הצעת חוק לתיקון חוק לייעול האכיפה והפיקוח נוסח תזכיר סופי להפצה - 04157417.docx תזכיר חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) (תיקון), התשע"ז-2017

תזכיר חוק

א.         שם החוק המוצע

הצעת חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה)  (תיקון),

התשע"ז – 2017.

ב.         מטרת החוק המוצע והצורך בו

חוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) התשע"ו – 2016 (להלן: "החוק") מסדיר את הסמכת הפקחים העירוניים לפיקוח ואכיפה של עבירות תעבורה, ואת התנאים וההגבלות על כך - הכל כמפורט בחוק זה.

חוק זה נועד בעיקרו לסייע בצמצום תופעה קיימת של רכיבה אסורה על גבי מדרכות, באופן הפוגע בהולכי הרגל במרחב העירוני.

היות והחוק עוסק במתן אפשרות לאכיפת עבירות התעבורה שאותן יהיו מוסמכים פקחים לאכוף, הרי שמטבע הדברים, העבירות המנויות בו כמו אף חלק ניכר מהגדרותיו הינן אלו שנקבעו בפקודת התעבורה ובתקנותיה.

אלא שהרציונל העומד מאחורי ההגדרות שנקבעו בפקודת התעבורה ובתקנותיה, אינו חופף בהכרח לרציונל העומד מאחורי החוק ולאו דווקא עולה בקנה אחד עם תכליתו.

כך למשל, תקנות התעבורה מגדירות "אופניים עם מנוע עזר" וכן "גלגינוע (קורקינט חשמלי)" באופן המבקש להבדיל אותם מרכב אחר  - לעניין חובת רישוי ורישום. משכך, הגדרות אלו כוללות בתוכן סייגים אובייקטיביים טכניים כגון חובת תקינה, משקל מרבי, הספק מנוע מרבי ומהירות מרבית.      

סייגים אלו, אינם רלוונטיים במקרה בו מדובר בהענקת סמכות אכיפה לפקחים עירוניים כנגד מי שעבר עבירות תעבורה כאמור בחוק.

לא רק זאת אלא ששימוש בהגדרות אלו על סייגיהן הדווקניים, עלול אף להחטיא את מטרת החוק, שכן יש בו כדי להביא למצב אבסורדי בו סמכות פקח עירוני לאכיפת עבירות תעבורה לפי החוק מוגבלת ואינה חלה ביחס לקורקינטים חשמליים או אופניים חשמליים החורגים  מהגדרתם שנקבעה בתקנות התעבורה, וזאת הגם שהם עלולים בהחלט להיות מסוכנים יותר מאשר אלו ה"תקניים".

בנוסף, לא תמיד קיימת לפקח האפשרות או שעומדים לו הכלים להבחין בין אופניים או קורקינט חשמליים העומדים בסייגי ההגדרה שנקבעה לכך בתקנות התעבורה ובין אלו שאינם עומד בסייגים אלו.

משכך, מבוקש בתיקון זה להימנע ככל הניתן משימוש באותן הגדרות דווקניות  - טכניות שנקבעו בתקנות התעבורה לגבי "אופניים עם מנוע עזר" ולגבי "גלגינוע", וזאת  בכדי למנוע פתח להעלאת טענות אפשריות בדבר אי קיומה של סמכות לפקחים לבצע אכיפה כנגד הרוכבים באופניים

 

חשמליים או בקורקינטים חשמליים, באופן שיהיה בו כדי לפגוע במימוש התכלית המרכזית של החוק – צמצום הסיכון לפגיעה בהולכי הרגל במדרכות במרחב העירוני.  

יצוין בהקשר זה כי ביחס לאופניים חשמליים, נמנעה התוספת השנייה בחוק, באופן מכוון, משימוש בהגדרת "אופניים עם מנוע עזר" שבתקנות התעבורה, וזאת בדיוק מהסיבות המנויות לעיל. תחת זאת, הן מצוינים שם באופן רחב כ"אופניים שבהם מותקן מנוע המסיע אותם או המסייע בכך".

יחד עם זאת, הוברר כי אין בכך די, ויש צורך בתיקון נוסף של החוק בכדי לנתק בין הזיקה של פטור מחובת רישוי ורישום וההגדרות שנקבעו לשם כך - ביחס לגלגינוע ואופניים עם מנוע עזר, ובין סוגי הרכב, שלגביהם יהיו פקחים מוסמכים לפעול בהתאם לסמכויותיהם.    

כפועל יוצא מכך, מוצע לתקן את הגדרת "גלגינוע" שבתוספת השנייה לחוק כך שתהיה פחות מצמצמת מזו המנויה בתקנות התעבורה (וזאת בדומה לאופן בו התייחסה תוספת זו לחוק ביחס לאופניים חשמליים); ובנוסף לתקן את סעיף 4(א) לחוק הקושר בין חובת רישוי ורישום ובין סמכות הפקח להוצאת אוויר או שסתומים מהגלגלים וכן לתפיסה או הרחקה. תחת זאת מוצע להוסיף במסגרת סעיף זה תוספת שלישית לחוק בה יפורט סוג הרכב (בהתאם להגדרה שנקבעה לו בתוספת השנייה) לגביו יתאפשר לפקח לעשות שימוש בסמכויותיו אלו.

בנוסף, מוצע לתקן את סעיף 5 לחוק כך שיובהר כי התנאים הקיימים בחוק לעניין אופן הפעלת סמכויות פקח  - חלות על כלל סמכויותיו לפי חוק זה לרבות מתן קנס – בהתאם לסעיף 9 לחוק.

כן מבוקש לתקן את הפתיח של התוספת השנייה כך שבמקום "תלת אופן"  - כהגדרתם בתקנות התעבורה" יבוא "תלת אופנוע" – כהגדרתם בתקנות התעבורה". מדובר בטעות סופר שכן אין בתקנות התעבורה הגדרה לתלת אופן. כמו"כ מבוקש לתקן את פרט 3 לתוספת השנייה כך שהמילים "או שימוש אסור אחר" שהושמטו ממנו בטעות סופר יכללו בו -  וזאת בדומה לאמור בפרט 2.

ג.          עיקרי החוק המוצע

סעיף 1-

סעיפים 4(א)(4) ו-4(א)(5) לחוק קובעים כי השימוש בסמכויות לפיהם יתאפשרו רק ביחס ל"רכב הפטור מחובת רישוי ורישום".

כפי שהוסבר לעיל, קורקינט חשמלי או אופניים חשמליים  - שאינם עומדים בתנאים הדווקניים שנקבעו בתקנות התעבורה  - כן חייבים בחובת רישוי ורישום, ומכאן שפקח לא יוכל להפעיל את הסמכויות המשמעותיות המוקנות לו לפי סעיפים אלו ביחס לאופניים או קורקינט חשמליים – החורגים מתנאי הגדרתם בתקנות התעבורה וזאת למרות שהם יכולים להיות מסוכנים יותר.

משכך, מוצע כחלופה לקבוע תוספת שלישית  - בה יפורטו סוגי הרכב שלגביהם פקח יהיה מוסמך להשתמש בסמכויותיו אלו.     

סעיף 2-

סעיף 5 לחוק קובע כי פקח לא יעשה שימוש בסמכויותיו האמורות בסעיף 4 אלא בהתאם לתנאים שנקבעו בתוספת השנייה. היות ותנאים אלו רלוונטיים אף ביחס לסמכות פקח לתת קנס לפי סעיף

9 יש לתקן את סעיף 5 באופן שיכלול בתוכו אף את סעיף 9.

סעיף 3-

היות וכאמור מבוקש להוסיף תוספת שלישית לחוק, יש לתקן בהתאם את סעיף 11 לחוק שעניינו הסמכת השר לתקן את התוספות בחוק.

סעיף 4-

מבוקש לתקן את הגדרת "גלגינוע" שבתוספת השנייה, כך שבדומה לאופניים חשמליים תהיה רחבה יותר ודווקנית פחות מזו הקבועה בתקנות התעבורה.

כפי שהובא בהרחבה לעיל, תיקון זה נועד למנוע את הבעייתיות שעלולה לעלות בהפעלת סמכויות פקח כלפי הרוכב על גלגינוע בניגוד לחוק.

בנוסף, מבוקש לתקן שני תיקונים טכניים של טעויות סופר:

1.  לתקן את פתיח ההגדרות שבתוספת השנייה כך שבמקום "תלת אופן" (שאין לו כלל הגדרה בתקנות התעבורה) יבוא "תלת אופנוע".

2.  לתקן את פרט 3 לתוספת השנייה כך שהמילים: ""או שימוש אסור אחר" שהושמטו ממנו יכללו בו וזאת בדומה לאמור בפרט 2.

 

סעיף 5-

הוספת התוספת השלישית לחוק שעניינה פירוט סוגי הרכב לגביהם פקח יהיה מוסמך לעשות שימוש בסמכויותיו הקבועות בסעיפים4(א)(4) ו-4(א)(5) לחוק. 

ד.         השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי ממשלה ועל ההיבט המינהלי:

לא צפויה השפעה.

ה.         השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

יתוקנו סעיפים 4(א)(4), 4(א)(5), 5, 11 וכן התוספת השנייה לחוק.

תתווסף לחוק תוספת שלישית.

 

 

 

 

 ו.         להלן נוסח החוק המוצע:

 

הצעת חוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה)  (תיקון מס' _ ), התשע"ז - 2017

 

תיקון סעיפים 4(א)(4) ו-4(א)(5)

1.  

בחוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה), התשע"ו - 2016[1] (להלן החוק העיקרי), בסעיפים 4(א)(4) ו-4(א)(5) - במקום "הפטור מחובת רישוי ורישום" יבוא "המנוי בתוספת השלישית";

תיקון סעיף 5 לחוק

2.

בסעיף 5 לחוק העיקרי, במקום "סעיף 4" יבוא "סעיפים 4 ו-9"; במקום "לפי הסעיף האמור" יבוא "לפי סעיפים אלה".

תיקון סעיף 11 לחוק

3.

בסעיף 11 לחוק העיקרי -

 

 

(1) בכותרת השוליים במקום "התוספת הראשונה והתוספת השנייה"

יבוא "התוספת הראשונה, התוספת השנייה והתוספת השלישית";

(2) בגוף הסעיף במקום "לשנות את התוספת הראשונה ואת התוספת

השנייה" יבוא "לשנות את התוספת הראשונה, את התוספת השנייה ואת התוספת השלישית";

תיקון התוספת השנייה

4.

בתוספת השנייה לחוק העיקרי -

 

 

(1) בהגדרה ""מדרכה", "אזור מיתון תנועה", "שביל", "גלגילנוע 

(קורקינט חשמלי)", אופנוע", ו"תלת אופן", במקום "תלת אופן" יבוא "תלת אופנוע" והמילים ""גלגילנוע  (קורקינט חשמלי)"" – יימחקו.

(2) אחרי ההגדרה ""מדרכה", "אזור מיתון תנועה", "שביל", אופנוע",

ו"תלת אופנוע" יבוא ""גלגינוע (קורקינט ממונע)"  - התקן בעל גלגלים ואמצעי להיגויו, המתוכנן לרכיבה בעמידה על משטח נמוך או בישיבה על מושב, שמותקן בו מנוע המניע אותו או המסייע בכך, לרבות "גלגינוע" כהגדרתו בתקנות התעבורה, ובלבד שאינו אחד מסוגי הרכב האחרים הקבועים לפי פקודת התעבורה".

(3) בפרט 3 במקום "הרכיבה היא על אחד מאלה" יבוא "הרכיבה או

שימוש אסור אחר הם על אחד מאלה".

הוספת תוספת שלישית

5.

אחרי התוספת השנייה לחוק העיקרי תבוא:

 

 

"תוספת שלישית

(סעיף 4(א))

  "רכב לגביו יש לפקח סמכות להוצאת אויר ושסתומים וכן סמכות תפיסה או הרחקה"

 

 

"רכב כמפורט להלן:

(1) אופניים או תלת אופן;

(2) אופניים או תלת אופן שבהם מותקן מנוע המניע אותם או המסייע

בכך;

(3) גלגינוע (קורקינט ממונע) כהגדרתו בתוספת השנייה.

 

 

 

חמ  87- 04157417



[1] ס"ח 2579, עמ' 1214; י"ב באב התשע"ו 16.8.16.