוראות בכל הנוגע לאופן קביעת ההשבחה לפי סעיף קטן (א)(1). |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) נקבעו הוראות לפי סעיף קטן (א), והוקם הבניין, לא ירשם החלק הציבורי על שם הרשות המקומית, אלא לאחר ששילמה ליזם את עלויות בניית החלק הציבורי כפי שייקבעו על ידי הוועדה המקומית לפי סעיף קטן (ד) (להלן – עלויות הבניה). |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הוועדה המקומית תקבע את עלויות הבניה בכפוף לכל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) התמורה תיקבע בהתאם לעלויות המקובלות לביצוע בניה כאמור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) גזבר ומהנדס הרשות המקומית הציגו לוועדה אומדן בדבר עלויות הבניה כאמור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) האומדן לפי פסקה (2) יועבר לידי היזם ויפורסם באתר האינטרנט של הוועדה 15 ימים לפחות לפני הבאת הנושא לאישור הוועדה. |
|
|
|
|
|
|
|
(ה) הרשות המקומית רשאית לשלם את עלויות הבניה גם בדרך של קיזוז כנגד אגרות והיטלים שהיזם חב בהם לרשות המקומית עקב בנייה בתחום התכנית, לרבות היטל השבחה לפי סעיף 13(א) לתוספת השלישית. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) על החלטת הוועדה המקומית לפי סעיף קטן (ד) רשאי היזם או הרשות המקומית לערור לפני ועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה, בתוך 45 ימים מהמועד שבו הומצאה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ז) אין בהגשת ערר לפי סעיף קטן (ו) כדי לעכב את רישום החלק הציבורי על שם הרשות המקומית לפי סעיף קטן (ג). |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ח) שר האוצר רשאי לקבוע הוראות נוספות לעניין אופן חישוב עלויות הבנייה לפי סעיף קטן (ג), לרבות פירוט מרכיבי הבנייה שיובאו בחשבון לעניין זה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ט) בסעיף זה - |
|
|
|
|
|
|
|
|
"חלק מבניין" – לרבות חלק מקומה או שטח בתחום המגרש המיועד לשרת את החלק הציבורי שבבניין; "היזם" – הבעלים של המקרקעין שבשטחו מצוי החלק הציבורי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"צרכי ציבור" – כהגדרתם בסעיף 62א(א)(3)."; |
|
|
|
|
|
(3) בסעיף 151, אחרי סעיף קטן (ב3) יבוא - |
||||
|
|
|
|
|
"(ב4) שימוש חורג בחלק הציבורי כמשמעותו בסעיף 128א, ייחשב כסטיה ניכרת לעניין סעיף זה.".
|
|||