להעלות הראלי מוניות קווי שירות.docx תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016 - מוניות קווי שירות

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016

פרק _':  מוניות קווי שירות

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 באוגוסט 2016, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 ביום 6 בספטמבר 2016.

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016, פרק ___': מוניות קווי שירות.

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי החוק המוצע

במסגרת החוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 64), התשס"ה-2005, הוסדרה פעילות ענף מוניות השירות. הסדר זה נקבע כהסדר זמני, עד סוף שנת 2010, עם אפשרות למספר תקופות הארכה עד לתום שנת 2016, כאשר למעשה ממועד זה  מתחייבת הסדרה חדשה לענף על מנת שפעילות מוניות השירות תתאפשר באופן חוקי. מוצע לתקן את סימן ג'1 לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – פקודת התעבורה) כך שייקבע בו הסדר קבוע לענף, אשר בעיקרו קביעה כי מתן רישיונות לקווי השירות בהליכים תחרותיים, וכן תיקבע בו תקופת מעבר לבעלי הרישיונות הקיימים אשר נועדה לאפשר את רציפות השירות עד להשלמת ההליכים התחרותיים.

עיקר 1 – הרחבת רישיון קו שירות כך שיתאפשר רישיון לאשכול קווי שירות (סעיף 1(1)(ג) לתזכיר המוצע)

מוצע לקבוע בסעיף ההגדרות כי אשכול קווי שירות הוא אגד של קווי שירות למוניות. בהתאם, רישיון לקו שירות יכול שיכלול התייחסות לקו שירות אחד או לאגד של קווי שירות, וזאת כפי שייקבע בתנאי הרישיון.

עיקר 2 – שינוי התנאים הנדרשים לקבלת רישיון קו שירות (סעיפים 1(2)-(3) לתזכיר המוצע)

מוצע לשנות את הסעיף הקובע את התנאים הנדרשים לקבלת רישיון קו שירות, כך שבשונה מהתנאים הקבועים בו היום, קבלת רישיון קו שירות תהיה מותנית בזכייה בהליך תחרותי ובאישור של המפקח על התעבורה לתכנית הפעלה של בעל הרישיון אשר תתייחס לעניינים המפורטים בסעיף, ביניהם מספר מוניות השירות בקו השירות ולוח הזמנים למתן השירות.

עיקר 3 – הפרטים ברישיון קו שירות (סעיפים 1(4)-(5) לתזכיר המוצע)

מוצע לבטל את המגבלה הקיימת ברישיונות קווי השירות על מספר המוניות המרבי לבעל רישיון, וכן להתאים את נוסח הסעיף לשינוי המוצע בתנאים לקבלת הרישיון כמפורט בעיקר 2, וכן לרישיון קו שירות שיינתן לאשכול מוניות שירות, כמפורט בעיקר 1.

עיקר 4 – תוקף ההסדר ותקופת הרישיונות (סעיף 1(9) לתזכיר המוצע)

מוצע לבטל את הסעיפים אשר הגבילו את תקופת ההסדר בפקודה לתקופות מוגבלות, ועד לדצמבר 2016 כפי שקבוע בפקודה כעת, כך שההסדר המוצע יעוגן כהסדר קבוע. בהתאם לסעיף, תוקף הרישיונות יהיה עד דצמבר בכל שנה ויהיה ניתן לחדשם מדי שנה לתקופה שלא תעלה על שנה. 

עיקר 5 – רשימת קווי השירות (סעיף 1(10) לתזכיר המוצע)

מוצע לבטל את המגבלות הקיימות בסעיף לפיהן לא ניתן כיום לעדכן את רשימת קווי השירות. במקום זאת, על מנת לאפשר ניהול מיטבי של הענף על ידי המפקח על התעבורה, מוצע לקבוע כי רשימת קווי השירות תפורסם ברשומות אך יהיה ניתן לעדכן אותה מדי שנה.

עיקר 6 – סמכות להתקנת תקנות (סעיף 1(12)  לתזכיר המוצע)

מוצע להתאים את סמכות השר לקבוע תקנות בהתאם לשינויים המוצעים, ובכלל זאת לאפשר קביעת הוראות הנוגעות למידע ונתונים שמפעיל קו שירות יידרש למסור למפקח על התעבורה.

עיקר 7– תקופת המעבר (סעיף 1(13)  לתזכיר המוצע)

על מנת לאפשר את רציפות השירות ממועד התיקון ועד להשלמת ההליכים התחרותיים, מוצע לקבוע כי במהלך תקופת המעבר, אשר תמשך עד 31 בדצמבר  2019, יוכלו בעלי רישיונות שהפעילו קוים לפני המועד הקבוע בתיקון המוצע, לחדש את רישיון קו השירות גם ללא זכייה בהליך התחרותי לתקופות שלא תמשכנה לאחר תום תקופת המעבר. משך התקופות של חידוש הרישיונות יהיה בהתאם למדרג שיקבע המפקח על התעבורה, בהתאם להתקדמות ההליכים התחרותיים.

 

  ג. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים

אין.

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון פקודת התעבורה [נוסח חדש].

ה.  נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע:

 

תיקון פקודת התעבורה

   1.

בפקודת התעבורה [נוסח חדש] – 

 

 

(1)  

בסעיף 14ז –

 

 

 

(א)  ההגדרה "בעל עניין" – תימחק;

 

 

 

(ב) ההגדרה "המועד הקובע" – תימחק;

 

 

 

(ג)  אחרי ההגדרה "קו שירות למוניות" יבוא:

 

 

 

""אשכול קווי שירות" – אגד של קווי שירות למוניות;"

 

 

 

(ד) בהגדרה "רישיון קו שירות", במקום "14ח(א)" יבוא "14ח1(א)";

 

 

(2)  

סעיף 14ח –  יימחק;

 

 

(3)  

אחרי סעיף 14ז יבוא:

 

 

"רישיון להפעלת קו שירות או אשכול קווי שירות למוניות 

14ח1

(א)  לא יפעיל אדם קו שירות למוניות, או אשכול קווי שירות, אלא אם כן נתן לו המפקח על התעבורה רישיון לכך לפי סעיף זה, והוא מפעיל את קו השירות בהתאם לתנאי הרישיון ובאמצעות מוניות שניתן עליהן רישיון לנסיעת שירות, בלבד.

 

 

 

 

 

 

(ב) המפקח על התעבורה רשאי לתת רישיון קו שירות לפי סעיף זה, לקו שירות למוניות, או לאשכול קווי שירות למי שמתקיימים לגביו, בין היתר, התנאים המפורטים להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הוא תאגיד שהתאגד בישראל שזכה בהליך תחרותי ועומד במחויבויותיו בהתאם להליך האמור, לרבות לגבי בטחונות לעמידתו בהן;

 

 

 

 

 

 

 

(2) הוא, בעל שליטה בו או נושא משרה בו, לא הורשעו בעבירה שמפאת חומרתה, מהותה או נסיבותיה, אין זה ראוי לתת לתאגיד רישיון קו שירות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) המפקח על התעבורה אישר את תכנית ההפעלה שלו, הכוללת התייחסות למספר מוניות בקו השירות, או בקווי השירות, לוח זמנים מתוכנן למתן השירות, פירוט בעלי התפקידים שיעסקו בהפעלת כל קו ואמצעים טכנולוגיים למתן מידע למפקח על התעבורה ולמרכז המידע לפי סעיף 71ב; 

 

 

 

 

 

 

 

(4) אושרו לו, לפי הוראות הפקודה, תחנת מוצא ותחנת יעד לגבי כל קו שירות למוניות שלגביו מבוקש רישיון קו השירות, ועומד לרשותו מקום מתאים לחניית המוניות סמוך לאחת התחנות האמורות.";

 

 

(4)  

סעיף 14י – יימחק; 

 

 

(5)  

אחרי סעיף 14ט יבוא:

 

 

"פרטים ותנאים ברישיון קו שירות

14י1

(א)  ברישיון קו שירות יכלול המפקח על התעבורה, בין השאר, את אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) פרטי כל אחד מקווי השירות למוניות שלהפעלתו ניתן הרישיון, לרבות ציון תחנת המוצא ותחנת היעד שאושרו לפי סעיף 14ח(ב)(4) ומסלול ההסעה של המוניות הפועלות בו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) המספר המזערי של מוניות שהתאגיד בעל הרישיון יפעיל בכל קו שירות למוניות שלגביו ניתן הרישיון;

 

 

 

 

 

 

 

(3) פרטי המוניות הפועלות במסגרת התאגיד בעל הרישיון בקווי השירות למוניות שלגביהם ניתן הרישיון.

 

 

 

 

 

 

(ב) המפקח על התעבורה רשאי לקבוע תנאים נוספים ברישיון קו שירות, לרבות תנאים הדרושים לדעתו לשם הפעלה יעילה ומקצועית של כל אחד מקווי השירות למוניות שלגביהם ניתן הרישיון, ולרבות סימני היכר למונית כפי שיפורטו בתנאי הרישיון ובמפרט הטכני המופקד במשרדי המפקח על התעבורה, ורשאי הוא להוסיף, בכפוף להוראות לפי פקודה זו, תנאים ברישיון קו השירות, לגרוע מהם או לשנותם, אם נוכח כי הדבר דרוש לשם הפעלה יעילה ומקצועית כאמור."

 

 

(6)  

בסעיף 14יא(ג) במקום הסיפה החל מהמילים "בפרסום כאמור" יבוא "ברישיון";

 

 

(7)  

בסעיף 14יג – 

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), במקום הרישה עד המילים "התקיים אחד מאלה" יבוא "המפקח על התעבורה רשאי לבטל רישיון קו שירות או רישיון לנסיעת שירות, להגבילו או להתלותו, לאחר שנתן לבעל הרישיון הזדמנות להשמיע את טענותיו, אם התקיים אחד מאלה";

 

 

 

(ב) אחרי פסקה (3) יבוא:

 

 

 

 

"(4) בעל רישיון קו השירות לא החל להפעיל את קו השירות למוניות במועד שנקבע לכך ברישיונו, או שחדל להפעילו;

 

 

 

 

(5) ניתן לגבי בעל הרישיון צו פירוק זמני, או מונה לו כונס נכסים או שבעל הרישיון החליט על פירוק מרצון;

 

 

 

 

(6) הוא מפעיל בקו השירות למוניות שלגביו ניתן הרישיון, מונית שלא ניתן לגביה רישיון לנסיעת שירות;

 

 

 

 

(7) הוא קיבל רישיון להפעלת קו שירות ולא חידשו בתוך שנה מיום פקיעת תוקפו של הרישיון";

 

 

 

(ג)  סעיפים קטנים (ב) ו- (ג) – בטלים; 

 

 

(8)  

בסעיף 14יד, הרישה עד המלים "ו 14ט ו" – תימחק;

 

 

(9)  

בסעיף 14טו –

 

 

 

(א)  סעיף קטן (א) – בטל;

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ב), הסיפה החל במלים "ואולם רישיון קו שירות" – תימחק; 

 

 

 

(ג)  סעיף קטן (ג) – בטל;

 

 

(10)  

במקום סעיף 14טז יבוא:

 

 

"פרסום רשימת קווי שירות

14טז

(א)  המפקח על התעבורה יפרסם ברשומות, רשימה שתתעדכן מדי שנה, ותכלול את רשימת קווי השירות למוניות ואשכולות קווי השירות שלגביהם יינתנו רישיונות קו שירות לפי סימן זה (בסימן זה – הרשימה).

 

 

 

 

 

 

(ב) בקביעת הרשימה יתחשב המפקח על התעבורה בשיקולים של קידום השירות בענף, קידום התחרות בענף, לרבות מניעת ריכוזיות והגבלות בהחזקת אמצעי שליטה בענף, וכן ישקול בין השאר, את אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) אמדן של כמות המוניות הדרושה בקו השירות למוניות;

 

 

 

 

 

 

 

(2) שמירת התנועה הסדירה של כלי רכב בקווי השירות למוניות;

 

 

 

 

 

 

 

(3) הצורך במתן שירות באמצעות קווי שירות במסלולים מסוימים בשים לב לצרכים ציבוריים, לאמצעי תחבורה ציבורית חלופיים הקיימים באזורים אלה, ובקווי שירות שהופעלו לפי רישיון שניתן בהתאם לפקודה;

 

 

 

 

 

 

 

(4) מידת ההשפעה על התחבורה הציבורית המופעלת בקווי השירות למוניות או סמוך להם.";

 

 

(11)  

סעיף 14יז1 – בטל;

 

 

(12)  

בסעיף 14יח –

 

 

 

(א)  אחרי פסקה (1) יבוא:

 

 

 

 

"(2א) המידע והנתונים שימסור מפעיל קו שירות למוניות למפקח על התעבורה בעניין הפעלת הקו האמור על ידו, וכן המועד והאופן בו יימסרו דיווחים כאמור";

 

 

 

(ב) פסקאות (2) ו- (3) – יימחקו;

 

 

(13)  

אחרי סעיף 14יח יבוא:

 

 

"תקופת מעבר

14יט

על אף האמור בסעיף 14ח(ב)(1) המפקח על התעבורה יהיה רשאי לחדש את רישיונו של  מי שהפעיל קו שירות ברישיון לפני יום ז' באב התשע"ו (11 באוגוסט 2016), לפי בקשתו, גם ללא השתתפותו בהליך תחרותי, לתקופה נוספת שלא תארך מעבר ליום ג' טבת התש"פ (31 בדצמבר 2019) ובלבד שהוא עומד בתנאים הקבועים בסימן ג'1 לפרק השני בפקודה בנוסחה ערב תחילתו של חוק זה; תקופת הארכת הרישיון בהתאם לסעיף זה תהיה לפי שיקול דעתו של המפקח על התעבורה ובהתאם להתקדמות ההליכים התחרותיים הנזכרים בסעיף 14ח1(1).".

 

 

(14)  

בסעיף 71ב –

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (ב) –

 

 

 

 

(1) ברישה, אחרי "ועל שילוב ביניהם" יבוא "ועל קווי שירות למוניות";

 

 

 

 

(2) בפסקה (1), אחרי "משך נסיעה המשוער" יבוא "של אוטובוס" ובסופו יבוא "ומשך הנסיעה בקו שירות למוניות בין תחנת מוצא לתחנת יעד";

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ג) אחרי פסקה (1) יבוא:

 

 

 

 

"(1א) בעל רישיון להפעלת קו שירות למוניות, ימסור למפקח על התעבורה, לצורך הפעלת מרכז המידע הארצי, פרטים מלאים ומעודכנים על מספר המוניות שהוא מפעיל, לוח הזמנים המתוכנן למתן שירות המוניות וכן מועדי התחלה וסיום השירות ותדירותו.".

 

 

(15)  

בסעיף 71ג לפקודה, סעיפים קטנים (ג) ו- (ד) – בטלים.