תזכיר חוק הצלילה 21.6.17.docx תזכיר חוק הצלילה הספורטיבית (תיקון מס' 3), התשע"ז-2017

 

חוק הצלילה הספורטיבית (תיקון מס' 3), התשע"ז-2017

 

 

א.        שם החוק המוצע:

 

חוק הצלילה הספורטיבית (תיקון מס' 3), התשע"ז-2017

 

 

ב.         עיקרי החוק המוצע והצורך בהם:

 

מוצע לתקן את חוק הצלילה הספורטיבית, התשל"ט – 1979[1] (להלן – החוק), לאור העובדה שמאז חקיקת החוק בשנת 1979, חלו שינויים טכנולוגיים וארגוניים רבים בתחום הצלילה, אשר מצריכים את תיקון החוק.

בנוסף, קיים צורך לערוך שינויים רבים נוספים עקב הניסיון שהצטבר מאז כניסת החוק לתוקף בענף ואופן פעילותו.

השינוי המוצע מבוסס בחלקו על מסקנותיה והמלצותיה של ועדת שיק משנת 1998,  אשר מונתה לבחון את חוק הצלילה ולהתאימו לשינויים הטכנולוגיים, ולאחר התייעצות עם גורמים מקצועיים בתחום.

 

 

 

ג.          השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

 

 

יתוקנו הוראות חוק הצלילה הספורטיבית, התשל"ט-1979.

 

 

ד.         השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה:

 

 

מוצע לבטל סעיף המאפשר גביית אגרות מצוללים מוסמכים בשל העובדה שהרשות אינה מסמיכה צוללים בפועל, כי אם ארגוני צלילה המורשים לכך, על ידי הרשות. עד שנת 1998 הרשות הסמיכה צוללים תחת האיצטלה של ההתאחדות הישראלית לצלילה ששימשה בתפקיד של רשות הצלילה בישראל. באותה תקופה ההתאחדות הייתה הגורם היחיד שהסמיך צוללים בישראל. עם הקמת הרשות לצלילה ספורטיבית והפסקת כהונתה של ההתאחדות כרשות צלילה, נפתח הענף וניתנה אפשרות לארגונים פרטיים ובינלאומיים להסמיך צוללים בישראל. בשלב זה הפסיקה הגביה של אגרות מצוללים לצורך הסמכה. לאור האמור, בפועל, לא צפויה השפעה מתיקון החוק על תקציב המדינה, בשל העובדה שכאמור בפועל הרשות אינה גובה אגרות הסמכה מצוללים, על-אף האפשרות הקיימת בחוק.

 

 

ה.         השפעת החוק המוצע על ההיבט המינהלי של המוסד:

 

 

הרשות המוסמכת אינה זו שתסמיך צוללים, כי אם ארגוני הצלילה שיהיו מורשים לכך.

שיפור ותוספת סמכויות לרשות המוסמכת בדבר התלייה, הגבלה בתנאים, ביטול וסירוב לחדש תעודות, לרבות תעודת צולל שתוצא על ידי ארגוני הצלילה על פי התיקון.

 

ו.         עמדת משרדי הממשלה השונים לתזכיר החוק:

 

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ______, סמך ידו על טיוטת החוק.

 

 


 

ז.          להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

תזכיר חוק הצלילה הספורטיבית (תיקון מס' 3), התשע"ז-2017

תיקון סעיף 1

1. ב

בחוק הצלילה הספורטיבית, התשל"ט- 1979[2] (להלן- החוק העיקרי) בסעיף 1 -

 

 

(1)  לפני ההגדרה "מכשיר צלילה אישי" יבואו ההגדרות הבאות:

"ארגון צלילה" – תאגיד, ויכול שיהיה תאגיד בינלאומי, הפועל לשם הדרכת צוללים ומדריכי צלילה.

"ארגון צלילה מוכר בישראל" – ארגון צלילה הפועל בעצמו או באמצעות יחיד או תאגיד המייצגו בישראל, על פי מערך הדרכת צלילה והמסמיך מדריכי צלילה וצוללים לדרגותיהם השונות, אשר אושר לפעול בישראל בהתאם לתקנות שקבע השר.

"הדרכת צלילה שלא לשם קבלת תעודה" – צלילת היכרות המתבצעת על פי תכניות שאשרה הרשות המוסמכת.

"מדריך" – מי שקיבל תעודה מאת הרשות המוסמכת לשמש כמדריך צלילה.

 

 

(2) אחרי ההגדרה "מכשיר צלילה אישי" תבוא ההגדרה הבאה:

"מערך הדרכת צלילה"- מערך כללים ונהלים להדרכה והסמכת מדריכי צלילה וצוללים שאישרה הרשות המוסמכת".

 

 

(3) אחרי ההגדרה "מרכז צלילה" תבוא ההגדרה הבאה:

"עוזר מדריך" – מי שקיבל תעודה מאת הרשות המוסמכת לשמש כעוזר למדריך צלילה.

 

 

(4) בהגדרה "השר"- במקום "שר החינוך והתרבות" יבוא: "שר התרבות והספורט".

 

 

(5) אחרי ההגדרה "השר" תבוא ההגדרה:

"תעודה" – תעודה, רישיון, היתר, אישור או פטור.

תיקון סעיף 2

2.  

בסעיף 2 לחוק העיקרי-

 

 

(1)  בסעיף קטן (א), במקום "הרשות המוסמכת" יבוא "ארגון צלילה".

 

 

(2) בסעיף קטן (א1), במקום "15 שנים" יבוא "18 שנים".

 

 

(3) אחרי סעיף קטן (א1) יבוא:

"(א2) על אף האמור בסעיף קטן (א) רשאי מי שמלאו לו למעלה מ-8 שנים לצלול צלילה ספורטיבית במרכז צלילה, בלוויית מי שהוסמך להיות מדריך או עוזר מדריך  ובלבד שהמדובר בהדרכת צלילה שלא לשם קבלת תעודה ובהתאם לתכניות שאישרה הרשות המוסמכת.

תיקון סעיף 4א

3.  

אחרי סעיף 4 לחוק העיקרי, יבוא –

 

 

"רישוי ארגון צלילה"

(א)  לא יפעיל אדם ולא יפעל בישראל ארגון צלילה אלא ברשיון שיינתן על-ידי הרשות המוסמכת, ובהתאם לתנאי הרשיון.

 

 

 

(ב) הרשות המוסמכת רשאית לקבוע הוראות והגבלות שונות ברשיון הניתן לפי סעיף זה לרבות בעניין- כללי הבטיחות, תכניות ההדרכה וביטוח.

תיקון סעיף 6

4.  

בסעיף 6 לחוק העיקרי –

 

 

אחרי סעיף קטן (א) יתווסף סעיף קטן (א1):

 "(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א) הדרכת צלילה שלא לשם קבלת תעודה תהא מותרת גם למי שמלאו לו שמונה שנים ובלבד שתתבצע לפי תכנית צלילה שאישרה הרשות המוסמכת.

הוספת סעיף 6א

5. ת

אחרי סעיף 6 לחוק העיקרי, יבוא –

 

 

"קביעת תנאים מגבילים בתעודה, התלייתה, ביטולה או סירוב לחדשה"

(א) בסעיף זה, "תעודה" – לרבות תעודת צולל שניתנה על ידי ארגון צלילה בעל רישיון.

 

 

 

 

ב) הרשות המוסמכת רשאית להגביל תעודה שנתנה לפי הוראות חוק זה, להתלותה עד לקיום תנאים שתורה עליהם או לתקופה שלא תעלה על שנה, לבטלה או לסרב לחדשה, לאחר שנתנה לבעל התעודה הזדמנות להשמיע את טענותיו, בהתקיים אחד מאלה:

 

 

 

 

(1)

התעודה ניתנה על יסוד מידע כוזב;

 

 

 

 

(2)

התעודה ניתנה על יסוד מידע שגוי, ויש יסוד סביר להניח שאילו היה ידוע לרשות המוסמכת לא היתה ניתנת;

 

 

 

 

(3)

חדל להתקיים תנאי מהתנאים למתן התעודה;

 

 

 

 

(4)

בעל התעודה הפר תנאי מתנאי התעודה או הוראה מההוראות לפי חוק זה, לרבות חובה, הגבלה או תנאי לשימוש בתעודה שנקבעו לפי פרק זה;

 

 

 

 

(5)

נתקיימו בה נסיבות אשר בגינן סברה הרשות המוסמכת כי המועמד אינו ראוי להחזיק בתעודה מטעמים שבטובת הציבור.

 

 

 

 

(6)

כאשר מדובר בהגבלה של תעודה שניתנה לצולל כאמור בסעיף קטן (א) תינתן לארגון הצלילה שהנפיק את התעודה הזכות להשתתף בהליך שמיעת טענות בעל התעודה.

 

 

 

 

(ג) היה לרשות המוסמכת יסוד סביר להניח כי מתקיימת לגבי בעל תעודה עילה מהעילות האמורות בסעיף קטן (ב), וסברה כי קיים צורך דחוף להתלות את התעודה לשם הגנה מיידית על שלום הציבור, רשאית היא להתלות את התעודה לאלתר, ובלבד שתיתן לבעל התעודה הזדמנות לטעון את טענותיו בהקדם האפשרי לאחר ההתליה, ולא יאוחר מ-30 ימים ממועד ההתליה.

 

 

 

 

(ד) הודעה על החלטת הרשות המוסמכת לפי סעיף זה בדבר הגבלת תעודה, התלייתה, ביטולה או סירוב לחדשה, תימסר בכתב לבעל התעודה הנוגע בדבר.

 

 

 

 

(ה) בוטלה תעודה לפי הוראות סעיף זה, ימסור אותה, מי שהיה בעליה, לרשות המוסמכת.

 

 

 

 

(ו) הוגבלה, הותלתה או בוטלה תעודת צולל לפי הוראות סעיף זה, תיידע הרשות המוסמכת את ארגון הצלילה שהוציא את תעודת הצולל על הפעולה שנקטה בהודעה מנומקת.

תיקון סעיף 10(א)

6.  

סעיף 10(א) לחוק העיקרי, במקום "קנס 100,000 לירות" יבוא "הקנס האמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, תשל"ז-1977".

תיקון סעיף 12

7. 7

בסעיף 12 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א), פיסקת משנה (1), המספר "2"- יימחק.

תחילה

8.  

תחילתו של חוק זה 30 ימים מיום פרסומו.

 

 

דברי הסבר

 

סעיף 1הגדרות

הגדרת המונח "ארגון צלילה" – תאגיד, ויכול שיהיה תאגיד בינלאומי, הפועל לשם הדרכת צוללים ומדריכי צלילה.

הגדרת המונח "ארגון צלילה מוכר בישראל" – ארגון צלילה הפועל בעצמו או באמצעות יחיד או תאגיד המייצגו בישראל, על פי מערך הדרכת צלילה והמסמיך מדריכי צלילה וצוללים לדרגותיהם השונות, אשר אושר לפעול בישראל בהתאם לתקנות שקבע השר.

הגדרת המונח "הדרכת צלילה שלא לשם קבלת תעודה" – לרבות צלילת היכרות המתבצעת על פי תכניות שאישרה הרשות המוסמכת.

הגדרת המונח "מדריך" – מי שקיבל תעודה מאת הרשות המוסמת לשמש כמדריך צלילה.

הגדרת המונח "מערך הדרכת צלילה"- מערך כללים ונהלים להדרכה ולהסמכת מדריכי צלילה וצוללים שאישרה הרשות המוסמכת.

הגדרת המונח "עוזר מדריך" – מי שקיבלת תעודה מאת הרשות המוסמכת לשמש כעוזר מדריך צלילה.

תיקון הגדרת המונח "השר" - במקום "שר החינוך והתרבות" יבוא: "שר התרבות והספורט".

הגדרת המונח "תעודה"- תעודה, רישיון, היתר, אישור או פטור.

 

סעיף 2(א)הגבלת צלילה ספורטיבית

הסעיף במתכונתו הנוכחית מחייב כל צולל צלילה ספורטיבית להחזיק בתעודה שהוציאה לו הרשות, המעידה על כך שהוסמך להיות צולל ספורטיבי. אולם בפועל הרשות, אינה מכשירה צוללים ואינה מנפיקה תעודות צלילה. אלא, ארגוני הצלילה הם אלו שמסמיכים צוללים ומנפיקים את תעודות הצלילה, על דרגותיהן השונות, ולפי פיקוחה והנחיותיה של הרשות.

השינוי המוצע הינו להתאים את החוק למציאות הקיימת, ולקבוע כי ארגון צלילה המוכר על-ידי הרשות הוא זה שיוציא את התעודות ולא הרשות המוסמכת.

תיקון סעיף 2(א1)

הסעיף קובע כי מי שמלאו לו 15 שנים יכול לצלול ללא צורך בהסכמת הוריו. מאחר שעל פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 מי שלא מלאו לו 18 הוא קטין מבוקש לתקן את החוק כך שעד גיל 18 תידרש הסכם ההורים על מנת שהקטין יוכל לצלול בעצמו. סעיף זה נועד להגן על הקטינים ועל מרכזי הצלילה.

הוספת סעיף 2(א2)

סעיף 2(א) לחוק קובע כי אדם רשאי לצלול רק אם מלאו לו 12 שנים. הסעיף המוצע נועד לסייג תנאי זה ולקבוע שעל אף האמור בסעיף 2(א), רשאי מי שטרם מלאו לו 8 שנים לצלול צלילה ספורטיבית ובלבד שהמדובר בהדרכת צלילה שלא לשם קבלת תעודה ושהצלילה מתבצעת בליווית מדריך או עוזר מדריך.

הוספת סעיף 4ארישוי ארגוני צלילה

הסעיף מחייב ארגון צלילה המעוניין לפעול בישראל לקבלת רישיון מאת רשות הצלילה, בדומה למרכזי צלילה ולבתי ספר לצלילה.

קיים צורך להוסיף סעיף זה משום שבפועל קיימת אבחנה בין ארגון צלילה, שהינו תאגיד הקובע מערכת כללים ונהלים להדרכה ומסמיך מדריכי צלילה וצוללים, לעומת מרכז צלילה ובתי ספר לצלילה שמספקים מקום לביצוע שירותי צלילה והדרכת צלילה.

הוספת סעיף 6(א1)

מוצע לקבוע שעל-אף האמור בסעיף 6(א), פעילות צלילה שלא לשם קבלת תעודת צולל תהא מותרת למי שטרם מלאו לו 12 שנים, ובלבד שמלאו לו 8 שנים לפחות ושתתבצע לפי תכניות שאישרה הרשות. זאת במטרה לקבע בחקיקה ולאפשר את הנוהג הקיים והמקובל גם בעולם של ביצוע צלילות היכרות גם למי שטרם מלאו לו 12 שנים.

הוספת סעיף 6א – קביעת תנאים מגבילים בתעודה, התלייתה, ביטולה או סירוב לחדשה

מוצע להסמיך את הרשות המוסמכת, לאחר שמיעת בעל תעודה, להגביל, להתלות עד לקיום תנאים שתורה עליהם או לתקופה שלא תעלה על שנה, לבטל או לסרב לחדש תעודה שנתנה, על ידי הרשות או על ידי גורם מורשה מכוח החוק, וזאת בהתקיים אחד מהתנאים הבאים: התעודה ניתנה על יסוד מידע כוזב; התעודה ניתנה על יסוד מידע שגוי אשר יש יסוד סביר להניח שאילו היה ידוע לרשות המוסמכת או לגורם המורשה לא היתה ניתנת; חדל להתקיים תנאי מהתנאים למתן התעודה; בעל התעודה הפר תנאי מתנאי התעודה או הוראה מהוראות החוק והתקנות שהותקנו על פיו, לרבות חובה, הגבלה או תנאי לשימוש בתעודה; נתקיימו בו נסיבות אשר בגינן סברה הרשות המוסמכת כי המועמד אינו ראוי להחזיק בתעודה מטעמים שבטובת הציבור.

כמו כן מוצע להסמיך את הרשות המוסמכת להתלות תעודה לאלתר, אם היה לה יסוד סביר להניח כי מתקיימת לגבי בעל תעודה עילה מהעילות הנ"ל, וסברה כי קיים צורך דחוף להתלות את התעודה לשם הגנה מיידית על שלום הציבור, ובלבד שתיתן לבעל התעודה הזדמנות לטעון את טענותיו בהקדם האפשרי לאחר ההתליה, ולא יאוחר מ-30 ימים ממועד ההתליה.

זאת ועוד, מוצע כי הודעה על החלטת הרשות המוסמכת לפי סעיף זה בדבר הגבלת תעודה, התלייתה, ביטולה או סירוב לחדשה, תימסר בכתב לבעל התעודה הנוגע בדבר, וכן כי במקרה שבוטלה תעודה לפי הוראות סעיף זה,  מי שהיה בעליה ימסור את התעודה לרשות המוסמכת.

מוצע כי סעיף זה יחול גם לגבי תעודת צולל שניתנה על ידי ארגון צלילה, ובמקרה זה ארגון הצלילה יוכל להיות שותף להליך שמיעת טענות בעל התעודה.

קיים צורך להוסיף סעיף זה מאחר שבמצב הנתון כיום, בסמכות הרשות המוסמכת או ארגוני הצלילה לתת תעודה או תעודת צולל, בהתאמה, אך אין להם סמכות להגביל, להתלות, לבטל או לסרב לחדש את התעודה או את תעודת הצולל. כמו כן, מאחר שעל פי התיקון של סעיף 2(א) ארגון הצלילה הוא זה שמוציא את תעודת הצלילה, ויש ליידע את הארגון הרלבנטי ככל שהרשות מוצאת שיש צורך בהתלייה או הגבלה או ביטול תעודת הצולל מהסיבות כאמור.

סעיף 10(א) - עונשין

קיים צורך לתקן את הסעיף ולעדכן את סכום הקנס בגין ביצוע עבירות על החוק. על מנת להבטיח שסכום הקנס יישמר מעודכן יתבצע העדכון בדרך של הפניה לסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, תשל"ז-1977, וזאת בהתאמה לתקופת המאסר הקבועה בסעיף.

סעיף 12ביצוע ותקנות

קיים צורך להשמיט, בסעיף 12(א)(1) את האפשרות של גביית אגרות הסמכה לעניין סעיף 2 לחוק, לאור העובדה שהרשות אינה זו שמסמיכה צוללים כי אם ארגוני הצלילה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשל"ט, עמ' 141

[2] ס"ח התשל"ט, עמ' 141