תזכיר חוק מטעם משרד ראש הממשלה:
א. שם החוק המוצע
הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (שירותי עבודה חיוניים בוועדה לאנרגיה אטומית), התשע"ח-2017.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
1. ביום 13.8.2017 החליטה הממשלה, מכוח סמכותה לפי סעיף 39(א) לחוק-יסוד: הממשלה, להתקין את תקנות שעת חירום (שירותי עבודה חיוניים בוועדה לאנרגיה אטומית), התשע"ז-2017 (להלן – התקנות), שהסמיכו את ראש הוועדה לאנרגיה אטומית (להלן – הוא"א) ומנהל הקריה למחקר גרעיני-נגב (להלן – קמ"ג), באישור ראש הוא"א, להוציא צווים ביחס לעובדים הנמנים על סגל המחקר, המורים להם להתייצב לעבודה ולבצע את המוטל עליהם גם בעת שביתה מלאה או חלקית, וזאת בהיקף המזערי ההכרחי (ולכל היותר 50 צווים בו זמנית), מקום שבו מצאו מנהלי הוא"א כי נוכחותם הכרחית לשם מניעת נזק כבד לאינטרסים החיוניים של המדינה. התקנות פורסמו ביום 14.8.2017 והונחו על שולחן וועדת חוץ וביטחון של הכנסת, כנדרש בחוק- יסוד: הממשלה.
2. התקנות הותקנו בעקבות סכסוך עבודה שעליו הכריז ארגון סגל המחקר במערכת הביטחון, ברפאל ובמשרד ראש הממשלה (להלן – הארגון) ביום 16.2.2017, בהתאם לסעיפים 5 ו-5א לחוק יישוב סכסוכי עבודה, התשי"ז-1957. ברקע הסכסוך עומדת דרישת הארגון לתוספות שכר ודרישות נוספות במסגרת משא ומתן לקראת חתימה על הסכם קיבוצי חדש.
3. בהמשך להכרזה זו, נוקט הארגון מאז חודש מאי 2017 בשביתות ובעיצומים, שבמסגרתם מונחים העובדים שלא לבצע עבודות מסוימות, ובכלל זה: ביצוע משימות, קידום פרויקטים, העברת דו"חות ודיווחים להנהלה, קיום מפגשי עבודה ותיאום מקצועיים, והפקת רישיונות בטיחות או חידושם. הצעדים הארגוניים שבהם נוקט הארגון מסבים נזק כבד ופוגעים באופן ממשי ובלתי הפיך בפעילותה של הוא"א וביכולתה לממש את היעדים החיוניים שנקבעו לה.
4. מאז הותקנו התקנות הן הופעלו באופן מרוסן ומידתי והוצאו מכוחן רק קומץ צווי ריתוק לעובדים המועסקים בקמ"ג, על מנת שיבצעו פעולות מסוימות ומוגדרות. מעט צווים אלה הוצאו רק לאחר שמוצו ניסיונות ההידברות עם נציגי הארגון והם אינם מונעים מאותם עובדים להמשיך ולנקוט צעדים ארגוניים במקטעי פעילות אחרים, המסבים אף הם נזק משמעותי ביותר לארגון, אך אינם עולים כדי גרימת נזק כבד לאינטרסים החיוניים של המדינה, כאמור. הארגון עתר לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כנגד התקנת התקנות, וההליך תלוי ועומד בימים אלה (דיון נוסף קבוע לחודש נובמבר 2017, בסמוך למועד פקיעתן). בדיונים שהתקיימו בפניו עד כה דחה בית הדין את בקשת הארגון להורות על ביטול צווי הריתוק שהוצאו מכוחן והותירם על כנם. בית הדין הוסיף וציין כי לנוכח העובדה שרק מספר מצומצם של עובדים רותק, "הרי שבנסיבות אלה לא ניתן לומר כי הותרת צווי הריתוק על כנם פוגמת בזכות העובדים לשבות".
5. בהתאם לסעיף 39(ו) לחוק-יסוד: הממשלה, תוקפן של התקנות יפקע כעבור שלושה חודשים מיום התקנתן. מאחר והסכסוך טרם הסתיים בשל קשיים ממשיים שהתגלעו במשא ומתן המתנהל בין המדינה לבין הארגון, יש צורך להאריך את תוקפן של התקנות, כך שיתאפשר להמשיך ולהוציא צווי ריתוק לעובדים, מקום שבו הדבר נדרש ובמגבלות שנקבעו בתקנות.
6. המדינה מקיימת עם הארגון משא ומתן אינטנסיבי ומתמשך. הגם שבמהלך החודשים האחרונים הושגה התקדמות במו"מ, היא אינה מאפשרת, למרבה הצער, לסיים את הסכסוך בשלב זה. הארגון כבר הודיע כי בכוונתו להחריף את הצעדים הארגוניים לאחר תום חופשת סוכות, אך בכוונת המדינה להמשיך במאמציה לסיים את הסכסוך קודם לפקיעת התקנות. התזכיר מופץ כבר כעת לצורך ניהול הליך חקיקה תקין, ככל שלא יעלה בידי הצדדים לסיים את הסכסוך עד המועד האמור.
עיקר 1
כאמור בסעיף 39(ו) לחוק-יסוד: הממשלה, תוקפן של התקנות יפקע כעבור שלושה חודשים מיום התקנתן (היינו, ביום 14 בנובמבר 2017), זולת אם הוארך תוקפן בחוק. בנסיבות כמתואר לעיל, מוצע להאריך את תוקפן לתקופה נוספת בת שלושה חודשים, וזאת עד ליום 14 בפברואר 2018.
עיקר 2
על מנת לאפשר את ביטול התקנות מיד כשלא יהיה צורך בהן, מוצע להסמיך את ראש הממשלה, הממונה על הוועדה לאנרגיה אטומית, לבטל את התקנות בעצמו.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
אין.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין.
ה. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק מוצע:
|
הארכת תוקף |
1. |
תוקפן של תקנות שעת חירום (שירותי עבודה חיוניים בוועדה לאנרגיה אטומית), התשע"ז-2017[1] (להלן – התקנות), בנוסח שבתוספת לחוק זה, מוארך בזה עד יום כ"ט בשבט התשע"ח (14 בפברואר 2018). |
|
ביטול התקנות |
2. |
ראש הממשלה רשאי בכל עת, בצו שיפורסם ברשומות, לבטל את התקנות האמורות או להגביל סמכויות על פיהן . |
תוספת
(סעיף 1)
|
הגדרות |
1. |
בתקנות שעת חירום אלה - |
|||
|
|
|
"הוא"א" - הוועדה לאנרגיה אטומית; |
|||
|
|
|
"המנהל" - מנהל קמ"ג; |
|||
|
|
|
"מקום עבודה" – הוא"א ובכלל זה היחידה לרישוי ובטיחות או קמ"ג, לפי הענין; |
|||
|
|
|
"עובד" - מי שערב תחילתן של תקנות שעת חירום אלה היה מועסק כעובד מחקר במקום עבודה; |
|||
|
|
|
"קמ"ג" - הקריה למחקר גרעיני-נגב; |
|||
|
|
|
"שירות עבודה חיוני" – ביצוע עבודה או תפקיד של עובד במקום עבודה, שהוא הכרחי לשם מניעת נזק כבד לאינטרסים החיוניים של המדינה.
|
|||
|
קריאה לשירות חיוני |
2. |
(א) |
המנהל באישור ראש הוא"א, או ראש הוא"א, רשאי לקרוא בצו לשירות עבודה חיוני (להלן – הצו), עובדים מסוימים או סוג או חטיבה של עובדים במקום העבודה, בהיקף המזערי הנדרש, ובלבד שלא יוצאו ולא יעמדו בתוקפם יותר מ-50 צווים שהוצאו מכוח תקנות אלה בו זמנית. |
||
|
|
|
(ב) |
מנהל שקרא בצו לשירות עבודה חיוני מוסמך לבטלו, מבלי לגרוע מהאמור רשאי גם ראש הוא"א לבטל צו שהוצא לפי סעיף קטן (א). |
||
|
|
|
(ג) |
צו שלא פורסם ברשומות יכול שיבוטל בהודעה ברשומות או בעיתונות, בטלוויזיה או ברדיו ובלבד שתפורסם הודעה כאמור גם באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה.
|
||
|
חובת עובד שנקרא לשירות עבודה חיוני |
3. |
(א) |
עובד שנקרא לשירות עבודה חיוני לפי תקנה 2 - |
||
|
|
|
|
(1) |
יתייצב במקום ובמועד כמפורט בצו ויבצע כל עבודה הדרושה למתן שירות החיוני בהתאם לתפקידו, או עבודה או תפקיד הנדרשים למתן שירות העבודה החיוני שיטיל עליו מי שממונה עליו או המנהל, או מי שנקבע לכך בצו או מטעמו של מי שנקבע כאמור, וימשיך לתת את שירות העבודה החיוני באופן סדיר ותקין במקום, באופן ובמועד שיורו לו, כל עוד הצו בתוקפו; |
|
|
|
|
|
(2) |
ימלא אחר כל הוראה שתינתן לו בקשר למתן שירות העבודה החיוני מאת מי שממונה עליו, או מאת המנהל או מי שהוא הסמיכו, או מאת מי שנקבע לכך בצו, או מטעמו של מי שנקבע כאמור. |
|
|
|
|
(ב) |
בלי לפגוע בכלליות האמור בתקנת משנה (א), עובד שנקרא לשירות עבודה חיוני יבצע את שירות העבודה החיוני בדרך המקובלת, בשלמות, ברציפות ובאופן סדיר בלא האטות, הפרעות או שיבושים, כל עוד הצו בתוקפו.
|
||
|
איסור מניעת ביצוע צו או הכשלתו |
4. |
לא יעשה אדם ולא יחדל מלעשות דבר בכוונה למנוע או להכשיל ביצוע צו לפי תקנה 2 או ביצוע עבודה או תפקיד לפי תקנה 3, או כניסתו של כל אדם למקום עבודה.
|
|||
|
מסירת צו |
5. |
צו יכול שיימסר באחת או יותר מדרכים אלה: |
|||
|
|
|
(1) |
במסירה לעובד או לאחד מבני משפחתו הבוגרים הגרים עמו; |
||
|
|
|
(2) |
בהדבקה על דלת ביתו או דלת חדר מגוריו של העובד; |
||
|
|
|
(3) |
בהודעה בעל פה, לרבות בהודעה טלפונית, לעובד או לאחד מבני משפחתו הבוגרים הגרים עמו; |
||
|
|
|
(4) |
במשלוח לעובד במסרון, לפי מספר הטלפון הנייד של העובד הידוע במקום העבודה; |
||
|
|
|
(5) |
במשלוח לעובד בדואר רשום , לפי מען מגוריו הקבוע הידוע במקום העבודה; |
||
|
|
|
(6) |
בהצגת הצו או בהצמדתו במקום נראה לעין במקום העבודה; |
||
|
|
|
(7) |
בפרסום בעיתונות, ברדיו או בטלוויזיה או באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה; |
||
|
|
|
(8) |
בפרסום ברשומות. |
||
|
חזקות |
6. |
(א) |
צו שפורסם ברשומות, רואים אותו כאילו הגיע לידיעת העובד שעליו הוא חל ביום בו פורסם. |
||
|
|
|
(ב) |
צו שלא פורסם ברשומות, רואים אותו כאילו הגיע לידיעת העובד שעליו הוא חל, כל עוד לא הוכיח העובד אחרת - |
||
|
|
|
|
(1) |
אם נמסר לעובד שעליו הוא חל או לאחד מבני משפחתו הגרים עמו – בזמן המסירה; |
|
|
|
|
|
(2) |
אם סרב העובד שעליו חל הצו או אחד מבני משפחתו הגרים עמו, לקבל את הצו בשל כך הצו הודבק על דלת דירתו או על לוח המודעות במקום העבודה בשעת ההדבקה; |
|
|
|
|
|
(3) |
אם נשלח לעובד במסרון לפי מספר הטלפון הנייד של העובד הידוע במקום העבודה – בשעת המסירה; |
|
|
|
|
|
(4) |
אם נשלח לעובד בדואר רשום לפי מען מגוריו הקבוע הידוע במקום העבודה – בתום 72 שעות מזמן שנמסר לדואר למשלוח. |
|
|
|
|
(ג) |
צו שנמסר או שנשלח לעובד באחת הדרכים האמורות בתקנה משנה (ב), רואים אותו כאילו הגיע לידיעתו של העובד בזמן האמור שם, אף אם פורסם ברשומות לאחר מכן. |
||
|
|
|
(ד) |
מי שהורשה לכך בידי המנהל, רשאי להציג צו לפי תקנות שעת חירום אלה על פני מקרקעין במקום העבודה או בתוכם, או להצמידו אליהם או בתוכם במקום נראה לעין. |
||
|
|
|
(ה) |
הוצג צו או הוצמד לפי תקנת משנה (ד), לא יוריד אותו אדם ולא יעשה בו כל שינוי, זולת מי שהורשה לכך על פי תקנת משנה (ד). |
||
|
|
|
(ו) |
צו שהוצג על לוח המודעות במקום העבודה, הודבק על דלת דירתו כאשר לא נמצא העובד או אחד מבני משפחתו הגרים עמו, או שפורסם באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה, בעיתונות, בטלוויזיה או ברדיו, רואים אותו כאילו הגיע לידיעת כל אדם הנוגע בדבר ביום פרסומו או הצגתו, לפי הענין.
|
||
|
יחסי עובד ומעסיק |
7. |
בכפוף לאמור בתקנות שעת חירום אלה, יראו את היחסים בין מי שנקרא בצו לשירות עבודה חיוני ומילא אחר הצו לבין מי שהיה מעסיקו ערב תחילתו של הצו, כיחסי עובד ומעסיק לכל דבר וענין הקשור לשכרו ולתנאי עבודתו.
|
|||
|
עונשין |
8. |
העובר על הוראה מהוראות תקנות שעת חירום אלה, דינו – מאסר שנתיים או קנס או שני העונשים כאחד.
|
|||
|
פיטורין ומניעת שכר עבודה |
9. |
(א) |
עובד שחל עליו צו לפי תקנה 2 ואשר עשה אחד מהמעשים המנויים בתקנת משנה (ב), יהא מעסיקו רשאי, נוסף על כל זכות אחרת העומדת לו מכוח כל דין או הסכם ועל אף האמור בכל דין או הסכם – ובלי לפגוע באמור בתקנה 7- |
||
|
|
|
|
(1) |
היה העובד מועסק - |
|
|
|
|
|
|
(א) |
במשכורת המשתלמת על בסיס של חודש – להפחית 5% ממשכורתו החודשית ומכל התוספות לה מכל סוג שהוא בעד כל יום או חלק מיום שבו עשה העובד אחד המעשים או המחדלים המנויים בתקנת משנה (ב); |
|
|
|
|
|
(ב) |
בשכר או במשכורת המשתלמים שלא על בסיס של חודש – לא לשלם לו שכר או משכורת או כל תוספת להם בעד כל יום או חלק מיום שבו עשה העובד אחד המעשים או המחדלים המנויים בתקנת משנה (ב); |
|
|
|
|
(2) |
לפטרו לאלתר. |
|
|
|
|
(ב) |
אלה המעשים והמחדלים של עובד לעניין תקנת משנה (א): |
||
|
|
|
|
(1) |
לא התייצב במקום או במועד כמפורט בצו; |
|
|
|
|
|
(2) |
לא ביצע את שירות העבודה החיוני שהוטל עליו כאמור בתקנה 3; |
|
|
|
|
|
(3) |
לא מילא הוראה או פעל בניגוד להוראה שניתנה לו על פי תקנה 3; |
|
|
|
|
|
(4) |
לא המשיך בעבודה סדירה ותקינה במקום, באופן או במועד שהורו לו כאמור בתקנה 3; |
|
|
|
|
|
(5) |
הפסיק עבודה או לא ביצעה ברציפות או בשלמות כאמור בתקנה 3; |
|
|
|
|
|
(6) |
לא ביצע עבודה באופן סדיר ובלא האטות, הפרעות או שיבושים כאמור בתקנה 3; |
|
|
|
|
|
(7) |
מנע או הכשיל ביצוע עבודה או תפקיד לפי תקנה 3 או ביצוע צו לפי תקנה 2. |
|
|
|
|
(ג) |
עובד שפוטר כאמור בתקנת משנה (א) לא יהא זכאי לפיצויי פיטורין אלא אם כן בית משפט מוסמך מצא סיבה מוצדקת לפסוק לו פיצויים מלאים או חלקיים. |
||