להעלות עפרי אנרגיה סבב הפצות שני.docx תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016 - אנרגיה

 תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016  

פרק _': אנרגיה

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 באוגוסט 2016, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 ביום 11 בספטמבר 2016.

הסעיפים המפורטים בתזכיר זה הם בנוסף לפרק אנרגיה שפורסם באתר קשרי ממשל ביום 16 באוגוסט 2016  (תחת הכותרת "תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016  פרק _':  אנרגיה").

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016 פרק___': אנרגיה.

    

ב.  מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי החוק המוצע

כללי

החקיקה המוצעת נועדה לקדם תחרות במשק הגז הפחמימני המעובה (להלן - גפ"ם) במגזר הביתי. משק הגפ"ם מאופיין בריכוזיות גבוהה אשר מובילה לתחרות מוגבלת על המחיר ועל השירות לצרכן. כמו כן, שוק זה מאופיין בשונות גבוהה במחירי הגז, על אף שעלות המוצר היא הומוגנית למדי, ובהיעדר מעבר לקוחות בין החברות. הצעת החוק נועדה לטפל בחלק מהחסמים המונעים תחרות ובכלל זה מניעת הפליה בין צרכנים המחוברים לאותו צובר, שינוי הרוב הדרוש למעבר לספק גז אחר בבית משותף וכן טיפול בדמי הפיקדון אשר מהווים חסם למעבר בין ספקים.

 

עיקר 1 – איסור הצעת תנאי התקשרות לרכישת גז שלא הוצעו לכלל הצרכנים שמתקן הגז שלהם מחובר לאותה מערכת גז מרכזית

מוצע לתקן את חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989 (להלן - החוק) ולקבוע כי במקרה שבו הציע ספק גז לצרכן גז ביתי תנאי התקשרות לרכישת גז שהם שונים מתנאי ההתקשרות שהוצעו לכלל הצרכנים שמתקן הגז שלהם מחובר לאותה מערכת גז מרכזית, יציע את תנאי ההתקשרות שהציע לצרכן הגז הביתי לכלל הצרכנים האמורים.

 

עיקר 2 – העברת דמי פיקדון מספק גז נכנס המשמש כשלוח של הצרכן לספק גז יוצא בעת החלפת ספק

במשק הישראלי קיימים כ-3 מיליון מכלי גז. במקרים רבים פיקדונות עבור המכלים לא מוחזרים לצרכנים משום שצרכנים שעזבו את דירתם אינם פונים לספק הגז כדי לקבל את הפיקדון בחזרה. במצב דברים זה, הפיקדון על מכל הגז נשאר על שם צרכן שעזב את הדירה וזאת גם אם עברו לגור בדירה צרכנים חדשים. על רקע זה פעמים רבות נוצר קושי להשיב את דמי הפיקדון ששולמו עבור מכלים שהוחזרו. כך, נושא השבת דמי הפיקדון מהווה חסם למעבר בין ספקי גז ומקשה על ספקי גז קטנים להתפתח בשוק.

לאור האמור, מוצע לקבוע כי מקום בו קיבל ספק גז יוצא מספק גז נכנס ציוד מושאל המסומן בסימונו, וספק הגז הנכנס המציא לו העתק התקשרות בחוזה להספקת גז עם צרכן הגז וייפוי כוח, ספק הגז היוצא יעביר לספק הגז הנכנס את דמי הפיקדון בעד הציוד המושאל, אלא אם פנה בעל הפיקדון להחזרתו, וירשום את דמי הפיקדון על שם בעל הפיקדון. אם לספק הגז היוצא אין את פרטי בעל הפיקדון -  ירשום ספק הגז הנכנס את הכתובת שבעבורה ניתנו דמי הפיקדון וישיב את סכום הפיקדון שהועבר לצרכן שיוכיח כי הוא בעל הפיקדון. במקרה כזה, סכום דמי הפיקדון שיועבר יהיה הסכום המרבי לפי צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת רמת פיקוח ומחירים מרביים לפיקדון בעד ציוד גז), תשע"ו-2015.

 

עיקר 3 – השבת דמי פיקדון בעת שינוי בעלים בנכס

מוצע לתקן את החוק כך שבמקרה שבו הודיע צרכן גז לספק גז על שינוי בעלים בנכס, יראו זאת כסיום חוזה ויוחזרו לצרכן הגז דמי פיקדון ששילם. עם זאת, במקרה שבו הבעלים החדש בנכס מעוניין להמשיך בחוזה עם אותו הספק, רשאי ספק הגז להעביר את דמי הפיקדון על שם הבעלים החדשים בנכס, ובלבד שצרכן הגז העוזב הסכים לכך ואם אינו בעל הפיקדון, ניתנה גם הסכמת בעל הפיקדון.

 

עיקר 4 – שינוי הרוב הדרוש להחלפת ספק גז בבית משותף

כיום קיים קושי בגיוס הרוב הדרוש למעבר לספק גז אחר בבית משותף (נדרשת הסכמה בכתב של יותר ממחצית מבעלי הדירות הרוכשים גז באמצעות מערכת הגז המרכזית). מוצע לתקן את חוק המקרקעין (החלפת ספק גז בבית משותף), תשנ"א-1991 (להלן - חוק המקרקעין החלפת ספק גז), כך שיקבע בו כי בבית משותף שבו קיימת מערכת גז מרכזית, יהיו רשאים בעלי הדירות להחליף ספק גז בהסכמה בכתב של יותר ממחצית מבעלי הדירות המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית או בהחלטת האסיפה הכללית שהתקבלה בהסכמת רוב מבין בעלי הדירות המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית שהשתתפו באסיפה, ובלבד שכינוס האסיפה לצורך קבלת החלטה כאמור נעשה לפי הוראות התקנון בעניין כינוס אסיפה כללית, ובהעדר הוראה בעניין בתקנון - לפי הוראות התקנון המצוי בעניין זה. מקום בו שני בתים משותפים או יותר מחוברים לאותה מערכת גז מרכזית, החלטה על החלפת ספק גז תתקבל לפי אחת מהדרכים המפורטות בסעיף זה, בכל אחד מהבתים המשותפים.

 

לאור האמור, מוצע למחוק את הסעיפים שמסדירים את נושא החלפת ספק גז בבית משותף בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 ולבצע בו את ההתאמות הנדרשות. לאחר ביצוע תיקון זה כל ההסדרים הנוגעים להחלפת ספק גז ירוכזו בחוק המקרקעין החלפת ספק גז.

 

עיקר 5 –החלפת ספק גז על ידי צרכן המחובר למערכת גז מרכזית שלא בבית משותף

מוצע לבצע את ההתאמות הדרושות לצורך השוואת אופן החלפת ספק גז על ידי צרכן המחובר למערכת גז מרכזית שלא בבית משותף להחלפת ספק גז בבית משותף כפי שקבוע בחוק המקרקעין החלפת ספק גז.

 

עיקר 6 – קביעת פיצויים לדוגמה בשל אי החזרת פיקדון

לשם התמודדות עם תופעה של אי החזרת פיקדונות בשל ציוד מושאל לבעליהם, מוצע להסמיך את בית המשפט לפסוק לצרכן שביקש שספק הגז ישיב לו את הפיקדון עבור הציוד המושאל וספק הגז לא השיב לו את דמי הפיקדון כאמור בתוך 15 יום, פיצויים שאינם תלויים בנזק, בסכום שלא יעלה על 3,000 שקלים חדשים.

 

ג. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים

אין.       

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

תיקון חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989;

תיקון חוק המקרקעין (החלפת ספק גז בבית משותף), התשנ"א-1991;

תיקון חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969.

 

ה. נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע

 

תיקון חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה)

1.  

בחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989[1] (להלן – החוק) -

 

 

(1) בסעיף 14 -  

 

 

 

(1) אחרי המילים "בפרק זה" יבוא:

 

 

 

""בעל פיקדון" - צרכן גז ביתי ששילם לספק גז דמי פיקדון בעד הספקת הציוד המושאל ;";

 

 

 

(2) אחרי ההגדרה "המנהל" יבוא:

 

 

 

""מערכת גז מרכזית" - מערכת להספקת גז, שבאמצעותה מסופק גז לשני צרכני גז ביתיים או יותר;";

 

 

 

(3) אחרי ההגדרה "ספק גז נכנס" יבוא:

 

 

 

""ציוד מושאל" - ציוד גז שבבעלות ספק גז ושמושאל לצרכן גז ביתי למעט מכל נייח;";

 

 

 

(4) אחרי ההגדרה "המועד הקובע" יבוא:

 

 

 

""השר" – שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.".

 

 

(2) אחרי סעיף 17ד יבוא:

 

 

" איסור הצעת תנאי התקשרות שונים לצרכנים המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית

17ד1.

(א)  מבלי לגרוע מהאמור בסעיף 17ב -

 

 

 

 

 

 

 

(1) הציע ספק גז לצרכן גז ביתי חדש תנאי התקשרות לרכישת גז שהם שונים מתנאי ההתקשרות שהוצעו לכלל הצרכנים שמתקן הגז שלהם מחובר לאותה מערכת גז מרכזית, יציע את תנאי ההתקשרות שהציע לצרכן הגז הביתי החדש לכלל הצרכנים האמורים, בתוך חודשיים מהמועד שבו הציע את התנאים לצרכן הגז הביתי החדש; "צרכן גז ביתי חדש" – צרכן גז ביתי שטרם התקשר עם ספק הגז בחוזה להספקת גז מאותה מערכת גז מרכזית.

 

 

 

 

 

 

 

(2) הציע ספק גז לצרכן גז ביתי קיים תנאי התקשרות לרכישת גז שהם שונים מתנאי ההתקשרות שהוצעו לכלל הצרכנים שמתקן הגז שלהם מחובר לאותה מערכת גז מרכזית, יציע את תנאי ההתקשרות שהציע לצרכן הגז הביתי הקיים לכלל הצרכנים האמורים, בתוך שבוע מהמועד שבו הציע את התנאים לצרכן הגז הקיים; "צרכן גז ביתי קיים" – צרכן גז ביתי שהתקשר עם ספק הגז בחוזה להספקת גז מאותה מערכת גז מרכזית.

 

 

סיום התקשרות והחזרת דמי פיקדון בשל ציוד מושאל

17ז.

(א)  צרכן גז ביתי שהחליט לסיים חוזה להספקת גז עם ספק הגז היוצא, ייתן הודעה על כך לספק הגז היוצא, בהתאם להוראות שיקבע השר.

 

 

 

 

 

 

(ב) ספק גז יוצא שקיבל הודעה על סיום חוזה לפי סעיף קטן (א), חייב לפרק ולפנות, על חשבונו, את הציוד המושאל, בהתאם להוראות שיקבע השר.

 

 

 

 

 

 

(ג)  התקבלה הודעה על סיום חוזה לפי סעיף קטן (א), ולא פירק ספק הגז היוצא את הציוד המושאל בהתאם להוראות שיקבע השר, רשאי צרכן הגז לעשות כן באמצעות ספק הגז הנכנס שעמו התקשר או באמצעות מי שמוסמך לבצע עבודות גז כמשמעותן בחוק הגז (בטיחות ורישוי), תשמ"ט-1989, בהתאם להוראות שיקבע השר.

 

 

 

 

 

 

(ד) ספק גז שקיבל מצרכן הודעה על סיום חוזה לפי סעיף קטן (א), יחזיר לבעל הפיקדון את דמי הפיקדון ששולמו על ידו עבור הציוד המושאל, וזאת אף אם ספק הגז היוצא נמנע מלפרק את הציוד המושאל; הוראות לעניין חישוב החזר דמי הפיקדון יקבעו לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים  ושירותים התשנ"ו-1996 והתוספת בגין אי החזרה במועד תעמוד על השיעור שיקבע השר.

 

 

 

 

 

 

(ה) קיבל ספק גז יוצא מספק גז נכנס שהוא שלוח של צרכן הגז לפי ייפוי כוח שניתן בכתב, ציוד מושאל המסומן בסימונו והמציא לו ספק הגז הנכנס העתק התקשרות בחוזה להספקת גז עם צרכן גז בכתובת ממנה נלקח הציוד המושאל, ואת ייפוי הכוח שניתן, יעביר ספק הגז היוצא לספק הגז הנכנס את דמי הפיקדון בעד הציוד המושאל.

 

 

החזרת דמי פיקדון בעת שינוי בעלות בנכס

17ח

(א)  הודיע צרכן גז לספק גז על שינוי בעלים בנכס, יראו זאת כסיום חוזה ויוחזרו לצרכן הגז דמי פיקדון ששילם.

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), היה הבעלים החדש בנכס מעוניין להמשיך בחוזה עם אותו הספק, רשאי ספק הגז להעביר את דמי הפיקדון על שם הבעלים החדשים בנכס, ובלבד שצרכן הגז העוזב הסכים לכך ואם אינו בעל הפיקדון, ניתנה לכך גם הסכמת בעל הפיקדון.

 

 

העברת פיקדון בין ספק גז יוצא לספק גז נכנס

17ט.

(א)  קיבל ספק גז נכנס דמי פיקדון לפי סעיף 17ז(ה), יחולו הוראות אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) ספק הגז הנכנס ירשום את הפיקדון על שם בעל הפיקדון שהיה רשום ברישומי הספק היוצא;

 

 

 

 

 

 

 

(2) היה הפיקדון רשום, לפי רישומי ספק הגז היוצא, על שם מי שאינו צרכן הגז הביתי שנתן את ייפוי הכוח לספק הגז הנכנס, ובעל הפיקדון לא פנה להחזרתו, יחולו הוראות אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  ספק הגז היוצא יעביר לספק הגז הנכנס את פרטי בעל הפיקדון והספק הגז הנכנס ירשום את דמי הפיקדון על שם בעל הפיקדון.

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) לא היו בידי הספק היוצא פרטי בעל הפיקדון -  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) סכום דמי הפיקדון שיועבר לפי סעיף קטן (א) יהיה הסכום המרבי לפי צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (קביעת רמת פיקוח ומחירים מרביים לפיקדון בעד ציוד גז), תשע"ו-2015;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) ספק הגז הנכנס ינהל רישום  ויציין את פרטי  הנכס שבעבורו ניתנו דמי הפיקדון וישיב את סכום הפיקדון לצרכן שיוכיח כי הוא בעל הפיקדון; המצאת קבלה בדבר תשלום דמי הפיקדון תהווה הוכחה מספקת לעניין סעיף זה, אולם אין בכך כדי לגרוע מהוכחה בכל דרך אחרת.

 

 

 

 

 

 

 

(3) ביקש בעל הפיקדון מספק גז יוצא לקבל לידיו את דמי הפיקדון ודמי הפיקדון הועברו לספק נכנס בהתאם לסעיף קטן 17ז(ה), יודיע ספק הגז היוצא לבעל הפיקדון לאיזה ספק גז הועברו דמי הפיקדון ובאיזה מועד."

 

 

פיצויים לדוגמה

17י.

(א)  בית המשפט רשאי לפסוק לצרכן שהודיע על סיום התקשרות לפי סעיף 17ז(א) פיצויים שאינם תלויים בנזק (בסעיף זה – פיצויים לדוגמה), בסכום שלא יעלה על 3,000 שקלים חדשים, אם ביקש הצרכן שספק הגז ישיב לו את הפיקדון עבור הציוד המושאל כאמור בסעיף 17ז(ד) וספק הגז לא השיב לו את דמי הפיקדון כאמור בתוך 15 יום.

 

 

 

 

 

 

(ב)  בבואו לקבוע את גובה הפיצויים לדוגמה, יתחשב בית המשפט, בין השאר, בשיקולים המפורטים להלן, ולא יתחשב בגובה הנזק שנגרם לצרכן, עקב אי החזרת דמי הפיקדון:

 

 

 

 

 

 

 

(1) אכיפת החוק והרתעה מפני הפרתו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) עידוד הצרכן למימוש זכויותיו;

 

 

 

 

 

 

 

(3) היות ההפרה הפרה חוזרת;

 

 

 

 

 

 

 

(4) חומרת ההפרה ונסיבותיה;

 

 

 

 

 

 

 

(5) שוויי דמי הפיקדון.

 

 

 

 

 

 

(ג)  אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מזכותו של הצרכן לפיצויים או לכל סעד אחר לפי דין בשל אותה הפרה.

תיקון חוק המקרקעין (החלפת ספק גז בבית משותף)

2.   

בחוק המקרקעין (החלפת ספק גז בבית משותף), התשנ"א-1991[2] -  

 

 

(1) בסעיף 3, במקום המילים "בסתירה להוראות סעיפים 59ד ו-59ה לחוק המקרקעין" יבוא "בסתירה להוראות סעיף 4א או בסתירה להוראות סעיף 59ה לחוק המקרקעין";

 

 

(2) אחרי סעיף 4 יבוא:

 

 

"החלפת ספק גז

4א.

(א) בבית משותף שבו קיימת מערכת גז מרכזית, רשאים בעלי הדירות להחליט על סיום כל החוזים שנחתמו עם ספק הגז ולהתקשר עם ספק גז אחר כדי לרכוש גז ממנו או באמצעותו; החלטה כאמור יכול שתתקבל באחת מהדרכים הבאות:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הסכמה בכתב של יותר ממחצית מבעלי הדירות המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית;

 

 

 

 

 

 

 

(2) החלטת האסיפה הכללית שהתקבלה בהסכמת רוב מבין בעלי הדירות המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית שהשתתפו באסיפה, ובלבד שכינוס האסיפה לצורך קבלת החלטה כאמור נעשה לפי הוראות התקנון בעניין כינוס אסיפה כללית, ובהעדר הוראה בעניין בתקנון – לפי הוראות התקנון המצוי בעניין זה.

 

 

 

 

 

 

(ב) היו שני בתים משותפים או יותר מחוברים לאותה מערכת גז מרכזית, תתקבל ההחלטה על סיום כל החוזים שנחתמו עם ספק הגז והתקשרות עם ספק גז אחר כאמור בסעיף קטן (ב), באמצעות קבלת החלטות לפי אחת מהדרכים המפורטות בסעיף האמור, בכל אחד מהבתים המשותפים."

 

 

(3) בתוספת -

 

 

 

 

(1) בסעיף 1א, ברישא, לאחר "(בחוק זה – הודעה)" יבוא: "או החלטת בעל מקרקעין או מחזיק במקרקעין שאינם בית משותף, כמשמעותו בפרקים ו' ו-ו'2 לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969, אשר מיתקן הגז שלו קשור למערכת גז מרכזית לפי חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), תשמ"ט-1989";

 

 

 

 

(2) בסעיף 2(א), לאחר "שאינם שייכים לבעלי הדירות," יבוא "ולעניין בית משותף";

 

 

 

 

(3) בסעיף 3, לאחר "כאמור בסעיף 1" יבוא "או החלטת בעל מקרקעין או מחזיק במקרקעין שאינם בית משותף, כמשמעותו בפרקים ו' ו-ו'2 לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969, אשר מיתקן הגז שלו קשור למערכת גז מרכזית לפי חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), תשמ"ט-1989";

תיקון חוק המקרקעין

3.   

בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969[3] -

 

 

(1)    סעיף 59ד - יימחק;

 

 

(2)  בסעיף 59ה -

 

 

 

(א) בסעיף קטן (ב), במקום המילים "למעט מכל, מונה או וסת הניתנים לפירוק" יבוא: "מכל מיטלטל או נייח, מונה או וסת".

 

 

 

(ב) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

 

 

 

 

"(ד) בסעיף זה, "מערכת גז מרכזית" - מערכת להספקת גז שבאמצעותה מסופק גז לשתי דירות או יותר."

 

 

(3) בסעיף 72 (א), לפני המילים "לפי חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח-2008" יבוא:

"סכסוך בין בעלי דירות בבית משותף בדבר זכויותיהם או חובותיהם לפי התקנון או לפי סעיפים 58, 59 או 59א עד 59ח, לפי סעיף 4א לחוק המקרקעין (החלפת ספק גז בבית משותף), תשנ"א-1991 או".

 

 

 

 

 



[1] ס"ח תשמ"ט, עמ' 28.

[2] ס"ח תשנ"א, עמ' 117.

[3] ס"ח תשכ"ט, עמ' 259.