תקנות שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גימלאות)
(תנאים לפיטורים משירות קבע של נגדים שהגיעו לגיל 42 לפחות), התשע"ח-2017
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 10(א)(5)(ג) ו-69 לחוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גימלאות) [נוסח משולב], התשמ"ה-1985[1] (להלן - החוק), לאחר התייעצות עם שר האוצר, ובאישור ועדה משותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - |
|
|
|
"מקצוע לחימה" - מקצוע הנמנה עם רשימת המקצועות הצבאיים המפורטים בטור א' בתוספת לתקנות החיילים הלוחמים; |
||
|
|
|
|
"תקנות החיילים הלוחמים" - תקנות שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גמלאות) (סוג שירות 'חייל לוחם'), התשע"ו-2016[2]. |
|
תנאים לפיטורים משירות קבע |
2. |
נגד שפוטר משירות קבע לאחר שהגיע לגיל 42 לפחות, ומתקיימות בו הוראות סעיף 10(א)(5) לחוק, יהיה זכאי לקצבת פרישה אם מתקיים לגביו אחד התנאים המנויים להלן, ובלבד שממוצע גיל הפרישה של הנגדים שיצאו לקצבה בשנה שקדמה לפיטוריו וממוצע גיל הפרישה החזוי של הנגדים בשנת פיטוריו, בהתאם לתחזיות העדכניות למועד הפיטורין שברשות אגף כוח האדם בצבא הגנה לישראל, לא יפחת מגיל 47 בשנים 2017 עד 2020, או מהגיל הקבוע בתוספת הרביעית לחוק בשנת 2021 ואילך: |
|
|
|
א. |
הוא שירת 10 שנים לפחות בשירות קבע במקצוע לחימה ושולמה בשכרו במשך 10 שנים לפחות בשירות קבע תוספת רמת פעילות א' או רמת פעילות גבוהה ממנה; |
|
|
|
ב. |
הוא יליד שנת הלידה המפורטת בטור א' בטבלה שבתוספת והגיע לגיל הנקוב לצדה בטור ב'; |
|
|
|
ג. |
הוא מפוטר משירות קבע עקב יישום תוכנית לצמצום כוח האדם בצבא הגנה לישראל; |
|
|
|
|
ד. |
ראש אכ"א קבע בכתב, כי בשל נסיבות שאינן תלויות בנגד הוא לא יכול להמשיך לעסוק במקצועו הצבאי וכי לא ניתן להסב את מקצועו למקצוע אחר, ובלבד שקביעה כאמור לא תיקבע לגבי יותר מ-40 נגדים במהלך השנים 2017 עד 2019. ראש אכ"א יקבל את החלטתו לאחר שעיין בהמלצותיה של ועדה מייעצת שתמונה על-ידו לעניין תקנת משנה זו. |
|
דיווח |
3. |
ראש אגף כוח האדם בצבא הגנה לישראל ימסור למנהל הכללי של משרד האוצר, ב-1 באפריל בכל שנה, מידע בדבר כמות הנגדים שפוטרו משירות קבע בשנה החולפת מכוח תקנות אלו והסיבה שבגינה הם פוטרו ובדבר תוכניות לצמצום כוח האדם בצבא הגנה לישראל לפי תקנת משנה 2(ג), ויעביר לו את הפרוטוקולים של הדיונים שהתקיימו בפני הוועדה המייעצת שמונתה לפי תקנת משנה 2(ד), לאחר שנמחק מהם מידע שיש בגילויו פגיעה בצנעת הפרט. |
|
|
תוקף התקנות |
4. |
א. |
תקנות אלו, למעט תקנה 2(ד), יעמדו בתוקף מיום פרסומן ועד ליום __ בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025). |
|
ב. |
תקנה 2(ד) תעמוד בתוקף מיום פרסום תקנות אלו ועד ליום __ בטבת התש"פ) (31 בדצמבר 2019). |
||
תוספת
(סעיף 2(ב))
|
טור א' – שנת הלידה |
טור ב' – גיל הזכאות (בשנים) |
|
עד 1971 |
45 |
|
1972 |
44 |
|
1973 |
44 |
|
1974 |
45 |
|
1975 |
45 ו-8 חודשים |
_________ התשע"ח
(________ 2017)
חמ/
__________
אביגדור ליברמן
שר הביטחון
דברי הסבר
1. בהתאם לסעיף 10(א)(5) לחוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גמלאות) [נוסח משולב], התשמ"ה-1985 (להלן: "חוק הגמלאות"), כפי שתוקן לאחרונה בחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן: "חוק ההתייעלות הכלכלית"), גיל הפרישה המזערי לנגדים יעמוד, ככלל, על 47 שנים. יחד עם זאת, בסעיף-קטן (ג) נקבע, כי נגד יוכל לפרוש לגמלאות כבר עם הגיעו לגיל 42, "אם אישר ראש אגף כוח אדם בצבא הגנה לישראל שמתקיימים בו התנאים שקבע שר הביטחון, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדה משותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת". החוק מוסיף וקובע, כי התנאים האמורים - שלאורם ניתן יהיה לפטר לגמלאות נגד כבר עם הגיעו לגיל 42 - צריכים להיקבע באופן שיאפשר לצה"ל לעמוד בהתחייבות שנטל על עצמו להעלות בהדרגה את גיל הפרישה הממוצע של הנגדים בצה"ל. התחייבות זאת באה לידי ביטוי בתוספת הרביעית, שם נקבע ביחס לשנים 2021 ואילך גיל הפרישה הממוצע של הנגדים שצריך להתקיים בכל שנה.
התנאים המוצעים
2. לאחר עבודת מטה שנערכה בצה"ל, גובשה רשימה של ארבעה תנאים חלופיים, שבהתקיימם יהיה מקום לקבוע גיל פרישה מזערי נמוך יותר מ-47 לנגדים כמפורט להלן:
א. נגדים לוחמים - עד לאחרונה, לפני שחוק הגמלאות תוקן במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית, גיל הפרישה של משרתי הקבע מצה"ל היה תלוי בשני קריטריונים: שנת הלידה וסוג השירות. לגבי חייל ששירת בסוג שירות "לוחם", כפי שמושג זה הוגדר בתקנות שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גמלאות) (סוג שירות "חייל לוחם"), התשע"ו-2016, גיל הפרישה המזערי עמד על 42 שנים, ללא תלות בשנת הלידה של החייל. לגבי חיילים ששירתו בסוגי שירות אחרים, גיל הפרישה השתנה בהתאם לשנת הלידה, החל מגיל 42 ועד גיל 48. הסיבה לכך שגיל הפרישה המזערי שנקבע ביחס לחיילים ששירתו בסוג שירות "לוחם" עמד על 42 שנים נבע מאופי השירות ונסיבותיו, ובכלל זה הדרישה למאמצים פיסיים רבים, המלווה בשחיקה גופנית ונפשית רבה, כמו גם צרכי הצבא להבטיח שמערך הלוחמים בצה"ל יהיה צעיר ודינמי. טעמים אלו מוסיפים להתקיים גם לאחר תיקון החוק ושינוי ההסדר המשפטי בנוגע לגיל הפרישה המזערי לנגדים. לפיכך, מוצע לקבוע שאחד התנאים לפרישה של נגד כבר בגיל 42 יהיה ששירת בסוג שירות "חייל לוחם", בהתאם להגדרות שבתקנות הנזכרות.
ב. ילידי שנתונים מסויימים - כאמור לעיל, בהתאם לחוק בנוסח שקדם לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית, גיל הפרישה של משרתי הקבע השתנה בהתאם לסוג השירות ולשנת הלידה, כפי שעולה מן הטבלה שלהלן:
|
סוג שירות |
||||||
|
חייל לוחם |
חייל תומך לחימה |
חייל המשרת במקצוע נדרש |
חייל אחר |
|||
|
גיל הזכאות (בשנים) |
שנת הלידה |
גיל הזכאות (בשנים) |
שנת הלידה |
גיל הזכאות (בשנים) |
שנת הלידה |
גיל הזכאות (בשנים) |
|
42 |
עד 1971 |
42 |
עד 1971 |
42 |
עד 1971 |
42 |
|
|
1972 |
43 |
1972 |
43 |
1972 |
43 |
|
1973 |
44 |
1973 |
44 |
1973 |
44 |
|
|
1974 ואילך |
45 |
1974 |
45 |
1974 |
45 |
|
|
|
1975 ואילך |
46 |
1975 |
45 ו-8 חודשים |
||
|
|
1976 |
46 ו-4 חודשים |
||||
|
1977 |
47 |
|||||
|
1978 ואילך |
48 |
|||||
ניתן להתרשם, שילידי השנים 1971, שהם כיום בני 46 לערך - הגיעו זה מכבר לגיל הפרישה המזערי שהיה קבוע בחוק לפני תיקונו, והדבר נכון גם ביחס לילידי השנים 1972 (בני 45 כיום) ו-1973 (בני 44 כיום). דא עקא, החוק החדש העלה באבחה אחת את גיל הפרישה המזערי שלהם והעמיד אותו על 47 שנים. על-מנת למנוע טענות לפגיעה באינטרס ציפייה ובאינטרס הסתמכות של אותם נגדים, שידעו כי הגיעו לגיל הפרישה המזערי בהתאם לנוסחו הקודם של החוק, מוצע לקבוע כי הם יוכלו לפרוש בהתאם לגיל הפרישה המזערי שנקבע לגביהם בחוק לפני תיקונו האחרון (תוך התחשבות בכך שביחס לחלק מהשנתונים, הנגדים כבר עברו את הגיל האמור).
ביחס לילידי שנת 1974, שהם כיום בני 43 לערך, נקבע בחוק הגמלאות לפני שתוקן, כי גיל הפרישה המזערי שלהם יעמוד על 45 שנה. כלומר, ילידי אותו שנתון ידעו כי יגיעו לגיל הפרישה המזערי תוך שנתיים ימים לערך. החוק בנוסחו החדש העלה את גיל הפרישה המזערי בשנתיים נוספות. משינוי גיל הפרישה הושפעו באופן דומה (אך מתון יותר) גם נגדים שנולדו בשנת 1975 (השפעה מתונה עוד יותר חלה ביחס לילידי שנת 1976). כדי למתן את השפעת העלאת גיל הפרישה ביחס לילידי השנים הללו מחד גיסא, ולאפשר לצה"ל לעמוד בהתחייבויותיו בנוגע לגיל הפרישה הממוצע מאידך גיסא, מוצע לקבוע כי גיל הפרישה המזערי יהיה נמוך מגיל 47, בהתאם לגיל הפרישה המזערי שנקבע בחוק לפני תיקונו.
ג. נגדים מפוטרים במסגרת תוכנית לצמצום כוח האדם בצה"ל - בשנים האחרונות עבר צה"ל תהליכים משמעותיים מאוד של התייעלות, ובכלל זה סוכם על צמצום כוח האדם בצה"ל. על-מנת למנוע פגיעה בלתי-מידתית במשרתי קבע שהיו קרובים מאוד לגיל הפרישה המזערי שנקבע בעבר בחוק, נקבע במסגרת המדיניות של אגף כוח האדם בצה"ל, כי מי שמלאו לו 40 שנה, לא יפוטר במסגרת התוכניות לצמצום כוח האדם בצה"ל. מדיניות דומה תחול גם בעתיד, אם יוחלט על תוכניות חדשות לצמצום כוח האדם בצה"ל, בשים לב לשינוי גיל הפרישה המזערי לנגדים שנקבע בתיקון האחרון לחוק. בהתאם למדיניות שגובשה, נגדים שיגיעו לגיל 42 לא ייכללו בתוכניות לצמצום כוח האדם. בנסיבות אלו, פעמים רבות יהיה עדיף לפטרם לפרישה כבר בגיל זה, ולא להותירם בשירות הצבאי עד הגיעם לגיל 47, ולכן מוצע לקבוע שגם נגדים שיפוטרו במסגרת תוכנית לצמצום כוח האדם בצה"ל יוכלו לפרוש לגמלאות כבר עם הגיעם לגיל 42.
ד. נסיבות חריגות נוספות - נסיבות החיים הן דינאמיות, ולא ניתן לצפות מראש את כל התרחישים שעשויים להתעורר ולהצדיק פרישה של נגדים בגיל נמוך יותר מ-47. עשויים להתעורר מצבים שיצדיקו פרישה לפני גיל 47, ולא יעמדו באחד מהתנאים הקודמים שפורטו לעיל. כאלה הם, למשל, נגדים שמסיבות רפואיות נפסל מקצועם הצבאי ולא ניתן לשבצם במקצוע אחר, משום שאין תפקידים אחרים ההולמים את ההכשרה המקצועית שרכשו לאורך שנות השירות הצבאי. נגדים מעין אלו, שהגיעו כבר לגיל 42, דהיינו שרתו בצה"ל תקופה ממושכת, תרמו תרומה משמעותית לצה"ל לאורך שירותם הצבאי, ורק בשל נסיבות רפואיות אין באפשרותם להוסיף ולשרת עד הגיעם לגיל 47, ראוי שיוכלו לזכות לפרוש לקצבה. מוצע כי רק במקרים החריגים בהם ראש אכ"א יקבע בכתב, כי מתקיימים טעמים מיוחדים המצדיקים את פיטוריו של הנגד כבר עם הגיעו לגיל 42 ניתן יהא לעשות שימוש בסעיף זה. עוד מוצע כי ראש אכ"א ייעשה שימוש בסמכותו זו לגבי לא יותר מ-40 נגדים במהלך השנים 2017 עד 2019. ראש אכ"א יקבל את החלטתו לאחר שעיין בהמלצותיה של ועדה מייעצת שתמונה על-ידו לעניין תקנת משנה זו.
שמירה על גיל הפרישה הממוצע לנגדים בהתאם לדרישות החוק
3. התנאים המוצעים דלעיל גובשו בשים לב לדרישת החוק, לפיה על התנאים להיקבע מלכתחילה כך שלא תהיה סטייה מגיל הפרישה הממוצע לנגדים שנקבע בתוספת הרביעית לחוק הגמלאות. ואלו גילאי הפרישה הממוצע שנקבעו באותה תוספת:
|
השנה |
גיל הפרישה הממוצע לנגדים |
|
2021 |
48 |
|
2022 |
49 |
|
2023 |
48 |
|
2024 |
49 |
|
2025 |
49 |
|
2026 |
50 |
|
2027 |
49 |
|
2028 |
49 |
|
2029 |
49 |
|
2030 |
50 |
|
2031 |
51 |
|
2032 ואילך |
53 |
4. ניתן אפוא לראות, כי בחוק לא נקבע גיל הפרישה הממוצע לנגדים בשנים 2020-2017, ולכאורה אין כל מגבלה ביחס לאישור התנאים המוצעים ככל שהדברים נוגעים לפרישה של נגדים בשנים הללו. יחד עם זאת, במסגרת הסיכום התקציבי שנחתם בין צה"ל ומשרד הביטחון לבין משרד האוצר בחודש נובמבר 2015, ואשר עיקריו עוגנו גם במסגרת החלטה מס' ב/136 של ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, מיום 11.8.2016, התחייב צה"ל לשמור על גיל פרישה ממוצע לנגדים גם בשנים האמורות (גיל הפרישה הממוצע של הנגדים שנקבע ביחס לשנים אלו הוא 47). במסגרת גיבוש התנאים הובאה אפוא בחשבון גם המחוייבות של צה"ל לעמוד בגיל פרישה ממוצע של נגדים באותן שנים.
5. לגורמי מחלקת הסגל בצה"ל נתונים מפורטים ביחס לנגדים המשרתים כיום בצה"ל, ויכולת גבוהה לחזות את תהליכי הפרישה הצפויים בשנים הקרובות. אשר לשנה הנוכחית (שנת 2017) - התראות לקראת פרישה ניתנו כבר למרבית הנגדים הצפויים לפרוש בשנת 2017. כמות הנגדים שצפויים לפרוש בשנת 2017 היא 461 נגדים, וגיל הפרישה הממוצע שלהם צפוי להיות 47.5 (דהיינו גיל גבוה יותר מגיל 47 לו מחוייב צה"ל מכוח הסיכום עם משרד האוצר ומכוח החלטת הממשלה הנ"ל).
6. בהסתמך על הנתונים הקיימים כיום (ביחס לחלק מהתנאים המוצעים), ובהסתמך על נתוני העבר בנוגע לפרישה של נגדים לפי חלק אחר מהתנאים המוצעים, ניתן להראות, כי בהתאם לתחזיות הפרישה של מחלקת הסגל, פרישת נגדים בהתאם לתנאים המוצעים תעשה באופן שיאפשר לצה"ל לשמור על ממוצע גיל הפרישה לנגדים שקבוע בחוק ובסיכום התקציבי עם משרד האוצר.
7. יובהר, כי היכולת לחזות ולתכנן את תהליכי הפרישה היא מוגבלת. גורמי מחלקת הסגל יכולים בשלב זה להציג נתונים חזויים עד לשנת 2025. לפיכך, ועל-מנת לעמוד בדרישת החוק בנוגע לקביעת התנאים שיאפשרו פרישה של נגדים לפני גיל 47, מוצע להגביל את התקנות עד ליום 31.12.2025. בעתיד, סמוך למועד זה, ניתן יהיה לשוב ולהציג את תחזית הפרישה לשנים מאוחרות יותר, ובהתאם לגבש מחדש את התנאים שיאפשרו פרישה של נגדים לפני הגיעם לגיל 47.