חוק הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשעו-2016.doc תזכיר חוק הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשע"ו-2016

תזכיר חוק

א.  שם החוק המוצע

חוק הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשע"ו-2016

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול (להלן- הרשות הלאומית) הוקמה בחוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשמ"ח-1988 (להלן- חוק הרשות הלאומית), כתאגיד סטטוטורי. הרשות הלאומית הוקמה במטרה להתמודד עם נגע השימוש לרעה בסמים ובאלכוהול, באמצעות פעולה משולבת ומתוכננת של כל הגורמים העוסקים בנושא. זאת, מבלי לגרוע מסמכויות משרדי הממשלה העוסקים בנושא.

בתחום המניעה, המהווה חלק ניכר מפעילות הרשות הלאומית, מפעילה הרשות הלאומית תכניות מקצועיות ברשויות מקומיות בתחומי עיסוקה.

 

בשנת 2009, הועברו הסמכויות הנתונות לראש הממשלה מכוח חוק הרשות הלאומית אל השר לביטחון הפנים.

 

במהלך שנות פעילות הרשות נמצא, בין השאר, כי בהיותה תאגיד סטטוטורי, קיים קושי בביצוע פיקוח ובקרה נאותים על פעילותה ועל התנהלותה של הרשות הלאומית.

 

המשרד לביטחון הפנים מפתח מודלים למניעת אלימות וכן מפעיל תכניות מקצועיות למניעת אלימות במרבית הרשויות המקומיות במדינת ישראל וכן בכפרי נוער, בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה והגורמים העוסקים בנושא. זאת, באמצעות אגף מצילה (להלן- אגף מצילה או האגף) אשר פועל בנושא משנת 1999 ובאמצעות תכנית "עיר ללא אלימות" (להלן- תכנית עיר ללא אלימות או התכנית) המופעלת על ידי המשרד לביטחון הפנים ברשויות מקומיות, כמודל ארצי-לאומי למאבק באלימות, החל משנת 2006. פעילות המשרד בתחום מניעת האלימות נועדה להביא לשינוי באקלים החברתי וליצירת נורמות התנהגות בלתי אלימה בחברה.

 

כאמור, המשרד לביטחון הפנים והרשות הלאומית פועלים לצמצום התנהגות אנטי חברתית בחברה בישראל בתחומי עיסוקם, ובכלל זה- התמודדות עם נגע השימוש לרעה בסמים ובאלכוהול ומניעת אלימות, תוך קיום שיתופי פעולה עם משרדי הממשלה והגורמים הרלוונטיים העוסקים בנושאים הנ"ל.

כמו כן, המשרד לביטחון הפנים והרשות הלאומית מפעילים, בתחומי עיסוקם, תכניות מניעה מקצועיות בעלות מאפיינים דומים ברשויות מקומיות, באמצעות שיטות עבודה זהות.

 

לאור האמור לעיל, בחודש יולי 2015, מינה מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים ועדה משרדית, בראשות המשנה למנכ"ל המשרד, עליה הוטל לבחון את פעילות הרשות הלאומית, אגף מצילה ותכנית עיר ללא ולהציג חלופות אפשריות למבנה ארגוני ותהליכי עבודה מיטביים לשם הגברת האפקטיביות, שיפור הסינרגיה ומיצוי המשאבים המוקצים לפעילותם.

 

בהמשך לפעילות הוועדה הנ"ל ולאור ממצאי עבודתה, ועל מנת לייעל ולשפר את הפעילות המבוצעת כיום על ידי הרשות הלאומית ועל ידי המשרד לביטחון הפנים לצמצום ההתנהגות האנטי חברתית בחברה בישראל, הן בתחום ההתמודדות עם נגע השימוש לרעה בסמים ובאלכוהול, על היבטיו השונים, והן בתחום מניעת האלימות, מוצע במסגרת תזכיר החוק להקים רשות סטטוטורית ייעודית לנושאים אלה במשרד לביטחון הפנים, אשר תרכז, תתכלל, תבצע ותייעל את הפעילות בתחום ההתמודדות עם נגע השימוש לרעה בסמים ובאלכוהול, המבוצעת כיום על ידי הרשות הלאומית ואת הפעילות למניעת אלימות המבוצעת כיום במסגרת התכניות למניעת אלימות שמפעיל המשרד לביטחון הפנים וכן תבצע כל תפקיד נוסף שיוטל עליה, ולבטל את חוק הרשות הלאומית ואת הרשות הלאומית הפועלת כתאגיד סטטוטורי, מכוחו. 

 

הקמת רשות סטטוטורית ייעודית לנושאים הנ"ל במשרד לביטחון הפנים תאפשר, בין השאר, לקבוע וליישם מדיניות לאומית אפקטיבית בנושאים הנ"ל; להגביר את אפקטיביות הפעילות ולמצות את המשאבים המוקצים לנושאים אלה באמצעות איחוד פונקציות מטה ושטח; לשמר פעילות המבוצעת כיום בנושאים אלה תוך שמירה על ייחוד העיסוק בכל אחד מהנושאים ולקיים בקרה ופיקוח ממשלתיים נאותים על הפעילות בתחומים אלה.  זאת, מבלי לגרוע מסמכויותיהם ומתפקידיהם של משרדי הממשלה והגופים האחרים העוסקים בנושאים הנ"ל, על פי כל דין.

 

יצוין כי ביטול הרשות הלאומית כתאגיד סטטוטורי והקמת רשות סטטוטורית במשרד לביטחון הפנים אף עולה בקנה אחד עם המלצות המועצה לתאגידים ציבוריים (להלן – המועצה) שמינה בשנת 1992 שר המשפטים דאז, מר דן מרידור, אשר מצאה, כפי שפורט בהרחבה בדו"ח שפרסמה, כי ככלל, אין מקום להטיל על תאגיד ציבורי תפקידים בעלי אופי שלטוני מובהק, לרבות תפקידים הכרוכים בקביעת המדיניות וסדר העדיפות הלאומי ותפקידי תיאום בין גורמים ממשלתיים. יתרה מכך, בהתאם להמלצות המועצה, אם בוחנים את תפקידי הרשות הלאומית ואת פעילותה אל מול המלצות הדו"ח ניתן ללמוד כי אין לרשות הלאומית מאפיינים ו/או תפקידים שאופיים מצדיק את המשך פעילותה כתאגיד סטטוטורי.

 

הצעת החוק מבקשת ליצור את המסגרת להקמתה ולפעילותה של הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול במשרד לביטחון הפנים, תוך שימור וייעול הפעילות המבוצעת כיום בנושא על ידי המשרד לביטחון הפנים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול.

 

הנושאים העיקריים המוסדרים בהצעת החוק הם: הקמת הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול במשרד לביטחון הפנים; תפקידיה וסמכויותיה של הרשות; ארגון וניהול; מינוי ועדה מייעצת; ביטול חוק הרשות הלאומית והרשות הלאומית והוראות מעבר;  מנגנון לקליטת עובדים ברשות;  הסדרים נדרשים לצורך הקמת הרשות וביצוע תפקידיה.  

 

ג. עיקרי החוק המוצע

 

עיקר 1 – הקמת רשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול במשרד לביטחון הפנים, תפקידיה וסמכויותיה (סעיפים 2-5, 17-18)

 

מוצע לקבוע כי תוקם במשרד לביטחון הפנים "רשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול" ולהגדיר את תפקידיה של הרשות ואת סמכויותיה בתחומים של מניעת אלימות ומאבק בסמים בשימוש לרעה באלכוהול.

 

על מנת להקנות לרשות כלים ומידע נדרשים לביצוע תפקידיה ויכולת לתאם פעולות בתחומי מניעת האלימות והמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול בין כלל משרדי הממשלה והגופים העוסקים בנושאים הנ"ל מוצע לקבוע שעובד משרד ממשלתי או רשות סטטוטורית יגישו כל מידע אשר אינו נוגע במישרין לאדם מסוים ומסירתו אינה אסורה לפי כל דין, וכן כל סיוע הדרושים לרשות לצורך מילוי תפקידיה, על פי דרישתה.

 

יחד עם זאת, מוצע להבהיר כי אין בהקמת הרשות משום פגיעה בסמכויותיהם של משרדי הממשלה והגופים האחרים העוסקים במניעת אלימות ובהתמודדות עם נגע השימוש לרעה בסמים ובאלכוהול על פי דין. המשרדים והגופים האמורים ימשיכו להיות אחראים ומוסמכים כל אחד בתחומו, בכפוף לעקרון שיתוף פעולה עם הרשות.

 

 

עיקר 2- ארגון וניהול (סעיפים 6-8)

מוצע לקבוע כי מנהל הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ימונה על ידי השר לביטחון הפנים (להלן: השר), באישור הממשלה. מנהל הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול יהיה עובד המדינה. המנהל יעמוד בראש הרשות ויהיה אחראי על ניהולה ועל ביצוע תפקידיה על פי החוק.

לעניין תקופת כהונת המנהל- מוצע שלא לקבוע בחוק את תקופת כהונתו של מנהל הרשות אלא, בהמשך להחלטות הממשלה מס' 4062 מיום 7/9/2008, מס' 4470 מיום 8/2/2009 ומס' 1148 מיום 14/2/2016, מוצע לפעול להוספת משרת מנהל הרשות לרשימת המשרות הבכירות בשירות המדינה עליהן יחול ההסדר בדבר קביעת תקופת כהונה, כמפורט בהחלטות הממשלה הנ"ל.

 

מוצע לקבוע כי עובדי הרשות יהיו עובדי המדינה.

 

מוצע לקבוע כי תקציב הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול יקבע בחוק התקציב השנתי במסגרת תקציב המשרד לביטחון הפנים.

 

 

עיקר 3- ועדה מייעצת (סעיף 9)

לצורך ביצוע תפקידה בייעוץ לשר בנושא גיבוש מדיניות לאומית בתחום המאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ולצורך ביצוע תפקידה כגורם מתאם ומתכלל בין משרדי הממשלה ויתר הגורמים העוסקים בנושא,  מוצע לקבוע כי השר לביטחון הפנים ימנה ועדה מייעצת לנושא המאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול אשר תורכב מנציגי משרדי הממשלה העוסקים בנושא ומנציגי ציבור, אשר תייעץ לשר בנושא ותמלא כל תפקיד שיטיל עליה השר.

 

 

עיקר 4– ביטול חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול והרשות הלאומית שהוקמה מכוחו כתאגיד סטטוטורי, העברת עובדים ונכסים, הוראות מעבר, הוראות שונות ותיקונים עקיפים (סעיפים  10-16, 19-25)

 

מוצע לקבוע כי חוק הרשות הלאומית יבוטל וכי ביום כינון הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול במשרד לביטחון הפנים תבוטל הרשות הלאומית ותחדל להיות אישיות משפטית ותסתיים העסקתם של עובדי הרשות הלאומית.

 

מוצע להגדיר את מי שהיה עובד של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ערב תחילתו של חוק זה, או עובד אחר, ועבר לעבוד ברשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול מכוח הוראות חוק זה  כ"עובד עובר" ולהסמיך את מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, בהתייעצות עם נציב שירות המדינה, לקבוע מי מבין עובדי הרשות הלאומית ייחשב לעובד עובר, בהתאם לצרכי הרשות.

 

מוצע להגדיר כ"ממונה על הנכסים" עובד משרד האוצר ששר האוצר הסמיך לעניין נכסי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ולקבוע כי הרשות הלאומית תמסור לממונה על הנכסים את רשימת הנכסים, החובות והתחייבויותיה ערב יום תחילת החוק המוצע.

וכן מוצע לקבוע כי הכנסים, החובות והתחייבויותיה של הרשות הלאומית יהיו של המדינה. 

 

מוצע לתקן את פקודת העיריות [נוסח חדש], פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973,  חוק הפיקוח על מוסדות לטיפול במשתמשים בסמים, התשנ"ג-1993 ואת חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, התשע"ג-2013, כך שתהיה התאמה של השינויים המוצעים במסגרת הצעת החוק עם דברי חקיקה אלה.

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

1. חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשמ"ח-1988- יבוטל.

2. החוק המוצע כולל תיקונים עקיפים לחוקים שלהלן:

פקודת העיריות [נוסח חדש];

פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973; 

חוק הפיקוח על מוסדות לטיפול במשתמשים בסמים, התשנ"ג-1993;

חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, התשע"ג-2013.

 

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה

אין השפעה על תקציב המדינה

 

ו.  השפעת החוק המוצע על התקן

תידרש תוספת תקנים לקליטת עובדים עוברים כעובדי המדינה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשע"ו-2016

 

 

 

פרק א: הגדרות

 

הגדרות

1.

בחוק זה-

 

 

 

"אלכוהול"- משקאות משכרים כהגדרתם בפקודת המשקאות המשכרים (ייצור ומכירה), לרבות כוהל אתילי, אתנול, אתיל ואלכוהול ולמעט סמים ותרופות המוכנים או הנמכרים על ידי רוקח;

 

 

 

"חוק יסודות התקציב"- חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985;

 

 

 

"חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ולשימוש לרעה באלכוהול"- חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ולשימוש לרעה באלכוהול, התשמ"ח-1988;

 

 

 

"יום כינון הרשות"- שלושה חודשים מיום תחילתו של חוק זה;

 

 

 

"ממונה על הנכסים"- עובד משרד האוצר ששר האוצר הסמיך לעניין נכסי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול;

 

 

 

"המנהל"- מנהל הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול;

 

 

 

"משרד ממשלתי"- כל משרד ממשרדי הממשלה או יחידת סמך של משרד כאמור;

 

 

 

"סמים" - סמים מסוכנים כהגדרתם בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973;

 

 

 

""הרשות", "הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול" – הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול שהוקמה בחוק זה;

 

 

 

"הרשות הלאומית"- הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול"- הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול שהוקמה בחוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התש"מח-1988;

 

 

"רשות מקומית"- מועצה אזורית, מועצה מקומית או עירייה;

 

 

 

"שימוש לרעה בסמים או באלכוהול" – לרבות כל עשיה הקשורה בסמים, שלא לצורך מטרות רפואיות או שלא לפי הרשאה כדין וכל עשייה הקשורה באלכוהול הנוגדת את הוראות הדין;

 

 

 

""השר" – השר לביטחון הפנים;

 

 

 

""תקופת המעבר"- התקופה שבין תחילתו של חוק זה לבין יום כינון הרשות.

 

 

פרק ב: הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול

 

 

סימן א': הרשות ותפקידיה

 

הקמת הרשות

2.

מוקמת בזה הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול במשרד לביטחון הפנים.

תפקידי הרשות

3.

(א) הרשות תפעל למניעת אלימות ועבריינות ולהפחתת תופעות של התנהגות אנטי חברתית בחברה הישראלית, וכן למאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, בהתאם להוראות חוק זה.

(ב) מבלי לפגוע בכלליות האמור בסעיף קטן (א), לשם מילוי תפקידיה תבצע הרשות את הפעולות שלהלן, בתחומי עיסוקה:

 

 

 

(1)   

תמליץ לשר על מדיניות לאומית;

 

 

 

 

(2)   

קידום וביצוע פעולות מניעה ואכיפה;

 

 

 

 

(3)   

גיבוש ופיתוח תכניות מקצועיות;

 

 

 

 

(4)   

גיבוש פתרונות וכלים משפטיים וקידום תיקוני חקיקה ככל שיידרשו;

 

 

 

 

(5)   

פיתוח ויישום כלים טכנולוגיים;

 

 

 

 

(6)   

גיבוש, יישום, קידום ותיאום שיתופי פעולה בין משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ויתר הגופים הרלוונטיים;

 

 

 

 

(7)   

הפעלת תכניות מניעה מקצועיות ברשויות מקומיות, בהסכמת הרשות המקומית; 

 

 

 

 

(8)   

הקמה, פיתוח, ניהול והחזקה של שירותים, מסגרות מתאימות ותכניות פעולה, בשיתוף עם הגורמים הרלוונטיים;

 

 

 

 

(9)   

ייזום, תיאום וביצוע הכשרה והסמכה של כוח אדם;

 

 

 

 

(10)   

עידוד פעולות התנדבותיות בקרב יחידים וגופים, וכן הדרכה, הנחייה ופיקוח על המתנדבים;

 

 

 

 

(11)   

הרחבת ההסברה והעמקת המודעות הציבורית;

 

 

 

 

(12)   

ריכוז מידע, ביצוע מחקרים ופיתוח ידע, בכפוף להוראות כל דין;

 

 

 

 

(13)   

קיום וקידום קשרים עם גופים בישראל הפועלים בתחומי עיסוקה של הרשות;

 

 

 

 

(14)   

קיום וקידום קשרים עם גופים בזירה הבינלאומית הפועלים בתחומי עיסוקה של הרשות;

 

 

 

 

(15)   

סיוע לשירותים הממלכתיים ולשירותי הרשויות המקומיות בייעוץ ובהכוונה בנוגע לטיפול בנפגעי סמים ואלכוהול ובבני משפחותיהם;

 

 

 

 

(16)   

ביצוע פעולות נוספות, ככל הדרוש למילוי תפקידיה.

 

שיתוף פעולה בין משרדי

4.

עובד משרד ממשלתי או רשות סטטוטורית יגיש כל מידע אשר אינו נוגע במישרין לאדם מסוים ומסירתו אינה אסורה לפי כל דין וכן כל סיוע הדרושים לרשות לצורך מילוי תפקידיה, בכל עת, על פי דרישתה  בתוך תקופה שנקבעה בדרישה. 

הפעלת תכניות מניעה מקצועיות ברשויות מקומיות

5.

על אף האמור בכל דין, הפעלת תכניות מניעה מקצועיות ברשויות מקומיות, כאמור בסעיף 3(ב)(7) לחוק זה, הכרוכות בהעברת כספים לרשויות מקומיות תיעשה בהתאם לתבחינים ולכללים שתקבע הרשות, באישור המנהל הכללי של המשרד לביטחון הפנים, חשב המשרד לביטחון הפנים והיועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, או נציגיהם. 

 

 

סימן ב': ארגון וניהול

 

מינוי מנהל הרשות ותפקידיו

6.

השר, באישור הממשלה, ימנה מנהל לרשות אשר יהיה אחראי על ניהול הרשות ועל ביצוע תפקידיה לפי חוק זה; המנהל יהיה עובד המדינה.

עובדי הרשות

7.

 

עובדי הרשות יהיו עובדי המדינה.

תקציב

8.

תקציב הרשות ייקבע בחוק התקציב השנתי, במסגרת תקציב המשרד לביטחון הפנים.

 

 

 

 

סימן ג': ועדה מייעצת לעניין מאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול

 

 

ועדה מייעצת

9.

(א) השר ימנה ועדה מייעצת לעניין מאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול אשר תייעץ לו בהתוויית המדיניות בנושא ותבצע כל תפקיד נוסף שיטיל עליה השר.

 

 

 

(ב) חברי הוועדה המייעצת יהיו:

 

 

 

 

(1)  

מנהל הרשות או נציגו, אשר ישמש כיו"ר הוועדה;

 

 

 

 

(2)  

נציג שר הבריאות שימונה מבין עובדי משרדו;

 

 

 

 

(3)  

נציג שר הרווחה והשירותים החברתיים שימונה מבין עובדי משרדו;

 

 

 

 

(4)  

נציג שר החינוך שימונה מבין עובדי משרדו;

 

 

 

 

(5)  

נציג שר הפנים שימונה מבין עובדי משרדו;

 

 

 

 

(6)  

נציג שר החוץ שימונה מבין עובדי משרדו;

 

 

 

 

(7)  

שני נציגי ציבור שימנה השר.

 

 

 

פרק ג': ביטול חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ולשימוש לרעה באלכוהול והוראות לעניין ביטול הרשות הלאומית, העברת עובדים ונכסים ותקופת המעבר

 

ביטול חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול

10.

חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשמ"ח-1988– בטל.

 

ביטול הרשות הלאומית

11.

ביום כינון הרשות תבוטל הרשות הלאומית ותחדל להיות אישיות משפטית.

 

הפסקת העסקת עובדי הרשות הלאומית

12.

ביום כינון הרשות תסתיים העסקתם של עובדי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול.

 

העברת עובדים

13.

(א) המנהל הכללי של המשרד לביטחון הפנים, בהתייעצות עם נציב שירות המדינה, יקבע מי נחשב עובד עובר על פי חוק זה, בהתאם לצרכי הרשות. בסעיף זה- "עובד עובר"- מי שהיה עובד של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ערב תחילתו של חוק זה, או עובד אחר, ועבר לעבוד ברשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול מכוח הוראות חוק זה;

 

 

 

(ב) עובד שנקבע לגביו כי נחשב לעובד עובר לפי הוראת סעיף קטן (א) יהיה עובד הרשות מיום כינון הרשות;

 

 

 

(ג) על אף האמור בכל דין, עובד עובר לא יהיה זכאי להטבות פרישה כלשהן בשל המעבר;

 

 

 

(ד) שמירת זכויות ותנאי העבודה שהיו לעובד עובר, כדין, ובהתאם להוראות סעיף 29 לחוק יסודות התקציב, ערב יום התחילה, תיעשה בהתאם להוראות נציב שירות המדינה.

 

העברת נכסים, זכויות  והתחייבויות

14.

(א) הרשות הלאומית תמסור לממונה על הנכסים, בתוך 30 ימים מיום פרסומו של חוק זה, את רשימת הנכסים, החובות וההתחייבויות של הרשות הלאומית ערב יום התחילה, הכוללת מידע מפורט בנוגע אליהם.

 

 

 

(ב) על אף האמור בכל דין ובכל חוזה, כל הנכסים, החובות וההתחייבויות שהיו של רשות הלאומית ערב יום התחילה, יהיו החל ביום התחילה לקניין המדינה.

 

 

 

(ג) על אף האמור בכל דין ובכל חוזה, המדינה תהיה רשאית לתפוס חזקה בנכסים שהוקנו לה לפי חוק זה, ביום כינון הרשות, בכפוף לזכויות של אדם אחר להחזיק בהם. 

 

 

 

(ד) כל הליך משפטי של הרשות הלאומית או נגדה שהיה תלוי ועומד ערב יום התחילה, וכל עילה להליך משפטי כאמור שהייתה קיימת באותו מועד, יוסיפו לעמוד בתוקפם ויראו אותן כאילו הן של המדינה או נגדה, לפי העניין, ביום כינון הרשות.

 

 

 

(ה) על אף האמור בסעיפים קטנים (ב) ו- (ד), נושה של הרשות הלאומית, לרבות נושה מותנה או עתידי, יהיה רשאי להגיש למדינה תביעה בשל חוב או עילה שנוצרו לפני יום התחילה, רק עד שנה לאחר יום התחילה.

 

 

 

(ו) העברת נכסים, חובות והתחייבויות לפי חוק זה למדינה או רישום הזכויות בנכסים או לגביהם על שם המדינה יהיו פטורים מתשלום כל מס, אגרה, היטל או תשלום חובה אחר שיש לשלמו על פי דין או הסכם, ואולם אין באמור כדי לפטור אדם מכל חבות של מס, אגרה, היטל או תשלום חובה שחלה על הבעלים או על המחזיק בנכסים ערב העברת הנכסים או רישום הזכויות בהם כאמור בסעיף זה. 

 

תקופת המעבר

15.

החל ביום קבלתו של חוק זה בכנסת ובתקופת המעבר, הרשות הלאומית לא תתקשר בהתקשרות אשר תקופתה, לרבות תקופת הארכה לגביה קיימת זכות ברירה, ביצועה  והזכויות והחיובים על פיה הם לאחר יום כינון הרשות, אלא באישור מראש ובכתב ממנכ"ל המשרד לביטחון הפנים והממונה על הנכסים. התקשרות של אושרה כאמור- בטלה.

 

סמכות הממונה על הנכסים לדרוש מידע

16.

(א) הממונה על הנכסים יהיה רשאי לדרוש מהרשות הלאומית מידע ומסמכים בכל עניין, ורשאי הוא לעיין ברשומות ובמסמכים של הרשות הלאומית, לרבות בעניין עובדים, נכסים, זכויות, חובות ותביעות, והכל ככל הנדרש לשם מילוי תפקידו לפי חוק זה.

 

 

 

(ב) הרשות הלאומית תעביר מידע או מסמכים לפי סעיף קטן (א), לידי הממונה על הנכסים, על פי דרישתו, בלא דיחוי, ומוקדם ככל האפשר.

 

 

 

פרק ד: הוראות שונות

 

סמכות הרשות לדרוש מידע

17.

(א) מבלי לגרוע מכל סמכות הנתונה לרשות, רשאית הרשות, לצורך מילוי תפקידיה, לדרוש ממשרד ממשלתי או מגוף אחר העוסק, בין בשכר ובין בהתנדבות, בעניין הנוגע לתחומי עיסוקה של הרשות, למסור כל ידיעה, מסמך, דין וחשבון ופלט כמשמעותו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995  (להלן - מידע) הנוגעים לעניין שהוא בגדר אחריות הרשות או תפקידיה לפי הוראות חוק זה, שאינם נוגעים במישרין לאדם מסוים ומסירתם אינה אסורה לפי כל דין,  בתוך תקופה שנקבעה בדרישה.

 

 

 

(ב) מי שנדרש למסור מידע כאמור בסעיף קטן (א), ימסור את המידע  בתוך התקופה שנקבעה בדרישה.

 

שמירת סמכויות

18.

הוראות חוק זה אינן באות לגרוע מסמכות שניתנה על פי כל דין.

 

תחילה

19.

(א) תחילתו של חוק זה ביום פרסומו.

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), תחילתן של הוראות סעיפים 10, 11, 12 ו-13(ב) לחוק זה ביום כינון הרשות.

 

הוראות מעבר

20.

(א) תכניות למניעת אלימות שהפעיל המשרד לביטחון הפנים ערב יום התחילה מכוח התקשרות עם רשויות מקומיות או עם גופים אחרים (בסעיף זה – ההתקשרות), ימשיכו לפעול בהתאם להתקשרות, כל עוד היא בתוקף ועד תום תקופת ההתקשרות שנקבעה, אלא אם קבע המנהל אחרת, באישור השר.

 

 

 

(ב) תכניות שהפעילה הרשות הלאומית ערב יום התחילה מכוח התקשרות עם רשויות מקומיות או עם גופים אחרים ימשיכו לפעול בהתאם להתקשרות, כל עוד היא בתוקף ועד תום תקופת ההתקשרות שנקבעה, אלא אם קבע המנהל אחרת, באישור השר.

 

ביצוע ותקנות

21.

השר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו.

 

 

 

פרק ה: תיקונים עקיפים

 

תיקון פקודת העיריות

22.

בפקודת העיריות [נוסח חדש]  –

(1)  בסעיף 149יא(ב), בפסקת משנה (6), במקום "נציג הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול שימנה המנהל הכללי של הרשות" יבוא "נציג הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול שימנה מנהל הרשות ";

(2)  בסעיף 249, בפסקת משנה (32), במקום המלים "ועם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול" יבוא "ועם הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ".

 

תיקון פקודת הסמים המסוכנים

23.

בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973 , בסעיף 36ח(ב)–

(1)  במקום "השר הממונה על חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשמ"ח-1988" יבוא "השר לביטחון הפנים";

(2)  במקום "השר הממונה על חוק הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול, התשמ"ח-1988" יבוא "השר לביטחון הפנים".

 

תיקון חוק הפיקוח על מוסדות לטיפול במשתמשים בסמים

24.

בחוק הפיקוח על מוסדות לטיפול במשתמשים בסמים, התשנ"ג-1993  - 

במקום סעיף 2(ב) יבוא "2(ב) הבקשה תוגש לוועדה בינמשרדית שחבריה יהיו עובד משרד הבריאות ועובד משרד הרווחה והשירותים החברתיים שימנו השרים כל אחד מבין עובדי משרדו" (2) אחרי סעיף קטן 14(א)(7) יבוא-

"(8) הוראות בדבר דרכי הפיקוח על מוסד משולב".

(3) סעיף 14(ב)- יימחק.

 

תיקון חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים

25.

בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, התשע"ג-2013[1], בסעיף 5(ב), במקום "יושב ראש הרשות הלאומית למלחמה בסמים ולשימוש לרעה באלכוהול" יבוא "מנהל הרשות למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול ".

 

 

 



[1] ס"ח התשע"ג, עמ' 221.