תקנות הטיס (חובת ביטוח בהפעלה מסחרית של כלי טיס), התשע"ח-2017 1בתוקף סמכותי לפי סעיפים 47 ו–168 (א)(6) לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק), ולפי סעיפים 4, 8ג(ג)(8) ו–(ה) ו–23(א) לחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963 (להלן - חוק הרישוי), בהתייעצות עם הממונה כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 ((להלן - הממונה), באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, למעט לעניין תקנות 6, 7, 8 ו–9, ולפי הצעת רשות התעופה האזרחית בהתאם לסעיף 168(ב) לחוק, אני מתקין תקנות אלה: |
| 1. (תיקון התשפ"ד) בתקנות אלה - (5)2 בעלים רשום של כטב"ם קטן, שוכר של כטב"ם קטן או מי שהורשה לבצע הפעלה מטעמו של מי מהם, המפעיל את מערכת הכטב"ם הקטן שהכטב"ם הקטן שהוא בעליו, שוכרו או מורשה לבצע הפעלה כאמור, לפי העניין, הוא חלק ממנה בהפעלה מסחרית לפי הרשאה להפעלה מיוחדת; |
| 4. (א) ביטוח האחריות לפי תקנות 2 ו–3 יכלול גם נזקים שעלולים להתרחש בשל סיכוני מלחמה, טרור, חטיפה, חבלה, תפיסה לא חוקית של כלי הטיס והתקוממות אזרחית. (ב) אם במועד כלשהו, כיסוי ביטוחי בשל נזקים העלולים להיגרם לגופו של צד שלישי ולרכושו, במהלך טיסה, בשל סיכוני מלחמה, טרור, חטיפה, חבלה, תפיסה לא חוקית של כלי הטיס והתקוממות אזרחית, אינו זמין על בסיס מקרה ביטוח, רוכש הביטוח רשאי, באישור המנהל, לרכוש ביטוח לסיכונים אלה באופן מצטבר, בגבולות אחריות לתקופה. (ג) המנהל יאשר בקשה כאמור בתקנת משנה (ב), רק אם מצא שלא ניתן להשיג כיסוי ביטוחי כאמור וכי הביטוח המצטבר בגבולות אחריות לתקופה שקול לסכומים הנוגעים לעניין הנקובים בתקנות אלה. |
| 5. הכיסוי הביטוחי לפי תקנות 2 ו–3 נדרש לכל טיסה שהמפעיל האווירי אחראי להפעלה שלה, בין שכלי הטיס הוא בבעלותו, שהוא חוכר אותו, או שההפעלה מתבצעת באמצעות הסדרי חכירה למיניהם, הסדרי כרטוס משותף, או כל הסדר מסחרי דומה בין מפעילים אוויריים. |
| 6. המנהל לא ייתן רישיון הפעלה אווירית למבקש רישיון הפעלה אווירית שלא הציג אישור קיום ביטוח כי קיים חוזה ביטוח תקף בין מבקש הרישיון לבין המבטח, בגבולות האחריות ובתנאים המפורטים בתקנות אלה; הוראות תקנה זו יחולו, בשינויים המחויבים, גם על חידוש רישיון הפעלה אווירית. |
| 6א. 3 (תיקון התשפ"ד) המנהל לא ייתן הרשאה להפעלה מיוחדת למפעיל אווירי שלא הציג אישור קיום ביטוח כי קיים חוזה ביטוח תקף בין המפעיל האווירי לבין המבטח, בגבולות האחריות ובתנאים המפורטים בתקנות אלה. |
| 7. המנהל לא ייתן היתר הפעלה למפעיל אווירי שלא הציג אישור קיום ביטוח כי קיים חוזה ביטוח תקף בין המפעיל האווירי לבין המבטח, בגבולות האחריות ובתנאים המפורטים בתקנות אלה. |
| 8. המנהל לא ייתן רישיון לבית ספר לעובדי טיס להדרכה לשם קבלת רישיון טייס או הגדר שבו ולא יחדש רישיון כאמור למבקש רישיון או חידושו שלא הציג אישור קיום ביטוח כי קיים חוזה ביטוח תקף בינו לבין המבטח, בגבולות האחריות ובתנאים המפורטים בתקנות אלה. |
| 9. תנאי לאישור תכנית הדרכה אימונים ופיקוח לפי תקנה 34(2)ב לתקנות הרישיונות הוא החזקת חוזה ביטוח תקף, בגבולות האחריות ובתנאים המפורטים בתקנות אלה. |
| 10. המנהל רשאי, בהחלטה מנומקת בכתב, שלא לקבל אישור קיום ביטוח לעניין תקנות אלה, לאחר שנתן למפעיל האווירי הזדמנות לטעון את טענותיו, אם סבר כי הביטוח אינו עומד באמות המידה המקובלות בענף הביטוח האווירי. |
| 11. לבקשת מפעיל אווירי, המנהל רשאי, בהחלטה מנומקת בכתב, לאשר לאותו מפעיל אווירי אמצעים חלופיים מתאימים לעמידה בתנאי תקנות אלה, אם המפעיל האווירי הוכיח כי נסיבות קיצוניות מפחיתות משמעותית את זמינות הביטוח מצד המבטחים, בארץ ובעולם; המנהל יפרסם החלטה כאמור באתר האינטרנט של הרשות. |
| 12. אישור קיום ביטוח לפי תקנות אלה יכלול הצהרה כי חוזה הביטוח תואם, בעת תחילת תקופת הביטוח, את דרישות תקנות אלה, או את דרישות תקנה ((Regul ation (EC) מס' 785/2004 של הפרלמנט האירופי ושל המועצה מיום 21 באפריל 2004 בעניין חובות ביטוח למפעילים אוויריים ולמפעילי כלי טיס, כפי שתוקנה בתקנת מועצה ((Commission Regul ation (EU) מס' 285/2010 מיום 6 באפריל 2010 וכפי שתוקנו מזמן לזמן עד למועד תחילתה של תקופת הביטוח, שעותק ממנה מופקד לעיון הציבור באתר האינטרנט של הרשות, בלא תשלום. |
| 13. (א) תחילתן של תקנות אלה שישה חודשים ממועד פרסומן (להלן - יום התחילה). (ב) תקנות אלה לא יחולו על בלון כהגדרתו בתקנות ההפעלה, הקשור לקרקע. |
| 14. 3. בתקופה של שמונה עשר חודשים מיום התחילה, לגבי בלון מאויש כהגדרתו בתקנות ההפעלה, יראו כאילו - (1) בתקנה 2, במקום "250,000" נאמר "125,000"; (2) במקום תקנה 3 נאמר: "חובת ביטוח לגבי צד שלישי לא יפעיל מפעיל אווירי כלי טיס בהפעלה מסחרית מישראל, אליה או בשטחה, אלא אם כן אחריותו לנזקים העלולים להיגרם לגופו של צד שלישי ולרכושו, במהלך טיסה, מבוטחת אצל מבטח בגבולות אחריות לכל מקרה ולכל כלי טיס, שלא יפחתו מהמפורט להלן: (1) 300,000 זכויות משיכה מיוחדות לכלי טיס שמשקלו 2,000 קילוגרמים או פחות; (2) 300,000 זכויות משיכה מיוחדות ועוד 175 זכויות משיכה מיוחדות לכל קילוגרם מעל 2,000 קילוגרמים לכלי טיס שמשקלו מעל 2,000 קילוגרמים ועד 6,000 קילוגרמים; (3) 1,000,000 זכויות משיכה מיוחדות ועוד 62.5 זכויות משיכה מיוחדות לכל קילוגרם מעל 6,000 קילוגרמים לכלי טיס שמשקלו מעל 6,000 קילוגרמים ועד 30,000 קילוגרמים; (4) 125,000 זכויות משיכה מיוחדות לכל אדם שנספה או נפגע בלא הגבלת מספר הנפגעים." י"ח בכסלו התשע"ח (6 בדצמבר 2017) ישראל כ"ץ שר התחבורה והבטיחות בדרכים |