תזכיר חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים להפצה.docx

 

תזכיר חוק

 

 

א.  שם החוק המוצע

 

תזכיר חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון מס' ...), התשע"ז-2016

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

מטרת תזכיר חוק זה,  לבצע את השינויים הנדרשים בהוראות ובהסדרים שנקבע בחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע - 2009 (להלן –החוק)   לצורך עיגון וקביעת הסדר קבע להחלת הוראות החוק והפעלת המאגר הביומטרי. השינויים הנדרשים כפי שהינם מוצעים בהצעת החוק, הינם בהמשך לממצאי תקופת המבחן ומסקנותיה כפי שעלו בין היתר, מהדיווחים של הרשויות והמלצת הוועדה המייעצת בתקופה המבחן.

 

בהתאם לסעיף 41(1) לחוק , נקבע כי השר יקבע, בהתייעצות עם שר האוצר, ושר המשפטים ובאישור ועדת הכנסת המשותפת בצו תקופת מבחן של שנתיים שבמהלכה יחולו הוראות החוק על תושבים שיתנו את הסכמתם לכך בכתב, במטרה לבחון את אופן היישום של הוראות החוק, את נחיצות קיומו של מאגר ביומטרי ומטרותיו, את המידע שיש לשמור במאגר ואת אופן השימוש בו.

 

בהתאם לכך, הותקן  צו הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תקופת מבחן), התשע"א – 2011 (להלן – הצו), אשר הסדיר את תקופת המבחן כאמור בסעיף 41(1) לחוק.

 

תקופת המבחן החלה ביום 30.6.2013 והוארכה בשתי תקופות נוספות של תשעה חודשים לכל הארכה . המועד לסיום תקופת המבחן לאחר הארכות המועד נקבע ליום 31.12.16.

 

במהלך תקופת המבחן, במטרה לבחון בתקופת המבחן את אופן יישום הוראות החוק על תושבים, נחיצות קיומו של המאגר הביומטרי ומטרותיו, את המידע שיש לשמור בו ואת אופן השימוש בו,  ביצע משרד הפנים מכלול פעולות הנדרשות ליישום החוק בהתאם להוראות החוק והצו שנקבע לפיו. פעולות אלו כללו בין היתר ביצוע בדיקות בהתאם להוראות סעיף 8 לצו על ידי רשות האוכלוסין בנוגע לבדיקות זיהוי ואימות זהות ועל ידי הרשות לשמירת המאגר הביומטרי בנוגע לבדיקות יישום ושמירת מידע במאגר לצורך בחינת נחיצות קיומו של המאגר ומטרותיו, היקף המידע שיש לשמור בו, ואופן השימוש בו.

 

יצוין כי במהלך תקופת המבחן, למעלה מ- 1,100,000 מתושבי מדינת ישראל קיבלו תיעוד ביומטרי לאומי אשר מהווים למעלה מ- 30% ממבקשי תיעוד בתקופת המבחן.

 

 

לאחר שתהליך הבחינה הנדרשת בכל הנוגע לשאלת היקף המאגר הנדרש ותכולתו הושלם, שוכנע השר כי  קיים צורך וחיוניות בקיומו של מאגר על מנת ליתן את המענה הנדרש שבגינו נחקק החוק והוקם המאגר הביומטרי  אשר נועד  למנוע התחזות וגניבת זהות ולספק לתיעוד החכם את רמת המהימנות הנדרשת. כמו גם, כי  ננקטו כל האמצעים הדרושים לשם הגנה על פרטיות התושבים, אבטחת המידע במאגר ביומטרי ומניעת ניצולו לרעה וזאת בין היתר, תוך קבלת אישור כל הגורמים הנדרשים והמוסמכים שנקבעו לעניין זה בחוק ובצו שהותקן לפיו.

 

בד בבד,  החליט השר,  כי ניתן ונכון יהיה לבצע שינוים מסוימים בהסדר הקיים ובהיקף הנתונים שישמרו במאגר וזאת תוך שמירה ומבלי לפגוע בתכליות העומדות ביסוד נחיצות הקמתו והפעלתו של המאגר הביומטרי.

 

במסגרת תיקונם אלו, מוצע  ליתן אפשרות לתושב לבקש כי טביעות האצבע שנטלו ממנו לצורך הנפקת מסמכי זיהוי לא ישמרו במאגר הביומטרי וזאת חלף קביעת החובה כפי שהייתה קבועה בחוק. כל זאת, תוך קביעת ההוראות וההתאמות הנדרשות כתוצאה מכך, על מנת לאפשר ולהבטיח את מנגנוני הפיקוח והבקרה שיספקו את המהימנות הנדרשת לתיעוד החכם ולמנוע התחזות וגניבת זהות של תושבי המדינה. במסגרת הוראות והתאמות אלו, מוצע בין היתר, לקבוע  כי טביעות האצבע שנמסרו על ידי מי שבקש שלא לכלול את טביעות האצבע שלו במאגר וזאת אך ורק לצורך השוואה למול המאגר הקיים תוך קביעת מנגנון למחיקתם מיד לאחר תום הליך ההשוואה והזיהוי וקביעת איסור על שימוש בהם לכל מטרה אחרת.

 

עיקרי החוק:

 

עיקר 1- שינוי ההסדר כך שתחול חובה רק על הכללת תמונות פנים במאגר ותינתן האפשרות לתושב  לבקש כי טביעות האצבע שנטלו ממנו,  לא יכללו במאגר.

 

כיום, ההסדר בחוק קובע, כי תמונות תווי הפנים ותמונות שתי טביעות האצבע של התושב (להלן-"אמצעי זיהוי ביומטריים") , יישמרו במאגר כהסדר שבחובה.

 

כשינוי למצב בחוק, מוצע כי במסגרת הסדר הקבע לניהול המאגר הביומטרי, תינתן אפשרות לתושב שניטלו ממנו אמצעי זיהוי ביומטריים לצורך הנפקת מסמכי זיהוי, להודיע כי הינו מבקש כי טביעות האצבע שניטלו ממנו,  לא יכללו במאגר. 

 

עיקר  2 - מתן אפשרות לתושב לבקש את טביעות האצבע שלו מן המאגר :

 

התיקון המוצע מסמיך את השר לקבוע בתקנות, כללים ותנאים לפיהם תושב שטביעות האצבע שלו לא יכללו  במאגר הביומטרי,  יוכל לבקש את  מחיקתן מן המאגר במועד שבו הינו מבקש הנפקת מסמך זיהוי חדש.  

 

 

 

 

 

עיקר 3- מסירת מידע למאגר לצורך השוואה ומחיקתו עם סיום הליך האימות והזיהוי.

 

הגורם העיקרי המשפיע על יכולת השוואת שתי תמונות של אותו אדם במאגר ביומטרי הכולל תמונות תווי פנים בלבד,  הוא טווח הזמן שעבר בין נטילת התמונות תווי הפנים. פער הזמנים מתבטא בשינויים בשל גדילה (הזדקנות), שינויים במשקל, חשיפה לשמש, מחלות, ועוד. פער זה מכונה בשפה המקצועית – Aging.

 

בכדי להתמודד עם תופעה זו וקשיים נוספים שעלו בכל הנוגע לשימוש בתמונות פנים בלבד לצורך הליכי השוואה וזיהוי,  ועל מנת  להבטיח את התכלית הנוגעת לשמירה על זהותם של תושבים שהאמצעים והנתונים הביומטריים שלהם נכללו במאגר ואמינות התיעוד, מוצע לקבוע כי תמונות טביעות האצבע  של מי שבקש שלא לכלול את טביעות אצבעותיו במאגר, יועברו לרשות לניהול המאגר הביומטרי ולא ייאגרו באופן ממוחשב, מעבר לנדרש וזאת אך ורק לצורך בדיקת השוואה של תושבים המבקשים שלא לכלול את תמונות טביעות האצבע שלהם במאגר אל מול תמונות טביעות האצבע של תושבים שנכללו במאגר.

 

בדיקת ההשוואה כאמור, נדרשת בין היתר, על מנת  למנוע מצבי התחזות של תושב המבקש לשמור תמונות פנים בלבד לתושב שתמונות טביעות אצבע שלו שמורות במאגר. כאשר לאור אורך התקופה, קיים קושי בביצוע זיהוי בין תמונת הפנים שנמסרה לבין תמונות הפנים שנמסרו על ידי תושב אחר שתוקפם עולה על חמש שנים.   

 

בתום הליך ביצוע ההשוואה וקבלת תוצאת זיהוי תמונות טביעות האצבע של תושב שלא נתן הסכמתו להכללתם במאגר הביומטרי, יימחקו הנתונים האמורים מיד.  כמו כן, מוצע לקבוע כי במידע האמור לא יעשה כל שימוש אחר  למעט ביצוע הליך ההשוואה האמור. זאת במובחן מהשימוש בנתוני המאגר עצמו, אשר ניתן לעשות בהם שימוש לשימושים נוספים בהתאם להוראות החוק, לרבות מסירת המידע בנסיבות מסוימות לרשויות הביטחון והמשטרה.  

 

עיקר 4-  מגבלת תוקף למסמכי זיהוי לתושב שבקש כי טביעות האצבע שמסר לא יכללו במאגר

 

על רקע הקשיים והמגבלות ביכולת השימוש וקביעת זיהוי במאגר לפי תמונות פנים בשל חלוף הזמן ממועד נטילת תמונות הפנים ובשים לב לצורך ליתן מענה לתכליות העומדות ביסוד המאגר ועל מנת למנוע גניבת זהות ולשמור על תיעוד אמין,  נדרש קיצור תוקף מסמכי הזיהוי וזאת במקרים בהם תושב מבקש שלא לכלול את תמונות טביעות האצבע שלו במאגר.

 

בהתאם לכך, מוצע לקבוע כי תוקפם של מסמכי הזיהוי, שיונפקו לתושבים שבקשו שלא לכלול את טביעות האצבע שלהם במאגר, יהיו לתקופה שלא תעלה על חמש שנים.

 

עיקר 5 - טביעות האצבע שיינטלו:

כיום, בהליך ההרכשה ההוראות קובעות, כי אמצעי זיהוי ביומטריים כוללים את תמונת תווי הפנים ותמונות שתי טביעות האצבעות המורות של אדם, שניתן להפיק מהן נתוני זיהוי ביומטריים. עם זאת, מתוך הבנה שהליך ההרכשה יידרש לבחינה בעתיד משיקולים טכנולוגיים, תפעוליים ומקצועיים כגון: מניעת שיכול מכוון של האצבעות, התיקון המוצע מסדיר את סמכות השר לקבוע בתקנות הוראות לעניין תמונות טביעות האצבע שיינטלו.

 

עיקר 6 - הנגשת שירותים לציבור

 

מוצע להסמיך את שר הפנים לקבוע בתקנות כי לצורך הנגשת שירותים לציבור על ידי משרדי ממשלה, תאגידים שהוקמו לפי חוק וחברות ממשלתיות, יכול שיבוצע אימות זהותו של אדם על ידי נטילת אמצעי זיהוי ביומטריים, הפקת נתוני זיהוי ביומטריים והשוואתם לאמצעים או לנתונים הביומטריים הכלולים במסמך הזיהוי של אותו אדם, באמצעים ממוכנים וזאת מעבר לאפשרות הזיהוי בפני בעל תפקיד כפי הניתן על פי ההסדר בחוק הקיים.

 

 

עיקר 7 - סמכות לשמירה באופן זמני  של אמצעים  או נתונים ביומטריים ללא פרטים מזהים במערכות רשות האוכלוסין על מנת לאפשר בדיקות חיוניות של מערכת ההשוואה של רשות האוכלוסין .

 

כחלק מביצוע תפקידיהם, מוסמכים עובדי רשות האוכלוסין מכוח סעיף 6 לחוק לבצע השוואת אמצעים או נתונים ביומטריים של אדם לאמצעים או הנתונים הכלולים במסמך הזיהוי של אותו אדם, ולאחר ביצוע ההשוואה נמחקים הנתונים.

 

מוצע לקבוע הוראה שתסמיך את שר הפנים, בהתייעצות עם הממונה על היישומים הביומטריים, לצורך בדיקת מערכות ההשוואה של רשות האוכלוסין וההגירה, לאפשר שמירה באופן זמני במערכות רשות האוכלוסין וההגירה של אמצעים או נתונים ביומטריים ופרטים נוספים הנדרשים לביצוע הבדיקות, בלא פרטים מזהים, ואת התנאים לכך. המידע יימחק מיד לאחר סיום הבדיקה וקבלת תוצאותיה.

 

 

עיקר 8 - הוראות מעבר לגבי טביעות אצבע שנמסרו ונכללו במאגר הביומטרי בתקופת המבחן

 

כיום, מצויים במאגר הביומטרי אמצעים או נתונים ביומטריים של כ- 1,100,000 תושבים שנתנו הסכמתם להשתתף בתקופת המבחן ואשר שניטלו מהם בתקופה זו.

 

על פי ההסדר המוצע, תושבים שתמונות טביעות האצבע שלהם ניטלו מהם בתקופת המבחן, יוכלו לבקש את מחיקת תמונות טביעות האצבע שלהם מן המאגר הביומטרי וזאת בתוך תקופה שיקבע השר ובהתאם לכללים שיקבעו על ידו.   עד לתום התקופה האמורה, לא יחולו הוראות החוק המאפשרות מסירת מידע מתוך המאגר, לרבות לרשויות הביטחון והמשטרה לגבי נתוני טביעות האצבע של תושבים שנתנו הסכמתם לכלול את טביעות האצבע שלהם במאגר, בתקופת המבחן.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

יתוקן חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע – 2009.

 

במסגרתו יתוקנו - סעיף 2, סעיף 3, סעיף 6, סעיף 5, סעיף 6(3) סעיף 27, ותיקון עקיף בסעיף 25 לחוק מרשם האוכלוסין.  יוחלף סעיף 33(א)(2)  והוספו סעיפים: 5א, 6(ז), 10(א1), 10א, 33(א)(8).

 

ד.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והתקן המינהלי

נושא התקציב והמשמעויות התפעוליות ליישום תזכיר החוק הוסדרו בחלקן במסגרת דיוני התקציב לשנים 2018-7-2018  וככל שיידרש מתן מענה נוסף, הנושא ילובן ויסוכם בין משרד הפנים למשרד האוצר עד להבאת הצעת החוק לאישור ועדת השרים לחקיקה.

להלן נוסח הצעת החוק:


 

תזכיר חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון מס' ...), התשע"ז-2016

 

 

 

תיקון סעיף 2

1.  

בחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע-2009[1] (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 2 -

 

 

 

בהגדרה "אמצעי זיהוי ביומטריים", המילה "מורות" – תימחק;

תיקון סעיף 3

2.  

בסעיף 3(ב) לחוק העיקרי, אחרי המילים "כאמור בסעיף 10(א)", יבוא "10א".

 

3.  

בסעיף 3(ה) לחוק העיקרי, לפני  המילים "אמצעים ונתונים שניטלו", יבוא:

 

 

"בכפוף לאמור בסעיף 10 (א1).".

הוספת סעיף 5א

4. 3

אחרי סעיף 5(ג) לחוק העיקרי, יבוא:

 

 

תוקף מסמך הזיהוי להכללת תמונת פנים במאגר

"על אף האמור בכל דין, תוקפו של מסמך זיהוי של תושב שתמונת תווי הפנים שלו הוכללה  במאגר הביומטרי לפי סעיף 10א לא יעלה על חמש שנים.";

תיקון סעיף 6

5.  

בסעיף 6  לחוק העיקרי -

 

 

(1) במקום סעיף קטן (ד) יבוא:

 

 

 

"(ד) השר רשאי לקבוע בתקנות, כי לצורך הנגשת שירותים לציבור על ידי משרדי ממשלה, תאגידים שהוקמו לפי חוק וחברות ממשלתיות, יכול שיבוצע אימות זהותו של אדם על ידי נטילת אמצעי זיהוי ביומטריים, הפקת נתוני זיהוי ביומטריים והשוואתם לאמצעים או לנתונים הביומטריים הכלולים במסמך הזיהוי של אותו אדם, באמצעים ממוכנים ושלא בפני בעל תפקיד.";

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (ו) יבוא:

 

 

 

"(ז) על אף האמור בסעיף קטן (ו)  השר רשאי, בהתייעצות עם הממונה על יישומים ביומטריים, לקבוע בצו כי לצורך בדיקת מערכות ההשוואה של רשות האוכלוסין וההגירה,  יישמרו באופן זמני במערכות רשות האוכלוסין וההגירה אמצעים או נתונים ביומטריים ופרטים נוספים הנדרשים לביצוע הבדיקות, בלא פרטים מזהים, ואת התנאים לכך; המידע יימחק מיד לאחר סיום הבדיקה וקבלת תוצאותיה.";

הוספת סעיף 10(א1), (א2)

6.  

אחרי סעיף 10(א) לחוק העיקרי, יבוא:

 

 

מחיקת מידע המועבר למאגר לצורך השוואה

 

"10

(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), ביקש תושב במועד נטילת אמצעי הזיהוי הביומטריים שלא לכלול את תמונות טביעות האצבע שלו במאגר, יועברו טביעות האצבע לרשות ולא ייאגרו באופן ממוחשב, מעבר לנדרש לצורך השוואתם מול האמצעים או הנתונים הביומטריים שהוכללו במאגר הביומטרי ולצורך קבלת תוצאת זיהוי לפי סעיף 14; המידע יימחק מיד לאחר סיום הבדיקה וקבלת תוצאותיה.

 

 

הגבלת העברת מידע

 

 

 

(א2) על אף האמור בחוק זה, לא ישמשו נתונים שהועברו לפי סעיף קטן (א1) אלא לצורך  השוואתם מול האמצעים או הנתונים הביומטריים שהוכללו במאגר הביומטרי ולצורך קבלת תוצאת זיהוי לפי סעיף 14 ולא ימסרו לכל גורם אחר, לרבות לפי סעיפים 7, 15-19, 21-22." ;

הוספת סעיף 10א

7.  

אחרי סעיף 10(ד) לחוק העיקרי, יבוא:

 

 

מחיקת טביעות אצבע מן המאגר במועד חידוש הוצאת מסמך זיהוי

 

 

"10א

(א) השר יהיה רשאי לקבוע בתקנות, כללים ותנאים לפיהם תושב שטביעות האצבע שלו הוכללו במאגר הביומטרי בהתאם לסעיף 10(א), יוכל לבקש את  מחיקת טביעות האצבע שלו מן המאגר במועד שבו הינו מבקש הנפקת מסמך זיהוי חדש.

 

 

מחיקה טביעות אצבע מן המאגר שניטלו בתקופת המבחן

 

 

(ב)  תושב שטביעות אצבע שלו הוכללו בהסכמתו במאגר הביומטרי בתקופת המבחן, יוכל לדרוש את מחיקת טביעות האצבע מהמאגר וזאת בתוך תקופה שיקבע השר ובהתאם לכללים שיקבעו על ידו; עד לתום התקופה האמורה, לא יחולו על טביעות האצבע האמורות, הוראות סעיפים 7, 15-19, 21-22." ;

תיקון סעיף 27

8. ש

בסעיף 27(ב) לחוק העיקרי, פסקה (2) - תימחק.

תיקון סעיף 33

9.  

בסעיף 33(א), במקום פסקה (2) יבוא:

 

 

 

"(2)  מספר התושבים שאמצעי הזיהוי הביומטריים שלהם נכללו במאגר, מספר התושבים  שטביעות האצבע שלהם נכללו במאגר ומספר התושבים  שבקשו שלא לכלול את טביעות האצבע שלהם במאגר בהתאם להוראות סעיף 10(א1).".

תיקון סעיף 35

10.  

בסעיף 35(א) לחוק העיקרי, בסופו יבוא:

 

 

 

"(8) הוראות לעניין קביעת האצבעות שיינטלו מאדם לצורך הפקת נתוני  הזיהוי הביומטריים.".

תיקון חוק מרשם האוכלוסין – מס' 19

11.  

בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה - 1965[2], בסעיף 25, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

 

 

 

"(ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), שר הפנים רשאי לקבוע בתקנות מקרים שבהם תונפק תעודת זהות זמנית והיא תונפק ללא שבב."

תחילה ותחולה

(א)

תחילתו של חוק זה חודשיים מיום פרסומו או ביום ג' באדר תשע"ז (1 במרס 2017), לפי המוקדם מביניהם.

 

(ב)

בתקופה האמורה, יחולו הוראות תקופת המבחן לפי סעיף 41 בחוק זה, בשינויים המחויבים.

 

 



[1] ס"ח תשי"ב, עמ' 260; ס"ח תש"ע, עמ' 271.

[2] ס"ח התשכ"ה, עמ' 270; התשע"ו, עמ' 832.