א. שם החוק המוצע
חוק מקורות אנרגיה (תיקון מס'...), התשע"ז-2016
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
תזכיר זה מופץ בהתאם להחלטות ממשלה 5176 מיום 21.10.2012 שעניינה "יישום המלצות הצוות הבין-משרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון וצריכה", ומס' 2318 מיום 11.12.2014 שעניינה "הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום היבוא" כחלק ממדיניות הממשלה לפעול למען הורדת יוקר המחיה בתחום מוצרי הצריכה.
עיקרי החוק המוצע
עקרונות התזכיר נקבעו בהתאם להחלטה ממשלה 1858 מיום 11.8.2016 [חכ/44 של ועדת שרים לענייני חברה וכלכלה (קבינט חברתי-כלכלי) מיום 10.8.2016] "הפחתת הנטל הרגולטורי בייבוא מוצרי חשמל". במסגרת החלטה זו, מוצע לאפשר ליבואן של מוצר חשמלי לבדוק את עמידת המוצר בדרישות הנצילות האנרגטית, כפי שייקבעו בתקנות ייעודיות אשר יותקנו בעניין זה, במעבדה בחו"ל שהוסמכה על-ידי גוף החבר בארגון ה-ILAC, ועל בסיס הגשת הצהרת היבואן לממונה כי המוצר עומד בדרישות אלו, ינפיק הממונה באופן מקוון אישור ייבוא לאותו סוג מוצר חשמלי, יחד עם תווית דירוג אנרגטי. כדי להבטיח קיום הוראות החוק ועמידת המוצר החשמלי בדרישות הנצילות האנרגטית, מוצע כי השר יהיה רשאי למנות מפקחים אשר יוסמכו ליטול דגימות של המוצרים ממחסן היבואן או מהנמל ולהביא אותם לבדיקת מעבדה בישראל. ככל שתוצאות בדיקה זו ייראו שהמוצר אינו עומד בדרישות הנצילות האנרגטית, מוצע לקבוע כי הממונה יהיה רשאי להטיל על היבואן עיצום כספי.
מוצע לאפשר ליבואנים מסלול חלופי לביצוע בדיקת הנצילות האנרגטית המתבסס על המסלול הקיים כיום: יבואן יהיה רשאי לפנות לממונה לקבל אישור מקדמי לייבא סוג מוצר חשמלי כדי לאפשר ליבואן להביא אותו לבדיקת מעבדה בישראל. ככל שתוצאות הבדיקה ייראו שהמוצר עומד בדרישות הנצילות האנרגטית, ינפק הממונה אישור לייבא את המוצר לישראל. קיבל היבואן אישור כאמור, לא יבוצעו בדיקות מדגמיות לגבי אותו סוג מוצר חשמלי אצל היבואן, אלא יבצע היבואן בדיקות תקופתיות של הנצילות האנרגטית של המוצר החשמלי, בדרך ותדירות, כפי שייקבע בתקנות.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקן חוק מקורות אנרגיה, התש"ן - 1989.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי
נדרשת הוספת תקני כוח אדם לתגבור מערך האכיפה.
ה. נוסח החוק המוצע:
להלן נוסח החוק המוצע:
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
תיקון סעיף 1 |
|
בסעיף 1 לחוק מקורות אנרגיה, התש"ן - 1990[1] (להלן – החוק העיקרי) - |
||||||
|
|
|
(1) לפני ההגדרה "אנרגיה" יבוא: |
||||||
|
|
|
""ILAC" – “International Laboratory Accreditation Cooperation |
||||||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "אנרגיה" יבוא: |
||||||
|
|
|
""הרשות להסמכת מעבדות" – כמשמעותו לפי חוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, התשנ"ז – 1977[2] (להלן – חוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות); |
||||||
|
|
|
"יבואן" – אדם העוסק בייבוא מוצר חשמלי; |
||||||
|
|
|
"יצרן" – אדם העוסק בייצור מוצר חשמלי בישראל לשיווק בישראל; |
||||||
|
|
|
"מוצר חשמלי" – סוג מוצר חשמלי לגביו הותקנו תקנות לפי סעיף 3ו; |
||||||
|
|
|
"מכון התקנים" – כמשמעותו לפי חוק התקנים, התשי"ג – 1953[3] (להלן – חוק התקנים); |
||||||
|
|
|
"מעבדה" – מכון התקנים, מעבדה מאושרת לפי סעיף 12 לחוק התקנים, מעבדה מוסמכת על-ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות ומעבדה אשר הוסמכה על-ידי גוף החבר ב- ILAC; |
||||||
|
|
|
"מעבדה בישראל" – מכון התקנים, מעבדה מאושרת לפי סעיף 12 לחוק התקנים, מעבדה מוסמכת על-ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. |
||||||
|
|
|
"משווק" – אדם העוסק בשיווק או במכירה של מוצר חשמלי; |
||||||
|
תיקון סעיף 3(ד)(1) |
1. |
בסעיף 3(ד)(1), בסופו יבוא: "לא העביר אחד מהשרים את עמדתו בתוך 45 ימים, יראה זאת כאילו קוימה עמו חובת ההתייעצות;" |
||||||
|
הוספת סעיפים 3א – 3ז |
2. |
אחרי סעיף 3 לחוק העיקרי יבוא:
|
||||||
|
|
|
"יבוא מוצר חשמלי |
3א. |
(א) לא ייבא יבואן מוצר חשמלי אלא באישור מאת הממונה, ובנוסף לכל דין אחר. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) אישור יבוא לפי סעיף קטן (א) יינתן באופן מקוון בהסתמך על הגשת הצהרת יבואן לפיה המוצר החשמלי שהוא מבקש לייבא עומד בדרישות הנצילות האנרגטית, כפי שייקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) אישור יבוא לפי סעיף קטן (א) ישמש ליבואן לשחרור המוצר החשמלי מהמכס, בנוסף לנדרש לפי כל דין אחר. |
||
|
|
|
הצהרת היבואן |
3ב. |
(א) הצהרת היבואן תכלול, בין היתר, פרטים, לרבות נתונים בעניין עמידת המוצר החשמלי בדרישות הנצילות האנרגטית הקבועות בתקנות לפי סעיף 3ו; שם היבואן, מענו, סוג ודגם המוצר, שם היצרן, ארץ ייצור ושם וכתובת המעבדה אשר בדקה את רמת הנצילות האנרגטית של המוצר החשמלי. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) להצהרה תצורף בדיקת מעבדה המעידה על ביצוע מדידות נצילות אנרגטית בהתאם לתקנות לפי סעיף 3ו, ותוצאות מדידות אלו. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) כחלק מההצהרה, יצהיר היבואן - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) שהמוצר החשמלי עומד בדרישות הנצילות האנרגטית הקבועות בתקנות לפי סעיף 3ו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) שהוא מבין שמפקח רשאי לבצע בדיקות מדגמיות ללא תמורה ממחסן היבואן או מהנמל, ואת המשמעות של הגשת הצהרה כוזבת. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הצהרת היבואן תועבר לממונה באופן מקוון, ובמתכונת ובנוסח אשר יפרסם הממונה באתר האינטרנט של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. |
||
|
|
|
ניפוק תווית דירוג אנרגטי |
3ג. |
(א) לאישור הניתן לפי 3א(ב), תצורף תווית דירוג אנרגטי על סמך הנתונים שהוגשו בהצרת היבואן. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תווית הדירוג האנרגטי תכלול, בין היתר, נתונים בעניין הנצילות האנרגטית של המוצר החשמלי. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) מתכונתה וצורתה של התווית ייקבעו בתקנות לפי סעיף 3 או סעיף 3ו. |
||
|
|
|
הצגת התווית על-ידי משווק |
3ד. |
(א) משווק יציג למכירה או לשיווק מוצר חשמלי, או דימוי של מוצר חשמלי, לרבות ציור או תמונה, בכל מקום, או באמצעי המשמש למכירה או לשיווק , למעט שיווק מרחוק, רק אם הודבקה עליו או הוצגה בסמוך אליו או פורסם לידו, במקום בולט לעין, תווית דירוג אנרגטי. לעניין סעיף זה, "שווק מרחוק" – כהגדרתו בסעיף 14ג לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981[4]; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בשיווק מרחוק, יציג משווק רק את הנתונים המופיעים בתווית, לרבות הדירוג האנרגטי של המכשיר החשמלי. |
||
|
|
|
יבוא מוצר חשמלי לאחר קבלת אישור מקדמי לבצע בדיקת מעבדה |
3ה. |
(א) על אף האמור בסעיפים 3א ו-3ב, רשאי יבואן לפנות לממונה לקבלת אישור מקדמי לייבא דגם של מוצר חשמלי לביצוע בדיקת עמידתו בדרישות הנצילות האנרגטית שנקבעו בתקנות, בטרם ייובא. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לאחר קבלת בקשה כאמור, ייתן הממונה אישור מקדמי באופן מקוון ליבואן כדי שיבצע את הבדיקות והמדידות בעניין הנצילות האנרגטית של המוצר החשמלי (להלן – הבדיקות) במעבדה בישראל. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בוצעו הבדיקות כאמור בסעיף קטן (ב), ותוצאותיהן מראות כי המוצר החשמלי עומד בדרישות הנצילות האנרגטית כפי שנקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו, ייתן הממונה אישור ליבוא המוצר החשמלי בהתאם לסעיף 3א. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) קיבל היבואן אישור יבוא כאמור בסעיף קטן (ג), לא יידרש היבואן למתן הצהרה כאמור בסעיף 3א(ב), ולא יבוצעו בדיקות מדגמיות לגבי אותו סוג מוצר חשמלי אלא יבצע היבואן בדיקות תקופתיות של הנצילות האנרגטית של אותו סוג מוצר חשמלי, בדרך ובתדירות כפי שייקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) לא ביצע היבואן בדיקות תקופתיות בדרך ובתדירות כפי שנקבעו בתקנות, יפוג אישור היבוא לאותו סוג מוצר חשמלי שנתן הממונה לפי סעיף 3א. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) אין בסעיף זה כדי לגרוע מסמכות אכיפה הניתנת לגוף המוסמך לכך לפי כל דין. |
||
|
|
|
התקנת תקנות בעניין דרישות הנצילות האנרגטית למוצר חשמלי |
3ו. |
רשאי השר להתקין תקנות בעניין דרישות הנצילות האנרגטית לייבוא מוצר חשמלי או לייצורו בישראל לשיווק בישראל. |
||||
|
|
|
שמירת מסמכים |
3ז. |
(א) יבואן או יצרן ישמור מסמכים המעידים על עמידת המוצר החשמלי בדרישות הנצילות האנרגטית כפי שייקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השר רשאי לקבוע בתקנות הוראות לעניין שמירת המסמכים, לרבות אופן שמירתם, תוכנם והתקופה המינימאלית לשמירתם. |
||
|
|
|
ייצור מוצר חשמלי בישראל לשיווק בישראל |
3ח. |
לא ייצר יצרן מוצר חשמלי לשיווק בישראל אלא אם - |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) היצרן ביצע בדיקה של המוצר החשמלי במעבדה בישראל, ותוצאות הבדיקה מראות כי המוצר עומד בדרישות הנצילות האנרגטית, כפי שייקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו לאותו סוג מוצר חשמלי; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(2) הגיש היצרן את תוצאות הבדיקה כאמור בפסקה (1) לממונה, ועל סמך תוצאות אלו, ניפק הממונה ליצרן תווית דירוג אנרגטי כמשמעותה בסעיף 3ג לאותו סוג מוצר חשמלי." |
||
|
החלפת סעיפים 4 ו-5 |
3. |
במקום סעיפים 4 ו-5 לחוק העיקרי יבואו: |
||||||
|
|
|
" הסמכת מפקחים |
4. |
השר רשאי למנות, מבין עובדי משרדו, מפקחים שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי סעיף 5, כולן או חלקן, לשם ביצוע הוראות לפי חוק זה. |
||||
|
|
|
תנאים להסמכת מפקחים |
5. |
לא ימונה מפקח, אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא לא הורשע בעבירות שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השר, להיות מפקח; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו, כפי שהורה השר; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה השר. |
||
|
|
|
סמכויות מפקח |
5א. |
לשם פיקוח על ביצוע הוראות חוק זה, רשאי מפקח - |
||||
|
|
|
|
|
(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של הוראות חוק זה; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט, כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה – 1995;[5] |
||
|
|
|
|
|
|
|
(3) לערוך מדידות או ליטול דגימות של מוצר חשמלי, וכן למסור את המדידות והדגימות למעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(4) להיכנס למקום, לרבות לכלי תחבורה שהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים, אלא על פי צו בית משפט. |
||
|
|
|
זיהוי המפקח |
5ב. |
מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה: |
||||
|
|
|
|
|
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תפקידו; |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(2) יש בידו תעודה החתומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של מפקח לפי חוק זה שאותו יציג לפי דרישה." |
||
|
הוספת סעיפים 5ג – 5יז |
4. |
לאחר סעיף 5ב, יבואו סעיפים 5ג – 5יז. |
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
"עיצום כספי |
5ג. |
(א) הפר יבואן או יצרן הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות סעיפים 5ג – 5יז, בסכום של 25,000 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 45,000 שקלים חדשים: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מייבא מוצר חשמלי ללא אישור הממונה בניגוד לסעיפים 3א ו – 3ד. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מייבא מוצר חשמלי, שהוא מסר לגביו פרטים לא נכונים בהצהרה כאמור בסעיף 3ב. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) ייצר מוצר חשמל על מנת לשווקו, בלי שערך בדיקת נצילות אנרגיה בניגוד לסעיף 3ח. (4) לא שמר מסמכים בניגוד לתקנות כאמור בסעיף 3ז. |
|
|
|
|
|
|
(ב) הציג משווק מוצר חשמלי ללא תווית דירוג אנרגטי מודבקת על המוצר החשמלי או בסמוך אליו או ללא נתוני התווית בניגוד להוראות סעיף 3ד, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות 5ג -5יז בסכום של 25,000 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד – סכום של 45,000 שקלים חדשים. |
||||
|
|
|
הודעה על כוונת חיוב
|
5ד. |
(א) היה לממונה יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 5ג (בסעיפים 5ג – 5יז - המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בסעיפים 5ג – 5יז – הודעה על כוונת חיוב). |
||||
|
|
|
|
|
(ב) בהודעה על כוונת חיוב יציין הממונה, בין השאר, את אלה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) המעשה או המחדל (סעיפים 5ג – 5יז - המעשה), המהווה את ההפרה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) המעשה או המחדל (בסעיפים 5ג – 5יז - המעשה), המהווה את ההפרה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) זכותו של המפר לטעון טענותיו בפני הממונה לפי הוראות סעיפים 5ג – 5יז; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) הסמכות להוסיף על סכום עיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 5ז, והמועד שממנו יראו הפרה כהפרה נמשכת לעניין הסעיף האמור. |
|
|
|
|
זכות טיעון
|
5ה. |
מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 3 רשאי לטעון טענותיו, בכתב בפני הממונה, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה, ורשאי הממונה להאריך את התקופה האמורה בתקופה נוספת שלא תעלה על 30 ימים. |
||||
|
|
|
החלטת הממונה ודרישת תשלום
|
5ו. |
(א) הממונה יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 5ה, אם להטיל על המפר עיצום כספי, ורשאי הוא להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 5ח. |
||||
|
|
|
|
|
(ב) החליט הממונה לפי הוראות סעיף קטן (א) - |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם את העיצום הכספי (בסעיפים 5ג – 5יז – דרישת תשלום), שבה יציין, בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן ואת התקופה לתשלומו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) שלא להטיל על המפר עיצום כספי - ימסור לו הודעה על כך, בכתב. |
|
|
|
|
|
|
(ג) בדרישת התשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרט המנהל את נימוקי החלטתו. |
||||
|
|
|
|
|
(ד) לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 5ה, בתוך התקופה האמורה באותו סעיף, יראו את ההודעה על כוונת חיוב, בתום אותה תקופה, כדרישת תשלום שנמסרה למפר במועד האמור. |
||||
|
|
|
הפרה נמשכת והפרה חוזרת |
5ז. |
(א) בהפרה נמשכת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בהפרה חוזרת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 5ג, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע. |
||
|
|
|
סכומים מופחתים
|
5ח. |
(א) הממונה אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסעיפים 5ג – 5יז אלא לפי הוראות סעיף קטן (ב). |
||||
|
|
|
|
|
(ב) השר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים סעיפים 5ג – 5יז ובשיעורים שיקבע. |
||||
|
|
|
סכום מעודכן של העיצום הכספי |
5ט. |
(א) העיצום הכספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום מסירת דרישת התשלום, ולגבי מפר שלא טען טענותיו בפני הממונה כאמור בסעיף 5ה – ביום מסירת ההודעה על כוונת חיוב; הוגש ערעור לבית משפט לפי סעיף 5יד ועוכב תשלומו של העיצום הכספי בידי הממונה או בית המשפט - יהיה העיצום הכספי לפי סכומו המעודכן ביום ההחלטה בערעור. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) סכומי העיצום הכספי הקבועים בסעיף 5ג יתעדכנו ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור שינוי המדד הידוע ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ב-1 בינואר של השנה הקודמת; הסכום האמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10 שקלים חדשים; לעניין זה, "מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הממונה יפרסם ברשומות הודעה על סכומי העיצום הכספי המעודכנים לפי סעיף קטן (ב). |
||
|
|
|
המועד לתשלום העיצום הכספי |
5י. |
המפר ישלם את העיצום הכספי בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 5ו. |
||||
|
|
|
הפרשי הצמדה וריבית |
5יא. |
לא שילם המפר עיצום כספי במועד, ייווספו על העיצום הכספי, לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961[6] (בסעיפים 5ג – 5יז הפרשי הצמדה וריבית), עד לתשלומו. |
||||
|
|
|
גבייה |
5יב. |
עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו יחול חוק המרכז לגביית קנסות התשנ"ה-1995. |
||||
|
|
|
עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר |
5יג. |
על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה המנויות בסעיף 5ג ושל הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד. |
||||
|
|
|
ערעור |
5יד. |
(א) על החלטה סופית של הממונה לפי סעיפים 5ג – 5יז ניתן לערער לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום; ערעור כאמור יוגש בתוך 30 ימים מיום שנמסרה למפר הודעה על ההחלטה. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) אין בהגשת ערעור לפי סעיף קטן (א) כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי, אלא אם כן הסכים לכך הממונה או שבית המשפט הורה על כך. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) החליט בית המשפט לקבל ערעור שהוגש לפי סעיף קטן (א), לאחר ששולם העיצום הכספי והורה על החזרת סכום העיצום הכספי ששולם או על הפחתת העיצום הכספי יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו עד יום החזרתו. |
||
|
|
|
עיכוב ביצוע והחזר |
5טו. |
(א) אין בהגשת עתירה לבית משפט לעניינים מינהליים על החלטת הממונה לפי סעיפים 5ג – 5יז, כדי לעכב את ביצוע ההחלטה, אלא אם כן הסכים לכך הממונה או שבית המשפט הורה על כך. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) החליט בית המשפט, לאחר ששולם העיצום הכספי/ או הופקד העירבון, לקבל עתירה כאמור בסעיף קטן (א) או ערעור על החלטה בעתירה כאמור והורה על החזרת סכום העיצום הכספי ששולם או על הפחתת העיצום הכספי/ או החזרת העירבון, יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת/ או יוחזר העירבון, לפי העניין, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו/ או הפקדתו עד יום החזרתו. |
||
|
|
|
פרסום |
5טז. |
(א) הטיל הממונה עיצום כספי לפי סעיפים 5ג – 5יזיפרסםבאתר האינטרנט של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) דבר הטלת העיצום הכספי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) סכום העיצום הכספי שהוטל; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) אם הופחת העיצום הכספי - הנסיבותשבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) פרטים אודות המפר, הנוגעים לעניין; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) שמו של המפר - ככל שהמפר הוא תאגיד. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הוגש ערעור לפי סעיף 5יד יפרסם הממונה, לפי סעיף קטן (א), את דבר הגשת הערעור ואת תוצאותיו. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(6), רשאי הממונה לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998[7], וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) פרסום לפי סעיף זה בעניין עיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובעניין עיצום כספי שהוטל על יחיד – לתקופה של שנתיים; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה. |
||
|
|
|
שמירת אחריות פלילית |
5יז. |
(א) תשלום עיצום כספי, לפי סעיפים 5ג – 5יז, לא יגרעו מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה המהווה עבירה. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) שלח הממונה למפר הודעה על כוונת חיוב בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות, המצדיקות זאת. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו הממונה הליכים לפי סעיפים 5ג – 5יז בשל אותה הפרה, ואם הוגש כתב האישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן (ב) לאחר שהמפר שילם עיצום כספי, יוחזר לו הסכום ששולם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום הסכום או יום הפקדת העירבון, עד יום החזרתו. |
||
דברי הסבר
תיקון סעיף 1 בסעיף זה, מוצע לקבוע הגדרות למונחים שנעשה בהם שימוש בתזכיר החוק. ה-International Laboratory Accreditation Cooperation הוא גוף בינלאומי המסמיך מעבדות ברחבי העולם לבצע בדיקות מעבדה, בין היתר, של מוצרי החשמל מבחינת רמת הנצילות האנרגטית שלהם.
הוספת סעיף 3א מוצע לחייב יבאון בקבלת אישור מאת הממונה לייבוא מוצר חשמלי, בנוסף לכל דין אחר. אישור היבוא יינתן באופן מקוון ובהסתמך על הגשת הצהרת היבואן לפיה המוצר החשמלי שהוא מבקש לייבא עומד בדרישות הנצילות האנרגטית, כפי שנקבעו בתקנות ייעודיות שהותקנו בהתאם לסעיף 3ו המוצע לחוק. האישור ישמש ליבואן לשחרור המוצר החשמלי מהמכס, בנוסף לנדרש לפי כל דין אחר.
הוספת סעיף 3ב מוצע כי הצהרת היבואן תכלול, בין היתר, פרטים, לרבות נתונים בעניין עמידת המוצר החשמלי בדרישות הנצילות האנרגטית הקבועות בתקנות שהותקנו לפי סעיף 3ו. בנוסף, ההצרה תכלול את שם היבואן, מענו, סוג ודגם המוצר, שם היצרן, ארץ ייצור ושם וכתובת המעבדה שאשר בדקה את המוצר החשמלי.
להצרה תצורף בדיקת מעבדה המעידיה על ביצוע מדידות נצילות אנרגטית, כפי שנקבע בתקנות לפי סעיף 3ו, וכן, תוצאות המדידות הללו.
במסגרת ההצהרה, יצהיר היבואן שהמוצר החשמלי עומד בדרישות הנצילות האנרגטית הקבועות בתקנות לפי סעיף 3ו.
כמו כן, יצהיר היבואן כי הוא מבין שמפקח שהוסמך לכך לפי חוק זה רשאי לבצע בדיקות מדגמיות ממחסן היבואן או מהנמל, וכן את המשמעות של הגשת הצהרה כוזבת.
הוספת סעיף 3ג מוצע כי לאישור היבוא הניתן לפי סעיף 3(ג), יצרף הממונה תווית דירוג אנרגטי אשר תכלול, בין היתר, נותנים בעניין הנצילות האנרגטית של המוצר החשמלי; מתכונתה וצורתה של התווית ייקבעו בתקנות שיותקנו לפי סעיף 3ו;
הוספת סעיף 3ד מוצע לקבוע כי משווק יציג למכירה או לשיווק מוצר חשמלי, או דימוי של מוצר חשמלי, לרבות ציור או תמונה, בכל מקום, או באמצעי המשמש למכירה או לשיווק, למעט שיווק מרחוק, רק אם הודבקה עליו או הוצגה בסמוך אליו או פורסם לידו, במקום בולט לעין, תווית דירוג אנרגטי. לעניין סעיף זה, "שווק מרחוק" – כהגדרתו בסעיף 14ג לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א – 1981. לגבי שיווק מרחוק, מוצע לקבוע כי משווק יציג רק את הנתונים המופיעים בתווית, לרבות הדירוג האנרגטי של המכשיר החשמלי.
הוספת סעיף 3ה בסעיף זה מוצע לאפשר ליבואן מסלול חלופי ליבוא מוצר חשמלי ולביצוע בדיקת הנצילות האנרגטית לגביו. על אף האמור בסעיפים 3א ו-3ב, רשאי יבואן לפנות לממונה לקבלת אישור מקדמי לייבא דגם של מוצר חשמלי, וזאת על מנת להכניסו לארץ לצורך ביצוע בדיקת הנצילות האנרגטית של המוצר במעבדה בישראל מבחינת עמידתו בדרישות הנצילות האנרגטית שנבקע בתקנות בטרם ייובא.
לאחר קבלת בקשה כאמור, ייתן הממונה אישור מקדמי באופן מקוון כדי לצבע את הבדיקות והמדידות בעניין הנצילות האנרגטית של המוצר החשמלי. בוצעו הבדיקות כאמור ותוצאותיהן מראות כי המוצר עומד בדרישות הנצילות האנרגטית, פכי שנקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו, ייתן הממונה אישור ליבוא המוצר החשמלי בהתאם לסעיף 3א.
קיבל היבואן אישור יבוא כאמור, לא יבצעו על-ידי מפקח בדיקות מדגמיות לגבי אותו סוג של מוצר חשמלי, כלומר, מפקח לא ייטול דגימה של המוצר מהמחסן של היבואן או מן הנמל, ויביא אותה לבדיקה במעבדה. תחת זאת, יבצע היבואן בדיקות תקופתיות של הנצילות האנרגטית של אותו סוג מוצר חשמלי, בדרך ובתדירות, כפי שייקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו.
לא ביצע היבואן בדיקות תקופתיות בדרך ובתדירות כפי שנקבעו בתקנות, יפוג אישור היבוא לאותו סוג מוצר חשמלי שנתן הממונה לפי סעיף 3א.
אין בסעיף זה כדי לגרוע מסמכות אכיפה הניתנת לגוף המוסמך לכך לפי כל דין.
סעיף 3ו בסעיף זה מוצע להוסיף על סמכות השר לקבוע תקנות לפי סעיף 3 לחוק, ולקבוע כי הוא יהיה רשאי לקבוע תקנות בעניין דרישות הנצילות האנרגטית לייבוא מוצר חשמלי או לייצור בישראל לשיווק בישראל, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
סעיף 3ז בסעיף זה מוצע לקבוע שיבואן או יצרן ישמור מסמכים המעידים על עמידת המוצר החשמלי בדרישות הנצילות האנרגטית, כפי שייקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו.
כמו כן, מוצע להסמיך את השר לקבוע בתקנות הוראות לעניין שמירת המסמכים, לרבות אופן שמירתם, תוכנם והתקופה המינימאלית לשמירתם.
סעיף 3ח בסעיף זה מוצע לקבוע כי יצרן לא ייצר מוצר חשמלי בישראל לשיווק בישראל אלא אם יביא את המוצר החשמלי לבדיקת מעבדה בישראל, ותוצאות הבדיקה מראות כי המוצר עומד בדרישות הנצילות האנרגטית, כפי שייקבעו בתקנות לפי סעיף 3ו לאותו סוג מוצר חשמלי; יגיש היצרן את תוצאות הבדיקה כאמור לממונה, ועל סמך תוצאות אלו, ינפק הממונה ליצורן תווית דירוג אנרגטית כמשמעותה בסעיף 3ג לאותו סוג מוצר חשמלי.
החלפת סעיפים 4 ו-5 בסעיף זה מוצע לבטל את סעיפים 4 ו-5 לחוק, ובמקומם, לקבוע את האמור בסעיפים 4 -5ב.
סעיף 4 בסעיף זה מוצע לקבוע כי השר רשאי למנות מעובדי משרדו מפקחים שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי סעיף 5א, כולן או חלקן, לשם ביצוע הוראות החוק.
סעיף 5 בסעיף זה מוצע לקבוע כי לא ימונה מפקח אלא אם כן מתקיימים בו כל התנאים להלן:
הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי , לדעת השר, להיות מפקח; הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות יהיו נתונות לו, כפר שהורה השר; הוא עומד בתנאי כשירות נוספים, כפי שהורה השר.
וזה נוסחם של סעיפים 4 – ו-5 שמוצע לבטלם:
4. (א) כדי להבטיח ביצוען של התקנות או אם התעורר חשד לעבירה על הוראה לפי התקנות רשאי הממונה או מי שהוא הסמיך לכך בכתב, לדרוש מעוסק באנרגיה או מצרכן אנרגיה כל ידיעה או מסמך הנוגעים לעסקיהם או לעיסוקם לרבות דו"ח, פנקס, חשבון ותעודה או מסמך אחר, שיש בהם כדי להבטיח או להקל את ביצוע הוראות התקנות או כדי להוכיח את ביצוע העבירה; בחוק זה, "מסמך" – לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995.
(ב) הממונה יחזיר מסמך שנמסר לו למי שממנו נלקח לא יאוחר מתום ששה חדשים מיום שנמסר לו המסמך, אלא אם כן הוגש כתב אישום במשפט שבו המסמך עשוי לשמש ראיה; שופט של בית משפט שלום רשאי, לבקשת הממונה או בא כוח היועץ המשפטי לממשלה ולאחר שניתנה למי שממנו נלקח המסמך הזדמנות נאותה להשמיע את טענותיו, להאריך תקופה זו בתנאים שיקבע.
(ג) ביקש מי שממנו נלקח מסמך לקבל העתק צילומי של המסמך, ימסור לו הממונה העתק כאמור לא יאוחר מאשר תוך שלושה חדשים מיום שנלקח המסמך או תוך חודש מיום הבקשה, לפי המאוחר יותר.
5. (א) מי שהשר הסמיך לכך בכתב רשאי, אם הוא משוכנע שהדבר דרוש כדי להבטיח את ביצוען של התקנות או למנוע עבירה על הוראותיהן, להכנס בכל עת סבירה למקום שאינו משמש למגורים ולערוך בו ביקורת על מילוי הוראות התקנות, לבדוק מסמכים ולתפוס מסמך שיש לו יסוד סביר להניח שהוא דרוש לצורך חקירה על ביצוע העבירה על הוראות התקנות.
(ב) על חיפוש לפי סעיף קטן (א) יחולו הוראות סעיפים 26 עד 29 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], תשכ"ט-1969.
(ג) הוראות סעיף 4(ב) יחולו לגבי מסמך שנתפס לפי הוראות סעיף זה.
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (א), לא ייכנס מי שהשר הסמיך לכך בכתב למקום המוחזק על ידי צרכן אנרגיה ביטחוני, כל עוד מתרחשות באותו מקום ובעת הכניסה פעילות מבצעית או פעילות עוינת.
(ה) מי שהוסמך כאמור בסעיף קטן (א) לא יעשה שימוש בסמכויותיו לפי סעיף זה כלפי צרכן אנרגיה ביטחוני, אלא אם כן הוא בעל התאמה ביטחונית מתאימה; בסעיף קטן זה, "התאמה ביטחונית" – כמשמעותה בסעיף 15 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002.
5.
סעיף 5א בסעיף זה מוצע לקבוע, לשם פיקוח על חוק זה, את סמכויות שיהיו נתונות בידי מפקח. מוצע כי מפקח יהיה רשאי לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודת רשמית אחרת המזהה אותו; לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של הוראות חוק זה; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט, הגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה – 1995; לערוך מדידות או ליטול דגימות של מוצר חשמלי, וכן למסור את המדידות והדגימות למעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת; להיכנס למקום, לרבות לכלי תחבורה שהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים, אלא על פי צו בית משפט.
סעיף 5ב בסעיף זה מוצע לקבוע כי מפקח לא ישעה שימוש בסמכויות הנתונות לו, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שני תנאים המפשרים את זיהויו: הוא עונד באופן גלוי תג המזהה אותו ואת תקפידו; יש בידו תעודה התחומה בידי השר, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של המפקח לפי חוק זה שאותו יציג לפי דרישה.
|
סעיף 5ג (סעיפים 5ג – 5יז מתייחסות להוראות להטלת עיצום כספי). בסעיף 5 מוצע לקבע כי הפר יבואן או יצרן הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות סעיפים 5ג – 5יז, בסכום של 25,000 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 45,000 שקלים חדשים: |
||||||||||||||||||||||
|
מייבא מוצר חשמלי ללא אישור הממונה בניגוד לסעיפים 3א ו – 3ד. |
|
|||||||||||||||||||||
|
מייבא מוצר חשמלי, שהוא מסר לגביו פרטים לא נכונים בהצהרה כאמור בסעיף 3ב. |
|
|||||||||||||||||||||
|
ייצר מוצר חשמל על מנת לשווקו, בלי שערך בדיקת נצילות אנרגיה בניגוד לסעיף 3ח. לא שמר מסמכים בניגוד לתקנות כאמור בסעיף 3ז. |
|
|||||||||||||||||||||
|
הציג משווק מוצר חשמלי ללא תווית דירוג אנרגטי מודבקת על המוצר החשמלי או בסמוך אליו או ללא נתוני התווית בניגוד להוראות סעיף 3ד, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות 5ג -5יז בסכום של 45,000 שלקים חדשים, ואם הוא תאגיד – סכום של 25,000 שלקים חדשים. |
||||||||||||||||||||||
|
סעיף 5ד בסעיף זה מוצע לקבוע כי היה לממונה יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 5ג (בסעיפים 5ג – 5יז - המפר), ובכוונתו להטיל עליו עיצום כספי לפי אותו סעיף, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בסעיפים 5ג – 5יז – הודעה על כוונת חיוב). |
||||||||||||||||||||||
|
בהודעה על כוונת חיוב יציין הממונה, בין השאר, את אלה: המעשה או המחדל (סעיפים 5ג – 5יז - המעשה), המהווה את ההפרה; המעשה או המחדל (בסעיפים 5ג – 5יז - המעשה), המהווה את ההפרה; סכום העיצום הכספי והתקופה לתשלומו; זכותו של המפר לטעון טענותיו בפני הממונה לפי הוראות סעיפים 5ג – 5יז; הסמכות להוסיף על סכום עיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 5ז, והמועד שממנו יראו הפרה כהפרה נמשכת לעניין הסעיף האמור. |
||||||||||||||||||||||
|
סעיף 5ה בסעיף זה מוצע לקבוע כי מפר שנמסרה לו הודעה על כוונת חיוב לפי הוראות סעיף 3 רשאי לטעון טענותיו, בכתב בפני הממונה, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה, ורשאי הממונה להאריך את התקופה האמורה בתקופה נוספת שלא תעלה על 30 ימים. |
||||||||||||||||||||||
סעיף 5ז בסעיף זה מוצע לקבוע כי בהפרה נמשכת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה. בהפרה חוזרת יווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה, סכום השווה לעיצום הכספי כאמור; לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 5ג, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע.
|
||||||||||||||||||||||