תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016
פרק _': קרן לצמצום פערים ברשויות המקומיות
תזכיר זה מיישם את החלטת הממשלה מיום 11 באוגוסט 2016, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 ביום 15 בספטמבר 2016.
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016, פרק ___': קרן לצמצום פערים ברשויות המקומיות.
ב. מטרת החוק המוצע, והצורך בו ועיקרי החוק המוצע
על פי הדין בישראל, היתה המדינה פטורה מתשלום ארנונה עד שנת 1992, למעט לגבי נכסים ברשויות מקומיות ששר הפנים הכריז עליהן כעיר עולים או כיישוב עולים (להלן – ערי עולים) בהתאם לפקודת מסי העיריה ומסי הממשלה (פטורין), 1938 (להלן – הפקודה), אשר בעדם חויבה המדינה לשלם ארנונה. בשנת 1992 תוקנה הפקודה ונקבע בה, בסעיף 3(א), כי המדינה תחויב בשל נכסיה בארנונה בשיעור מופחת, בשיעורים שונים, בהתאם לסיווג הנכס. מעת יישומו של תיקון זה בשנת 1995, משלמת המדינה בעד נכסיה ארנונה בשיעורים הקבועים בסעיף 3(א) לפקודה.
עם זאת, נותרה בסעיפים 3 ו- 5א לפקודה, ההחרגה לגבי נכסי מדינה בתחומיהן של ערי עולים, ובהתאם, לגבי נכסים אלה מחויבת המדינה בתשלום ארנונה בשיעור מלא.
הקביעה כי לרשויות מקומיות שהוכרזו כערי עולים או כיישובי עולים תשולם ארנונה בשיעור מלא, נועדה להגדיל את התשלומים הממשלתיים לרשויות הללו, אשר עיקר תושביהן היו עולים, ואשר מצבן הכספי היה קשה. אולם ההכרזה על ערים ומועצות מקומיות כערי עולים נעשתה לפני עשרות שנים, ואינה משקפת בצורה עדכנית את פיזור העולים ברשויות המקומיות, או את הקשיים התקציבים שלהן בשל כך. יתרה מכך, עצם ההגדרה של רשות כעיר עולים אינה מחייבת כי רשות זו תקבל תשלום מידי המדינה, אלא הדבר תלוי בהימצאותם של נכסי מדינה בתחומיה. למעשה ההסדר הקיים בפקודה אינו עדכני ואינו מותאם לצרכי הרשויות הנוכחיים, והוא גורם לחוסר שוויון ולפיכך טעון שינוי. עוד יש לציין כי לא קיימים קריטריונים ברורים לעניין הכרזה על הרשויות כערי עולים מה שמוסיף על הקשיים המשפטיים שמעורר הסדר זה. הקשיים בהסדר זה והצורך לתקנם הועלו גם על ידי בית המשפט העליון בעניין בג"ץ 1580/11 חוג הידידים של המרכז הרפואי אסף הרופא נ' שר הפנים, שר האוצר ואח'.
לאור כל האמור מוצע לתקן את הפקודה באופן שיבוטל מנגנון ערי העולים, כך שגם לרשויות אלה תשלם המדינה בעד הנכסים שבתחומן ארנונה בשיעורים המופחתים הקבועים בסעיף 3(א) לפקודה. במקביל, תוקם קרן לצמצום פערים ברשויות המקומיות אשר חלק ממקורותיה יהיו ההפרשים בין סכומי הארנונה שהמדינה שילמה לערי העולים לפני ביטול מנגנון ערי העולים כמוצע בתיקון זה, לבין סכומי הארנונה המופחתים אשר ישולמו להן לאחר ביטול המנגנון (להלן – הפרשי הארנונה). חלוקת הכספים בקרן לרשויות תיעשה באופן שיסייע לצמצום פערים בין הרשויות.
עיקר 1 – הקמת קרן לצמצום פערים (סעיפים 2 ו-3 לתזכיר המוצע)
מוצע להקים קרן במשרד הפנים אשר מטרתה צמצום פערים ברשויות המקומיות. תקציב הקרן יעמוד על 500 מיליון שקלים חדשים מדי שנה, ויעודכן בהתאם לשיעור העדכון המפורט בסעיף 3 המוצע. סכום זה מבוסס על הפרשי הארנונה ועל תוספת תקציב ממשלתית.
עיקר 2 – כללי החלוקה (סעיף 4)
חלוקת כספי הקרן לרשויות תהיה בהתאם לכללים שייקבעו השרים בהתאם לשיקולים המפורטים בסעיף, אשר מביאים לידי ביטוי עקרונות של שוויון בין הרשויות המקומיות ושאיפה לצמצום פערים ביניהן.
עיקר 3 – כללי החלוקה בתקופת המעבר (סעיף 5)
על מנת למנוע פגיעה חדה ברשויות מקומיות שהוכרזו כערי עולים והיו זכאיות לקבל תשלומי ארנונה בשיעור מלא, מוצע כי בתקופת המעבר, אשר תימשך כארבע שנים ממועד תחילת החוק, יחולקו כספי הקרן בהתאם לכללי החלוקה אשר ייקבעו בהתאם לסעיף 4, וכן בהתאם לכללים נוספים אשר יקבעו השרים לתקופת המעבר, ובהתאם אליהם ההפחתה בפועל של הסכומים שערי עולים היו זכאיות לקבל בטרם ביטול מנגנון העולים, תהיה מדורגת לאורך תקופת המעבר, ותביא בחשבון את מידת הפגיעה במצבה הפיננסי של עיר העולים בשל הפחתת שיעור תשלום הארנונה. יובהר כי הפחתת הארנונה לרשויות העולים תהיה מיידית, ואולם הסטת הכספים בפועל, כפי שתהיה בהתאם לכללי החלוקה בתקופת המעבר, תהיה מדורגת, וזאת בכדי למנוע פגיעה חדה ברשויות שהיו ערי עולים כמפורט לעיל.
עיקר 4 – ביטול מנגנון עיר העולים (סעיף 6)
מוצע לתקן את סעיפים 3 ו - 5א לפקודה כך שתבוטל ההחרגה הקבועה בהם, לפיה שיעורי הארנונה המופחתים הקבועים בסעיף 3(א) בפקודה לנכסי מדינה, אינם חלים ברשויות שהוכרזו כערי עולים, כך שגם ברשויות אלה תשולם ארנונה בשיעור מופחת.
ג. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים
מקורות הקרן מבוססים על הפחתה בבסיס תקציבי המשרדים הרלוונטיים של הפרשי הארנונה, וכן על תוספת תקציב ממשלתי של כ-200 מיליון שקלים חדשים.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה (פטורין), 1938.
ה. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק המוצע:
תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016
פרק _': קרן לצמצום פערים ברשויות המקומיות
|
הגדרות |
1. |
בפרק זה - |
|
|
|
|
"המועד הקובע" – מועד תחילתו של חוק זה, ג' בטבת התשע"ז (1 בינואר 2017); |
|
|
|
|
"הפקודה" – פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה [פיטורין] 1938[1]; |
|
|
|
|
"הקרן" – הקרן שהוקמה לפי סעיף 2; |
|
|
|
|
"השרים" – שר האוצר ושר הפנים; |
|
|
|
|
"כללי החלוקה" – כללים שיקבעו השרים לחלוקת כספי הקרן לפי סעיף 4; |
|
|
|
|
"הכללים הנוספים לתקופת המעבר" – כללים שיקבעו השרים בהתאם לסעיף 5(ב); |
|
|
|
|
"רשות מקומית" – עיריה, מועצה מקומית, או מועצה אזורית; |
|
|
|
|
"עיר עולים" – עיריה או מועצה ששר הפנים הכריז עליה שהיא עיר עולים או יישוב עולים בהתאם לסמכותו לפי סעיף 3(ג) או 5א לפקודה בנוסחה ערב המועד הקובע. |
|
|
|
|
"סכום ההפחתה" – ההפרש שבין סך תשלומי הארנונה הכללית השנתית שעיר עולים היתה זכאית לקבל בעד נכסי מדינה שבתחומה בהתאם לפקודה בהתאם לנוסחה ערב המועד הקובע, לבין סך תשלומי הארנונה הכללית השנתית שעיר עולים זכאית לקבל בעד אותם נכסי מדינה שבתחומה, בהתאם לפקודה בנוסחה לאחר המועד הקובע. |
|
|
חוק הקרן לצמצום פערים ברשויות המקומיות |
2. |
מוקמת בזה קרן במשרד הפנים אשר מטרתה צמצום פערים ברשויות המקומיות. |
|
|
תקציב הקרן ועדכונו |
3. |
תקציב הקרן ייקבע בסעיף תקציב משרד הפנים בחוק התקציב השנתי, כמשמעותו בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2], ויעודכן מדי שנה ב-60% משיעור העדכון כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992[3]. |
|
|
חלוקת כספי הקרן |
4. |
חלוקת כספי הקרן לרשויות המקומיות תהיה בהתאם לכללי חלוקה שיקבעו השרים; כללי החלוקה ייקבעו, בין היתר, בהתבסס על השיקולים הבאים: |
|
|
|
|
|
(1) הדרוג החברתי כלכלי של הרשות המקומית בהתאם למדד החברתי-כלכלי שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כפי שיתעדכן מזמן לזמן; |
|
|
|
|
(2) רמת הפריפריאליות של הרשות המקומית בהתאם למדד הפריפריאליות שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כפי שיתעדכן מזמן לזמן; |
|
|
|
|
(3) גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; |
|
|
|
|
(4) מצבה הפיננסי של הרשות המקומית; |
|
|
|
|
(5) היקף שטחי הארנונה העסקית שבתחום הרשות מקומית. |
|
כללי החלוקה בתקופת המעבר |
5. |
(א) על אף האמור בסעיף 4, בתקופה שמיום תחילת החוק ובמשך ארבע שנים החל מהמועד האמור (להלן – תקופת המעבר) יחולקו כספי הקרן בהתאם לכללי החלוקה ובהתאם לכללים הנוספים אשר יקבעו השרים לתקופת המעבר. |
|
|
|
|
(ב) הכללים הנוספים לתקופת המעבר יקבעו את חלוקת כספי הקרן בתקופת מעבר כך שהפגיעה בערי העולים בתקופת המעבר בשל סכום ההפחתה תהיה מדורגת לאורך תקופת המעבר, ותביא בחשבון, בין היתר, את מידת הפגיעה במצבה הפיננסי של עיר העולים בשל הפחתת סכום ההפחתה. |
|
|
תיקון פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה [פיטורין] 1938 |
6. |
בפקודת מסי העיריה ומסי הממשלה [פיטורין] 1938 - |
|
|
|
|
(1) |
בסעיף 3(ג), הסיפה החל במילים "ובתחום עיריה" תימחק; |
|
|
|
(2) |
בסעיף 5א, הסיפה החל במילים "אולם על אף האמור" תימחק. |