תקנות גילוי מקום גאוגרפי.doc תזכיר תקנות הגנת הצרכן (גילוי פרט מהותי לגבי אספקת נכס או שירות), התשע"ח-2018

 

 

תקנות הגנת הצרכן (גילוי פרט מהותי לגבי אספקת נכס או שירות), התשע"ח-2018

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4 (א)(3), (ב) ו-37 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981[1] (להלן- החוק), בהתייעצות עם הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

הגדרות

1.   

"אזור"- כהגדרתו בתקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשכ"ז – 1967 [2] כפי שהוארך תוקפן ותוקן נוסחן בחוק;

"מקום" – לרבות האזור.

 

 

 

חובת גילוי לגבי מדיניות שירות הובלה ומדיניות מתן שירות

2.   

(א) עוסק המוכר לצרכן טובין, שניתן לגביו שירות הובלה, אף אם הצרכן יכול לוותר עליו במסגרת העסקה, יגלה לצרכן בטרם עשיית העסקה, לאיזה מקום הוא אינו מספק שירות הובלה או מהם הסייגים החלים על שירות ההובלה למקום (להלן – מדיניות שירות הובלה).

 

 

 

(ב) עוסק הנותן שירות לצרכן, שלא בבית העסק, יגלה לצרכן בטרם עשיית העסקה באיזה מקום הוא אינו מספק את השירות או מהם הסייגים החלים על השירות באותו מקום (להלן – מדיניות מתן שירות).

 

 

 

 

 

(ג) מבלי לגרוע מתקנת משנה (א) ו – (ב), יציב העוסק שלט, בסמוך לכל קופה ובמקום בולט לעין, המפרט את מדיניות שירות ההובלה של טובין או מדיניות מתן השירות, לפי העניין, ולפי הוראות אלה:

(1) גודל השלט לא יפחת מעמוד שרוחבו 21 סנטימטרים ואורכו – 29.7 סנטימטרים (גודל דף A4);

(2) בראש השלט תופיע כותרת שנוסחה יהיה "מדיניות שירות הובלה" או "מדיניות מתן שירות" אשר תודגש בקו תחתי וגודל האותיות שלה לא יפחת מגודל גופן 65 או 1.2 סנטימטרים;

(3) גודל האותיות בתוכן השלט, לא יפחת מגודל גופן 26 או 4 מילימטרים.

 

 

 

 

 

(ד) עוסק המוכר טובין או נותן שירות לצרכן בעסקת מכר מרחוק כהגדרתה בסעיף 14ג(ו) לחוק, יגלה לצרכן, במקום בולט לעין ובאותיות וספרות ברורות וקריאות את מדיניות שירות ההובלה או מדיניות מתן השירות וכן את הסייגים החלים על שירות ההובלה למקום או על השירות באותו מקום; נעשתה העסקה באמצעות שיחה טלפונית, יגלה העוסק לצרכן את האמור בשיחה הטלפונית. 

 

חובת גילוי בחוזה ובטופס הזמנה

2.

מבלי לגרוע מהאמור בתקנות אלה, יציין העוסק גם בחוזה, אם קיים, או בכל מסמך אחר כגון טופס הזמנה, באותיות וספרות ברורות וקריאות ובמקום בולט לעין, את מדיניות שירות ההובלה או מדיניות מתן השירות, לפי העניין. 

 

 

תחילה

4. תחילתן של תקנות אלה חודש מיום פרסומן.

 

 

____________התשע"ח(________ 2018)

(חמ3-5275)

 

 

 

 

 

                                                                                          אלי כהן

 

                                                                                    שר הכלכלה והתעשייה

 

דברי הסבר

תקנות אלה הותקנו בעקבות תיקון 4 לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשע"ז 2017 אשר תיקן באופן עקיף את חוק הגנת הצרכן והוסיף לרשימת הפרטים המהותיים שבסעיף 2 את פסקה (3א) ולפיה המקום שאליו יסופק נכס או שירות הנו פרט מהותי בעסקה ועל כן חובה לגלותו בטרם עשיית העסקה.

מטרת התקנות לקבוע הוראות מפורטות ביחס לחובת הגילוי בכל הנוגע לאספקת נכס או אספקת שירות (שלא ניתן בבית העסק) למקום, לרבות האזור ולרבות הוראות בעניין אופן הגילוי.

תקנה 2             מוצע לקבוע בס"ק (א) ו – (ב) כי עוסק המוכר טובין לצרכן שניתן לגביו שירות הובלה, אף אם הצרכן יכול לוותר עליו במסגרת העסקה או המספק שירות לצרכן, יגלה לצרכן בטרם עשיית העסקה, לאיזה מקום הוא אינו מספק שירות הובלה או מהם הסייגים החלים על שירות ההובלה למקום. כמו כן במסגרת עסקה למתן שירות, לרבות שירות תיקונים (שלא במסגרת תקופת האחריות על פי דין), על העוסק לגלות לצרכן באיזה מקום הוא אינו מספק את השירות או אם יש סייגים החלים על מתן השירות.

בס"ק (ג) מוצע לקבוע הוראות לעניין אופן חובת הגילוי כאמור - העוסק יציב שלט, בכניסה למקום עסקו, במקום בולט לעין, המפרט את מדיניות שירות ההובלה של טובין או מדיניות מתן השירות, לפי העניין; גודל השלט לא יפחת מעמוד שרוחבו 21 סנטימטרים ואורכו – 29.7 סנטימטרים (A4); בראש המודעה תופיע כותרת שנוסחה יהיה "מדיניות שירות הובלה" או "מדיניות מתן שירות" אשר תודגש בקו תחתי וגודל האותיות שלה לא יפחת מגודל גופן 65 או 1.2 סנטימטרים; גודל האותיות בתוכן המודעה, לא יפחת מגודל גופן 26 או 4 מילימטרים.

בס"ק (ד) מוצע כי עוסק המוכר טובין או נותן שירות לצרכן במכר מרחוק כהגדרתו בסעיף 14ג(ו) לחוק, יגלה לצרכן, במקום בולט לעין ובאותיות וספרות ברורות וקריאות את מדיניות שירות ההובלה או מתן השירות, לרבות הסייגים. ככל שהעסקה היא טלפונית יגלה זאת העוסק בע"פ במסגרת אותה שיחה טלפונית.

תקנה 3             מוצע כי העוסק יגלה גם בחוזה, אם קיים או בטופס הזמנה, באותיות ברורות וקריאות, את מדיניות שירות ההובלה או מתן השירות, לפי העניין. 

 

 

 



[1]  ס"ח תשמ"א עמ' 248

[2] ק"ת התשכ"ז, עמ'2741 ; ס"ח התשע"ב, עמ' 467 ; ס"ח התשע"ז, עמ' 994