א. שם החוק המוצע
חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 118), התשע"ז-2016
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 111), התשע"ד-2014 נוסף סעיף 69א(ה) לפקודת התעבורה, ובו הוטלה חובה על רשות הרישוי לציין בטופס חידוש רישיון נהיגה את מספרן הכולל של הנקודות התקפות הרשומות לחובת הנהג. חוק זה נכנס לתוקף ביום 1.2.2015.
לאחר מספר חודשים של יישום התברר כי לאור האפשרות החוקית שנקודות שנרשמו בשל כל עבירה, מכל מועד שהוא, עשויות להיות תקפות מחדש בתנאים מסוימים גם אם במועד ביצוע החישוב אינן תקפות, המידע הנמסר עלול להיות מטעה. לאור זאת, נחקק החוק לתיקון פקודת התעבורה (הוראת שעה), התשע"ו-2015, שהקפיא עד ליום 31.12.2016 את חובתה של רשות הרישוי למסור את המידע על מספר הנקודות התקפות.
כעת מוצע ליצור הסדר קבוע שונה, לפיו המידע שיימסר לנהגים לא יהיה מספר הנקודות התקפות, אלא קיומו של חיוב באמצעי תיקון, שלא בוצעו.
ג. עיקרי החוק המוצע:
עיקר 1:
מוצע לקבוע כי המידע לגבי ניקוד שתמסור רשות הרישוי על גבי טופס חידוש רישיון הנהיגה יכלול, במקום מספר הנקודות התקפות הכולל, את המידע בדבר קיומה של חובה על הנהג לבצע אמצעי תיקון לפי שיטת הניקוד; פירוט אמצעי התיקון ייכלל במידע הנוסף שנהג רשאי לבקש מהרשות.
(סעיף 1 לחוק המוצע)
לחוק כשלעצמו אין השפעה על תקציב המדינה, אם כי השינוי הנדרש במערך הממוחשב כרוך בעלות תקציבית.
לחוק כשלעצמו אין השפעה על מינהל המשרד, אם כי השינוי הנדרש במערך הממוחשב כרוך בהפעלת כוח אדם ייעודי.
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 118), התשע"ז-2016
|
תיקון סעיף 69א |
1. |
בסעיף 69א לפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה), בסעיף קטן (ה)(1) - |
|
|
|
|
|
(1) במקום המילים "ואת המספר הכולל של הנקודות התקפות הרשומות לחובת הנהג במועד זה" יבוא "ואת קיומה של חובה לבצע אמצעי תיקון שהוטלו עליו, אם הוטלו"; |
|
|
|
|
(2) במקום "ואמצעי התיקון שהטילה רשות הרישוי" יבוא "ופירוט אמצעי התיקון שהטילה רשות הרישוי". |
|
תחילה והוראת שעה |
2. |
(א) תחילתו של חוק זה ביום ג' באדר התשע"ז (1 במרץ 2017) (להלן – יום התחילה). |
|
|
|
|
(ב) בתקופה שמיום ג' בטבת התשע"ז (1 ינואר 2017) ועד יום התחילה, יקראו את סעיף 69א(ד) ו-(ה) לפקודה כנוסחם בחוק לתיקון פקודת התעבורה (הוראת שעה), התשע"ו-2015[2]. |
|
דברי הסבר
כללי סעיף 69א(ה) לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), מחייב את רשות הרישוי לציין בטופס חידוש רישיון נהיגה את מספרן הכולל של הנקודות התקפות הרשומות לחובת הנהג.
לאחר מספר חודשים של יישום התברר כי לאור האפשרות החוקית שנקודות שנרשמו בשל כל עבירה, מכל מועד שהוא, עשויות להיות תקפות מחדש בתנאים מסוימים גם אם במועד ביצוע החישוב אינן תקפות, המידע הנמסר עלול להיות מטעה. לאור זאת, נחקק החוק לתיקון פקודת התעבורה (הוראת שעה), התשע"ו-2015 (להלן – הוראת השעה), שהקפיא עד ליום 31.12.2016 את חובתה של רשות הרישוי למסור את המידע על מספר הנקודות התקפות. החוק המוצע בא לקבוע את ההסדר שיחול בעניין זה דרך קבע.
סעיף 1 למידע על סך נקודות תקפות כשלעצמו, אין ערך ממשי לציבור, שכן אין בצידו הסבר מה משמעותו של סך כולל זה, איך ומתי הוא משתנה ומה השלכותיו, ואין אפשרות לתת הסבר מקיף כנדרש על גבי רישיון הנהיגה.
מידע מפורט עומד לרשות הציבור באמצעות בקשת תדפיס בעשרות עמדות השירות הממוחשבות הפרסות ברחבי הארץ, או בהזמנה דרך האינטרנט או במענה הטלפוני (אנושי או ממוחשב), מידע שניתן לציבור ברובו עוד לפני שנחקק סעיף 69א(ה) לפקודה.
עם זאת, מידע על קיומו של חיוב באמצעי תיקון הוא בעל תועלת לציבור שכן אי ביצוע של אמצעי תיקון עלול להוביל בהמשך להתליית רישיון הנהיגה או לנהיגה אסורה בזמן פסילה, לפי טיב אמצעי התיקון שהוטל ולא בוצע.
לפיכך, מוצע כי על גבי טופס רישיון הנהיגה יצוין דבר קיומו של חיוב באמצעי תיקון, ולא יצוין מספר נקודות תקפות כולל.
סעיף 2 מתן המידע כמוצע בחוק זה, מחייב שינויים במערכות המחשוב המשרתות את רשות הרישוי, ולפיכך מוצע כי תחילתו של החוק תהיה ביום 1.3.2017, ועד לאותו מועד יימשך המצב המשפטי הקיים מאז 19.11.2015, לפי הוראת השעה.
G:\MSP\WORD\mishpatim\חקיקה\תזכיר חוק\תזכיר חוק מידע על ניקוד.doc