להעלות חמוטל החברות הממשלתיות 15.1.18.docx

 

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח – 2018  - פרק __': חברות ממשלתיות

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנת 2019 לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע:

 

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח – 2018  - פרק __': חברות ממשלתיות.

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו:

לתקן את חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – חוק החברות הממשלתיות), באופן הבא:

א. לקבוע כי רק מינויים של הסגנים למנהל הכללי והמשנה לו, המנהל לענייני הכספים, המבקר הפנימי, היועץ המשפטי ופקידים בכירים נוספים שיקבע דירקטוריון החברה יהיו טעונים אישור דירקטוריון החברה.

ב.  לקבוע כי חברה ממשלתית תחויב לפרסם לציבור דוחות לפי סעיפים 33(א)(1), (2) ו- (4) ו- 33(א1) לחוק החברות הממשלתיות, וכן כל מסמך אחר שעל החברה או נושא משרה בה להגיש לרשות החברות הממשלתיות לפי חוק החברות הממשלתיות, אם קבע שר האוצר חובה לפרסמו, הכל בכפוף לסייגים שיפורטו להלן. כמו כן, מוצע להורות לחברות הממשלתיות לשקול פרסומם של מסמכים אחרים, שיש ענין לציבור בפרסומם, אף שאינם מנויים על המסמכים שנקבעו לעיל. הרשות תהיה רשאית לפרסם מידע שהיה על החברה לפרסמו, ואשר לא פורסם על ידה ללא הצדקה, לאחר שנתנה לחברה אפשרות להביע את עמדתה.

 

ג. עיקרי החוק המוצע:

עיקר 1

סעיף 32(א)(5) לחוק החברות הממשלתיות קובע את חובתו של הדירקטוריון של חברה ממשלתית לאשר, על פי המלצת המנהל הכללי של החברה, את מינוים של הפקידים הבכירים בחברה. "הפקידים הבכירים" מוגדרים בסעיף 32(א)(4) כך: "המשנה והסגנים למנהל הכללי, מנהלי האגפים, מנהל ענייני הכספים, המבקר הפנימי, מזכיר החברה ונושאי תפקידים אחרים שקבעו לעניין זה השרים לאחר התייעצות עם הרשות". כדי לאפשר לדירקטוריון של חברה ממשלתית להתמקד בתפקידו העיקרי - קביעת מדיניות החברה ופיקוח על יישומה, מוצע לתקן את הסעיף כך שיצומצם הצורך באישור הדירקטוריון רק למינויים של בעלי התפקידים הבאים: הסגנים למנהל הכללי והמשנה לו, מנהל ענייני הכספים, המבקר הפנימי, היועץ המשפטי ופקידים בכירים נוספים שיקבע הדירקטוריון ככל שהוא יהיה מעוניין בכך.

עיקר 2

חוק החברות הממשלתיות קובע שורה של דיווחים שעל החברות הממשלתיות להגיש לרשות. מוצע להוסיף לחוק הוראה לפיה חברות ממשלתיות יפרסמו לציבור דוחות שיש להגישם לרשות לפי הוראות סעיפים 33(א)(1), (2) ו-(4) לחוק החברות הממשלתיות – מאזן, דוח רווח והפסד, ובחברה שיש לה חברות בת- דוחות כספיים מאוחדים. כן מוצע לקבוע חובת פרסום כאמור על דוחות שיש להגישם לרשות לפי הוראות סעיף 33(א1) לחוק החברות הממשלתיות (דוחות לפי חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968), ככל ששר האוצר יקבע כי אלה יימסרו לרשות בנוסף לאמור בכל דין. פרסום המידע לציבור נועד ליצור שקיפות ויכולת בקרה ופיקוח על התנהלות החברות הממשלתיות, אשר כידוע הינן נכסי מדינה בבעלות הציבור כולו.

מוצע להבהיר, כי פרסום דוחות כאמור על ידי חברה מדווחת, כהגדרתה בחוק ניירות ערך, בהתאם להוראות החוק האמור, ייחשב כפרסום לציבור גם לעניין סעיף זה.

כמו כן, מוצע לקבוע כי שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות, כי חברה ממשלתית תידרש לפרסם לציבור מסמכים אחרים, שעל חברה ממשלתית למסור לרשות לפי החוק.

בנוסף, מוצע לקבוע כי חברה ממשלתית תתבקש לשקול פרסומם של מסמכים נוספים, אף אם אינם מנויים על המסמכים הפורטים לעיל, אם יש ענין לציבור בפרסומם.

הרשות, לאחר שמיעת עמדת החברה, תהיה רשאית לפרסם מסמך שחלה חובה על החברה לפרסם לפי הוראות סעיף זה ואשר לא פורסם על ידי החברה, אם הרשות סברה כי לא היתה הצדקה שלא לפרסם את המידע.

עוד מוצע לקבוע כי לא יפורסם לציבור מידע, או יפורסם בהשמטות או בשינויים, אם מתקיים בו אחד מאלה: חשש לפגיעה בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בביטחון הציבור או בפרטיות, אלא אם כן הגילוי מותר על פי דין, וכן אם מדובר במידע אחר שאין לגלותו לפי כל דין.

כן מוצע לקבוע, כי חברה ממשלתיות תהא רשאית לא לפרסם את המסמכים האמורים, או לפרסמם בהשמטות או בשינויים הנדרשים, אם מתקיימים בהם התנאים הקבועים בסעיף 9(ב) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, בשינויים המחוייבים, לעניין רשות ציבורית שאינה חייבת למסור מידע.

יובהר, כי ככל שהמידע שיהיה על החברה לפרסם יהיה מידע על אודות צד שלישי, אשר פרסומו עלול לפגוע בצד השלישי, תשקול החברה להשחירו או להשמיטו, ולחלופין לערוך שימוע כדין לצד השלישי טרם ההחלטה אם לפרסמו. יובהר כי ככל שיתבקש מידע מסוג זה מהחברה לפי חוק חופש המידע, ממילא יחולו על בקשה כאמור כל הוראות חוק חופש המידע, לרבות סעיף 13.

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

 

יתוקן חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, ועל היבטים מינהליים נוספים:

 

אין.

 

ו. נוסח החוק המוצע:


 

הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח – 2018 

פרק ___': חברות ממשלתיות

 

תיקון חוק החברות הממשלתיות

 

1.   

בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975[1] -

 

 

(1)  

בסעיף 32(א)(5), במקום "הפקידים הבכירים" יבוא "המשנה והסגנים למנהל הכללי, מנהל ענייני הכספים, המבקר הפנימי, היועץ המשפטי ופקידים בכירים נוספים שיקבע הדירקטוריון, הכל".

 

 

(2)  

אחרי סעיף 55 יבוא:

 

 

 

"פרסום לציבור

55א.

(א)  חברה ממשלתית תפרסם לציבור -

 

 

 

 

 

 

(1) דוחות שעל החברה או נושא משרה בה להגיש לרשות לפי סעיפים 33(א)(1), (2), ו-(4), ו- 33(א1) לחוק. לעניין זה, "פרסום לציבור" – לרבות פרסום דוחות כאמור על ידי תאגיד מדווח, כהגדרתו בחוק ניירות ערך, לפי הוראות חוק ניירות ערך.

 

 

 

 

 

 

(2) כל מסמך אחר שעל החברה או נושא משרה בה להגיש לרשות לפי החוק, אשר שר האוצר קבע שיש לפרסמו.

 

 

 

 

 

(ב) חברה ממשלתית תשקול פרסומם של מסמכים נוספים, שיש בהם ענין לציבור, ואשר אינם מנויים בסעיף קטן (א).

 

 

 

 

 

(ג)  חברה ממשלתית לא תפרסם מידע לציבור לפי סעיף קטן (א), או תפרסם את המידע בהשמטות או בשינויים הנדרשים, אם המידע הוא אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

(1) מידע אשר בגילויו יש חשש לפגיעה בבטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בבטחון הציבור או בבטחונו או בשלומו של אדם;

 

 

 

 

 

 

(2) מידע שגילויו מהווה פגיעה בפרטיות, כמשמעותה בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, אלא אם כן הגילוי מותר על פי דין;

 

 

 

 

 

 

(3) מידע אשר אין לגלותו על פי כל דין.

 

 

 

 

 

(ד) חברה ממשלתית רשאית לא לפרסם מסמך לציבור לפי סעיפים קטן (א)  או לפרסם את המסמך בהשמטות או בשינויים הנדרשים, אם מתקיימים במסמך האמור התנאים הקבועים בסעיף 9(ב) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998[2], לעניין רשות ציבורית שאינה חייבת למסור מידע.

 

 

 

 

 

(ה) ראתה הרשות כי החברה לא פרסמה, ללא הצדקה, מסמך לפי סעיף קטן (א), תהיה רשאית לפרסם את המסמך לאחר שנתנה לחברה אפשרות להביע את להביע את עמדתה בעניין.

 

 

 

 

לעניין סעיף זה -

 

 

 

 

 

"חברה", "חברה ממשלתית" – חברה ממשלתית או חברה בת ממשלתית.".

 



[1] ס"ח התשל"ה, עמ' 132; תשס"ו, עמ' 532.

[2] ס"ח התשנ"ח, עמ' 226.