תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס____), התש''ז-2017.docx תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס' _), התשע"ז-2017

תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס____), התשע"ז-2017

 

 א. שם החוק המוצע

  תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'____), התשע"ז-2017.

  ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו

כללי

מטרתם העיקרית של התיקונים המוצעים בתזכיר חוק זה היא להסדיר את הגשת הדוחות התקופתיים במערך הניכויים באופן מקוון, זאת בדומה לדוחות השנתיים, הן במערך הניכויים והן במערך השומה, שלגביהם כבר קיימת חובת הגשה מקוונת מכוח פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א -1961 (להלן – הפקודה). הגשת הדוחות באופן מקוון מייעלת את מערך הגבייה, מאפשרת קליטה של הנתונים כמעט בזמן אמת, מקצרת את הליך הדיווח, גורמת לחיסכון של עלויות וזמן וכן תורמת לאיכות הסביבה.  

כמו כן, בהתאם להוראות סעיף 134 לפקודה, קיימת חובה למסור הודעה לפקיד השומה על פתיחת עסק או על תחילת עיסוק במשלח יד או על שינוי סוג העסק או משלח היד. עם זאת, אין הוראה המחייבת למסור הודעה על סגירת עסק או על סיום עיסוק במשלח יד. לפיכך, מוצע לקבוע הוראה שלפיה ימסור אדם שהפסיק את פעילותו העסקית כליל הודעה לפקיד השומה על הפסקת הפעילות, דבר שימנע פעולות אכיפה מיותרות.

בנוסף, מוצע לערוך מספר שינויים טכניים, על מנת לייעל ולשפר את אופן הדיווח, קליטת הנתונים והטיפול בדו"חות.

 

לסעיף 1  -

סעיף 134 לפקודה קובע כי אדם שבשנת מס פלונית פתח עסק או שהחל לעסוק במשלח יד או ששינה את סוג עסקו או את פעילותו מחויב למסור הודעה לפקיד השומה על התחלת העיסוק או על שינויו. עם זאת, כיום אין חובה על אדם הצופה כי תהא לו פעילות בתחום הניכויים, או שהחל לפעול כאמור להודיע לפקיד השומה, והוא מחויב מכוח הפקודה לדווח בדיעבד רק בגין החודשים שבהם הייתה לו פעילות. מוצע להרחיב את הוראות סעיף 134 לפקודה ולקבוע כי על אדם הצופה שתהיה לו פעילות במערך הניכויים (פעילות בהתאם להוראות סעיפים 164, 166, 170 או 181ב  (להלן - מערך הניכויים) או אדם שהחל לפעול כאמור, להודיע לפקיד השומה על פעילות שקיימת לגביה חובת ניכוי מס במקור. במקביל, מוצע לקבוע כי אדם יהא רשאי למסור הודעה בכתב לפקיד השומה ובה להודיע לו כי אין לו פעילות במערך הניכויים וכן כי אין הוא צופה שבעתיד שתהיה לו פעילות בתחום. הודעה כאמור מהווה למעשה בקשה לסגירת תיק בתחום הניכויים.

כצעד משלים, מוצע לחייב אדם שהפסיק כליל את עסקיו להודיע על כך לפקיד שומה. הודעה כאמור משפרת את הליך הגביה ומקטינה את החיכוך בין הנישומים לרשות המסים.

 

לסעיף 2-

לסעיף קטן (א) - סעיף 166 לפקודה קובע כי אדם שניכה מס לפי סעיף 164 לפקודה, חייב לשלם לפקיד השומה במועד שנקבע בתקנות את סכום המס שניכה ולהגיש לו דו"ח באותו מועד. מוצע להבהיר כי החובה חלה לא רק על המנכה אלא גם על מי שהיה חייב לנכות מס ולא ניכה בפועל. כמו כן, מוצע לתקן את הסעיף באופן שיכלול גם התייחסות לסעיפים 170 ו-181 לפקודה, העוסקים בחובת המשלם לתושב חוץ ומקדמה בשל הוצאות עודפות, כך שחובת הדיווח המקוון שתיקבע בסעיף  קטן (ב) המוצע תחול גם עליהם.

 

לסעיף קטן (ב)  – מוצע לקבוע כי אדם שמסר הודעה בהתאם להוראות סעיף 134(ב)(1) לפקודה על פעילות במערך הניכויים, ולא מסר הודעה כאמור בסעיפים 134(ב)(2) או 134(ג) לפקודה, כלומר הודעה בגין סיום פעילות במערך הניכויים או הפסקה של כלל פעילותו, יחויב להגיש דוח תקופתי בהתאם למועדים שנקבעו בתקנות.

 

בהתאם לדין הקיים, אדם הפועל במערך הניכויים כיום, מחויב להגיש דו"ח לגבי כל חודש שבו הייתה לו פעילות במערך הניכויים ומאידך, לגבי חודשים שבהם לא הייתה לו פעילות במערך הניכויים, אין הוא מחויב להגיש דו"ח.

 

מוצע לקבוע חובת דיווח גם לאדם שמסר הודעה בהתאם להוראות סעיף 134(ב)(1), לגבי חודשים שבהם אין פעילות במערך הניכויים וזאת על מנת ליצור רצף של דיווחים, שיסייע לפקיד השומה לקבל תמונה מדויקת יותר על פעילות הנישום, יקטין את החיכוך וימנע פעולות אכיפה המתבססות על מידע חלקי.

כמו כן, מוצע לקבוע כי הדוחות התקופתיים יוגשו באופן מקוון, בהתאם להוראות שיקבעו בתקנות, וזאת בדומה לדוחות השנתיים המוגשים באופן מקוון מכוח הפקודה (הן במערך הניכויים והן במערך השומה) ולדוחות המוגשים באופן מקוון מכוח חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן – חוק מס ערך מוסף).

 

 לסעיף 3 -

מוצע לאמץ את המנגנון של קביעת מס הקבוע בסעיף 76 לחוק מס ערך מוסף, לעניין מערך הניכויים והגשת דוחות תקופתיים שלפיו תינתן לפקיד השומה סמכות לקבוע את סכום המס לאדם שלא הגיש דוח תקופתי במועד שנקבע. כמו כן, מוצע לאפשר לאדם שסבור כי הוראות סעיף 134(ב)(1) לא חלות עליו (כלומר אדם שסבור כי הוראות סעיפים 164, 166, 170 או 181ב, לפי העניין לא חלות עליו), לערער על הקביעה לביהמ"ש בהתאם להוראות סעיף 153 לפקודה.

לסעיף 4 -

סעיף 170 לפקודה קובע חובת ניכוי מס מהכנסה שמשלם אדם לתושב חוץ, בהתאם לקבוע בסעיף. סעיף 171 לפקודה קובע כי  אם ניכה אדם מס לפי סעיף 170(א) לפקודה, חייב הוא לשלם לפקיד השומה, תוך שבעה ימים מיום שניכה את סכום המס, זאת בצירוף דוח המפרט את פרטיו של האדם אשר לו או בשבילו שולמה ההכנסה. על מנת ליצור אחידות במועדי הדיווח, מוצע לתקן את הסעיף באופן שלא יחייב הגשת דו"ח ותשלום כאמור בתוך שבעה ימים, אלא במסגרת הדיווח התקופתי שהמנכה חייב להגיש.

 

לסעיף 5 -

מוצע לחייב אדם שמסר הודעה כאמור בסעיף 134(ב)(1) לפקודה להגיש דוח תקופתי גם  לגבי מקדמה בשל הוצאות עודפות, כך שהמועד להגשת הדיווחים יהיה מועד אחיד - המועד להגשת הדיווח התקופתי.

 

לסעיף  6 -

בהתאם להוראות סעיף 187(ג)(1) לפקודה על סכומי מס שלא נוכו או שנוכו ולא הועברו במועד לפקיד השומה, יווספו הפרשי הצמדה וריבית מהיום ה- 14 בחודש שבו היה המס אמור להשתלם לפקיד השומה ועד מועד התשלום בפועל.

 

מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משמש לצורך מידוד הסכום בסעיף האמור, ומתפרסם ב- 15 בכל חודש. בהתאם לתקנות שהותקנו מכוח הפקודה, מועד העברת התשלום והגשת הדוח בגין סכומי המס שנוכו לפקיד השומה הינו גם הוא ב- 15 בחודש. הפועל היוצא של הדברים הינו שבמידה והמנכה מאחר בתשלום, ולו ביום אחד בלבד, הרי שהמדד שמפורסם ב- 15 בחודש יילקח גם הוא בחשבון בקביעת סכום הפרשי ההצמדה שיווסף לסכום המס שעל המנכה לשלם.

 

לפיכך מוצע לדחות את מועד התשלום ליום אחד לאחר פרסום המדד, קרי דחיה של יומיים, מה- 14 בכל חודש ל- 16 בכל חודש.

 

לסעיף 7-

לסעיף קטן (א) סעיף 188(ג) לפקודה עוסק בקנסות על אי הגשת דוחות בהתאם לסעיפים 161 ועד 171. סעיף 161 לפקודה בוטל. מוצע לבטל את הסעיף, ולכלול את הקנס לגבי אי הגשת דו"ח לפי סעיף 171 לפקודה במסגרת סעיף קטן (ד), הקובע את הענישה לגבי הגשת דו"חות שיש להגישם לפי הוראות אחרות של חובות ניכוי במקור. סכום הקנס שיוטל יישאר זהה.

 

 

לסעיף קטן (ב) –מוצע לכלול במסגרת סעיף קטן זה גם קנס בגין אי הגשת דו"ח בהתאם להוראות סעיף 181ב.

לסעיף 8

מוצע להחיל את התיקון מיום 1 בינואר 2018 על דוחות שיוגשו בשנת המס 2018 ואילך  - דוחות שיוגשו לחודש ינואר 2018 ואילך, זאת על מנת לאפשר לציבור שעליו יחול התיקון להיערך מבעוד מועד לשינויים, וכן לאפשר לערוך את ההתאמות הנדרשות כדי לקלוט את הדיווחים המקוונים, כמוצע.

 

  ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים       

יתוקנו סעיפים בפקודה.

  ד.  השפעת החוק על תקציב המדינה

לא צפויות עלויות למעבר לשיטת הדיווח המקוון, שכן רשות המסים ערוכה להפעלתו. צפוי שהפעלת הדיווח המקוון תגביר את יכולת האכיפה והגביה, אך קשה לאמוד את ההשפעה על תקציב המדינה.

 ה.  השפעת החוק המוצע על התקן המנהלי

אין.

 

  ו.  נוסח החוק המוצע

נוסח תזכיר החוק מצורף להלן


 

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס'), התשע"ז-2017

תיקון סעיף 134

1.  

בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961[1] (להלן - הפקודה), האמור בסעיף 134 יסומן (א) ולאחריו יבוא :

 

 

 

(ב)

(1)

אדם שחלות  עליו הוראות סעיפים 164, 166, 170 או 181ב, או שהוא צופה כי יחולו עליו , יודיע על כך בכתב לפקיד השומה בהתאם להוראות סעיף קטן (א); 

 

 

 

 

(2)

אדם שמסר הודעה לפקיד השומה בהתאם להוראות סעיף קטן (1) וסעיפים 164, 166, 170 או 181ב אינם חלים עליו, רשאי להודיע על כך בכתב לפקיד השומה בהתאם להוראות סעיף קטן (א).   

 

 

 

(ג)

אדם שבשנת מס פלונית הפסיק כליל את עסקיו או את פעילותו  (להלן- הפסקת הפעילות) יודיע על כך בכתב לפקיד השומה, באופן שיורה המנהל, תוך 30 ימים מיום הפסקת הפעילות;

 

תיקון סעיף 166

2.

בסעיף 166 לפקודה -

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א), במקום האמור בו יבוא:

 

 

 

 

"ניכה אדם מס לפי סעיפים 164 או 170 או שהיה עליו לנכות מס כאמור או שהוא חייב בתשלום מקדמות לפי סעיף 181ב חייב לשלם לפקיד השומה את סכום המס שניכה או שהיה עליו לנכות ואת המקדמה בשל הוצאות עודפות, לפי הענין ולהגיש לו באותו מועד דו"ח כפי שנקבע.";

 

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א1) יבוא:

 

 

 

"(א2) אדם שהודיע כאמור בסעיף 134 (ב)(1), ואשר לא חלות עליו הוראות סעיף קטן (א) יגיש דוח כפי שנקבע בתקנות. (א3) דו"ח בהתאם להוראות סעיף קטן (א) ו- (א2) יוגש באופן מקוון (להלן – דוח ניכויים תקופתי מקוון)  כפי שיקבע בתקנות, למעט דו"ח שנתי המפרט ומסכם את כלל ההוצאות העודפות בהתאם להוראות סעיף 181ב".

 

הוספת סעיף 166א

3.

אחרי סעיף 166 לפקודה יבוא:

 

 

 

"קביעת מס

 

166א.

(א)  אדם שהוראות סעיפים 166(א) או 166(א2) חלות עליו ולא הגיש דוח במועד שנקבע - רשאי פקיד השומה לקבוע את סכום המס שעליו לשלם (להלן – קביעת מס).

 

 

 

 

 

 

(ב) על קביעת מס אין להשיג או לערער, והיא תבוטל רק לאחר שיוגש הדו"ח שבגינו הוצאה קביעה כאמור.

 

 

 

 

 

(ג)  על אף האמור בסעיף קטן (ב), אדם שהוראות סעיף 134(ב)(1) לא חלות עליו, יהא רשאי לערער לפי  הוראות סעיף 153."

 

תיקון סעיף 171

4.

בסעיף 171 לפקודה, המילים "תוך שבעה ימים מיום שניכה" – ימחקו, ובסיפא אחרי "ולהגיש לו דו"ח" יבוא "בהתאם לקבוע בתקנות".

 

תיקון סעיף 181ב

5.

בסעיף 181ב לפקודה, "אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

"(א1)  חבר בני אדם שהודיע כאמור בסעיף 134 (ב)(1), לא הודיע כאמור בסעיף 134(ב)(2) או 134(ג), ואשר לא חלות עליו הוראות סעיף קטן (א) יגיש דוח כפי שנקבע בתקנות.".

 

 

תיקון סעיף 187

6.

בסעיף 187 לפקודה, בסעיף קטן (ג)(1), במקום "14" יבוא "16", והמילים "שקדם ליום" ימחקו.

 

תיקון סעיף 188

7.

(א)  בסעיף 188 לפקודה -

 

 

 

 

 

(1) סעיף קטן (ג) – בטל;

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ד), אחרי "עד 166" יבוא "171 ו- 181ב".

תחילה ותחולה

8.

תחילתו של חוק זה ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018), והוא יחול על הדוחות שיש להגישם לשנת המס 2018 ואילך.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל נוסח חדש 6, עמ' 120.