להעלות אסתי יעול הימורים פיס.docx תזכיר חוק התוכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה) התשע"ו-2016 - ייעול שוק ההימורים

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016

פרק _': ייעול שוק ההימורים

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 באוגוסט 2016, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 ביום 13 בספטמבר 2016.

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016  פרק _': ייעול שוק ההימורים.

ב.  מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי החוק המוצע

ביום 21 באוקטובר 2015 מינה שר האוצר ועדה לבחינת ייעול שוק ההימורים בישראל ומודל הקצאת הרווחים ממנו (להלן – הוועדה). הוועדה בחנה את שוק ההימורים החוקיים בישראל, בין היתר, האם ניתן לייעל את הוצאות התפעול של הגופים המפעילים את ההימורים החוקיים בישראל (להלן – הגופים), השלכותיו החברתיות-כלכליות של שוק ההימורים האמור, ואת מנגנוני הקצאת הרווח של הגופים. הוועדה קיימה פגישות עם כלל הגורמים הרלוונטיים לנושא, ערכה השוואות בין-לאומיות אל מול מדינות מפותחות בעולם והוצג בפניה דו"ח הצוות לבחינת ההסדרה של ההימורים החוקיים בישראל (להלן – הצוות), שהוקם מכוח החלטת ממשלה מס' 4474 מיום 5 במרץ 2012, אשר השלים את עבודתו לאחרונה.

המלצות הוועדה נגעו בעיקר להגבלות על היקף התקורות של הגופים, הגבלה על היקף שוק ההימורים החוקיים בישראל, שינוי במנגנוני הקצאת הרווחים וקידום המלצות הצוות שהוקם כאמור, לרבות ביטול משחקים בעלי פוטנציאל התמכרות גבוה.

תזכיר חוק זה עוסק ביישום ההמלצות על פעילותה של המועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה), במקביל, יבוצעו שינויים דומים בהיתר שניתן למפעל הפיס מכוח חוק העונשין, התשל"ז-1977,  להפעיל הימורים בישראל.

פרק זה, ובפרט ההוראות הנוגעות לייעול עבודת המועצה צפוי להגדיל את ההשקעה הציבורית במתקני ספורט ותמיכה בפעילות ספורט שוטפת בסך של לפחות כ-200 מיליון שקלים חדשים בשנה.

עיקר 1: הגבלת שיעור הגידול הריאלי השנתי של מחזור ההימורים של המועצה כך, שהחל משנת 2017, הוא לא יעלה על 2.7%, בדומה למגבלה השנתית על הגידול בהוצאות הממשלה.

מוצע להגביל את שיעור הגידול הריאלי השנתי במחזור ההימורים כך שלא יעלה, החל משנת 2017, על 2.7%, וזאת בדומה למגבלה השנתית החלה על הגידול בהוצאות הממשלה כהגדרתה בסעיף 6(א)(ג)(2) לחוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, תשנ"ב-1992.

עיקר 2 : הגבלת עמלות המכירה המשתלמות לזכייני המועצה, באופן שיביא לחיסכון משמעותי בהוצאות המועצה.

מוצע לקבוע הוראות להגבלת עמלות המכירה המשתלמות לזכייני המועצה שיובילו לחסכון הוצאות משמעותי עבור המועצה. יצוין כי ההוראות האמורות הן בשיעור זהה עבור מפעל הפיס והמועצה, וזאת כדי למנוע היווצרות תמריץ של בעל תחנה המוכר את מוצרי שני הגופים להסיט מהמרים למשחקי הגוף בעל עמלת מכירה גבוהה יותר.

עיקר 3: איסור על קיום הימורים על מירוצי סוסים.

גורם מרכזי המשפיע באופן ישיר על סיכוי של יחידים להתמכר להימורים הוא מוצר ההימורים, גופו ומאפייניו. המידע המחקרי והאמפירי המבוסס שהובא בפני הוועדה מעיד, כי הימורים על מרוצי סוסים שעורכת המועצה מהווים משחקים אשר עלולים לגרום, בסבירות גבוהה, להתמכרות מצד המהמרים, באופן מוחלט ובאופן יחסי למשחקים אחרים, ועל כן להסב פגיעה בטובת הציבור.

מתוך רצון לצמצם את השפעתם החברתית השלילית של ההימורים מוצע לקבוע כי החל משנת 2017 המועצה לא תהיה רשאית לקיים בישראל הימורים על מרוצי סוסים.

עיקר 4: קביעת הוראות להתייעלות המועצה שיבטיחו גידול משמעותי ביתרת ההכנסות שתועבר לתועלת הציבור באופן שלא יבוא על חשבון היקף הזכיות שישולמו לזוכים.

בשל המצב החוקי בישראל, מתפקדת המועצה, הלכה למעשה, כמונופול בתחום ההימורים על תחרויות ספורט.

שוק בעל מבנה מונופוליסטי מוביל במקרים רבים לחוסר יעילות כלכלית וזאת מאחר שלגוף המונופוליסטי יש תמריץ חלש יותר לבצע תהליכי התייעלות לעומת גוף עסקי אשר פועל בענף תחרותי. תחום ההימורים מעורר קשיים וסיכונים חברתיים, ועל כן מנוהל באופן מרוכז ומפוקח על ידי המדינה, כך שנוצר מונופול. במקרים מסוג זה, תפקיד הרגולציה להבטיח את התייעלות הגוף המונופוליסטי.

חוסר היעילות של המועצה מתבטא בתשלומי עמלות מכירה גבוהות, במבנה ארגוני מנופח ובהוצאות פרסום, הפצה ושיווק גבוהות. חוסר היעילות כאמור פוגע באופן ישיר ("שקל מול שקל") ביתרת ההכנסות המועברת לתועלת הציבור, כך שבמקום שהמדינה נהנית מרווחי המועצה, כספי ההימורים מממנים הוצאות תפעול מנופחות.

מוצע לקבוע כי הסכום שייוותר בידי המועצה מעריכת הימורים, לאחר ניכוי התשלומים לזוכים והוצאות המועצה יעמוד על שיעור מינימלי. עוד מוצע לקבוע הוראות להתייעלות המועצה לרבות הגבלת היקף הוצאות ההפצה והשיווק של המועצה, שיבטיחו גידול משמעותי ביתרת ההכנסות שתועבר לתועלת הציבור, באופן שלא יבוא על חשבון התשלומים שישולמו לזוכים בתכניות שמפעילה המועצה.

עיקר 5: קביעת הוראת שעה בדבר העברת 250 מיליון שקלים חדשים על ידי המועצה למדינה בכל אחת מהשנים 2017 ו-2018, וזאת מבלי לפגוע ביכולתה של המועצה לעמוד בהתחייבויותיה במסגרת פרוייקטי הקמה ופיתוח של תשתיות.

חלק מרכזי מהיקף הכספים שמעבירה המועצה, בהתאם לחוק, לתועלת הציבור, מוקצה מידי שנה לפרוייקטי הקמה ופיתוח של תשתיות, כאשר קיים פער זמנים בין יצירת המחויבות של המועצה והקצאת הכספים לפרוייקטים כאמור עד לשלבי המימון בעת הביצוע בפועל של הפרויקט. פער הזמנים והגידול המתמיד ברווחי המועצה יוצרים מצב שלפיו באופן שיטתי "חונים" בקופת המזומנים של המועצה מזומנים רבים ("הרווחים הצבורים"), אשר צומחים משנה לשנה.

השארת עודפי הרווחים הצבורים בידי המועצה גורמת לחוסר יעילות כלכלית ויוצרת הלכה למעשה עיוות במערכת הקצאת המקורות שבידי המדינה, ועל כן מוצע לקבוע כי בכל אחת מהשנים 2017 ו-2018 תעביר המועצה לאוצר המדינה 250 מיליוני ש"ח. כמו כן, על מנת להבטיח כי המועצה תעמוד בהתחייבויותיה במסגרת פרוייקטי הקמה ופיתוח של תשתיות מוצע לקבוע כי ככל שקופת המזומנים של המועצה שמקורה בכספים "חונים" כאמור, תרד מתחת לסך של 300 מיליון שקלים חדשים, תשלים המדינה את הפער עד לסכום האמור, אך לא יותר מהסכום שהעבירה המועצה למדינה בפועל, ולא יותר מסכום מצטבר של 500 מיליון שקלים חדשים.

עיקר 6: קביעת צעדים למניעת הלבנת הון, הכוללים דרישה כי בכל תכנית הימורים שמפעילה המועצה יידרשו המשתתפים למלא על כרטיס ההשתתפות את פרטי הזהות שלהם.

אחת הדרכים המוכרות להלבנת הון באמצעות הימורים היא רכישה של זכיות הימורים על ידי גורמים עבריינים, וזאת על מנת להלבין הון הקיים ברשות עבריינים ולשוות לו מקור חוקי. על המועצה לא מוטלות כיום חובות בנוגע למניעת הלבנת הון, על אף שהחששות והסיכונים להלבנת הון באמצעות רכישת זכיות קיימים בתכניות הימורים אשר מציעה המועצה. לפיכך, מוצע להחיל את ההסדרים למניעת הלבנת הון גם על המועצה ולקבוע דרישה לזיהוי ורישום פרטים של המשתתף בכל תכנית הימורים שמפעילה המועצה בה סכום הזכייה עולה על 5,000 ₪, כתנאי להשתתפות ולקבלת זכיות מהימורים אלה.

ג. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים

תוספת הכנסות של 500 מיליון שקלים חדשים לתקציב המדינה בשנים 2017 ו-2018.

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון החוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967.

ה. נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

 

 

 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

 

 

 

פרק: ___ ייעול שוק ההימורים

תיקון חוק להסדר ההימורים בספורט

1.  

בחוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז-1967[1] (להלן בפרק זה – החוק להסדר ההימורים בספורט):

 

 

(1) בסעיף 7, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

"(ג) תקציב המועצה בשנת כספים לא יעלה בשיעור העולה על 2.7%  ביחס לתקציב המועצה בשנה שקדמה לה ובתוספת מדד המחירים לצרכן השנתי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני מועד הגשת התקציב לאישור.";

 

 

(2) בסעיף 8א, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

"(ג) עמלת מכירה שתשלם המועצה לבעל תחנה להפעלת תכניות הימורים על תוצאות של משחקים ותחרויות ספורט (להלן – תכניות הימורים), לא תעלה על השיעורים הבאים, שיחושבו מתוך מחזור המכירות החודשי של מוצרי המועצה בתחנה, ובלבד שסך עמלת המכירה החודשית, כאמור, לא תעלה על ארבע פעמים השכר הממוצע במשק:

 

 

 

 

(1) על כל שקל חדש מ-140,000 השקלים החדשים הראשונים – לא יותר מ-7%;

 

 

 

 

(2) על כל שקל חדש מסכום העולה על 140,000 שקלים חדשים אך לא יותר מ-170,000 שקלים חדשים – לא יותר מ-6.5%;

 

 

 

 

(3) על כל שקל חדש מסכום העולה על 170,000 שקלים חדשים אך לא יותר מ-285,000 שקלים חדשים – לא יותר מ-5%;

 

 

 

 

(4) על כל שקל חדש מסכום העולה על 285,000 שקלים חדשים – לא יותר מ-4.5%.";

 

 

 

בסעיף זה, "השכר הממוצע במשק" - השכר הממוצע במשק לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

 

 

(ד) סעיף קטן (ג) לא יחול על בעל תחנה שמתקיימים בו כל אלה:

 

 

 

 

(1) עמלות המכירה החודשיות המשולמות לו בשל מכירת מוצרים בהתאם לחוק זה ובהתאם להיתר שניתן לפי סעיף 231(א) לחוק העונשין, אינו עולה על 15,000 שקלים חדשים.

 

 

 

 

(2) עמלת המכירה של בעל התחנה ממוצרים כאמור בפסקה (1) היא הכנסתו היחידה.";

 

 

(3) סעיף 8ב – בטל;

 

 

(4) בסעיף 8ג-

 

 

 

(א)  האמור בו יסומן (א), במקום "42%" יבוא "62.5%" והמילים "או מקיום הימורים לפי סעיף 8ב" – יימחקו;

 

 

 

(ב) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

 

"(ב) שיעור הוצאות השיווק והפרסום של המועצה לא יעלה על 1.75% מתקבולי המועצה מעריכת הימורים לפי סעיף 8.";

 

 

(5) בסעיף 9-

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), אחרי "ניכוי התשלומים לזוכים והוצאות המועצה יבוא "(להלן – יתרת הכנסות), יהיה לפחות 24.5% מתקבולי המועצה מעריכת הימורים לפי סעיף 8", ובמקום "ישמש" יבוא "וישמש";

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ב), במקום "היתרה האמורה בסעיף קטן (א)" יבוא "יתרת ההכנסות";

 

 

 

(ג)  אחרי סעיף קטן (ב1א) יבוא:

 

 

 

 

"(ב1ב) ככל שיתרות המזומנים יפחתו מ-300 מיליון שקלים חדשים (להלן – הסכום המזערי), תעביר המדינה למועצה את הפער שבין יתרות המזומנים לסכום המזערי, ולא יותר מהסכום שהעבירה המועצה למדינה בפועל; הוראה זו תחול עד שתעביר המדינה למועצה, בהתאם לסעיף זה, סכום כולל של 500 מיליון שקלים חדשים.

 

 

 

 

בסעיף זה – "יתרות המזומנים"- סך הסכומים שהוקצו על ידי המועצה לחלוקה כתמיכה בתשתיות יסוד בספורט כאמור בפסקה (ב1)(1) אך טרם הועברו בפועל.

 

 

(6) אחרי סעיף 10א יבוא:

 

 

אמצעי זיהוי

10ב

(א)  בכל תכנית הימורים שמפעילה המועצה שסכום הזכייה בה עולה על 5,000 שקלים חדשים ירשמו פרטי המשתתף בה על גבי כרטיס ההשתתפות;

 

 

 

 

 

 

(ב) טרם תשלום זכייה בתכנית הימורים כאמור בסעיף קטן (א), תאומת זהות הזוכה באמצעות השוואת פרטי המשתתף שמילא לתעודת הזהות, הדרכון או תעודת המסע, לפי העניין; לא תשולם זכייה במקרה של אי התאמה או אם התעורר ספק באשר לאמיתות מסמכי הזיהוי.

 

 

 

 

 

 

(ג)  על אף האמור בסעיף קטן (ב), רשאי שר האוצר, בהתייעצות עם שר המשפטים, לקבוע בהוראות נסיבות בהן יתאפשר תשלום זכייה במקרה של אי התאמה כאמור.

 

 

 

 

 

 

(ד) לא תשולם זכייה באמצעות שיק, אלא באמצעות שיק לפקודת הזוכה המזוהה בתכנית הימורים הדורשת זיהוי, או לפקודת המוכ"ז אשר הציג לפירעון את כרטיס ההשתתפות בתכנית הימורים שאינה דורשת זיהוי, כשהשיק משורטט, בתוספת המילים "למוטב בלבד, לא סחיר ולא עביר"; או באמצעות העברה בנקאית לחשבון בנק בישראל על שם הזוכה המזוהה.

בסעיף זה-

"פרטי המשתתף"- ארבע הספרות האחרונות של מספר זהות המשתתף (כולל ספרת ביקורת)",

"מספר זהות"- ביחיד שהוא תושב- המספר המופיע בתעודת הזהות; ביחיד שהוא תושב חוץ- מספר דרכון או מספר תעודת מסע ושם המדינה שבה הוצא הדרכון או תעודת המסע.

 

 

מינוי אחראי

10ג

(א)  המועצה תמנה אחראי למילוי החובות למניעת סיכוני הלבנת הון ומזעור סיכוני פשיעה, לרבות קביעת נהלים והדרכת עובדים ובעלי תחנות, בדבר זיהוי והתמודדות עם סיכוני הלבנת הון, ויפקח אחר יישומם.

 

 

 

 

 

 

(ב) שר האוצר, בהתייעצות עם שר המשפטים, רשאי לקבוע הוראות לעניין פעולות האחראי האמור בסעיף קטן (א).

הוראות מעבר לסעיפים 8א, 8ג ו-9 לחוק להסדר הימורים בספורט

2.  

(א)  בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017) יקראו את סעיף קטן (ג) של סעיף 8א כך:

 

 

"8א

(ג) עמלת מכירה שתשלם המועצה לבעל תחנה להפעלת תכניות הימורים על תוצאות של משחקים ותחרויות ספורט (להלן – תכניות הימורים), לא תעלה על השיעורים הבאים, שיחושבו מתוך מחזור המכירות החודשי של מוצרי המועצה בתחנה:

 

 

 

 

(1) על כל שקל חדש מ-170,000 השקלים החדשים הראשונים – לא יותר מ-7%;

 

 

 

 

(2) על כל שקל חדש מסכום העולה על 170,000 שקלים חדשים אך לא יותר מ-285,000 שקלים חדשים – לא יותר מ-6%;

 

 

 

 

(3) על כל שקל חדש מסכום העולה על 285,000 שקלים חדשים – לא יותר מ-5.5%.";

 

 

(ב) בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017) יקראו את סעיף קטן (ב) של סעיף 8ג כך שבמקום "1.75%" יבוא "2.25%";

 

 

(ג)  בתקופה שמיום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) עד יום כ"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2018) יקראו את סעיף קטן (ב) של סעיף 8ג כך שבמקום "1.75%" יבוא "2%";

 

 

(ד) בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017) יקראו את סעיף קטן (א) של סעיף 9 כך שבמקום "24.5%" יבוא "22.5%";

הוראת שעה לסעיף 9

3.  

(א)  בשנים 2017 ו-2018 יקראו את סעיף 9 כך שאחרי פסקה (ב1)(1) יבוא:

 

 

 

"(1א) ב-1 בינואר של כל שנה תעביר המועצה למדינה סכום של 250 מיליון שקלים חדשים מתוך כספי יתרת ההכנסות שהצטברו עד לשנת 2016, אשר הוקצו על ידי המועצה בהתאם לפסקה (1) אך טרם הועברו בפועל .";

תחולה

4.  

הוראות סעיף 8ג(ג) ו-(ד) לחוק כנוסחן בסעיף 1(2) לחוק זה יחולו על כל הסכם שייחתם החל מיום תחילתו של חוק זה וכן על הארכת הסכם ומימוש זכות ברירה בהסכם שיבוצעו לאחר מועד תחילתו של חוק זה.

תחילה

5.  

תחילתו של חוק זה ביום פרסומו, ואולם-

 

 

 

(1) תחילתו של סעיף 10ב לחוק להסדר ההימורים בספורט ביום 1 ביולי 2017.

 



[1]