טוהר המידות בשלטוון המקומי.docx

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018

פרק __': רשויות מקומיות

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התוכנית הכלכלית לשנת 2019 ביום 29 בינואר 2018. 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 (פרק __': רשויות מקומיות).

ב. מטרת החוק המוצע, צורך בו ועיקרי החוק המוצע

לפני כשנתיים הוגש ליועץ המשפטי לממשלה דאז דוח צוות שמונה על-ידו ובחן את הדרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי (להלן – הצוות). המלצות הצוות התקבלו בהסכמת רוב חבריו שהיו נציגי משרד המשפטים, משרד הפנים, משטרת ישראל והשלטון המקומי.

גורמים רבים שהופיעו בפני הצוות ציינו כי בתהליכי ההתקשרויות של הרשויות המקומיות יש פוטנציאל משמעותי לסטייה מדפוסי התנהלות תקינים עד כדי שחיתות, בין היתר נוכח העובדה שמדובר במסלול מרכזי שאליו מנותבים כספי ציבור.

אחת ההמלצות המרכזיות של הצוות בהקשר זה היתה לעניין שינוי הרכבה ותפקידה של ועדת המכרזים ברשויות המקומיות באופן שידמה לדין החל בשלטון המרכזי. ועדת המכרזים בשלטון המרכזי מורכבת מגורמים מקצועיים (מנכ"ל ועובדי המשרד) ו"שומרי סף" (החשב והיועץ המשפטי), באופן השואף להבטיח כי הוועדה תקבל החלטות מקצועיות, בהתאם לדיני המכרזים ותוך שמירה על מינהל תקין בעריכת המכרזים. לעומת זאת, בשלטון המקומי, הרכב ועדת המכרזים נקבע על-ידי מועצת הרשות הבוחרת מבין חבריה ועדת מכרזים קבועה. משכך, הרכבה של ועדת המכרזים בשלטון המקומי הוא חברי מועצה בלבד שהם גורמים פוליטיים.

לעמדת הצוות, וכפי שעלה מעמדות של גורמים רבים שהופיעו בפניו, בהינתן כי ההחלטות המובאות לפתחן של ועדות המכרזים הן החלטות שהשיקולים המנחים בהן צריכים להיות שיקולים מקצועיים (להבדיל משיקולי מדיניות), ובהינתן כי מדובר בהחלטות בעלות אופי נקודתי-פרטני (כדוגמת זהות הגורם אשר יזכה במכרז זה או אחר), בשונה מהחלטות בעלות אופי עקרוני הנדרשות לצורך וכחלק מגיבוש וקביעת מדיניות הרשות (כדוגמת גיבוש תקציב העירייה שעל בסיסו מתבצעות ההתקשרויות האמורות), אין הצדקה אמתית לכך שחברי ועדת המכרזים יהיו חברי מועצה. יתרה מכך, מטבע הדברים, חברי המועצה עשויים להיות נתונים לשיקולים וללחצים פוליטיים, בעוד שההליך המכרזי, כהליך מקצועי הכרוך בהוצאת כספי ציבור, צריך להיות נקי מחשש לשיקולים פוליטיים, כמו גם מחשש לניגודי עניינים, ומטרתו להגשים תכליות של יעילות, תחרות הוגנת ושוויון הזדמנויות.

 

לפיכך, הצוות המליץ כי הרכב ועדת המכרזים בשלטון המקומי ישונה כך שהוא יכלול רק את הגורמים המקצועיים הרלוונטיים: מנכ"ל הרשות המקומית או נציגו; גזבר הרשות המקומית או נציגו; היועץ המשפטי של הרשות המקומית או עורך דין שמינה לנציגו. יצוין כי הרכב זה הוצע גם במסגרת הצעת חוק העיריות, התשס"ז-2007.

בהמשך להמלצה של הצוות לשנות את הרכב ועדת המכרזים להרכב מקצועי, באופן שידמה להרכב הקיים בוועדות המכרזים הפועלות במסגרת השלטון המרכזי, המליץ הצוות לקבוע גם כי תפקיד ועדת המכרזים בשלטון המקומי יהיה זהה לזה של ועדת המכרזים בשלטון המרכזי כך שהוועדה תחליט על כל התקשרויות הרשות, וזאת בין אם ההתקשרויות במכרז ובין אם בפטור במכרז, וזאת להבדיל ממתן המלצה גרידא.

בנוסף, הצוות המליץ לחזק את מעמדו של הגזבר כשומר הסף במטרה להבטיח את השמירה על טוהר המידות בהתנהלותן של הרשויות המקומיות. במסגרת זאת המליץ הצוות כי ההסדר המתנה את אישור התקציב בחוות דעתו של הגזבר לפיו התקציב מאוזן ובר-ביצוע, החל כיום לרשויות איתנות בלבד, יחול על כלל הרשויות המקומיות. זאת, כדי למנוע, ככל הניתן, התנהלות תקציבית לא מפוקחת של הרשויות המקומיות, אשר פעמים רבות מהווה פתח לסטייה מנורמות של טוהר המידות ומינהל תקין.

 

ואלה עיקרי התיקונים המוצעים:

 

עיקר 1- קביעת הרכב ועדת מכרזים ברשויות המקומיות

מוצע לקבוע כי ועדת מכרזים בעירייה, במועצה מקומית ובמועצה אזורית תכלול רק את מנכ"ל העירייה או המועצה, לפי העניין, או נציגו; גזבר העירייה או המועצה, לפי העניין, או נציגו; והיועץ המשפטי של העירייה או המועצה, לפי העניין, או עורך דין שהוא מינה לנציגו.

 

עיקר 2- סמכות ועדת המכרזים להחליט על כל ההתקשרויות של הרשות המקומית

מוצע לקבוע כי ועדת מכרזים בעירייה, במועצה מקומית ובמועצה אזורית תהיה מוסמכת להחליט על כל התקשרות לביצוע עיסקה בטובין או במקרקעין או לביצוע עבודה או לרכישת שירותים שמבצעת העירייה, המועצה המקומית או האזורית, למעט התקשרויות המפורטות שם.

 

עיקר 3- חובת קבלת חוות דעתו של גזבר לצורך אישורו של תקציב 

מוצע להרחיב את ההסדר שמתנה את אישור תקציב עירייה איתנה בקבלת חוות דעתו של גזבר העירייה לפיה התקציב המוצע מאוזן וכן כי הוא בר-ביצוע בהתחשב בהכנסות הכלולות בו ובהכנסות העירייה בשנים שקדמו לאותה שנת כספים, כך שהוא יחול על כל עירייה, מועצה מקומית או מועצה אזורית.

 

ג.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון פקודת העיריות [נוסח חדש] ופקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש].

 

 

ד. השפעת החוק על תקציב המדינה

אין.

 

ה. השפעת החוק על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המנהלי

יישום הצעת החוק צפוי לחזק את טוהר המידות, את תקינות המינהל ואת אמון הציבור בשלטון המקומי, המהווה בסיס הכרחי לפעילותו.

 

ו.  נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע:

הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018

פרק __': רשויות מקומיות

 

תיקון פקודת העיריות

1.  

בפקודת העיריות [נוסח חדש][1]

 

 

(1)  

בסעיף 142א(ט), במקום "סעיף "148" יבוא "סעיף 197א";

 

 

(2)  

סעיף 148 – יימחק;

 

 

(3)  

בסעיף 197, במקום "להעברת מקרקעין או טובין, להזמנת טובין או לביצוע עבודה" יבוא "לביצוע עיסקה בטובין או במקרקעין או לביצוע עבודה או לרכישת שירותים", ואחריו יבוא:

 

 

"ועדת מכרזים ועבודתה

197א.

(א)  תוקם ועדת מכרזים, אחת או יותר, מבין עובדי העירייה, ואלה יהיו חבריה:

 

 

 

 

 

 

 

(1)  

המנהל הכללי של העיריה יהיה יושב ראש הוועדה, או מי שהוא מינה לנציגו;

 

 

 

 

 

 

 

(2)  

גזבר העירייה או נציגו;

 

 

 

 

 

 

 

(3)  

היועץ המשפטי של העירייה או עורך דין שהוא מינה לנציגו.

 

 

 

 

 

 

(ב) חברי ועדת המכרזים רשאים למנות ממלא מקום להם או לנציגיהם.

 

 

 

 

 

 

(ג)  החלטות ועדת המכרזים יתקבלו ברוב קולות חברי הועדה, יהיו מנומקות ויירשמו בפרוטוקול שייחתם בידי חברי הועדה; כל חברי הועדה ביחד יהיו מניין חוקי בישיבות הועדה.

 

 

 

 

 

 

(ד) עמדת היועץ המשפטי של העירייה או מי שהוא מינה לנציגו בוועדת המכרזים, תכריע בעניינים משפטיים; עמדת הגזבר של העירייה או מי שהוא מינה לנציגו בוועדת המכרזים, תכריע בעניינים תקציביים.

 

 

 

 

 

 

(ה) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע משאר הוראות הפקודה והוראות כל דין לעניין התקשרויות העירייה.

 

 

תפקידי ועדת המכרזים

197ב.

אלה תפקידי ועדת המכרזים:

 

 

 

 

 

 

(1)  

להחליט על כל התקשרות לביצוע עיסקה בטובין או במקרקעין או לביצוע עבודה או לרכישת שירותים שמבצעת העירייה, למעט התקשרות כאמור בסעיפים 198א או 198ב;

 

 

 

 

 

 

(2)  

לקבל כל החלטה הנדרשת לביצוע תפקידיה.";

 

 

(4) 4

בסעיף 206 -

 

 

 

(א)   

בסעיף קטן (א), המילים "בעירייה איתנה" – יימחקו;

 

 

 

(ב)  

בסעיף קטן (ב), המילים "עירייה איתנה" – יימחקו.

תיקון פקודת המועצות המקומיות

2.  

בפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש][2], בסעיף 34א(א), אחרי "196" יבוא "197, 197א, 197ב".

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, עמ' 197; התשע"ח, עמ' 110.

[2] דיני מדינת ישראל, עמ' 256; ס"ח התשע"ח, עמ' 110.