תזכיר חוק קליטת חיילים משוחררים (תיקון מס' 20), התשע"ח-2017
א. שם החוק המוצע
הצעת חוק קליטת חיילים משוחררים (תיקון מס' 20), התשע"ח-2017.
ב. עיקרי החוק המוצע ודברי הסבר
1. בחלוף 23 שנים, מאז נחקק חוק קליטת חיילים משוחררים, התשנ"ד-1994 (להלן, "החוק"), מוצע לשנות את המנגנון הקיים היום בחוק, לגבי כספים המיועדים לחייל המשוחרר ולקבוע כי כספי הפיקדון שנזקפים היום לשימושו של החייל המשוחרר, למטרות מסוימות הקבועות בחוק, יופנו לטובת הגדלה משמעותית של מענק השחרור הניתן לחייל מיד לאחר סיום השירות הסדיר, ללא קביעה לאילו מטרות ישמשו כספים אלה.
2. כאמור לעיל, החוק הקיים קובע את השימושים שלטובתם רשאי חייל משוחרר לנצל את כספי הפיקדון שנצברו לזכותו במשך שנות שירותו. החוק מאפשר כיום את משיכת כספי הפיקדון לשש מטרות ספציפיות בלבד – לימודים, הכשרה מקצועית, הקמת עסק, רכישת דירה, נישואין ולימודי נהיגה. עוד נקבע בחוק, כי חייל משוחרר אשר לא מימש את כספי הפיקדון שלו במשך חמש השנים שלאחר שחרורו, יהיה זכאי לקבל את כספו במזומן וללא תנאי. בהתאם לסעיף 19(ב)(1) לחוק, שנחקק במסגרת תיקון מס' 19 לחוק, זכאי החייל המשוחרר לקבל את יתרת הפיקדון ישירות לחשבון הבנק שלו, ואם לא יאותר חשבון הבנק, עדיין נשמרת זכאותו למשיכת הפיקדון- עד לתום 10 שנים מיום שחרורו בהתאם לסעיף 19(ג) ו-(ג1) לחוק.
3. סכומי הפיקדון, נכון למדד חודש ספטמבר 2017, הינם:
(1) בעד כל חודש של שירות כלוחם - 822.92 ₪;
(2) בעד כל חודש של שירות כתומך לחימה - 685.77 ₪;
(3) בעד כל חודש של שירות בשירות אחר- 548.62 ₪;
(4) בעד כל חודש של שירות אזרחי במסלול מפוצל- 274.30 ₪;
(5) בעד כל חודש של שירות אזרחי במסלול ביניים- 411.45 ₪.
במשרד הביטחון ובקרן לקליטת חיילים משוחררים התחדד לאחרונה הצורך בחשיבה מחודשת לעניין מימוש הפיקדון, במיוחד לאור ההבנה כי המציאות משתנה כל העת ומדי שבוע מתקבלות בקרן לקליטת חיילים משוחררים בקשות רבות של חיילים משוחררים המבקשים לממש כספיהם למטרות שאינן קבועות כיום בחוק. לקרן אין שיקול דעת לשחרור הכספים למטרות שלא הוסמכה להן בחוק, והחייל המשוחרר נפגע מכך. כך למשל, קיימים מקרים רבים שבהם חיילים משוחררים, אשר זקוקים לסכום הפיקדון למטרות אישיות שונות (מחלות, טיפולים רפואיים וכיו"ב) מנועים מלממש את כספי הפיקדון למטרות אלה.
4. בנוסף, הנתונים מצביעים על כך שחיילים משוחררים רבים מעדיפים להמתין חמש שנים עד אשר יוכלו לקבל את כספי פיקדונם, לכל מטרה. כך, בהתאם לנתוני משיכת הפיקדון לשנת 2016 עולה, כי כ-37 אחוזים מכלל החיילים המשוחררים מעדיפים להמתין חמש שנים ולא לפדות את כספי פיקדונם עד אשר יוכלו לקבלם לשימוש לכל מטרה. ביטול הפיקדון והפיכתו למענק מוגדל יאפשר לחייל המשוחרר להתחיל את חייו האזרחיים עם סכום כסף משמעותי, מיד לאחר תום שירותו.
5. יתרה מכך, התברר כי שיטת הפיקדון שנקבעה בחוק יצרה תעשייה ענפה של זיופים והונאות מסוגים שונים - הכל כדי למשוך את כספי הפיקדון באופן מיידי ושלא לטובת אחת המטרות הקבועות בחוק.
6. כמו כן, ניכר כי הגבלת השימושים לחלק מהמטרות, דוגמת לימודים, הכשרה מקצועית, לימודי נהיגה, עלולה להביא לעיוות בקבלת החלטות של החייל המשוחרר ולהטיית מחירים על ידי מוסדות הלימוד. כך, לדוגמא, מכון פסיכומטרי מאושר עלול לתמחר תמחור יתר של קורסי הכנה לפסיכומטרי, ביודעו כי לחייל המשוחרר עומד סכום הפיקדון. החייל המשוחרר, מצידו, עלול להיות אדיש לתמחור זה, ביודעו כי הכסף ישולם מהפיקדון, ולא מכיסו הפרטי ובכך עלול לכלכל צעדיו באופן מוטעה מבחינה כלכלית.
7. לבסוף, נדמה כי שיטת מימוש כספי הפיקדון, כפי שהיא קבועה כיום בחוק, הינה שיטה פטרנליסטית אשר ספק רב אם עדיין מתאימה לימינו, לא כל שכן כאשר הדבר נוגע לחיילים משוחררים שזה עתה סיימו שירות תובעני שבו הוטלה עליהם אחריות עצומה כלוחמים, כמפעילי מערכות נשק משוכללות או מערכות טכנולוגיות יקרות, ועם שחרורם טוענת כלפיהם המדינה כי הם אינם בוגרים מספיק כדי להתנהל בצורה כלכלית נכונה.
8. לאור כל האמור לעיל, גובשה הצעה זו לשינוי השיטה האמורה, אשר לפיה, יאוחדו סעיפי המענק והפיקדון הקבועים כיום בחוק, באופן שיועבר מענק אחד מוגדל לחייל המשוחרר בסמוך לאחר סיום שירותו הסדיר. בנוסף, יבוטלו המטרות הקבועות כיום בחוק למימוש כספי הפיקדון וכן יתוקנו סעיפים שונים בחוק המתייחסים לפיקדון.
ג. דברי הסבר לסעיפים
לסעיף 1
מוצע לבטל את ההגדרות "פיקדון" ו"בית ספר חיצוני" לאור ביטול שיטת הפיקדון.
לסעיף 2
מוצע לבטל את תפקידי הקרן הנוגעים לניהול חשבון הפיקדון ולמימון זכאויות מחשבון הפיקדון.
לסעיף 3
מוצע למחוק את המילים המתייחסות לפיקדון בהגדרת "הקרן לסיוע נוסף".
לסעיף 4
מוצע לתקן את כותרת פרק ג', כך שבמקום "פיקדון ומענק", יבוא: "מענק".
לסעיף 5
מוצע למחוק את סעיפים 8 ו-9 לחוק. הסעיפים עוסקים בפיקדון ולפיכך, יש למחקם.
לסעיף 6
הוראת סעיף 10(א) לחוק, קובעת את תשלום המענק. מוצע לעדכן את סכומי המענק, ולהוסיף לאלה הקיימים בחוק, את הכספים שהוסטו מסכומי הפיקדון, כך שסכומי הפיקדון והמענק יאוחדו למענק אחד מוגדל ויועברו לחייל המשוחרר חודשיים לאחר סיום שירותו הסדיר.
סכומי המענק המוגדל חושבו בהתאם לחיבור סכומי המענק והפקדון לפי מדד ספטמבר 2017. מכאן ואילך יעודכנו סכומי המענק המוגדל לפי המדד כאמור להלן.
בנוסף, מאחר ומוצע לבטל את סעיף 8 לחוק, נדרש להוסיף לסעיף 10 בחוק את הוראות ה"הגנה" על כספי הפיקדון שהיו קבועות בסעיפים 8(ב) ו-(ג), שעניינן במניעת הטלת שיעבוד ועיקול על כספי המענק וכן את ההוראה לגבי זכאות יורשי החייל או המשרת לקבלת המענק.
לסעיף 7
הוראת סעיף 10א שתוקנה בתיקון מס' 19 לחוק ביולי 2017, קבעה מספר הוראות לעניין חישוב הזכאות למענק או פיקדון בעקבות פטירה או פציעה של חייל או משרת. כעת, משבוטל הפיקדון ונותר רק המענק, יש לתקן בהתאם את סעיף 10א.
לסעיף 8
הוראת סעיף 11 קובעת כי פיקדון או מענק ישולמו בעד חודשי שירות סדיר, ולא ישולמו עבור תקופות של שירות ללא תשלום. כעת מוצע להתאים את הסעיף רק לגבי מענק. כן מוצע לעדכן את תקופת השירות של חיילת כך שתעמוד על 24 חודשים, כפי שקבוע היום בחוק שירות בטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986.
בנוסף, מוצע לבטל את סעיף 11(ב) לחוק המתייחס לעדכון סכומי הפיקדון בהתאם למדד. כן מוצע לעדכן את סכומי המענק המוגדל הקבוע בתיקון זה, כך שיעודכנו בהתאם למדד הבסיס שנקבע בחודש ספטמבר 2017.
לסעיפים 9-10:
סעיפים 18-12א (למעט סעיף 16) לחוק קובעים את שיטת מימוש הפיקדון הקיימת, לפיה ניתן לממש את הפיקדון רק למטרות הקבועות בחוק (לימודים, הכשרה מקצועית, פתיחת עסק, רכישת דירה, נישואין ולימודי נהיגה) בתוך חמש השנים הראשונות שלאחר השחרור ואת ההסדר שלפיו ניתן לקבל את כספי הפיקדון לאחר השנה החמישית מיום השחרור. מחיקת סעיפים אלה (למעט סעיף 16) מבטלת את ההסדר הנוכחי, המוחלף בהסדר החדש.
סעיף 16 לא יתבטל, הואיל והסעיף עוסק בהלוואות לשיכון לחיילים משוחררים ואינו קשור לפיקדון.
לסעיף 11:
כיום, קובע סעיף 19(א) כי הזכאות למימוש כספי הפיקדון ניתנת למימוש רק למטרות הקבועות לפי פרק ה"זכאויות" בחוק, בתקופת חמש השנים הראשונות שלאחר סיום השירות הסדיר.
מוצע לשנות את הסעיף כך שייקבע כי כלל הזכאויות מכוח החוק (לרבות הזכאויות מהקרן לסיוע נוסף ומהקרן לעידוד לימודי השכלה גבוהה) ניתנות למימוש בתקופת חמש השנים הראשונות שלאחר סיום השירות הסדיר.
בנוסף מוצע למחוק את סעיפים קטנים (ב)-(ד) העוסקים בפקדון.
לסעיף 12:
עניינו של סעיף 22 לחוק העיקרי ב"תחולה והוראות". הסעיף נחקק ביום חקיקת החוק ותוקן בחלקו בשנת 1995. הוראות הסעיף עדיין רלוונטיות במקרים פרטניים מסוימים. לאור ביטול הפיקדון בחוק זה, מוצע לתקן את הסעיף כך שלא יפגע בזכאות לקבלת כספים מכח החוק במקרים שבהם היא עדיין רלוונטית לחייל משוחרר, ואולם לתקן את המילה "פיקדון", המבוטל בתיקון זה.
לסעיף 13:
סעיף 18א שמוצע לבטלו כאמור לעיל, קובע כי שר הביטחון, בהתייעצות עם שר האוצר, רשאי לקבוע בתוספת מטרות נוספות למימוש הפיקדון.
הואיל ומוצע לבטל את הפיקדון כך שיאוחד עם מענק השחרור, אין עוד צורך בתוספת ובמטרות שנקבעו בה (מטרות נישואין ולימודי נהיגה) ולכן מוצע לבטלה.
לסעיף 14:
הוראת סעיף זה עוסקת בתחילת ההסדר החדש ותחולתו.
לצרכי התארגנות לשיטה החדשה, מוצע לקבוע יום תחילה מאוחר מיום פרסום החוק. לכן, מוצע כי התיקון לחוק יחול לאחר שלושים ימים מיום פרסומו של החוק (להלן-יום התחילה).
מוצע כי התיקון לחוק יחול על חיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי-אזרחי שיסיימו את שירותם ביום התחילה ואחריו, וכן על אלה שסיימו את שירותם לפני יום התחילה אך טרם משכו את כל כספי הפיקדון.
בנוסף, כיום קובע סעיף 19(ג) לחוק, כי חייל משוחרר שלא מימש את זכאותו לפיקדון במשך שבע שנים מיום סיום השירות הסדיר, כספי פיקדונו מועברים לקרן לסיוע נוסף. גם לאחר שעברו כספי הפיקדון לקרן לסיוע נוסף, זכאי החייל למשוך כספים אלה במשך שלוש שנים נוספות (לפי סעיף 19(ג1) לחוק), כך שמשך השנים שכספי הפיקדון נשמרים עבורו עומד על עשר שנים. מוצע להותיר סעיפים אלו כהוראות תחולה, כך שהיה ולא יאותר חשבון הבנק של מי שהשתחרר לפני יום התחילה, עדיין יישמרו כספי פיקדונו, עתה מענקו, למשך עשר שנים מיום שחרורו.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
שינוי, הוספת וביטול סעיפים בחוק קליטת חיילים משוחררים, התשנ"ד-1994.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
התיקון לחוק יביא להקדמה תזרימית חד פעמית של יתרת כספי הפיקדון בסך של כ-4 מיליארד ₪. לאחר "שחרור" סכום זה, העלות השנתית של כספי המענק, תהיה בהתאם לעלות התקציבית של משיכת כספי הפקדון כיום (ערב תיקון החוק) בסך של כ-1 מיליארד ₪ בשנה.
ו. השפעת החוק המוצע על התקן ועל ההיבט המנהלי
אין.
ז. להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק מטעם הממשלה:
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בחוק קליטת חיילים משוחררים, התשנ"ד-1994 (להלן, "החוק העיקרי"), ההגדרות "פיקדון" ו-"בית ספר חיצוני" – תימחקנה. |
||
|
תיקון סעיף 3 |
2. |
בסעיף 3 לחוק העיקרי: (1) סעיף קטן (1) – יימחק. (2) בסעיף קטן (2) תימחק הסיפא: "מתוך הפיקדונות". |
||
|
תיקון סעיף 7 |
3. |
בסעיף 7 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א), המילים "בנוסף לפיקדונות" ו-"המבקשים סיוע מעבר לפיקדון" – תימחקנה. |
||
|
תיקון כותרת פרק |
4. |
בחוק קליטת חיילים משוחררים, התשנ"ד-1994 (להלן, "החוק העיקרי") בכותרת פרק ג', המילים "פיקדון ומענק" יבוא "מענק". |
||
|
מחיקת סעיפים 8 ו-9 |
5. |
סעיפים 8 ו-9 בחוק העיקרי – יימחקו. |
||
|
תיקון סעיף 10 |
6. ב |
בסעיף 10 לחוק העיקרי: |
||
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א): כותרת הסעיף תשתנה ל"מענק מוגדל". |
|
|
|
|
|
|
(1) במקום הרישא יבוא – "בתוך חודשיים מיום שסיים חייל משוחרר את שירותו הסדיר, תשלם הקרן לחייל המשוחרר מענק כדלהלן: |
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (1) במקום "556" יבוא "1391.98" |
|
|
|
|
|
(3) בפסקה (2) במקום "463" יבוא "1159.64"; |
|
|
|
|
|
(4) בפסקה (3) במקום "370" יבוא "927.30" |
|
|
|
|
|
(5) בפסקה (4) במקום "185" יבוא "463.65" |
|
|
|
|
|
(6) בפסקה (5) במקום "277.5" יבוא "610.01" |
|
|
|
|
(ב) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(ג) המענק הוא אישי ואינו ניתן להעברה, לשעבוד, או לעיקול בכל דרך שהיא. |
|
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ג) יורשיו של חייל, של משרת בשירות לאומי או של משרת בשירות לאומי אזרחי (בסעיף זה "משרת), אשר נפטר במהלך שירותו הסדיר, או יורשיו של חייל משוחרר שנפטר, זכאים לקבלת המענק, שהנפטר היה זכאי לקבלו, לפי הוראות סעיף זה, בהתאם להוראות חוק זה, בשל תקופת שירותו, אף אם נפטר החייל או המשרת, במהלך תקופת שירותו הסדיר, בטרם סיים 12 חודשי שירות סדיר." |
|
תיקון סעיף 10א |
7. |
בסעיף 10א לחוק העיקרי: |
||
|
|
|
|
(1) בכותרת, המילה "ופיקדון" – תימחק; |
|
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (א) במקום "בסעיפים 9(א) ו" יבוא "בסעיף"; |
|
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ב) במקום "בסעיפים 9(א) ו" יבוא "בסעיף"; |
|
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ג) במקום "בסעיפים 9(א) ו" יבוא "בסעיף". |
|
|
תיקון סעיף 11 |
8. |
בסעיף 11 לחוק העיקרי במקום סעיף קטן (א) יבוא – |
||
|
|
|
"(א) סכום המענק ישולם בעד כל חודשי השירות הסדיר, ואולם אם שירתו חייל או חיילת בשירות ללא תשלום, כמשמעותו בפקודות הצבא, כך שתקופת שירותם הסדיר עלתה על 32 לחייל ו - 24 חודשים לחיילת, לא ישולם מענק בעד תקופת השירות ללא תשלום, ובלבד שישולם להם מענק בעד תקופה של 32 לחייל ו-24 לחיילת." |
||
|
|
|
סעיף קטן (ב) – יימחק. |
||
|
|
|
בסעיף קטן (ב1) – במקום "פברואר 2012" יבוא "אוקטובר 2017", ובמקום "ינואר 2012" יבוא "ספטמבר 2017". |
||
|
מחיקת סעיפים 12 עד 15 |
9. |
סעיפים 12 עד 15 לחוק העיקרי – יימחקו. |
||
|
מחיקת סעיפים 17 עד 18א |
10. |
סעיפים 17 עד 18א לחוק העיקרי - יימחקו.
|
||
|
תיקון סעיף 19 |
11. |
בסעיף 19 לחוק העיקרי: |
||
|
|
|
|
(1) במקום סעיף קטן (א), יבוא - |
|
|
|
|
|
"(א) הזכאויות לפי חוק זה ניתנות למימוש בתקופת חמש השנים הראשונות שלאחר סיום השירות הסדיר. |
|
|
|
|
|
(2) סעיפים (ב) עד (ד) – יימחקו. |
|
|
תיקון סעיף 22 |
12. |
בסעיף 22 לחוק העיקרי: בסעיף קטן (ג)(2) – (1)תימחקנה המילים ""ואולם, במקום סעיף 9(א)" ובמקומן יבוא "ו". (2)במקום המילה "הפיקדון" יבוא "החייל המשוחרר". |
||
|
מחיקת התוספת |
13. |
התוספת לחוק העיקרי – תימחק. |
||
|
תחילה ותחולה |
14. |
(א) תחילתו של חוק זה לאחר שלושים ימים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה). |
||
|
|
|
(ב) הוראות החוק העיקרי כנוסחן בחוק זה, יחולו על חייל משוחרר שסיים את שירותו הסדיר ביום התחילה או לאחריו וכן על חייל משוחרר שסיים את שירותו הסדיר לפני יום התחילה אך טרם משך את מלוא יתרת הכספים העומדים לזכותו בקרן לפי החוק. |
||
|
|
|
(ג) לא איתרה הקרן את חשבון הבנק של חייל משוחרר, תועבר יתרת כספי זכאותו בתום שבע שנים ממועד סיום שירותו הסדיר, לקרן לסיוע נוסף. ביקש חייל משוחרר לקבל את יתרת כספי זכאותו בתוך שלוש שנים מיום העברתם לקרן לסיוע נוסף כאמור, תעביר הקרן את יתרת הכספים לחשבון הבנק של החייל המשוחרר, או לידי החייל עצמו, כפי שייקבע בקרן.
|
||