תיק הצעת חוק מסי:803-10-2016-000033 סימוכין: 803-99-2016-038964
חוק הסכמים בנכסים פיננסיים (תיקון מסי 3), התשע"ז-2016
מוצע לתקן את חוק הסכמים בנכסים פיננסיים, התשס"ו-2006 (להלן: "החוק") ולהרחיב את העסקאות שיכללו בהגדרת "עסקת מכר חוזר בניירות ערך" כך שיכללו גם עסקאות באגרות חוב שמנפיקות ממשלות זרות.
עסקאות מכר חוזר הן אחד הכלים החשובים ביותר הקיימים כיום בשוקי הכספים בעולם. השימוש בהן נעשה בידי מגוון משקיעים וסוחרים בשווקים, ביניהם, מוסדות פיננסיים ומשקיעים מוסדיים, למטרות של ניהול נזילות, ניהול תזרימי מזומנים, מימון פיננסי ופיזור סיכונים.
לאור המאפיינים הייחודיים של שוק העסקאות בנכסים פיננסיים בכלל ובשוק עסקאות המכר החוזר בפרט, ישנה חשיבות רבה ליצירת ודאות ביחס להסכמים אלו. חוק הסכמים בנכסים פיננסיים נועד להגשים מטרה זו והוא כולל הסדרה חקיקתית ייחודית של הסוגיות המשפטיות העיקריות הרלוונטיות בעסקאות אלו.
הוראות החוק קובעות, בין היתר, הסדרים למקרים בהם צד לעסקת מכר חוזר בניירות ערך שהוא תאגיד, הממשלה או מוסד פיננסי נקלע להליכי חדלות פירעון. ביניהן הוראות לעניין זכויות הקיזוז של הצדדים לעסקת המכר החוזר, סיווג עסקת המכר החוזר כעסקת מכר ולא כעסקת משכון ומניעת אפשרות של בעל תפקיד לוותר על חלק מהעסקאות הכלולות בהסכם מסגרת מכוח סמכותו לוותר על נכס מכביד.
להסדרה החקיקתית הייחודית של עסקאות השלכות על בעלי עניין אחרים של הצד לעסקת המכר החוזר, בעיקר בהליכי חדלות פירעון. לכן מגדיר החוק במפורש ובמדויק על אלו עסקאות ועל אלו ניירות ערך יחולו הוראות החוק.
נוסח החוק אינו בהיר לגבי תחולתו על עסקאות באגרות חוב שמנפיקות מדינות זרות. זאת על אף שמבחינה תכליתית אין טעם ענייני להבחין בינן לבין אגרות חוב שהנפיק תאגיד פרטי זר או אגרות חוב שהנפיקה ממשלת ישראל עליהן חל החוק. גם במשפט המשווה לא מצאנו הוראות דומות. חוסר בהירות זה יוצר חוסר ודאות ומרתיע גופים רבים מביצוע עסקאות מכר חוזר בישראל באגרות חוב שמנפיקות מדינות זרות.
משום כך מוצע לתקן את החוק כך שיובהר כי הוא חל גם על עסקאות מכר חוזר באגרות חוב שמנפיקות מדינות זרות.
סעיף 1 לחוק קובע שלוש חלופות להגדרת נייר ערך הנעשית בו עסקת מכר חוזר:
"נייר ערך", לעניין ההגדרה "עסקת מכר חוזר בניירות ערך" - כל אחד מאלה:
(1) התחייבות או תעודה, שאינה ניתנת להמרה למניות, הרשומה למסחר בשוק מוסדר כהגדרתו בחוק ניירות ערך, שמנפיק תאגיד, בסדרה, והמקנה זכות לתבוע מהתאגיד כסף בתאריך קבוע או בהתקיים תנאי מסוים ואינה מקנה זכות חברות או
השתתפות בתאגיד;
(2) התחייבות או תעודה כאמור בפסקה (1) שמנפיקה הממשלה;
(3) נייר ערך כהגדרתו בחוק החברות, שקבע שר האוצר, בצו;
החלופה שבפסקה (2) עוסקת בהתחייבות או תעודה שמנפיקה הממשלה. פרשנות משפטית דווקנית למונח "הממשלה", הוא כי חלופה זו מתייחסת רק לתעודה שמנפיקה הממשלה כלומר ממשלת ישראל. לכן אגרות חוב שמנפיקות ממשלות זרות שאינן ישראל אינן בגדר עסקאות מכר חוזר בניירות ערך עליהן חל החוק.
אין טעם ענייני להחרגתן של עסקאות מכר חוזר באגרות חוב שמנפיקות מדינות זרות. לכן מוצע לתקן את החוק ולמחוק את "ה" הידיעה שבמילה הממשלה. ביטולה של "ה" הידיעה יבהיר כי פסקה (2) חלה על התחייבות או תעודה כאמור בפסקה (1) שמנפיקה כל ממשלה ולא רק ממשלת ישראל.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תתוקן הגדרת נייר ערך, לעניין הגדרת "עסקת מכר בניירות ערך" בסעיף 1 לחוק כמפורט להלן.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים !משרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי לא צפויה השפעה.
תזכיר חוק הסכמים בנכסים פיננסיים (תיקון מסי 2(, התשע"ו-2016:
תיקון סעיף 1 1. בחוק הסכמים בנכסים פיננסיים, תשס"ו-[I]2006, בסעיף (2) להגדרת "נייר
ערך", לענין ההגדרה "עסקת מכר חוזר בניירות ערך", המילה "הממשלה" תימחק, ובמקומה תבוא: "ממשלה"
תיק הצעת חוק מסי:803-10-2016-000033 סימוכין: 803-99-2016-038964