א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק אמנות הבנקים הבינלאומיים לפיתוח (תיקוני חקיקה), התשע"ז-2017.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
הבנקים הרב- לאומיים לפיתוח (להלן – הבנקים לפיתוח), עוסקים בהגברת הצמיחה הכלכלית ובמיגור העוני במדינות מתפתחות (מדינות בעלות תמ"ג לנפש נמוך או בינוני) באמצעות השקעה בהן. הבנקים לפיתוח מקדמים השקעות בפרויקטים של תשתית באמצעות סיוע רחב הכולל, השקעה פיננסית, ייעוץ, ליווי, ומתן הלוואות למדינות המתפתחות ולגופים מהמגזר הפרטי שפועלים בהן. מדינת ישראל חברה בארבעה בנקים לפיתוח: הבנק העולמי; הבנק הבין-אמריקני לפיתוח; הבנק האירופי לשיקום ופיתוח; והבנק האסיאני להשקעות בתשתיות. החברות בבנקים לפיתוח מאפשרת לישראל להשתתף בפורום כלכלי בין לאומי, לחלוק עם מדינות אחרות את ניסיון הפיתוח שלה ומאפשרת לחברות ישראליות, לקחת חלק (באופן ישיר או עקיף) במיזמים שאותם מקדמים הבנקים לפיתוח במדינות השונות.
יצוין כי לנוכח אופיים, והכלים הפיננסיים שבהם נעשה שימוש במסגרת פעילותם, נהוג ברוב המדינות כי משרד האוצר מייצג אותם בבנקים לפיתוח. יחד עם זאת, בשל מצוקת מטבע זר הועבר, בשנות ה-60, הייצוג של מדינת ישראל בגופים הכלכליים הרב-לאומיים ממשרד האוצר לידי בנק ישראל. לאחרונה הוסכם, כי הייצוג בבנקים לפיתוח יוחזר למשרד האוצר, זאת בשל אופי פעולתם של הבנקים לפיתוח והרצון לרכז את הפעילות מול כל אחד מהם בידי גורם ממשלתי אחד והחשיבות במינוף החברות בבנק להגברת מעורבותן של חברות ישראליות וגופים ישראלים נוספים בפעילות הבנקים לפיתוח. בהתאם לאמור, הוסכם בין משרד האוצר לבין בנק ישראל על העברת הייצוג למשרד האוצר, ובתום שנת 2016 השלים משרד האוצר את רכישת המניות מבנק ישראל. בהמשך לשינוי המדיניות כאמור, כבר משנת 2016, עת הצטרפה מדינת ישראל כחברה בבנק האסיאני להשקעות בתשתית, הופקד משרד האוצר על הייצוג בבנק ובמוסדותיו.
הצעת החוק נועדה לתקן את החוקים הרלוונטיים ולקבוע כי שר האוצר ייצג את המדינה בבנקים לפיתוח.
ג. עיקרי החוק המוצע
החלפת ייצוג בנק ישראל בבנקים לפיתוח, בייצוג בידי שר האוצר.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים
במסגרת התחשבנות בין המדינה לבין בנק ישראל בכל הקשור להעברת מניות המדינה במוסדות הבינלאומיים שתיקוני החקיקה המוצעים חלים לגביהם הועברו בעד המניות האמורות סכום כולל של 400 מיליון ש"ח בסוף שנת 2016.
ה. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו חוק אמנות קרן המטבע הבינלאומית והבנק הבינלאומי לשיקום ולפיתוח, התשי"ד-1954; חוק אמנת החברה הבינלאומית למימון, התשט"ז-1956; חוק אמנת האיגוד הבין-לאומי לפיתוח, התשכ"א-1960; חוק אמנת הבנק הבין-אמריקני לפיתוח, התשל"ו-1976; חוק אמנת החברה הבין-אמריקנית להשקעות, התשמ"ו-1986; חוק אמנת הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח, התשס"ח-2008, וחוק בנק ישראל, התש"ע-2010.
ו. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק המוצע.
תזכיר חוק אמנות הבנקים הבינלאומיים לפיתוח (תיקוני חקיקה), התשע"ז-2017
|
תיקון חוק אמנות קרן המטבע הבינלאומית והבנק הבינלאומי לשיקום ולפיתוח |
1. |
אחרי סעיף 4 לחוק אמנות קרן המטבע הבינלאומית והבנק הבינלאומי לשיקום ולפיתוח, התשי"ד-1954[1], יבוא: |
||
|
|
|
"ייצוג |
4א. |
שר האוצר ייצג את המדינה בכל ענין הנוגע לחברות המדינה בבנק.". |
|
תיקון חוק אמנת החברה הבינלאומית למימון |
2. |
בסעיף 3 לחוק אמנת החברה הבינלאומית למימון, התשט"ז-1956[2], במקום "בנק ישראל" יבוא "שר האוצר". |
||
|
תיקון חוק אמנת האיגוד הבין-לאומי לפיתוח |
3. |
בסעיף 3 לחוק אמנת האיגוד הבין-לאומי לפיתוח, התשכ"א-1960[3], במקום "בנק ישראל" יבוא "שר האוצר". |
||
|
תיקון חוק אמנת הבנק הבין-אמריקני לפיתוח |
4. |
בסעיף 3 לחוק אמנת הבנק הבין-אמריקני לפיתוח, התשל"ו-1976[4], במקום "בנק ישראל" יבוא "שר האוצר". |
||
|
תיקון חוק אמנת החברה הבין-אמריקנית להשקעות |
5. |
בסעיף 2 לחוק אמנת החברה הבין-אמריקנית להשקעות, התשמ"ו-1986[5], במקום "בנק ישראל" יבוא "שר האוצר". |
||
|
תיקון חוק אמנת הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח |
6. |
אחרי סעיף 2 לחוק אמנת הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח, התשס"ח-2008[6], יבוא: |
||
|
|
|
"ייצוג |
2א. |
שר האוצר ייצג את המדינה בכל ענין הנוגע לחברות המדינה בבנק.". |
|
תיקון חוק בנק ישראל |
7. |
בסעיף 82(א) לחוק בנק ישראל, התש"ע-2010[7], הסיפה החל במילים "בבנק הבין-לאומי לשיקום ופיתוח" - תימחק. |
||