תזכיר לתיקון חוק הכניסה לישראל.doc תזכיר חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' _), התשע"ח-2017

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

 

חוק הכניסה לישראל (תיקון מס'...), התשע"ח-2017.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

 

מטרתו של התיקון הינה להסדיר סמכויות עיכוב ומעצר בסירוב לעיכוב לקציני ביקורת הגבולות של רשות האוכלוסין וההגירה (להלן – רשות האוכלוסין) המתמנים ע"י שר הפנים בהתאם לסעיף 15(ב) לחוק הכניסה לישראל  התשי"ב – 1952 (להלן – החוק) וכן לקבוע בחוק תנאים למינויים , תנאים המתקיימים כבר כיום מכח הסכמות בין רשות האוכלוסין לבין המשרד לביטחון הפנים.

בשנת 2011 עבר מערך ביקורת הגבולות מאחריות משטרת ישראל לידי רשות האוכלוסין. ממועד זה מבצעים קציני ביקורת גבולות (בקרי גבול) שהינם עובדי רשות האוכלוסין את התפקידים שלפני כן היו מבצעים שוטרים של משטרת ישראל. לצורך ביצוע התפקידים השוטפים של ניהול ביקורת הגבולות נדרשים קציני ביקורת הגבולות לסמכויות עיכוב , אשר יאפשרו להם לעכב  נוסעים אשר לגביהם נדרשות פעולות כאלו, ביניהם מעוכבי יציאה מכח צווים שיפוטיים, או אנשים הדרושים לחקירת גורמי האכיפה וכיוצ"ב. כמו כן תינתן לבקרי הגבול הסמכות לעצור נוסעים באם אלו יסרבו לעיכוב.

יצויין, כי לצורך הפעלת הסמכויות האמורות,  מסתמכים בקרי הגבול על מידע שמקורו במשטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי וגופים נוספים כגון מערכת בתי המשפט וההוצאה לפועל.

עם מעבר מערך ביקורת הגבולות לידי רשות האוכלוסין, ולצורך ביצוע פעולות עיכוב ומעצר כאמור  קיבלו קציני ביקורת הגבולות שהינם עובדי רשות האוכלוסין סמכויות עיכוב ומעצר באמצעות צווי הענקת סמכויות מאת השר לביטחון הפנים בתוקף סמכותו לפי סעיף 39 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו – 1996, בתוך כך, הוטל על רשות האוכלוסין  להסדיר בהמשך את נושא  סמכויות העיכוב והמעצר בחקיקה.



ג. עיקרי החוק המוצע

 

תזכיר החוק מבקש לערוך שני תיקונים בחוק הכניסה לישראל:

 

1. הוספת סעיף 7ב לחוק – מטרתו של סעיף זה הינה הסדרתן של סמכויות עיכוב ומעצר בסירוב לעיכוב, תחת אותן סמכויות הניתנות כיום לקציני ביקורת הגבולות באמצעות צווי הענקה מהשר לביטחון הפנים כאמור לעיל,  על מנת לאפשר את הטיפול במי שיש למנוע או לעכב את כניסתו לישראל או יציאתו ממנה לצורך פעולות שונות הנדרשות לגופי אכיפה וחקירה. על עיכובו של אדם יחולו הוראות סעיפים 72-74 ו- 23(ב) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו – 1996 וכן ניתן יהיה להשתמש בכח סביר בעת הפעלת סמכות המעצר כאמור בסעיף 19 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש] , התשכ"ט – 1969.

 

2. תיקון סעיף 15 לחוק - הוספת סעיף קטן (ג) , אשר נועד לקבוע תנאים למינויים של קציני ביקורת גבולות בידי שר הפנים, והם - קבלת הכשרה מתאימה ובדיקה של משטרת ישראל כי אינה מתנגדת למינוי מטעמים של ביטחון הציבור, לצד האפשרות לקבוע תנאי כשירות נוספים. לעניין הכשרת בקרי הגבול בכל הנוגע להפעלת סמכויות הפיקוח והאכיפה נשוא תיקון זה נדרשת הסכמה של השר לביטחון הפנים ולעניין קביעתם של תנאי כשירות נוספים, בכל הנוגע להפעלת סמכויות הפיקוח והאכיפה נשוא תיקון זה, נדרשת התייעצות עם השר לביטחון הפנים.

 

 

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

יתווסף סעיף 7א ויתוקן סעיף 15 לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952.

 

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

 

לא תהיה השפעה.

 

ו. השפעת החוק על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי

 

לא תהיה השפעה.

 

 

ז. להלן נוסח הצעת החוק :

 

 

 

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק הכניסה לישראל (תיקון מס'...), התשע"ח -2017

 

הוספת סעיף 7ב

1.       

אחרי סעיף 7א לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב - 1952 (להלן – החוק העיקרי) יבוא:

 

 

"סמכויות עיכוב ומעצר בסירוב לעיכוב"

7ב.

(א)      היה לקצין בקורת הגבולות יסוד סביר לחשד כי מי שבא לתחנת הגבול (להלן – האדם) עבר עבירה או כי הוא עומד לעבור עבירה העלולה לסכן את שלומו או בטחונו של אדם או את שלום הציבור  או את ביטחון המדינה , רשאי הוא לעכב את האדם וכן לעכב אדם אחר שיכול למסור לו מידע בנוגע לאותה עבירה כדי לברר את זהותו או מענו  או כדי לחקור אותו ולמסור לו מסמכים, במקום הימצאו.

 

 

 

 

 

 

(ב)       על עיכוב לפי סעיף זה יחולו הוראות סעיפים 72 עד 74 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו - 1996 וכן הוראות סעיף 23(ב) לחוק האמור, בשינויים המחויבים".

תיקון סעיף 15

2.       

בסעיף 15  לחוק העיקרי אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

"(ג)   לקצין ביקורת גבולות כאמור בסעיף קטן (ב), ימונה מי    שמתקיימים בו כל אלה -

 

 

 

(1)

משטרת ישראל הודיעה, כי היא אינה מתנגדת למינויו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי;

 

 

 

(2)

הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו כפי שהורה השר, בהסכמת השר לביטחון הפנים;

 

 

 

(3)

הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר, בהתייעצות עם השר לביטחון הפנים."