תזכיר חוק שירותי הדת היהודיים תיקון 23.docx תזכיר חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 23), התשע"ח–2018

תזכיר חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 23), התשע"ח–2018

 

א. שם החוק המוצע:

הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 23), התשע"ח –2018

 

ב.  עיקר החוק המוצע והצורך בו :

 

1)  תיקון סעיפים 14ב(א), 14א1, 14א8(ב), 6(ב4), 7ב(ב), ו-11י לחוק שירותי הדת היהודיים – ביטול החובה להתקנת תקנות וקביעת סמכות רשות במקומה  

 

מוצע לתקן את חוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], תשל"א-1971 (להלן - החוק), ולקבוע כי ישונו סעיפים 14ב(א), 14א1, 14א8(ב), 6(ב4),  7ב(ב), ו-11י (להלן – סעיפי החוק הרלוונטיים) באופן שתבוטל החובה להתקין תקנות מכוח סעיפים אלו, ובמקומה תיקבע סמכות רשות להתקין תקנות בהתאם לשיקול דעת השר האחראי להתקין התקנות. 

 

סעיף 3 להחלטת ממשלה מס' 2588 מיום 2.4.17 (להלן – החלטת הממשלה) הטיל על שרי הממשלה לפעול ביחס לתקנות המצויות באחריותם המנויות בנספח ב' להחלטת הממשלה (להלן – נספח ב') לפעול באחת הדרכים הבאות :

א.  ליזום חקיקה לביטול סעיף ההסמכה להתקנת התקנות.  

ב. ליזום חקיקה לשינוי סעיף ההסמכה, כך שתבוטל החובה להתקין תקנות והדבר יהיה נתון לשיקול דעת השר האחראי להתקינן.  

 

נקבע כי בכל מקרה שבו לא יופץ תזכיר חוק כאמור בסעיף 3 להחלטת הממשלה עד לתחילת שנת 2018, אזי תוטל על שרי הממשלה הנוגעים בדבר החובה להשלים עד חודש דצמבר 2018 את התקנתן של התקנות המנויות בנספח ב' (אם התקנות טעונות אישור ועדה מוועדות הכנסת לוח הזמנים יתייחס למועד העברת התקנות לראשונה לאישור הוועדה המתאימה בכנסת).  

 

בנספח ב' מופיעים סעיפי החוק הרלוונטיים הנזכרים לעיל אשר נמצאים תחת אחריות השר והמשרד לשירותי דת. השר והמשרד לשירותי דת סבורים כי בכל הנוגע לסעיפי החוק הרלוונטיים – יש לשנות את נוסח הסעיף באופן שתבוטל החובה להתקין תקנות מכוח סעיפים אלו, ובמקומה תיקבע סמכות רשות להתקין תקנות בהתאם לשיקול דעת השר לשירותי דת וזאת מהנימוקים שיפורטו להלן.

 

 

סעיפים העוסקים בתחום שירותי קבורה יהודית

 

סעיף 14ב(א) - תקנות בנושא כללים למתן שירותים הקשורים להלוויה, לקבורה ולמשפחות אבלות וכן תעריפים לשירותים כאמור ולהקמת מצבות. 

 

סעיף 14א1 - תקנות בנושא אמות מידה למתן הנחות מהתעריפים לרכישת חלקות קבר בחיים.

 

סעיף 14א8(ב) – תקנות בנושא פרטי הדיווח, אופן עריכתו ודרכי הכנתו של הדיווח אשר נדרשת מורשית קבורה ומועצת בתי עלמין להגיש לשר לשירותי דת מדי שנה. דיווח זה כולל פירוט של הכנסותיה והוצאותיה של מורשית הקבורה בכל הנוגע לבית העלמין שבו היא מטפלת בקבורת נפטרים בשנה שלגביה מוגש הדו"ח; פירוט חלקות קבר שנמכרו באותה שנה לרבות חלקות קבר בחיים בקבורה רוויה ובקבורה שאינה קבורה רוויה; דיווח על התקדמות הבנייה של מתחמי הקבורה בשיטת הקבורה הרוויה. 

 

בהתייחס לשלושת הסעיפים הנ"ל העוסקים בתחום שירותי קבורה יהודית – יצוין כי במהלך השנים האחרונות גובשה במשרד לשירותי דת הצעת חוק שירותי קבורה (קבורה יהודית), התשע"ז-2017 (להלן – הצעת החוק) אשר מסדירה את כל ההיבטים של נושא הקבורה היהודית (טיוטת הצעת החוק הוכנה לאחר שנסתיימה התקופה להגשת הערות הציבור על תזכיר החוק). במסגרת הצעת החוק יוחלפו שלושת הסעיפים האמורים בסעיפים אחרים.

           

אשר על כן לא יהיה זה נכון להטיל את חובת התקנת התקנות מכוח סעיפים אלו בשלב זה. מאידך, לא יהיה זה נכון לבטל את הסעיפים המחייבים את התקנת התקנות, שכן מדובר בהצעת חוק והליכי החקיקה טרם הושלמו. אי לכך – נכון יהיה לקבוע כי לשר סמכות רשות האם להתקין את התקנות עפ"י שיקול דעתו.

 

                        סעיף 6(ב4) – תקנות בנושא תנאי כשירות ופסלות של ממונים

סעיף זה עוסק בסמכות להתקנת תקנות בנושא תנאי כשירות ופסלות למינוי הממונים על מועצות דתיות ואת אופן אישור הכשירות או הפסלות של המועמדים למינוי.   

הנושא מוסדר כיום בנוהל של משרדנו. לאור החלטת הממשלה שנזכרה לעיל - נבחן נושא חקיקת המשנה במשרדנו (כמו ביתר משרדי הממשלה) ומשרדנו שוקל האם יש להתקין תקנות בנושא זה כתקנות חובה אם לאו.

בנסיבות אלה, נכון יהיה לקבוע כי לשר סמכות רשות האם להתקין את התקנות.

 

 

סעיף 7ב(ב) - תקנות בנושא מתכונת הדו"חות הכספיים השנתיים והחצי שנתיים המוגשים ע"י המועצות הדתיות

 

סעיף זה עוסק בסמכות להתקנת תקנות בנושא מתכונת הדו"חות הכספיים השנתיים והחצי שנתיים המוגשים ע"י המועצות הדתיות. המדובר בקביעת פורמט הדו"חות ובכללים חשבונאיים רלוונטיים, ואלו מוסדרים כיום בהנחיות מטעם המשרד לשירותי דת.  

כמו כן יש נחיצות לגמישות בהסדרת נושא זה המתבטא בכך שיהיה ניתן לשנות בנקל, ולפי צורכי המשרד את פורמט הדו"חות לפי  הדרישות המשתנות מעת לעת ובהתאם לחוות דעתם של הגורמים המקצועיים במשרד.

 

                        מסיבה זו לא יהיה זה נכון לכלול את מתכונת הדו"חות בתקנות מילוליות.

 

מאידך, המשרד לשירותי דת אינו מעוניין בשלב זה לבטל סעיף זה וזאת על מנת להותיר בעתיד את האפשרות לגבש בכל זאת בעניין זה חקיקה ברמה נורמטיבית גבוהה יותר מהנחיות משרדיות.   

 

סעיף 11י  - תקנות בנושא ניהול תקציב המועצה הדתית ושינויים בו, העברת כספים מסעיף לסעיף, ואופן פרסום התקציב והדו"חות הכספיים

 

סעיף זה עוסק בסמכות להתקנת תקנות בנושא ניהול תקציב המועצה הדתית ושינויים בו, העברת כספים מסעיף לסעיף, ואופן פרסום התקציב והדו"חות הכספיים. המדובר בקביעת פורמט הדו"חות ובכללים חשבונאיים רלוונטיים, ואלו מוסדרים כיום בהנחיות מטעם המשרד לשירותי דת.  

כמו כן יש נחיצות לגמישות בהסדרת נושא זה המתבטא בכך שיהיה ניתן לשנות בנקל, ולפי צורכי המשרד את פורמט הדו"חות לפי הדרישות המשתנות מעת לעת ובהתאם לחוות דעתם של הגורמים המקצועיים במשרד.

 

                        מסיבה זו לא יהיה זה נכון לכלול את מתכונת הדו"חות בתקנות מילוליות.

 

מאידך, המשרד לשירותי דת אינו מעוניין בשלב זה לבטל סעיף זה וזאת על מנת להותיר בעתיד את האפשרות לגבש בכל זאת בעניין זה חקיקה ברמה נורמטיבית גבוהה יותר מהנחיות משרדיות.   

   

2)  תיקון סעיף 15 לחוק שירותי הדת היהודיים – הוספת סמכות להתקנת תקנות בנושא מינוי מורשה חתימה זמני למועצה דתית

 

כיום מוסדר אופן ניהול מועצה דתית בסעיף 6 לחוק. בהתאם לחוק האפשרויות לניהול מועצה הן כדלקמן: הראשונה - באמצעות הרכב מועצה דתית שמבין חבריה נבחר ראש המועצה הדתית (קבוע בתקנות), והשנייה, במקרה בו לא חודש הרכב המועצה הדתית - באמצעות צוות ממונים בן שני חברים שתפקידם לנהל את המועצה.

עם זאת, קיימים מקרים בהם לא חודש הרכב המועצה וגם לא מונו ממונים לניהול המועצה. במקרה זה קיים מנגנון נוסף לניהול המועצה אשר אינו מוסדר בחקיקה ראשית אלא בתקנה 26א לתקנות שירותי הדת היהודיים (ניהול מועצות), התש"ל- 1970. בהתאם לקבוע בתקנה, במקרה בו לא חודש הרכבה של המועצה הדתית ולא מונו ממונים לניהולה, ימונה מורשה חתימה זמני למועצה אשר יהא אחראי על שמירת קופת המועצה ותפעול המועצה ואשר חתימתו יחד עם חתימת רואה חשבון מאשר תשלומים - הן אשר יוכלו לחייב את המועצה. בהתאם לקבוע בתקנה, מורשה החתימה הזמני יהיה מזכיר המועצה, ובהיעדר מזכיר למועצה - ממונה בעל סמכות הכרעה במועצה דתית אחרת בעלת מאפיינים דומים. התקנה תוקנה כהוראת שעה אשר הוארכה מעת לעת, החל מיום 17.6.04 כאשר במהלך השנים נעשו שינויים בנוסח התקנה. הרקע להתקנת הוראת השעה המדוברת היה שבשנת 2004 פוזרו כל הרכבי המועצות הדתיות ברחבי הארץ ולא חודש הרכבן, ועל כן היה צורך לקבוע הסדר שיורי לניהול המועצות אשר לא ניתן היה למנות להן ממונים. מאחר ובמהלך השנים ובכל זמן נתון קיימות מועצות שלא חודש הרכבן ולא מונו ממונים לניהולן הרי שנחיצות קיומה של התקנה ברורה, ויש צורך בהפיכת הוראת השעה לתקנה קבועה. לצורך כך מוצע לתקן את סעיף 15 לחוק באופן שתיתוסף לו הוראה המסמיכה מפורשות את השר לקבוע את ההסדרים השיוריים לניהול המועצה במקרים בהם לא חודש הרכבה של המועצה ולא מונו ממונים לניהולה.

           

 

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

יתוקן חוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], תשל"א-1971.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי:

אין השפעה.

 

ה. להלן הנוסח המוצע :


 

 

תזכיר חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון מס' 23), התשע"ח–2017

 

 

 

 

תיקון סעיף

6(ב4)

1.

בחוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], תשל"א-1971[1] (להלן – החוק)  במקום

"השר, באישור הממשלה, יקבע תנאי כשירות ופסלות למינוי הממונים ואת אופן אישור הכשירות או הפסלות של המועמדים למינוי" יבוא "השר רשאי, באישור הממשלה, לקבוע את תנאי הכשירות והפסלות למינוי הממונים ואת אופן אישור הכשירות או הפסלות למינוי". 

תיקון סעיף

7ב(ב)

2.

בחוק בסעיף 7ב(ב) במקום "השר ושר האוצר יקבעו את מתכונת הדוחות הכספיים, היקפם והפרטים הכלולים בהם וכן את המועד להגשת הדוחות המבוקרים לשר" יבוא "השר ושר האוצר רשאים לקבוע את מתכונת הדוחות הכספיים, היקפם והפרטים הכלולים בהם וכן את המועד להגשת הדוחות המבוקרים לשר".  

תיקון סעיף

11י

 

3.

בחוק בסעיף 11י במקום "השר, בהסכמת שר האוצר, יקבע הוראות" יבוא "השר בהסכמת שר האוצר, רשאי לקבוע הוראות".

 

תיקון סעיף  

14א1

 

 

4.

בחוק בסעיף 14א1 במקום  "אמות המידה למתן ההנחות ייקבעו ע"י השר באישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת ויפורסמו ברשומות בתוך חצי שנה מיום פרסומו של חוק זה" יבוא "השר רשאי באישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לקבוע את אמות המידה למתן ההנחות כאמור".

תיקון סעיף 14א8(ב)

 

5.

בחוק בסעיף 14א8(ב) במקום "השר יקבע פרטים בדבר פרטי הדיווח לפי סעיף זה, אופן עריכתו ודרכי הכנתו" יבוא "השר רשאי לקבוע פרטים בדבר פרטי הדיווח לפי סעיף זה, אופן עריכתו ודרכי הכנתו".   

 

תיקון סעיף  14ב(א)

6.

בחוק בסעיף 14ב(א) במקום "השר בהתייעצות עם שר העבודה והרווחה ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת יקבע כללים למתן שירותים הקשורים להלוויה, לקבורה ולמשפחות אבלות וכן תעריפים לשירותים כאמור ולהקמת מצבות" יבוא "השר בהתייעצות עם שר העבודה והרווחה ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת רשאי לקבוע כללים למתן שירותים הקשורים להלוויה, לקבורה ולמשפחות אבלות וכן תעריפים לשירותים כאמור ולהקמת מצבות".

תיקון סעיף

15(א)

 

 

7.

בחוק בסעיף 15(א) יתוסף סעיף קטן (5) כדלקמן : "מינוי מורשי חתימה במועצה דתית במקרה בו לא חודש הרכבה של המועצה הדתית בהתאם להוראות החוק ולא מונו למועצה הדתית ממונים לפי סעיף 6(ב2) לחוק".  

 

 



[1] ס"ח תשל"א, עמ' 130