להעלות נעמי ועמית 14.1.18.docx

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח – 2018

פרק ___': תחבורה

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 בינואר 2018, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנת 2019, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח – 2018 - פרק __': תחבורה

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

מוצע לפעול לצמצום הגודש באמצעות עידוד תחבורה ציבורית ונסיעה ברכבים מרובי נוסעים.

 

לצורך כך, נדרש לעדכן את פקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – פקודת התעבורה),  כך שתאפשר לזהות, כראיה קבילה, באמצעות מצלמות או רשומה אלקטרונית את מספר הנוסעים ברכב, לאפשר לרשויות מקומיות לאכוף את הוראות התעבורה בכל דרך שעוברת בשטחן ולא רק בדרכים עירוניות וכן להבהיר מה הוא השטח בו מותר לרשות מקומית לקבוע מחיר מזערי לשעת חניה.

 

בנוסף, סעיף 4(א) לחוק בית הספר החקלאי מקוה ישראל – התשל"ו-1976 (להלן – חוק מקוה ישראל), קובע הוראות המקשות על שינוי ייעוד של המקרקעין המשמשים את בית הספר, וזאת בהשוואה לשינו ייעוד של מקרקעין אחרים. כך, נקבע כי בנוסף להוראות שקבועות בדינים הכלליים שנוגעים לתכנון והבניה, אין לשנות את ייעודם של המקרקעין המשמשים את בית הספר אלא לפי "יזמת שר ובאישור שרי החינוך והתרבות, החקלאות והפנים, וועדה משותפת של ועדת החינוך והתרבות וועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת". מנגנון זה, הייחודי לבית הספר החקלאי מקוה ישראל, עלול להקשות על פיתוח תשתיות לאומיות העתידות לעבור במקרקעי מקוה ישראל ולעכב את קידומם. בכלל זה, המנגנון מעכב את אישורה ופיתוחה של מסילת הרכבת הרביעית בנחל איילון, אשר מקודמת בימים אלו במסגרת הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות. לאור האמור, מוצע לקבוע ששינויי ייעוד מסוימים יוחרגו מהמנגנון הקבוע בסעיף האמור.

 

 

  ג.  עיקרי החוק המוצע

סעיף 1

לפסקה (1)

על מנת שניתן יהיה לעודד נסיעה ברכב מרובה נוסעים, נדרשת היכולת לזהות רכב מרובה נוסעים. בהתאם, מוצע לתקן את סעיף 27א(א) לפקודת התעבורה כך שצילום יהווה ראיה קבילה למספר הנוסעים ברכב.

 

לפסקה (2)

על מנת להרחיב את היכולת לזהות רכב מרובה נוסעים, מוצע להוסיף את סעיף 27ד, שקובע שרשומה אלקטרונית, כהגדרתה בחוק נתיבים מהירים, התש"ס – 2000, תהיה ראיה קבילה לעניין מספר הנוסעים ברכב ובהתאם, שר המשפטים ייקבע בתקנות כללים לפיקוח ולבקרה על המכשירים המפיקים את הרשומה האלקטרונית ואופן הגשת הפלט לבית המשפט.

 

לפסקה (3)

מוצע לתקן את סעיף 27א1 לפקודת התעבורה כך שהרשות המקומית תהיה מוסמכת לאכוף עבירות תעבורה בכל דרך שעוברת בשטחה, למעט אם שר התחבורה הורה אחרת לגבי דרך בין-עירונית, בניגוד למצב כעת, שבו הרשות המקומית מוסמכת לאכוף עבירות תעבורה רק בדרכים עירוניות ומקום שבו היא רשות התמרור המוסמכת. כך, תוכל הרשות המקומית לאכוף עבירות תעבורה גם בכבישים בין-עירוניים העוברים בשטחה שבהם היא אינה רשות התמרור המוסמכת.

 

לפסקה (4)

מוצע לתקן את סעיף 70(ב)(ד)(1) לפקודת התעבורה כך שייקבע שרשות מקומית תהיה מוסמכת לקבוע תשלום מזערי, קבוע או משתנה, בעבור חניה ברדיוס של 350 מטרים ממסילת ברזל מקומית וכן יובהר כי מערך אחר שניתנים בו שירותי תחבורה ציבורית, כולל גם נתיב המיועד לתחבורה ציבורית.

 

סעיף 2   

מוצע לתקן את חוק מקוה ישראל כך שההגבלה הקיימת בסעיף 4(א) לחוק זה לעניין שינוי ייעוד המקרקעין, אשר באה בנוסף להוראות הכלליות בדיני התכנון והבניה שנוגעות לשינוי ייעוד קרקע, לא תחול לגבי מקרים שבהם שונה ייעוד הקרקע לייעוד דרך, כהגדרתה בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה- 1965 (להלן – חוק התכנון והבניה), או להסדרת ניקוז לטובת דרך, מכוח תכנית מתאר ארצית כמשמעותה בחוק התכנון והבניה. כמו כן, מוצע שהגבלה כאמור לא תחול על ייעוד למפעל ניקוז מכוח חוק הניקוז.

 

ד. השפעה על תקציב המדינה

לתיקונים המוצעים לא צפויה השפעה על תקציב המדינה.

ה. השפעת התיקונים המוצעים על ההיבט המנהלי והתקן

לתיקונים המוצעים לא צפויה השפעה על ההיבט המנהלי והתקן.

  ו.  השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים

יתוקנו פקודת התעבורה וחוק מקוה ישראל כמפורט להלן.

  ז.  מצורף נוסח החוק המוצע.

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנת הכספים 2019 (תיקוני חקיקה), התשע"ח-2018 פרק __': תחבורה

 

 

 

תיקון פקודת התעבורה

1.  

בפקודת התעבורה [נוסח חדש][1]-

 

 

 

(1) בסעיף 27א(א), אחרי פסקה (5) יבוא:

 

 

 

 

"(6) מספר הנוסעים ברכב.";

 

 

 

(2) אחרי סעיף 27ג יבוא:

 

 

"רשומה אלקטרונית

27ד.

(א)  רשומה אלקטרונית שהוגשה בדרך שנקבעה בתקנות לפי סעיף קטן (ב)(1) ו-(2) תהיה ראיה קבילה בכל הליך משפטי ובכל הליך לפי הוראות חוק זה לגבי מספר הנוסעים ברכב.

 

 

 

 

 

 

(ב) שר המשפטים יקבע בתקנות -

 

 

 

 

 

 

 

(1) כללים לפיקוח ולבקרה על המכשירים המפיקים את הרשומות האלקטרוניות ועל הרשומות האלקטרוניות המוגשות כראיות, והטיפול בהם;

 

 

 

 

 

 

 

(2) אופן הגשתן לבית המשפט של רשומות אלקטרוניות שנעשו לפי סעיף זה.

 

 

 

 

 

 

(ג)  לעניין סעיף זה, לא ייחשב פלט שהוא רשומה אלקטרונית כהעתק, אלא כמקור.

 

 

 

 

 

 

(ד) לעניין סעיף זה, "פלט" ו- "רשומה אלקטרונית" – כהגדרתם בסעיף 4ט(ד) לחוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000[2].";

 

 

 

(3) בסעיף 27א1(א) -

 

 

 

 

 

(א)  המילה "עירונית" – תימחק;

 

 

 

 

(ב) בסופו יבוא "למעט בדרך בין-עירונית שבתחום הרשות המקומית שגוף אחר מונה לגביה כאמור, שהשר הורה לגביה";

 

 

 

(4) בסעיף 70ב(ד)(1) -

 

 

 

 

(א)  במקום "בסמוך לה" יבוא "במרחק של 350 מטרים ממנה";

 

 

 

 

(ב) אחרי "כל מערך אחר שניתנים בו שירותי תחבורה ציבורית" יבוא "לרבות נתיב המיועד לתחבורה ציבורית".

תיקון חוק מקוה ישראל

2.  

בחוק בית הספר החקלאי מקוה ישראל, התשל"ו-1976[3], אחרי סעיף 4(א) יבוא:

 

 

 

"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), לא יחולו ההוראות שקבועות בו לגבי שינוי ייעוד של המקרקעין המפורטים בתוספת לאחד מאלה:

 

 

 

 

(1) דרך, כהגדרתה בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[4], או הסדרת ניקוז לטובת דרך כאמור, מכוח תכנית מתאר ארצית כמשמעותה בחוק האמור;

 

 

 

 

(2) מפעל ניקוז, כהגדרתו בחוק הניקוז וההגנה בפני שטפונות, התשי"ח-1957[5], מכוח תכנית לפי החוק האמור.".

 



[1] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 7, עמ' 173; ס"ח התשכ"ב, עמ' 64.

[2] ס"ח התש"ס, עמ' 199; התשס"ו, עמ' 26.

[3] ס"ח התשל"ו, עמ' 222.

[4] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307.

[5] ס"ח התשי"ח, עמ' 4.