תזכיר חוק הרשות לקידום מעמד האישה (תיקון מס' 2) (הרשות לקידום שוויון מגדרי) התשעח - 2017.docx תזכיר חוק הרשות לקידום מעמד האשה (תיקון מס' 2) (הרשות לקידום שוויון מגדרי), התשע"ח-2017

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

חוק הרשות לקידום מעמד האשה (תיקון מס' 2) (הרשות לקידום שוויון מגדרי), התשע"ח-2017.

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

החברה בישראל עוברת מזה שנים שינויים גדולים בתפיסת הציבור את מעמד האישה. בהקמת הרשות לקידום מעמד האישה לפני כ-20 שנה ראה המחוקק לנגד עיניו את הפערים החברתיים והכלכליים בין גברים לנשים ואת הצורך להשלים את המערך העוסק בקידום מעמד האישה, אשר התבסס אז בעיקר על ארגוני מגזר שלישי ועל ועדה בכנסת.

בחלוף השנים, חלו תמורות משמעותיות בכל הנוגע לתפיסות חברתיות וכלכליות אודות נשים, ישנן יותר נשים מאשר בעבר בעמדות מפתח בחברה, במשק, במגזר הציבורי, במערכת המשפט, במערכת הפוליטית, בתקשורת ועוד, וכל זאת אודות לשינויים בנורמות החברתיות והחקיקתיות. הישגים לא מעטים הושגו בתחומי החקיקה והדבר הוביל להעלאת נושא מיקומה של האישה ומעמדה לסדר היום הציבורי. אמנם עדין מוקדם לדבר על סגירת הפערים בין גברים לנשים, אך כחלק מסך התמורות החברתיות והחקיקתיות שהתרחשו ועודן מתרחשות, ראוי ונכון יותר להביא לשינוי מותאם ברמת ההמשגה, קרי, ראוי כי נעבור מהצורך בתבנית "קידום מעמד האישה" לתבנית "קידום שוויון מגדרי" בחברה הישראלית.

בנוסף, הביטוי "קידום מעמד האישה" מגלם בחובו תפיסות ישנות שלפיהן לכאורה בעיית אי השוויון בין המינים נעוצה במעמדן של נשים והיא "בעיה" של נשים בלבד. הביטוי "קידום שוויון מגדרי" מגלם את ההבנה שמדובר ב"בעיה" של החברה בכללותה.

זהו שלב המשגתי חשוב שבכוחו להביא לעיצוב מציאות חברתית ונורמטיבית במסגרת התהליך הכולל של סגירת פערים מגדרים בחברה הישראלית. שם החוק כפי נוסחו היום אינו משקף אובייקטיבית את כלל התמורות הנורמטיביות והמעשיות שחלו בתחום השוויון ואין הוא נותן מענה לכלל התופעות המגדריות המתרחשות בחברה הישראלית.

מכל האמור עולה הצורך בעדכון שם הרשות שהוקמה לפי חוק הרשות לקידום מעמד האישה התשנ"ח – 1998 (להלן בהתאמה – הרשות, החוק). 

 

ג. עיקרי החוק המוצע:

מוצע בזאת לשנות את שם "הרשות לקידום מעמד האישה" ל-"הרשות לקידום שוויון מגדרי".

כן מוצע לבצע תיקונים שונים בשם החוק ובגוף החוק בהתאמה לשינוי שם הרשות וכן לשנות בהתאמה את שם הרשות בחוקים אחרים בהם היא נזכרת.

עוד מוצע, לעדכן את שם השר האחראי על ביצוע החוק ושם המשרד במסגרתו פועלת הרשות בהתאם להחלטת ממשלה שקבעה כי שטח הפעולה והסמכויות בקשר לחוק יועברו לשרה לשוויון חברתי והמשרד לשוויון חברתי.

כן מוצע לעדכן את שמם של גופים שונים שהשתנה בחלוף השנים מאז נחקק החוק.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק הרשות לקידום מעמד האשה, תשנ"ח-1998.

תיקון חוק לעידוד של שילוב וקידום של נשים בעבודה ושל התאמת מקומות עבודה לנשים, תשס"ח-2008.

תיקון חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988.

תיקון חוק שיווי זכויות האשה, תשי"א-1951.

תיקון פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], תשל"ב-1972.

תיקון חוק הרשויות המקומיות (יועצת לקידום מעמד האישה), תש"ס-2000.

תיקון חוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט-1959.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה וההיבט המנהלי

אין השפעה

ו. נוסח החוק המוצע:

להלן נוסח החוק המוצע:


 

תזכיר חוק מטעם המשרד לשוויון חברתי:

תזכיר חוק הרשות לקידום מעמד האישה (תיקון מס' 2) (הרשות לקידום שוויון מגדרי), התשע"ח-2017

 

תיקון שם החוק

1.  

בחוק הרשות לקידום מעמד האישה, תשנ"ח- 1998[1] (להלן – החוק העיקרי), בשם החוק, במקום "מעמד האישה" יבוא "שוויון מגדרי". 

תיקון סעיף 1

2.  

בסעיף 1 לחוק העיקרי -

 

 

(1) בכל מקום, במקום "נשים לגברים" יבוא "המינים והמגדרים".

(2) במקום "במעמד האישה" יבוא "בנושאי המגדר".

(3) במקום "נגד נשים" יבוא "מבוססת מגדר על כל צורותיה".

תיקון סעיף 2

3.  

בסעיף 2 לחוק העיקרי -

 

 

(1) ימחקו המילים "במשרד ראש הממשלה".

(2) במקום "מעמד האישה" יבוא "שוויון מגדרי".

(3) בסופו יבוא "הרשות תפעל במסגרת המשרד לשוויון חברתי (להלן- המשרד).".

תיקון סעיף 3

4.  

בסעיף 3(ב) לחוק העיקרי  במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר לשוויון חברתי (להלן- השר)".

תיקון סעיף 4

5.  

בסעיף 4 לחוק העיקרי -

 

 

(1) בסעיף קטן (א), אחרי "השוויון בין המינים" יבוא "והמגדרים" ובמקום "נגד נשים" יבוא "מבוססת מגדר".

(2) בסעיף קטן (ב), במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר".  

תיקון סעיף 6

6.  

בסעיף 6(ב) לחוק העיקרי, אחרי "לקידום מעמד האישה" יבוא "ולשוויון מגדרי".

תיקון סעיף 7

7.  

בסעיף 7(א) לחוק העיקרי, במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר" ואחרי "לקידום מעמד האישה" יבוא "ולשוויון מגדרי".

תיקון סעיף 9

8.  

בסעיף 9 לחוק העיקרי -

 

 

(1) בסעיף קטן (א), במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר".

(2) בסעיף קטן (ב) בפסקה (2), במקום "משרד העבודה והרווחה" יבוא "משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים", במקום "המשרד לענייני דתות" יבוא "המשרד לשירותי דת", ימחקו המילים "התרבות והספורט", במקום "המשרד לקליטת העליה" יבוא "משרד העלייה והקליטה" ובמקום "משרד התעשיה והמסחר" יבוא "משרד הכלכלה והתעשייה".   

תיקון סעיף 12

9.  

בסעיף 12(4) לחוק העיקרי, במקום "לראש הממשלה" יבוא  "לשר".

תיקון סעיף 13

10.  

ברישא של סעיף 13 לחוק העיקרי, במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר".

תיקון סעיף 16

11.  

בסעיף 16 לחוק העיקרי, במקום "ראש הממשלה" יבוא  "השר".

תיקון סעיף 17

12.  

בסעיף 17 לחוק העיקרי -

 

 

(1) בסעיף קטן (א), ברישא במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר" ובפיסקה(2) במקום "משרד העבודה והרווחה" יבוא "משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים".

(2) בסעיפים קטנים (ב) ו- (ג), בכל מקום במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר".

תיקון סעיף 21

13.  

בסעיף 21 לחוק העיקרי -

 

 

(1) בכל מקום, במקום "ראש הממשלה" יבוא  "השר".

(2) בסעיף קטן (ב), אחרי "לקידום מעמד האשה" יבוא "ולשוויון מגדרי".

תיקון סעיף 22

14.  

בסעיף 22(ב) לחוק העיקרי, במקום "משרד ראש הממשלה" יבוא "המשרד".

תיקון סעיף 23

15.  

בסעיף 23(ב) לחוק העיקרי, במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר".

תיקון סעיף 24

16.  

בסעיף 24 לחוק העיקרי, במקום "ראש הממשלה" יבוא "השר" ואחרי "לקידום מעמד האשה" יבוא "ולשוויון מגדרי".

תיקון חוק לעידוד של שילוב וקידום של נשים בעבודה ושל התאמת מקומות עבודה לנשים

17.  

בחוק לעידוד של שילוב וקידום של נשים בעבודה ושל התאמת מקומות עבודה לנשים התשס"ח - 2008[2], בסעיף 3 בהגדרה "הרשות" בכל מקום במקום "הרשות לקידום מעמד האשה" יבוא "הרשות לקידום שוויון מגדרי".

תיקון חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה 

18.  

בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה התשמ"ח 1988[3], בסעיף 18ז –

(1) בפיסקה (ב)(1) במקום "הרשות לקידום מעמד האשה" יבוא "הרשות לקידום שוויון מגדרי".

(2) בפיסקה (ז) במקום ההגדרה "הרשות לקידום מעמד האשה" יבוא:

""הרשות לקידום שוויון מגדרי" - הרשות כמשמעותה בחוק הרשות לקידום שוויון מגדרי, התשנ"ח-1998".

תיקון חוק שיווי זכויות האשה

19.  

בחוק שיווי זכויות האישה התשי"א – 1951[4], בסעיף 6ג1 בכל מקום במקום "הרשות לקידום מעמד האשה" יבוא "הרשות לקידום שוויון מגדרי".

תיקון פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש]

20.  

בפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב – 1972[5], בסעיף 7א(ד) בכל מקום במקום "הרשות לקידום מעמד האשה" יבוא "הרשות לקידום שוויון מגדרי".

תיקון חוק הרשויות המקומיות (יועצת לקידום מעמד האישה)

21.  

בחוק הרשויות המקומיות (יועצת לקידום מעמד האישה) התש"ס – 2000[6] -

(1) בסעיף 1 במקום ההגדרה "רשות לקידום מעמד האשה" יבוא:

""הרשות לקידום שוויון מגדרי" - הרשות כמשמעותה בחוק הרשות לקידום שוויון מגדרי, התשנ"ח-1998".

(2) בסעיף 2(ב) במקום "ולרשות לקידום מעמד האישה" יבוא "ולרשות לקידום שוויון מגדרי".

(3) בסעיף 3(ב) במקום "הרשות לקידום מעמד האשה" יבוא "הרשות לקידום שוויון מגדרי".

(4) בסעיף 4(ד) במקום "לרשות לקידום מעמד האישה" יבוא "לרשות לקידום שוויון מגדרי".

(5) בסעיף 4(ה) בכל מקום במקום "הרשות לקידום מעמד האשה" יבוא "הרשות לקידום שוויון מגדרי".

(6) בסעיף 6(ה) במקום "לרשות לקידום מעמד האישה" יבוא "לרשות לקידום שוויון מגדרי". 

תיקון חוק שירות המדינה (מינויים)

22.  

בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט – 1959[7]-

(1) בסעיף 15א(ד) במקום "הרשות לקידום מעמד האשה" יבוא "הרשות לקידום שוויון מגדרי".

(2) בסעיף 15א(ט) במקום ההגדרה "רשות לקידום מעמד האשה" יבוא:

""הרשות לקידום שוויון מגדרי" - כמשמעותה בחוק הרשות לקידום שוויון מגדרי, התשנ"ח-1998".

 

 

דברי הסבר

 

כללי

 

החברה בישראל עוברת מזה שנים שינויים גדולים בתפיסת הציבור את מעמד האישה. בהקמת הרשות לקידום מעמד האישה לפני כ-20 שנה ראה המחוקק לנגד עיניו את הפערים החברתיים והכלכליים בין גברים לנשים ואת הצורך להשלים את המערך העוסק בקידום מעמד האישה, אשר התבסס אז בעיקר על ארגוני מגזר שלישי ועל ועדה בכנסת.

 

 

בחלוף השנים, חלו תמורות משמעותיות בכל הנוגע לתפיסות חברתיות וכלכליות אודות נשים, ישנן יותר נשים מאשר בעבר בעמדות מפתח בחברה, במשק, במגזר הציבורי, במערכת המשפט, במערכת הפוליטית, בתקשורת ועוד וכל זאת אודות לשינויים בנורמות החברתיות והחקיקתיות. הישגים לא מעטים הושגו בתחומי החקיקה והדבר הוביל להעלאת נושא מיקומה של האישה ומעמדה לסדר היום הציבורי. אמנם עדין מוקדם לדבר על סגירת הפערים בין גברים לנשים, אך כחלק מסך התמורות החברתיות והחקיקתיות שהתרחשו ועודן מתרחשות, ראוי ונכון יותר להביא לשינוי מותאם ברמת ההמשגה, קרי, ראוי כי נעבור מהצורך בתבנית "קידום מעמד האישה" לתבנית "קידום שוויון מגדרי" בחברה הישראלית.

בנוסף, הביטוי "קידום מעמד האישה" מגלם בחובו תפיסות ישנות שלפיהן לכאורה בעיית אי השוויון בין המינים נעוצה במעמדן של נשים והיא "בעיה" של נשים בלבד. הביטוי "קידום שוויון מגדרי" מגלם את ההבנה שמדובר ב"בעיה" של החברה בכללותה.

זהו שלב המשגתי חשוב שבכוחו להביא לעיצוב מציאות חברתית ונורמטיבית במסגרת התהליך הכולל של סגירת פערים מגדרים בין קבוצות שונות בחברה הישראלית. שם החוק כפי נוסחו היום אינו משקף אובייקטיבית את כלל התמורות הנורמטיביות והמעשיות שחלו בתחום השוויון ואין הוא נותן מענה לכלל התופעות המגדריות המתרחשות בחברה הישראלית.

מכל האמור עולה הצורך בעדכון שם הרשות שהוקמה לפי חוק הרשות לקידום מעמד האישה התשנ"ח – 1998 (להלן בהתאמה – החוק, הרשות). 

 

סעיף 1 (תיקון שם החוק)

מוצע לשנות את שם החוק בהתאם לשינוי בשם הרשות המבוקש מ"הרשות לקידום מעמד האישה" ל- "הרשות לקידום שוויון מגדרי".

 

סעיף 2 (תיקון סעיף 1 לחוק)

מוצע לשנות את שם הרשות שהוקמה לפי החוק כך שתיקרא "הרשות לקידום שוויון מגדרי" ולבצע התאמות במטרות החוק לנוכח השינוי המוצע בשם הרשות שיאפשר מתן מענה לכלל התופעות המגדריות המתרחשות בחברה הישראלית.

 

סעיף 3 (תיקון סעיף 2 לחוק)

מוצע לעדכן את שם הרשות ל- "רשות לקידום שוויון מגדרי". בנוסף, בהתאם להחלטת ממשלה מספר 36 מיום 26.05.15 (להלן – החלטה 36) הסמכויות בקשר לחוק הועברו לשר לאזרחים ותיקים, מוצע לעדכן בהתאם לכך בחוק את המסגרת הארגונית שבה פועלת הרשות ל"המשרד לשוויון חברתי". יצוין, כי בהחלטת ממשלה מס' 335 מיום 4.8.2015 שונה שם "המשרד לאזרחים ותיקים" ל-"המשרד לשוויון חברתי".

 

סעיף 4 (תיקון סעיף 3 לחוק)

מוצע, בהתאם להחלטה 36, לעדכן את זהות השר שבסמכותו להציע לממשלה את המועמדת לתפקיד מנהלת הרשות ויירשם "השר לשוויון חברתי".

 

סעיף 5 (תיקון סעיף 4 לחוק)

מוצע לבצע התאמות בתחומי פעולותה של הרשות לנוכח השינוי המוצע בשם הרשות שיאפשר מתן מענה לכלל התופעות המגדריות המתרחשות בחברה הישראלית. כן מוצע לעדכן בהתאם להחלטה 36 את זהות השר בפניו תציג הרשות מדיניות שתגבש באחד מתחומי פעולתה במטרה להביאה לאישור הממשלה.   

 

 

סעיף 6 (תיקון סעיף 6 לחוק)

מוצע לעדכן את שם "הוועדה לקידום מעמד האישה" בכנסת המצוין בחוק בהתאם לשם הנוכחי: "הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי".

 

סעיף 7 (תיקון סעיף 7 לחוק)

מוצע לעדכן את שם הוועדה בכנסת הנוכחית העוסקת בקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי. עוד מוצע לעדכן, בהתאם להחלטה 36, את זהות השר המוסמך להחליט כי גוף מבוקר המנוי בסעיף 9 לחוק מבקר המדינה התשי"ח 1958 ימסור מידע לרשות לפי דרישתה בכפוף לתנאים הקבועים בחוק.

 

סעיף 8 (תיקון סעיף 9 לחוק)

מוצע לעדכן , בהתאם להחלטה 36,את זהות השר המוסמך למנות את הוועדה המייעצת הקבועה בחוק וכן לעדכן שמות של משרדי ממשלה שנציג שלהם חבר בוועדה המייעצת וששמם השתנה במשך השנים מאז נחקק החוק.

 

סעיפים 9- 11 (תיקון סעיפים 12, 13, 16)

מוצע לעדכן, בהתאם להחלטה 36, את זהות השר שלו ניתנו סמכויות שונות לפי החוק.

 

סעיף 12 (תיקון סעיף 17 לחוק)

מוצע לעדכן, בהתאם להחלטה 36, את זהות השר שלו ניתנו סמכויות שונות בקשר למינהלת הרשות. עוד מוצע לעדכן את שמו של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים המצוין בחוק בהתאם לשמו הנוכחי.

 

סעיף 13 (תיקון סעיף 21 לחוק)  

מוצע לעדכן, בהתאם להחלטה 36, את זהות השר שימסור לממשלה את הדין וחשבון השנתי של מינהלת הרשות ושיניחו על שולחן הכנסת. כן מוצע לעדכן את שם "הוועדה לקידום מעמד האישה" בכנסת המצוין בחוק בהתאם לשם הנוכחי: "לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי".

 

סעיף  14 (תיקון סעיף 22 לחוק)

מוצע לעדכן, בהתאם להחלטה 36, את שם המשרד הממשלתי במסגרתו יקבעו תקציבי הרשות.

 

סעיף  15 (תיקון סעיף 23 לחוק)

מוצע לעדכן, בהתאם להחלטה 36, את זהות השר המוסמך למנות את הוועדה המייעצת ומינהלת הרשות.

 

סעיף  16 (תיקון סעיף 24 לחוק)

מוצע לעדכן, בהתאם להחלטה 36, את זהות השר הממונה על ביצוע החוק. כן מוצע לעדכן את שם "הוועדה לקידום מעמד האישה" בכנסת המצוין בחוק בהתאם לשם הנוכחי: "לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי".

 

 

 

 

סעיפים 17-23 (תיקון חוק לעידוד של שילוב וקידום של נשים בעבודה ושל התאמת מקומות עבודה לנשים, תשס"ח-2008; חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988; חוק שיווי זכויות האשה, תשי"א-1951; פקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], תשל"ב-1972; חוק הרשויות המקומיות (יועצת לקידום מעמד האישה), תש"ס-2000; וחוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט-1959.


מוצע לעדכן נוסח חוקים שונים בהתאם לשינוי שם הרשות מ"הרשות לקידום מעמד האישה" ל-"הרשות לקידום שוויון מגדרי".



[1] ס"ח התשנ"ח, עמ' 171; התשס"ח, עמ' 35.

[2] ס"ח התשס"ח, עמ' 482.

[3] ס"ח התשמ"ח, עמ' 38; התשע"ח, עמ' 45.

[4] ס"ח התשי"א, עמ' 248; התשע"ד, עמ' 339.

[5] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש] מס' 24, עמ' 500; ס"ח התשע"ז, עמ' 419.

[6] ס"ח התש"ס, עמ' 278; התשס"ח, עמ' 628.

[7] ס"ח התשי"ט, עמ' 86; התשע"ז, עמ' 1388.