א. שם החוק המוצע
חוק המוזיאונים (תיקון מס' ......), התשע"ז – 2017.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
סעיף 10(א) לחוק המוזיאונים, התשמ"ג – 1983 (להלן – חוק המוזיאונים) קובע כי "השר ימנה מועצת מוזיאונים בת עשרים ואחד חברים, מהם ששה עובדי המדינה, חמישה אנשי מקצוע בתחום המוזיאונים, חמישה אנשי ציבור, שלושה נציגים של עיריות שיקבע אותן השר, נציג אחד של מועצה מקומית שיקבע אותה השר ונציג אחד של מועצה אזורית שיקבע אותה השר".
סעיף 11 לחוק המוזיאונים קובע:
"(א) תקופת כהונתה של המועצה תהיה שלוש שנים מיום מינויה.
(ב) מועצה חדשה תכלול לפחות שליש מחברי המועצה היוצאת, ובהם לפחות שני עובדי המדינה, איש מקצוע אחד, איש ציבור אחד ונציג אחד של רשות מקומית".
תפקידי המועצה הם לייעץ לשר בכל ענין לפי החוק לרבות התקנת תקנות לפי החוק והשתתפות בתקציבי מוזיאונים מוכרים ובכל ענין אחר הנוגע לביצוע החוק. כמו כן, על המועצה לייעץ למינהל תרבות בענין אי תשלום השתתפות בתקציבו של מוזיאון מוכר ולייעץ בפני הנהלת מוזיאון מוכר כל המלצה הנראית לה בענין פעילותו של אותו מוזיאון.
על-פי הפרשנות המקובלת, הוראות חוק המוזיאונים קובעות כי המועצה מתמנה כגוף, ולא ניתן למנות לה חברים כיחידים. כתוצאה מכך, קיים קושי משמעותי במינוי מועצת המוזיאונים במועדה. הליכי המינוי הם ממושכים, והמועצה אינה יכולה לפעול בטרם ימונו כל חבריה.
על-מנת לייעל את הליכי המינוי, מוצע לבטל את חובת המינוי של המועצה כגוף. לאחר התיקון אופן המינוי של המועצה יהא דומה לזה של גופים דומים כמו מועצת התרבות והאמנות הפועלת לפי חוק התרבות והאמנות, התשס"ג – 2003 ומועצת הקולנוע הפועלת לפי חוק הקולנוע, התשנ"ט- 1999.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חוק המוזיאונים, כפי שפורט לעיל.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי ממשלה ועל ההיבט המינהלי
אין השפעה על תקציב המדינה ועל תקנים. בהיבט המינהלי, יביא התיקון לייעול הליכי המינוי של מועצת המוזיאונים.
ה. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק המוצע:
חוק המוזיאונים (תיקון מס' ......), התשע"ז – 2017
|
|
|
פרק א': הגדרות |
|||||
|
תיקון סעיפים 10 ו-11 |
1. |
בחוק המוזיאונים, התשמ"ג - 1983 (להלן – החוק העיקרי), במקום סעיפים 10 ו-11 יבוא: |
|||||
|
|
|
"מועצת המוזיאונים |
10. |
(א) השר ימנה את מועצת מוזיאונים שחבריהם הם : |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(1) |
ששה עובדי המדינה ; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) |
חמישה אנשי מקצוע בתחום המוזיאונים; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) |
חמישה אנשי ציבור; |
|
|
|
|
|
|
|
(4) |
שלושה נציגים של עיריות; |
|
|
|
|
|
|
|
(5) |
נציג אחד של מועצה מקומית; |
|
|
|
|
|
|
|
(6) |
נציג אחד של מועצה אזורית; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השר ימנה את יושב ראש המועצה ואת ממלא מקומו הקבוע מבין חברי המועצה שאינם עובדי מדינה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) לא ימונה לחבר המועצה מי שהורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר המועצה או מי שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה פלילית או קובלנה בעבירת משמעת כאמור. |
|
|
|
|
תקופת כהונה |
11. |
(א) תקופת כהונתו של חבר המועצה תהיה ארבע שנים, ואפשר לשוב ולמנותו לתקופת כהונה אחת נוספת בלבד; ואולם, את חברי המועצה שמונו לפי סעיף 10(א)(1) ניתן לשוב ולמנות לתקופות כהונה נוספות, כל עוד הם עובדי מדינה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) חבר המועצה שתקופת כהונתו תמה יוסיף לכהן עד למינוי חבר אחר במקומו או עד למינויו מחדש, לפי העניין, לתקופת כהונה נוספת שלא תעלה על שנה (בסעיף קטן זה – תקופת כהונה נוספת); לא מינה השר את חבר המועצה מחדש או חבר אחר במקומו בתום תקופת הכהונה הנוספת, רשאית הממשלה לעשות כן לפי הוראות סעיף 10, בשינויים המחויבים. |
|
|
|
|
פקיעת כהונה והשעיה |
11א. |
(א) חבר המועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו בהתקיים אחד מאלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא הורשע בעבירה כאמור בסעיף 10(ג); |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) לגבי חבר המועצה שמונה לפי סעיף 10(א)(1)– הוא חדל להיות עובד מדינה, לגבי חבר המועצה שמונה לפי סעיף 10(א)(3) ע (6)– הוא התמנה להיות עובד המדינה . |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הוגש נגד חבר המועצה כתב אישום בעבירה פלילית או קובלנה בעבירת משמעת כאמור בסעיף 10(ג), רשאי השר להשעותו מכהונתו עד למתן פסק דין סופי בעניינו, וכן רשאי הוא למנות לו ממלא מקום למשך תקופת ההשעיה, לפי הוראות סעיף 10. |
|
|
|
|
העברה מכהונה |
11ב. |
(א) השר, לאחר התייעצות עם יושב ראש המועצה, רשאי להעביר חבר המועצה מכהונתו לפני תום תקופת כהונתו בשל אחת מאלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) נבצר ממנו, דרך קבע, למלא את תפקידו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא נעדר בלא סיבה מוצדקת משלוש ישיבות רצופות של המועצה או ביותר ממחצית מישיבותיה במשך שנה אחת; יושב ראש המועצה ידווח לשר על חבר המועצה שנעדר מישיבותיה כאמור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מתקיימת בו אחת הנסיבות הפוסלות אדם, לפי דין, מלכהן כחבר המועצה. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השר לא יעביר חבר מועצה מכהונתו לפי הוראות סעיף קטן (א), אלא לאחר שנתן לו הזדמנות להשמיע את טענותיו. |
|
|
|
|
ניגוד עניינים |
11ג. |
(א) לא ימונה ולא יכהן כחבר המועצה מי שעלול להימצא, במישרין או בעקיפין, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי שלו או תפקיד אחר שלו. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא שעלול לגרום לו להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כחבר המועצה לבין עניין אישי שלו או תפקיד אחר שלו. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) נודע לחבר המועצה כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיף קטן (ב), יודיע על כך ליושב ראש המועצה ולא יטפל בנושא כאמור באותו סעיף קטן. |
|
|
|
|
|
|
(ד) בסעיף זה – |
|||
|
|
|
|
|
|
|
"בעל עניין" – כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח–1968; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"טיפול" – לרבות קבלת החלטה, העלאת נושא לדיון, נוכחות בדיון, השתתפות בדיון או בהצבעה או עיסוק בנושא מחוץ לדיון. |
|
|
|
|
|
|
|
|
"עניין אישי", של חבר המועצה – לרבות עניין אישי של קרובו, עניין של תאגיד שהוא או קרובו הם בעלי עניין בו, או עניין של גוף שהוא או קרובו הם מנהלים או עובדים אחראים בו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
"קרוב", של אדם – בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חותן, חותנת, חם, חמות, חתן, כלה, נכד או נכדה, לרבות חורגים או כל אדם אחר הסמוך על שולחנו. |
|
|
|
|
תוקף פעולות |
11ד. |
קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שהתפנה מקום של חבר מחבריה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שרוב חבריה מכהנים כדין. |
|||
|
|
|
החלת דינים על חברי המועצה |
11ה. |
חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם כדין עובדי המדינה לעניין החיקוקים האלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(1) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט–1969[1]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט–1959[2]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט–1969[3]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם–1979[4]; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) חוק העונשין, התשל"ז–1977[5] – ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א–1971[6]". |
|
|
תחילה |
2. |
תחילתו של חוק זה ביום יד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018). |
|||||
|
תחולה |
3 |
3. מי שמונה כחבר המועצה ערב יום התחילה ימשיך לכהן בתפקידו כפי שמונה, בכפוף להוראות סעיפים 11 עד 11ה' לחוק. |
|||||
דברי הסבר
סעיף 10(א) לחוק המוזיאונים, התשמ"ג – 1983 (להלן – החוק העיקרי) קובע כי "השר ימנה מועצת מוזיאונים בת עשרים ואחד חברים, מהם ששה עובדי המדינה, חמישה אנשי מקצוע בתחום המוזיאונים, חמישה אנשי ציבור, שלושה נציגים של עיריות שיקבע אותן השר, נציג אחד של מועצה מקומית שיקבע אותה השר ונציג אחד של מועצה אזורית שיקבע אותה השר".
סעיף 11 לחוק העיקרי קובע:
"(א) תקופת כהונתה של המועצה תהיה שלוש שנים מיום מינויה.
(ב) מועצה חדשה תכלול לפחות שליש מחברי המועצה היוצאת, ובהם לפחות שני עובדי המדינה, איש מקצוע אחד, איש ציבור אחד ונציג אחד של רשות מקומית".
על-פי הפרשנות המקובלת, הוראות החוק העיקרי קובעות כי המועצה מתמנה כגוף, ולא ניתן למנות לה חברים כיחידים. כתוצאה מכך, קיים קושי משמעותי במינוי מועצת המוזיאונים במועדה. הליכי המינוי הם ממושכים, והמועצה אינה יכולה לפעול בטרם ימונו כל חבריה.
על-מנת לייעל את הליכי המינוי, מוצע לתקן את החוק העיקרי כך שתבוטל חובת המינוי של המועצה כגוף. לאחר התיקון אופן המינוי של המועצה יהא דומה לזה של גופים דומים כמו מועצת התרבות והאמנות הפועלת לפי חוק התרבות והאמנות, התשס"ג – 2003 ומועצת הקולנוע הפועלת לפי חוק הקולנוע, התשנ"ט- 1999.
לסעיף 1: סעיף 1 לחוק זה מתקן את התיקונים הבאים בחוק העיקרי:
(א) מתקן את סעיף 10 לחוק העיקרי, וקובע את הרכב מועצת המוזיאונים, באותו הרכב כפי שקיים בחוק העיקרי. השר ממנה את יושב ראש המועצה ואת ממלא מקומו הקבוע מקרב חברי המועצה שאינם עובדים מדינה.
(ב) מוסיף לסעיף 10 בחוק העיקרי את סעיף קטן (ג), הקובע כי לא ימונה לחבר המועצה מי שהורשע בעבירה פלילית או בעבירת משמעת שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן כחבר המועצה או מי שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה פלילית או קובלנה בעבירת משמעת כאמור.
(ג) מוסיף את סעיף 11(ב) אשר קובע כי חבר מועצה שתקופת כהונתו תמה, ימשיך לכהן בתנאים מסויימים, וזאת כדי למנוע חלל ניהולי בתקופת הביניים, עד למינוי נציג חדש.
(ד) מוסיף את סעיפים 11א ו-11ב' הקובעים עקרונות לפקיעת כהונה, השעיה והעברה מכהונה, בהתאם למקובל בגופים דומים.
(ה) מוסףי את סעיף 11ג' העוסק בעקרונות למניעת ניגוד עניינים.
(ו) מוסיף את סעיף 11ד' הקובע כי קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שהתפנה מקום של חבר מועצה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שרוב חברי המועצה מכהנים כדין.
(ז) מוסיף את סעיף 11ד' העוסק בתחולת חיקוקים שונים (בעיקר אלו שעניינם טוהר המידות) על חברי המועצה.
לסעיף 2 – תחילתו של חוק זה ביום תחילתו של חוק זה ביום יד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018).
לסעיף 3 – מי שמונה חבר מועצה ערב יום התחילה, ימשיך לכהן בתפקידו כפי שמונה, בכפוף להוראות סעיפים 11 עד 11ה' לחוק.