תזכיר חוק התכנון והבניה (תיקון מס' ), התשע"ז-2017
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק התכנון והבניה (תיקון מס'__ ), התשע"ז-2017
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
הצעת החוק מבקשת להסדיר את סמכותו של מוסד תכנון להתנות הליכי תכנון בהפקדת כתב שיפוי בעד תביעות שיוגשו לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה,התשכ"ה-1965.
בפסק הדין ע"א 5958/15 פרחי ביקל בע"מ נ' הועדה המקומית לתכנון ובניה – ראשון לציון ואח' שניתן ביום 15.12.2016, קבע בית המשפט העליון כי מוסד תכנון אינו רשאי לדרוש כתב שיפוי לעניין תביעות לפי סעיף 197 לחוק, וזאת מאחר שלא קיימת הוראת חוק מסמיכה לענין זה. יצוין שבמקביל הוגשה בקשה לדיון נוסף לבית המשפט העליון, והיועץ המשפטי לממשלה הודיע על כוונתו להצטרף להליך זה.
בהחלטה דר/ 125 של ועדת השרים לענייני תכנון, בנייה, מקרקעין ודיור, מיום 9.1.2017, הוחלט לקדם תיקון חקיקה שיסדיר את האפשרות של מוסד תכנון להתנות קידומו של הליך תכנון, בהפקדת כתב שיפוי מפני תביעה לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק לטובת הוועדה המקומית.
בהמשך להחלטה זו, מוצע לתקן את החוק ולהסדיר את סמכותו של מוסד תכנון להתנות קידום הליכי תכנון בהפקדת כתבי שיפוי לגבי תביעות לפי סעיף 197 לחוק.
יצוין כי עובר למתן פסק הדין נהגו מוסדות התכנון לדרוש כתבי שיפוי כנגד תביעות בגין סעיף 197 זאת כבטוחה לכך שאישור התכנית לא יפגע ביכולתה של הוועדה למלא את תפקידה. היעדר אפשרות לדרוש כתבי שיפוי כאמור, מעלה חשש ממשי כי הדבר יוביל להקפאת הליכי תכנון.
יובהר כי לאור האמור מתקיימים במקביל דיונים לגבי שאלת החלת ההסדר המוצע גם לגבי תכניות מאושרות, ועל כן ייתכן כי הצעת החוק תעודכן בהתאם.
ג. עיקרי החוק המוצע –
סעיף 1 המוצע (תיקון סעיף 197 לחוק) – כתב שיפוי
מוצע לקבוע כי מוסד תכנון שדן בתכנית יהיה רשאי להתנות את הפקדת התכנית או את אישורה, בהפקדה מקדימה של כתב שיפוי מלא או חלקי בעד תביעות שיוגשו לפי סעיף 197.
יובהר כי התיקון המוצע לפי נוסחו, מתייחס לאפשרות להתנות את הפקדתה או את אישורה של תכנית בהפקדת כתב שיפוי. יובהר, שבמצבים מסוימים, בהם ההליך התכנוני מסתיים למעשה רק במועד החלטת הוועדה המקומית בשלב ההיתר, ניתן יהיה להתנות את מתן ההיתר בהפקדת כתב שיפוי.
כך למשל, לגבי היתר מכוח תכנית המיתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה - תמ"א 38, ההליך התכנוני כולו מתגבש ומסתיים רק לעת ההחלטה בבקשה להיתר. לפיכך מבחינה מהותית במצבים אלה, שלב הדיון בבקשה להיתר כמוהו כדיון בתכנית (בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בבר"ם 1560/13 הוועדה המקומית לתכנון ולבניה רמת גן נ' מגן אינטרנשיונל בע"מ ובבר"מ 505/15 אופל קרדן השקעות בע"מ נ. הוועדה המקומית, גם עילת התביעה לענין סעיף 197, מתגבשת למעשה רק בשלב ההיתר). יצוין כי הוראה המאפשרת לוועדה המקומית להתנות מתן היתר מכוח תמ"א 38, בהפקדת כתב שיפוי לגבי תביעות לפי סעיף 197 עקב ההיתר מכוח התמ"א, אף נקבעה לאחרונה במסגרת תיקון 3/א לתמ"א. בעקבות פסק הדין הנזכר, מוצע להסדיר בחוק את הסמכות לכך, סמכות שכאמור ככלל תתייחס לשלב קידום התכנית, וכפי שהוסבר, במקרים מתאימים, דוגמת תמ"א 38, גם לשלב הרישוי.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, יתוקן בהתאם למפורט בהצעת החוק.
ה. השפעת החוק על תקציב המדינה ועל התקן המינהלי של המשרד
לחוק אין השפעה ישירה על תקציב המדינה ועל התקן המינהלי במשרד
ו. להלן נוסח החוק המוצע
תזכיר חוק מטעם הממשלה:
תזכיר חוק התכנון והבניה, (תיקון מס' ___), התשע"ז-2017
|
תיקון סעיף 197 |
1. |
בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-[1]1965, בסעיף 197, אחרי סעיף קטן (א), יבוא:
|
|
|
|
|
"(א1) מוסד תכנון הדן בתכנית רשאי להתנות את הפקדת התכנית או את אישורה, בהפקדת כתב שיפוי מלא או חלקי בשל תביעות לפי סעיף זה." |