תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק) (תיקון מס' _____), התשע"ז-2017.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
ענף הלול במדינת ישראל מוסדר בחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד - 1963 (להלן - החוק העיקרי). החוק העיקרי מסדיר, בין היתר, את סמכות שר החקלאות ופיתוח הכפר לקבוע בתקנות מדי שנה בשנה את המכסה הארצית ועקרונות לקביעת מכסות אישיות. עוד קובע החוק העיקרי כי מכסה אישית ניתנת להעברה כולה או מקצתה בין בעל מכסה אחד למשנהו בלבד.
ביום 18.12.11 נכנס לתוקפו תיקון מספר 198 לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א - 1981 (להלן - התקנון), שמכוחו אומצו, בשינויים המחויבים, הסדרים שונים מהחוק העיקרי, והוכרה לבעלי המכסות במועצות המקומיות באזור יהודה והשומרון (להלן - איו"ש) מכסה בהתאם לייצור ולשיווק שביצעו בפועל עד למועד זה.
בתקנון נקבע כי מכסה אישית ניתנת להעברה, כולה או מקצתה, בין בעל מכסה אישית אחד למשנהו בלבד, בתוך משק הלול במועצות ברשויות המקומיות. פירוש הדבר כי בהתאם לדין החל באיו"ש ובישראל, לא ניתן להעביר כיום מכסה בין מגדל בישראל למגדל באיו"ש ולהפך.
בעת אימוץ ההסדר בתקנון סברו גורמי המקצוע במשרד החקלאות ופיתוח הכפר כי מאחר שהתקבלה החלטה "לצלם מצב קיים" ולהכיר בהיקף הייצור בפועל של אותם מגדלים באיו"ש, כשבחלק מהמקרים דובר על היקפי ייצור גדולים, לא נכון יהיה לאפשר עבירות של מכסות בין המגדלים באיו"ש למגדלים בישראל ולהפך. זאת בפרט שבאותה העת מכסות הבסיס למגדלים חדשים בישראל עמדו על היקף של 250,000 ביצים בלבד.
בחלוף השנים ולאחר בחינה מחודשת של הנושא, נמצא כי יש לפעול לתיקון החוק העיקרי והתקנון, ולאפשר את העברת המכסות בין מגדלים בישראל למגדלים באיו"ש ולהפך. עם זאת, על רקע העובדה שמגדלים בישראל נדרשו לצורך הרחבת משקם לרכוש מכסות נוספות על מכסת הבסיס שנקבעה להם, שככלל היתה קטנה מהמכסות שנקבעו למגדלים באיו"ש במועד אימוץ הוראות החוק העיקרי, נמצא לנכון להתיר את ההעברה כאמור במגבלות. מגבלות אלו נועדו שלא להפר את האיזון וההזדמנות השווה בין מגדלים בישראל למגדלים באיו"ש. כך היקף המכסה אותו יוכל מגדל מאיו"ש להעביר יהיה מוגבל להיקף של 500 אלף ביצים (בדומה למכסת בסיס הנקבעת כיום למבקש מכסה חדש בישראל), בתוספת תוספות קבועות שניתנו לו בגין מכסתו ובתוספת מכסות שרכש ממגדל בישראל.
ג. עיקרי החוק המוצע
עיקר 1 - סעיף 1
בסעיף 1 להצעת החוק מוצע לתקן את סעיף 31(ב) לחוק העיקרי, ולקבוע כי גודל משק הלול בישראל בכל שנה יהיה בהיקף המכסה הארצית שנקבעה לפי סעיף 31(א)(1), ככל שנקבעה, ובשינוי הנגזר מהעברת מכסה בין מגדלים בישראל למגדלים באיו"ש, כפי שיתאפשר לאחר תיקון סעיף 34 לחוק העיקרי.
תיקון זה בסעיף 1 להצעת החוק ימנע למעשה את הצורך לעדכן את המכסה הארצית בכל פעם שמועברת מכסה ממגדל באיו"ש למגדל בישראל או להפך.
עיקר 2 - סעיף 2
בסעיף 2 להצעת החוק מוצע לתקן את סעיף 34 לחוק העיקרי ולאפשר העברת מכסה בין בעל מכסה אישית שהוקצתה לו לפי החוק העיקרי לבין בעל מכסה אישית במועצות המקומיות באזור יהודה והשומרון, הנתון לפיקוח מנהל השירותים הווטרינרים כאמור בסעיף 30א(ב) לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985 שמכסתו הוקצתה לו לפי תיקון מספר 198 לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א 1981.
יחד עם זאת, כאמור לעיל, מאחר שלבעלי המכסות במועצות המקומיות באיו"ש הוכרה בעת התיקון לתקנון מכסה בהתאם לייצור ולשיווק בפועל, מוצע לקבוע כי היקף המכסה אותו ניתן יהיה להעביר יהיה מוגבל להיקף של 500 אלף ביצים (בדומה למכסת בסיס הנקבעת למבקש מכסה חדש בישראל), בתוספת תוספות קבועות שניתנו לו בגין מכסת זו ובתוספת מכסות שרכש בעבר ממגדל בישראל. מגבלה זו מבטאת את האיזון הדרוש בין הצורך לשמור על שוויון בין מגדלים בישראל שמכסת הבסיס שלהם (מכסה הנקבעת למגדל חדש) עומדת כיום על 500 אלף ביצים, לבין הצורך להרחיב את האפשרות של מגדלים באיו"ש להגדיל או להקטין את משקם, לפי רצונם. יצוין כי תיקון דומה ייערך במקביל גם בתקנון.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו סעיפים 31 ו- 34 לחוק העיקרי.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה וההיבט המנהלי
אין השפעה על תקציב המדינה.
ו. לחוק המוצע אין השפעה על תקן המשרד הממונה על ביצועו
ז. להלן נוסח החוק המוצע:
הצעת חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), (תיקון מס' ___ ), התשע"ז -2017
|
|
|
|
||
|
תיקון סעיף 31 |
1. |
בסעיף 31 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963[1] (להלן – החוק העיקרי) - |
||
|
|
|
|
(1) האמור בו יסומן (א); |
|
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(ב) גודל משק הלול בישראל בכל שנה יהיה בהיקף המכסה הארצית שנקבעה לפי פסקה (1), ככל שנקבעה, בשינוי הנגזר מהעברת מכסה לפי סעיף 34(א1)." |
|
תיקון סעיף 34 |
2. |
בסעיף 34 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), מכסה אישית ניתנת להעברה, כולה או מקצתה, בין בעל מכסה אישית לפי חוק זה לבין בעל מכסה אישית ביישוב הנתון לפיקוח מנהל השירותים הווטרינריים כאמור בסעיף 30א(ב) לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985[2], ובלבד שהיקף המכסה שניתן להעביר ממגדל ביישוב כאמור למגדל בישראל לא יעלה על 500 אלף ביצים, בתוספת תוספות קבועות שניתנו לו בגין מכסה זו, ובתוספת מכסה שהועברה אליו ממגדל בישראל.". |
|