א. שם החוק המוצע: חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון מס'...), התשע"ז-2017.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו: מטרת החוק המוצע לתת עיגון בחוק לחלק מההסכמות אליהם הגיעו הסתדרות העובדים הכללית החדשה ונשיאות הארגונים העסקיים במסגרת ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הצדדים ביום 29 במרץ 2017 (להלן – ההסכם הקיבוצי או ההסכם הקיבוצי לקיצור שבוע עבודה). במסגרת זו, להחליף את העילה הנורמטיבית הקיימת כיום למתן היתר להעסקה שעות נוספות לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951 (להלן – החוק) השעונה על ההכרזה על מצב החירום הניתנת לפי סעיף 38 לחוק-יסוד: הממשלה תוך הוספת עילות חלופיות למתן היתר להעסקת עובדים בשעות נוספות.
ג. עיקרי החוק המוצע:
כללי
במסגרת ההסכם הקיבוצי לקיצור שבוע עבודה במשק, נקבע בסעיף 4 לחוק כי מוסכם שתותר עבודת לילה "בהיקף מצטבר של 7 ימים תוך תקופה של 14 ימים".
עוד נקבע בסעיף 4 להסכם הקיבוצי כי מוסכם שתותר מכסת שעות נוספות כך שיום העבודה כולל שעות נוספות לא יעלה על 12 שעות ביום, וכי מכסת שעות הנוספות המותרות לשבוע לא תעלה על 16 שעות. כמו כן, מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרת בשבוע עבודה בו מבוצעת עבודת לילה תהיה הפרש השעות שבין משמרת לילה לבין 12 שעות, במכפלת 5 ימי עבודה בשבוע.
לעניין עבודת לילה, מאחר שההסדר שעליו הגיעו בהסכמה הצדדים להסכם הקיבוצי אמור לחול על כלל המשק, מוצע לתקן את ההיקף המותר להעסקת עובדים בעבודת לילה כמוצע בסעיף 2 לחוק המוצע, וזאת במקום הפעלת הסמכות הניתנת לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לפי סעיף 23 לחוק.
לעניין מתן היתר להעסקת עובדים בשעות נוספות, הרי שבכוונת הצדדים כי הסכמתם תבוא במקום ההיתרים הכלליים החלים על כלל המשק להעסקת עובדים בשעות נוספות (י"פ התשל"ד 553; התשמ"ט, עמ' 3349). אלא שהיתרים אלה מבוססים על עילה לפי סעיף 11(1) לחוק ולפיה ניתן לתת היתר "בתקופה שבה קיים במדינה מצב של חירום בתוקף הכרזה לפי סעיף 9(א) לפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש"ח-1948, וכן בשעה שצרכי ההספקה והשירותים החיוניים מחייבים זאת, לדעת שר העבודה, או לדעת שר הבטחון, כשהמדובר הוא במקומות עבודה, הנתונים להוראותיו, או שבהם מבצעים הזמנות של צבא-הגנה לישראל". בהתחשב בצורך לבטל את הזיקה שבין שעת החירום מתוקף הכרזה לפי סעיף 9(א) לפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש"ח-1948, היום סעיף 38 לחוק- יסוד הממשלה, מן הצד האחד ומן הצד השני בצרכי המשק שלא להפסיק את העסקת עובדים בשעות נוספות, מוצע לתקן את העילה למתן היתר כללי בשעת חירום ולהוסיף עילה חדשה למתן היתר המבוססת הסכמות בין ארגוני עובדים לבין ארגוני מעסיקים כמפורט בדברי ההסבר לסעיף 1 לחוק המוצע.
לסעיף 1 על פי סעיף 6 לחוק, העסקת עובדים בשעות נוספות אסורה אלא אם כן היא מותרת לפי סעיף 10 לחוק או שהותרה לפי סעיף 11 לחוק. מוצע לתקן את סעיף 11 לחוק שעות עבודה ומנוחה, הקובע את העילות שבגינן ניתן להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות, כך שבמקום העילה למתן היתר שעניינה ההכרזה על מצב חירום שניתנה לפי סעיף 38 לחוק-יסוד הממשלה, יהוו עילה למתן היתר להעסקת עובדים בשעות נוספות מצבי חירום כגון הכרזה על מצב מיוחד בעורף מכוח חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, הכרזה על אירוע אסון המוני המוכרז מכוח סעיף 90א לפקודת המשטרה, ובעת גיוס כוחות מילואים מורחב כמשמעותו בסעיף 8 לחוק שירות מילואים, התשס"ח-2008.
כמו כן, ומאחר שהעילות הקיימות בחוק למתן היתר לשעות נוספות נקבעו על פי ענף עבודה או סוג עבודה, מוצע להוסיף עילה חדשה אשר תאפשר גם בתקופת רגיעה להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות על כלל המשק. על הפי ההצעה, מקום שבו יש המלצה מוסכמת להעסקת עובדים בשעות נוספות של ארגון עובדים וארגון מעסיקים אשר יכולים להיות צד להסכם קיבוצי כללי, ניתן יהיה להתיר העסקת עובדים בשעות נוספות.
בכך יישמר האיזון הקיים היום בחוק בקשר להעסקת עובדים בשעות נוספות מבלי להיזקק לעילת ההכרזה על שעת החירום.
לסעיף 2 מוצע לתקן את סעיף 22 לחוק ולקבוע כי במקום עבודה שבו עובדים במשמרות לא יועסק עובד בעבודת לילה יותר משבוע אחד בתוך שבועיים במקום ההסדר הקיים היום הקבוע כי לא יועסק עובד כאמור יותר משבוע אחד בתוך שלושה שבועות. בכך יש הגמשה ברגולציה הקיימת היום בעניין עבודת לילה במשמרות.
לסעיף 3 מוצע כי תחילת החוק תהיה ביום שבו היתר כללי להעסקת עובדים בשעות נוספות יחליף את ההיתרים הקיימים להעסקת עובדים בשעות נוספות.
ד. השפעת החוק הקיים על החוק הקיים: ראה נוסף הצעת החוק.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה: לחוק המוצע אין השפעות תקציביות, מי שהוא לא מבטל את היתר העסקת עובדים בשעות נוספות כל עוד אין הסדר אחר שיחליף את ההיתרים הקיימים היום להעסקת עובדים על כלל המשק.
ו. השפעת החוק המוצע על ההיבט המינהלי: אין.
ז. להלן נוסח החוק המוצע:
חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון מס'...)(...), התשע"ז-2017
|
תיקון סעיף 11 |
1. |
בחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 11: |
||||
|
|
|
|
(1) בפסקה (1), |
|||
|
|
|
|
|
(1) המלים "בתוקף הכרזה לפי סעיף 9(א) לפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש"ח-1948" -ימחקו; |
||
|
|
|
|
|
(2) בסופה יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"בפסקה זו, "מצב של חירום " – אחת מאלה: |
||
|
|
|
|
|
|
(א) הכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951[2]; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הוצאת צו הקורא ליוצאי צבא להתייצב לשירות מילואים לפי סעיף 8 לחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008[3]; |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הכרזה על אירוע אסון המוני לפי סעיף 90ב לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971[4];"; |
|
|
|
|
|
(2) אחרי פסקה (1) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(1א) תוקפו של היתר לפי פסקה (1) יפקע במועד שבו פקע תוקפו של מצב של חירום בתוקף שבעקבותיו ניתן ההיתר, או במועד אחר שנקבע בהיתר, לפי המוקדם מביניהם;" |
||
|
|
|
|
(3) אחרי פסקה (7) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(8) לאחר המלצה של מי שיכולים להיות צד להסכם קיבוצי כללי". |
||
|
תיקון סעיף 22 |
2. |
בסעיף 22 לחוק העיקרי במקום "שלושה שבועות" יבוא "שבועיים". |
||||
|
תחילה |
3. |
תחילתו של סעיף 11(1) ביום שבו יינתן ההיתר הכללי להעסקת עובדים בשעות נוספות על כלל המשק. תוקפו של ההיתר הקיים, יוותר על כנו, כל עוד לא נקבע היתר אחר. |
||||