תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנת 2019, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח – 2018 - פרק __': ביטוח לאומי.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
מטרת החוק המוצע היא להגדיל את קצבאות הנכות ולעודד שילובם של נכים בשוק התעסוקה.
ג. עיקרי החוק המוצע
פרק ט' בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995 (להלן – חוק הביטוח הלאומי), קובע כללים ותנאים לזכאות לגמלאות לפי הפרק האמור, ובהן: גמלת נכות, למי שמוגדר כ"נכה" לפי סעיף 195 לחוק. ככלל, קצבת נכות משתלמת למי שאיבד את כושרו להשתכר מעבודה או ממשלח יד עקב ליקוי רפואי, או למי שבשל ליקוי כאמור צומצם כושרו להשתכר בשיעור של 50% לפחות.
במטרה לשפר את רמת חייהם של מקבלי קצבאות הנכות ולעודד את שילובם בשוק התעסוקה מוצע להגדיל את קצבת הנכות החל ביום 1 בינואר 2018 ( להלן - יום התחילה) ובהתאמה לכך את הקצבות אוצר המדינה למוסד לביטוח לאומי, ולערוך את כלל התיקונים הנדרשים לכך בחוק הביטוח הלאומי, והכל כמפורט להלן.
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה- 1995.
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
התיקון המוצע כרוך בעלות הנאמדת בסך של כ- 2.05 מיליארד ש"ח, שימומנו מאוצר המדינה.
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
אין.
ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע :
תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2019), התשע"ח – 2018 - פרק __': ביטוח לאומי
|
תיקון חוק הביטוח הלאומי |
1. |
בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה- 1995[1] (בפרק זה- חוק הביטוח הלאומי) - |
||||||
|
|
|
(1) בסעיף 200(א), במקום "29%" יבוא "34.8%"; |
||||||
|
|
|
(2) בסעיף 200א - |
||||||
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א), בסופו יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"בסימן זה, "קצבה חודשית נוספת"- קצבה שנכה זכאי לה לפי הוראות סעיפים קטנים (ב), (ב1) או (ב2), לפי העניין, נוסף על הקצבה שלה הוא זכאי לפי הוראות סעיפים 200 או 201, לפי העניין."; |
||||
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב)- |
|||||
|
|
|
|
|
(1) ברישה, במקום "זכאי לקצבה נוספת על הקצבה שלה הוא זכאי לפי הוראות סעיפים 200 או 201, לפי העניין, בשיעורים שיחושבו מקצבת היחיד המלאה (בסימן זה - קצבה חודשית נוספת), כמפורט להלן:" יבוא "זכאי לקצבה חודשית נוספת בשיעורים שיחושבו מקצבת היחיד המלאה, כמפורט להלן:"; |
||||
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (1), במקום "20.6%" יבוא "43.49%"; |
||||
|
|
|
|
|
(3) בפסקה (3), במקום "16%" יבוא "38.85%"; |
||||
|
|
|
|
|
(4) בפסקה (4) במקום "6.9%" יבוא "29.75%"; |
||||
|
|
|
|
(ג) אחרי סעיף קטן (ב), יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(ב1) נכה שנקבעה לו דרגת אי-כושר להשתכר בשיעור נמוך מ- 75% ולא מתקיים בו האמור בסעיף 307, זכאי לקצבה חודשית נוספת בשיעור של 22.85% מקצבת היחיד המלאה. |
||||
|
|
|
|
|
(ב2) נכה שמתקיים בו האמור בסעיף 307, זכאי לקצבה חודשית נוספת בשיעור של 22.85% מקצבת היחיד המלאה, וזאת בין שנקבעה לו דרגת אי-כושר להשתכר בשיעור של 75% ומעלה ובין שנקבעה לו דרגת אי-כושר בשיעור נמוך מכך."; |
||||
|
|
|
(3) בסעיף 206א(ב)- |
||||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), במקום "42.5%" יבוא "51.62%" ובמקום "150%" יבוא "188%"; |
|||||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2), במקום "28.5%" יבוא "37.64%" ובמקום "100%" יבוא "111.9%"; |
|||||
|
|
|
(4) בסעיף 251, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), מבוטח ששולמה לו קצבת נכות ובתכוף לאחר מכן, באחד מהמועדים המפורטים להלן, נעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק, זכאי, לצורך חישוב הגמלה הנוספת לנכה, לתוספת לקצבת הנכות שלו בשיעור המפורט להלן מקצבת היחיד המלאה כמשמעותה בסעיף 200(ב): |
|||||
|
|
|
|
|
(1) נעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) או קודם לכן - 11.44%; |
||||
|
|
|
|
|
(2) נעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק בתקופה שמיום ט"ז בשבט התשע"ח (1 בפברואר 2018) עד יום י"ח בתמוז התשע"ח (1 ביולי 2018) - 3.67%."; |
||||
|
|
|
(5) אחרי סעיף 251 יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"שמירת הזכאות להטבות שנלוות לגמלת הבטחת הכנסה |
251א. |
(א) בסעיף זה - |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"גוף ציבורי" – הממשלה, הסוכנות היהודית לארץ ישראל וכן גוף נתמך או גוף מתוקצב, כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה – 1985[2]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"גמלה להבטחת הכנסה"- גמלה חודשית להבטחת הכנסה המשתלמת לפי חוק הבטחת הכנסה[3]. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מבוטח שהשתלמה לו גמלה להבטחת הכנסה, ערב יום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) או ערב יום יח' בתמוז התשע"ח (1 ביולי 2018), ובשל השינוי שחל בשיעור קצבת אזרח ותיק לנכה המשתלמת לו בהתאם להוראות סעיף 251(ג), חדלה להשתלם לו גמלת הבטחת הכנסה, יוסיף להיות זכאי להטבות הניתנות לפי כל דין וכן להטבות הניתנות על ידי גוף ציבורי לפי הסכם או נוהג למי שמשתלמת לו גמלת הבטחת הכנסה."; |
|
|
|
|
(6) בסעיף 307, בסופו יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(ד) הוראות סעיף זה לא יחולו על קצבה חודשית נוספת המשתלמת לפי סעיף 200א(ב2)."; |
|||||
|
|
|
(7) בלוח ח'1, בטור א', בכל מקום, במקום "29%" יבוא "34.8%". |
||||||
|
חוק הביטוח הלאומי - תחילה ותחולה |
2. |
(א) תחילתם של סעיפים 200, 200א, 206א, 251, 251א, 307 ולוח ח'1 לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחם בסעיף 1 לחוק זה, ביום י"ד בטבת תשע"ח (1 בינואר 2018) (בפרק זה – יום התחילה). |
||||||
|
|
|
(ב) על אף הוראת סעיף קטן (א), תחילתו של סעיף 251(ג)(2) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1(4) לחוק זה, ביום יח' בתמוז התשע"ח (1 ביולי 2018), והוא יחול על קצבה המשתלמת בעד מועד זה ואילך. |
||||||
|
|
|
(ג) סעיפים 200(א), 200א, 206א(ב) ו- 251(ג)(1) ולוח ח'1 לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחם בסעיף 1(1),(2),(3),(4) ו-(7) לחוק זה, בהתאמה, יחולו על קצבה המשתלמת בעד יום התחילה ואילך. |
||||||
|
|
|
(ד) תשלומים ראשונים לפי סעיפים 200(א), 200א, 206א(ב) ו- 251(ג)(1) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחם בסעיף 1(1),(2),(3),(4) ו-(7) לחוק זה, בהתאמה, ישולמו עד ליום ט"ז באייר התשע"ח (1 במאי 2018) בעד התקופה שמיום התחילה ועד למועד התשלום כאמור. |
||||||
|
חוק הביטוח הלאומי- הוראת שעה |
3. |
בתקופה שמיום התחילה עד יום י"ז בתמוז התשע"ח (30 ביוני 2018) יקראו את חוק הביטוח הלאומי כך: |
||||||
|
|
|
(1) בסעיף 200(א) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1(1) לחוק זה, במקום "34.8%" יבוא "33.8%"; |
||||||
|
|
|
(2) בסעיף 200א(ב)(1) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1(2)(ב)(2) לחוק זה, במקום "43.49%" יבוא "36.10%"; |
||||||
|
|
|
(3) בסעיף 200א(ב)(3) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1(2)(ב)(3) לחוק זה, במקום "38.85%" יבוא "31.45%"; |
||||||
|
|
|
(4) בסעיף 200א(ב)(4) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1(2)(ב)(4) לחוק זה, במקום "29.75%" יבוא "22.40%"; |
||||||
|
|
|
(5) בסעיף 200א(ב1) לחוק הביטוח הלאומי כנוסחו בסעיף 1(2)(ג) לחוק זה, במקום "22.85%" יבוא "15.50%"; |
||||||
|
|
|
(6) בסעיף 200א(ב2) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1(2)(ג) לחוק זה, במקום "22.85%" יבוא "15.50%"; |
||||||
|
|
|
(7) בסעיף 251(ג)(1) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1(4) לחוק זה, במקום "11.44%" יבוא "7.75%"; |
||||||
|
|
|
(8) בלוח ח'1 לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 1(7) לחוק זה, בכל מקום, במקום "34.8%" יבוא "33.8%". |
||||||
דברי הסבר
לסעיף 1 פסקאות (1) ו-(7) לוח ח'1 לחוק הביטוח הלאומי קובע את שיעורי הניכוי מקצבת הנכות, בהתאם לחלק ההכנסה מעבודה או ממשלח יד. לצורך עידוד השתלבותם של אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה, מוצע להגדיל את שיעור ההכנסה שאינו מובא בחשבון לצורך ניכוי ההכנסות מקצבה כאמור בסעיף 202 לחוק הביטוח הלאומי ב- 7.18% (מ-29% ל- 34.83% מהשכר הממוצע, קרי- מ- 2,805 ₪ ל- 3450 ₪). במקביל, וכפועל יוצא, מוצע לתקן את סעיף 200(א) לחוק הביטוח הלאומי ולקבוע כי מי שהכנסתו מעבודה או ממשלח יד אינה עולה על 34.83% מהשכר הממוצע, יהא זכאי לקצבה חודשית מלאה.
לסעיף 1, פסקה (2) סעיף 200א לחוק הביטוח הלאומי, בנוסחו היום, קובע מדרג בן שלוש רמות (20.6%, 16% ו- 6.9% מקצבת יחיד מלאה) לתשלום קצבה חודשית נוספת לנכים שדרגת אי כושרם להשתכר היא 75% לפחות, וזאת בהתאם לאחוזי הנכות הרפואיים. מוצע כעת לשנות את המדרג האמור, ולהגדיל את הרמה הגבוהה מ- 20.6% ל- 43.49% (קרי, כ-952 שקלים חדשים במקום כ-451 שקלים חדשים כיום), את הרמה הבינונית מ- 16% ל- 38.85% מקצבת יחיד מלאה (כ- 850 שקלים חדשים במקום כ-350 שקלים חדשים כיום) ואת הרמה הנמוכה מ- 6.9% ל- 29.75% מקצבת יחיד מלאה (כ- 651 שקלים חדשים במקום כ-151 שקלים חדשים כיום).
כן מוצע להוסיף לאוכלוסיית הזכאים לקצבה חודשית נוספת גם מי שדרגת אי כושרו להשתכר נמוכה מ- 75%, ולהעמיד את שיעורה על 22.85% מקצבת יחיד מלאה (כ- 501 שקלים חדשים).
בנוסף, מוצע כי גם נכים שהוראות סעיף 307 לחוק חלות עליהם (היינו: הם נמצאים במוסד וגוף ציבורי נושא ביותר ממחצית הוצאות ההחזקה בהם), יהיו זכאים לקצבה חודשית נוספת בשיעור של 22.85% מקצבת יחיד מלאה (כ- 501 שקלים חדשים), וכי הוראות סעיף 307 לעניין חלוקת קצבה, לא יחולו על תשלום זה.
לסעיף 1, פסקה (3) סעיף 206א לחוק הביטוח הלאומי, בנוסחו היום, קובע מדרג בן שלוש רמות (42.5%, 28.5% ו- 14% מקצבת יחיד מלאה) לתשלום גמלה מיוחדת למי שסובל ממוגבלות קשה, וזאת בהתאם לשיעור הגמלה הבסיסית לשירותים מיוחדים לה זכאי המבוטח. מוצע לשנות את המדרג האמור בשתי הרמות הגבוהות, להגדיל את הרמה הגבוהה מ 42.5% ל- 51.62% (כ-1130 שקלים חדשים במקום כ-930 שקלים חדשים כיום), ואת הרמה הבינונית מ- 28.5% ל- 37.64% מקצבת יחיד מלאה (כ- 824 שקלים חדשים במקום כ-624 שקלים חדשים כיום).
כן מוצע לתקן את שיעורי קצבת היחיד המלאה ברמה הגבוהה והבינונית ולהתאימן לשיעורים הקבועים כיום בתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח נכות)(מתן שירותים מיוחדים), התשל"ט – 1978.
לסעיף 1, פסקה (4) סעיף 251 לחוק הביטוח הלאומי קובע את תנאי הזכאות ל"קצבת אזרח ותיק לנכה" המשולמת למבוטחים אשר בתכוף לפני שנעשו זכאים לקצבת אזרח ותיק היו זכאים לקצבת נכות בסכום הגבוה מסכום קצבת האזרח הוותיק. במקרים אלה, משולמת למבוטח קצבת האזרח הוותיק תוספת בסכום השווה להפרש שבין קצבת הנכות (ששולמה לו ערב בזכאותו לקצבת אזרח ותיק) וקצבת האזרח הוותיק.
לנוכח פסיקת בית המשפט העליון [בג"צ 1662/05 שושנה לוי נ' ממשלת ישראל, ניתן ביום 3.3.2009] בכל הקשור לאבחנה בין אזרחים ותיקים נכים שהגיעו לגיל הזקנה לפני יום תחילתו של אותו תיקון חקיקה המתואר בפסק הדין המגדיל את שיעור קצבת הנכות לעומת אלה שהגיעו לגיל הזקנה לאחר יום תחילה כאמור, מוצע כי הוראות התיקון יחולו גם על אופן חישוב קצבת אזרח ותיק לנכה כמפורט להלן :
(א) לעניין מבוטח ששולמה לו קצבת נכות ובתכוף לאחר מכן נעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק, והכל ביום התחילה או קודם לכן - לצורך חישוב הגמלה הנוספת לנכה יתווסף לקצבת הנכות שלו סך של 251 ₪, המהווים מחצית מסכום התוספת לקצבת הנכות (היינו: 11.44% משיעור קצבת יחיד מלאה).
(ב) לעניין מבוטח ששולמה לו קצבת נכות ובתכוף לאחר מכן נעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק, והכל בתקופה שמיום ט"ז בשבט התשע"ח (1 בפברואר 2018) ועד ליום י"ח בתמוז התשע"ח (1 ביולי 2018) - לצורך חישוב הגמלה הנוספת לנכה יתווסף לקצבת הנכות שלו סך של 80 ₪, המהווים מחצית מסכום התוספת לקצבת הנכות שתשתלם ביום י"ח בתמוז התשע"ח (1 ביולי 2018) (היינו: 3.67% משיעור קצבת יחיד מלאה).
לסעיף 1, פסקה (5) על מנת שלא לפגוע בזכויותיהם של מי שהיו זכאים לגמלת הבטחת הכנסה בהתאם להוראות חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א – 1980, ערב יום התחילה של חוק זה, או ערב יום י' בתמוז התשע"ח (30 ביוני 2018), ובשל השינוי שחל בשיעור קצבת אזרח ותיק לנכה המשתלמת להם בהתאם להוראות סעיף 251 (ג) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, הפסיקה להשתלם להם גמלת הבטחת הכנסה כאמור, מוצע כי הם יוסיפו להיות זכאים להטבות הניתנות לפי כל דין וכן להטבות הניתנות ע"י גוף ציבורי לפי הסכם או נוהג למי שמשתלמת לו גמלת הבטחת הכנסה.
לסעיף 1, פסקה (6) סעיף 307 קובע את אופן חלוקת הקצבה של זכאי הנמצא במוסד וכן מסמיך את שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים להתקין תקנות בדבר אופן חלוקת הקצבה. מוצע כי הוראות הסעיף לא יחולו על קצבה חודשית נוספת מכוח סעיף 200א(ב2) כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה.
לסעיף 2 תחילתו של חוק זה ביום י"ד בטבת תשע"ח (1 בינואר 2018) (להלן – יום התחילה) והוא יחול על גמלה המשתלמת בעד יום התחילה ואילך. זאת, למעט התוספת הקבועה בסעיף 251 (ג2) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה אשר תחילתו ביום י"ח בתמוז התשע"ח (1 ביולי 2018).
בנוסף, ועל מנת להעניק למוסד לביטוח לאומי זמן היערכות ליישום התיקונים המוצעים, מוצע לקבוע כי תשלומים ראשונים לפי סעיפים 200(א), 200א, 206א ,251 וכן תשלומים מכוח יישום הוראות לוח ח'1 לחוק הביטוח הלאומי, בעד התקופה שמיום התחילה (1 בינואר 2018) ועד ליום ט"ז באייר התשע"ח (1 במאי 2018)
לסעיף 3 מוצע כי בתקופה שבין יום התחילה ליום י' בתמוז התשע"ח (30 ביוני 2018), יקבעו, כהוראת שעה, סכומי תוספת מופחתים לקצבה החודשית הנוספת, לתוספת לאופן חישוב קצבת אזרח ותיק לנכה וכן שיעור דיסריגארד מופחת, הכל כמפורט להלן –
(1) את 200(א) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 2 לחוק זה, יקראו כך שבמקום "34.8%" יבוא : "33.8%";
(2) את 200א(ב)(1) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יקראו כך שבמקום "43.49%" יבוא : "36.1%";
(3) את 200א(ב)(3) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יקראו כך שבמקום "38.88%" יבוא : "31.45%";
(4) את 200א(ב)(4) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יקראו כך שבמקום "29.79%" יבוא : "22.40%";
(5) את 200א(ב1) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יקראו כך שבמקום "22.85%" יבוא : "15.5%";
(6) את 200א(ב2) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, יקראו כך שבמקום "22.85%" יבוא : "15.5%";
(7) את 251(ג1) לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, יקראו כך שבמקום "11.44%" יבוא : "7.75%";
(8) את לוח ח1' לחוק הביטוח הלאומי, כנוסחו בסעיף 8 לחוק זה, יקראו כך שבכל מקום במקום "34.83%" יבוא : "33.8%".