תזכיר חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (תיקון מס' 1), התשע"ז – 2017
חוק לתיקון חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (תיקון מס' 1), התשע"ז – 2017.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (להלן: "החוק") מסדיר את ענף הרכב בישראל על תחומיו השונים ובכלל זה: ייצור רכב; ייבוא רכב; סחר ברכב; ייצור, ייבוא וסחר במוצרי תעבורה; מתן שירותי תחזוקה לרכב; ושמאות רכב. מטרת החוק היתה הסדרת השירותים בענף הרכב, תוך הבטחת רמה מקצועית הולמת של נותני השירותים, שמירה על בטיחות הרכב, הגנה על שלום הציבור ובטיחותו, מתן שירות סדיר וזמין למקבלי השירות, קיומם של תנאים הולמים במקומות מתן השירותים וקידומה של התחרות בענף הרכב והגנת הצרכן. החוק מחליף את ההסדרה של ענף הרכב שקדמה לו, באמצעות חמישה צווי פיקוח שהוצאו מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957.
מאז נכנס החוק לתוקף, ביום 18.10.16, מתגלים מעת לעת תיקונים נדרשים לנוסח החוק, לצורך התאמת הוראות החוק לדרישות העולות מהשטח, וכן על מנת להבטיח את קיום כוונת המחוקק ומטרות החוק, והיכולת ליישם את הוראות החוק בצורה מיטבית.
ג. עיקרי החוק המוצע
עיקר 1:
סעיף 32 לחוק בנוסחו הנוכחי, עניינו תנאים למתן רישיון ייבוא רכב ליבואן מסחרי. סעיפי המשנה לסעיף זה: (5)(ב) ביחס ליבואן ישיר; (6)(ב)(2) ביחס ליבואן עקיף; ו-(7) ביחס ליבואן זעיר; קובעים תנאי למתן רישיון ייבוא לרכב שעניינו הגבלת היקף הנסועה של הרכב (קילומטראז') ל-150 ק"מ בלבד. תכליתה של הגבלה זו במקור, נועדה להבטיח כי ייובאו לישראל רק רכבים חדשים. אולם ממועד תחילת החוק, התברר כי ההגבלה האמורה, אשר רלוונטית ביחס לרכבים מסוג 1M (רכב נוסעים פרטי עד 3.5 טון), 1N (רכב מסחרי עד 3.5 טון) ו – L (אופנועים), איננה מתאימה לרכבים מסוגים אחרים. כך למשל, אוטובוסים (מסוג 3M) שמיוצרים בשני מפעלי ייצור שונים (שלדה ומרכב), ונעים על גלגלים בין מפעלי הייצור, קודם לייצואם. לגבי סוגי רכבים אלו, התנאי האמור מטיל חסם ייבוא שאיננו מוצדק.
לאור האמור מוצע לתקן את סעיף ההגדרות לחוק, כך שהגבלת היקף הנסועה המירבית לרכב, תתווסף להגדרות "רכב חדש" ו-"רכב שנרשם במדינת חוץ" ביחס לסוגי הרכב המתאימים בלבד (1M (רכב נוסעים פרטי עד 3.5 טון), 1N (רכב מסחרי עד 3.5 טון) ו – L (אופנועים)); בהתאמה, יתוקנו סעיפי המשנה האמורים לסעיף 32 ((5)(ב); (6)(ב)(2); ו-(7)); כך שהתנאי בדבר היקף הנסועה המירבי לרכב הקבוע בהם- יימחק.
(סעיפים 1 ו-2(1), (2) ו-(4) לחוק המוצע)
עיקר 2:
סעיף 32(7) לחוק קובע את סוגי הרכבים שיוכל לייבא יבואן זעיר, שרשאי לייבא עד 20 רכבים בשנה, על דרך ההפניה לסוגי הרכבים שניתן לייבא ביבוא אישי, כמפורט בסעיף 33(א) לחוק, תוך יצירת הגבלה משמעותית על סוגי הרכבים. הגבלה זו נקבעה בלשון החוק לכתחילה מתוך הבנה שצרכי השוק ממוקדים בייבוא סוגי הרכב העיקריים, שהם רכב נוסעים פרטי (1M) ורכב מסחרי עד 3.5 טון (1N). על אף האמור, ממועד תחילת החוק, הגיעו למשרד בקשות לאפשר יבוא זעיר של סוגי רכב נוספים ובפרט כל סיווגי המשנה של רכב נוסעים (2M ו-3M) ושל רכב מסחרי (2N ו- 3N).
כאמור, אחת ממטרותיו העיקריות של החוק, היתה הגברת התחרותיות בענף הרכב. כדי לאזן את כוחם התחרותי של היבואנים הזעירים אל מול יתר היבואנים המסחריים, יש צורך להרחיב את סוגי הרכבים שיוכלו לייבא, מעבר לאמור בסעיף 32(7) לחוק, כאשר השמירה על אינטרס הלקוחות תיעשה תוך התבססות על שירותי התחזוקה, מימוש האחריות והטיפול בתקלות בטיחות סדרתיות שמספקים היבואנים הישירים על פי החוק לכלל הרכבים מהתוצר המיובא על ידם.
לאור האמור, מוצע לתקן את סעיף 32(7) לחוק, כך שבמקום המילים "רכב מסוג כאמור בסעיף 33(א)" יבוא "רכב נוסעים, רכב מסחרי, אופנוע, מכונה ניידת, גרור או נתמך".
(סעיף 2(3) לחוק המוצע)
עיקר 3:
סעיף 33 לחוק מסדיר את הייבוא האישי של רכב לישראל. סעיף משנה (ב)(1) לחוק, מתיר ייבוא אישי של רכב ע"י עוסק, למטרות של הסעת נוסעים בשכר או הובלת טובין בשכר לשימושו העסקי-עצמי של המייבא. בעקבות פניות שנתקבלו במשרד ממועד תחילת החוק, מוצע לתקן את התנאי הקבוע בסעיף האמור, באופן שסוג השימוש ברכב המיובא בייבוא אישי לשימוש עסקי, לא יוגבל לשימושים הקבועים כיום בלשון הסעיף אלא יאפשר ייבוא אישי של רכב ע"י עוסק לכל שימוש עסקי בהתאם לצורכי המייבא.
(סעיף 3 לחוק המוצע)
עיקר 4:
סעיף 117 לחוק קובע את התנאים לקבלת רישיון לסחר במוצרי תעבורה. בסעיף משנה (ב), נקבעה רשימת בעלי רישיונות לפי החוק, אשר יראו אותם כבעלי רישיון לסחר במוצרי תעבורה, בעצם קבלת הרישיונות המנויים שם. כך, על בסיס ההבנה, שכל אותם בעלי רישיונות, נדרשים לצורך עיסוקם מתוקף הרישיון שניתן להם ע"י המנהל לפי החוק, לעסוק גם בסחר במוצרי תעבורה.
עקב השמטה בנוסח החוק, לא נכלל בין בעלי הרישיונות המפורטים בסעיף משנה (ב) האמור, גם בעל רישיון לייצור מוצרי תעבורה. מובן מאליו, כי מי שמייצר מוצרי תעבורה עושה זאת למטרת שיווקם ומכירתם ולכן אין הצדקה לחייבו להוכיח גם את עמידתו בתנאים לקבלת רישיון לסחר במוצרי תעבורה, עת שקיבל רישיון לייצור מוצרי תעבורה.
לאור האמור, מוצע לתקן את סעיף 117 (ב) לחוק, כך שיתווסף לו סעיף (4) לפיו גם מי שהוא בעל רישיון לייצור מוצרי תעבורה, יראו אותו כמי שהוא בעל רישיון לסחר במוצרי תעבורה.
בנוסף, כוונת המחוקק הייתה לאפשר את רישיון הסחר במוצרי תעבורה לבעלי הרישיונות המנויים בסעיף משנה (ב) רק במקרה שהשימוש במוצרי התעבורה נעשה לצורך ייעודו של בעל הרישיון, לדוגמא- מוסך- לצורך התקנה ברכב בתהליך התיקון. לא ניתן לאפשר לבעל רישיון שלא עבר שום הסמכה בנושא של סחר במוצרי תעבורה, לסחור בהם ללא קשר לעיסוק שלו אלא כסוחר. כדי לוודא את יישום תכלית המחוקק בהיבט זה, נדרשת הסמכה של שר התחבורה לקבוע בתקנות הוראות לעניין סחר במוצרי תעבורה לבעלי הרישיונות המנויים בסעיף 117(ב) לחוק.
לאור האמור, מוצע להוסיף את סעיף משנה (ב1), אשר יסמיך את שר התחבורה לקבוע הוראות שיחולו על בעלי רישיונות המנויים בסעיף (ב) לעניין סחר במוצרי תעבורה.
(סעיף 4 לחוק המוצע)
עיקר 5:
סעיף 253 לחוק, קובע הוראות שעה לעניין יבוא רכב, ובהן תקופת היערכות של ארבע שנים להחלת הוראות החוק המלאות על ייבוא אופנועים ויבוא באמצעות יבואן זעיר. בעקבות אי בהירות שהתגלתה בקרב המבקשים לקבל רישיון יבואן זעיר, האם ניתן לייבא לישראל רכב משומש, מוצע לתקן את סעיף 253 (א) לחוק, כך שיתאפשר ליבואן זעיר במשך ארבע שנים ממועד תחילת החוק, לייבא גם רכב משומש, ובלבד שלא חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו.
בנוסף, מוצע לתקן את סעיף 253(ב) כך שההקלות ביבוא רכב תחולנה לא רק על אופנועים, אלא על כל סוגי הרכב, למעט רכב מסוג רכב נוסעים (M) ורכב מסחרי (N) על סיווגי המשנה שלהם. התיקון המוצע, מחד, ישמור על הקביעות המהותיות שעומדות בבסיס החוק ביחס לסוגי הרכב העיקריים הנעים בכבישים, ומאידך, יאפשר ליבואני סוגי רכב עליהם לא חלה הדירקטיבה האירופית שעמדה בבסיס חובות היבואן הישיר שנקבעו בחוק (כגון: רכינוע, גלגינוע, קלנועית וכיוצ"ב), לעמוד בדרישות החוק, עד לתיקון מהותי של הוראות החוק, שיפטור אותם מהחובות שכתוצאה ממאפייני הרכבים שהם מייבאים, מקשים עליהם לקיים את דרישות החוק.
(סעיף 5 לחוק המוצע)
עיקר 6:
מוצע לקבוע כי מועד תחילת התיקון המוצע יהיה 30 יום מיום פרסומו. יודגש, כי הוראות התיקון לחוק כוללות הקלות בלבד על הגורמים בשוק והן אינן מחייבות תקופת היערכות כלשהי.
(סעיף 6 לחוק המוצע)
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
החוק יתוקן בהתאם לתיקון המוצע.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי
עיקר השפעת הצעת החוק היא הסרת חסמי יבוא והתאמות נוספות שנדרשות בנוסח החוק, כחלק מיישום הלקחים הנלמדים ממועד תחילת החוק. משכך, לא צפויה השפעה משמעותית על תקציב המדינה או על התקנים במשרדי הממשלה.
ו. להלן נוסח החוק המוצע:
תזכיר חוק מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
הצעת חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (תיקון מס'1) התשע"ז-2017 *
|
|
|
|
||
|
תיקון סעיף 2 לחוק |
1. |
בסעיף 2 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[1] (להלן – "החוק העיקרי") – |
||
|
|
|
(1) |
בהגדרת "רכב חדש" בסופה יתווספו המילים: "ואם הוא רכב מסוג 1M, 1N או L, מספר הקילומטרים של כלל נסיעות הרכב עובר למועד מסירת הרכב ללקוח הסופי בישראל, אינו עולה על 150."; |
|
|
|
|
(2) |
בהגדרת "רכב שנרשם במדינת חוץ" בסופה יתווספו המילים: "ואם הוא רכב מסוג 1M, 1N או L, מספר הקילומטרים של כלל נסיעות הרכב עובר למועד מסירת הרכב ללקוח הסופי בישראל, אינו עולה על 150." |
|
|
תיקון סעיף 32 לחוק |
2. |
בסעיף 32 לחוק העיקרי –
|
||
|
|
|
(1) |
בסעיף משנה 32(5)(ב) המילים "ומספר הקילומטרים של כלל נסיעות הרכב אינו עולה על 150" – יימחקו; |
|
|
|
|
(2) |
בסעיף משנה 32(6)(ב)(2) המילים "ומספר הקילומטרים של כלל נסיעות הרכב אינו עולה על 150" – יימחקו; |
|
|
|
|
(3) |
בסעיף משנה 32(7) במקום המילים "רכב מסוג כאמור בסעיף 33(א)" יבוא "רכב נוסעים, רכב מסחרי, אופנוע, מכונה ניידת, גרור או נתמך"; |
|
|
|
|
(4) |
בסעיף משנה 32(7) ברישת הסעיף, המילים "ומספר הקילומטרים של כלל נסיעות הרכב אינו עולה על 150" – יימחקו. |
|
|
תיקון סעיף 33 לחוק |
3. |
בסעיף 33 לחוק העיקרי בסעיף משנה (ב)(1) במקום המילים "הרכב מיועד להסעת נוסעים בשכר או להובלת טובין בשכר לשימושו העסקי-עצמי" יבוא "לשימוש עסקו"; |
||
|
תיקון סעיף 117 לחוק |
4. |
בסעיף 117 לחוק העיקרי - |
||
|
|
|
(1) |
אחרי סעיף משנה (ב)(3) יבוא - |
|
|
|
|
|
"(4) |
בעל רישיון לייצור מוצרי תעבורה." |
|
|
|
(2) |
אחרי סעיף משנה (ב) יבוא - |
|
|
|
|
|
"(ב1) |
השר רשאי לקבוע הוראות שיחולו על בעלי רישיונות המנויים בסעיף (ב) לעניין סחר במוצרי תעבורה." |
|
תיקון סעיף 253 לחוק |
5. |
בסעיף 253 לחוק העיקרי - |
||
|
|
|
(1) ב |
בסעיף משנה (א) במקום המילים "שבמקום 'ומספר הקילומטרים של כלל נסיעות הרכב אינו עולה על 150' יבוא 'וטרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו' " יבוא "שאחרי המילים 'רכב שנרשם במדינת חוץ' יבוא 'או רכב אחר שטרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו'"; |
|
|
|
|
(2) |
בסעיף משנה (ב) במקום "רכב מסוג אופנוע" יבוא "רכב שאינו מסוג רכב נוסעים או רכב מסחרי". |
|
|
|
|
|
|
|
|
תחילה |
6. |
תחילתו של חוק זה 30 ימים מיום פרסומו. |
||