תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016
פרק _': הסרת חסמים לביצוע פרויקטי תשתית לאומית
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 11 באוגוסט 2016, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 ביום 6 בספטמבר 2016.
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2017 ו-2018 (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016, פרק ___': הסרת חסמים לביצוע פרויקטי תשתית לאומית.
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי החוק המוצע
פרויקטי תשתית לאומית הם פרויקטים מורכבים במיוחד, עתירי השקעה ובעלי השלכות ותועלות משקיות רחבות. פרויקטים אלה מבוצעים לעתים קרובות במרחב אורבני ומלווים בממשקים עם רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, חברות תשתית ואוכלוסייה מקומית. לרוב העבודות הנדרשות להקמת הפרויקט גורמות לפגיעה בשגרת החיים העירונית, ולכן מעבר לחשיבות בהשלמה מהירה של הפרויקט לטובת מתן שירות, קיים אינטרס ציבורי בקיצור העבודות. קידום הפרויקטים תלוי במידה רבה בשיתוף פעולה של הגורמים השונים, ובהסרת חסמים שונים לקידומם. מוצעים מספר תיקוני חקיקה, אשר מטרתם להסיר חסמים תכנוניים להקמת הפרויקטים ולאפשר שיתוף פעולה מרבי בין הגורמים השונים, וזאת על מנת להביא להשלמה של הפרויקטים במהירות המרבית, תוך צמצום הפגיעה בשגרת החיים העירונית.
עיקר 1 – תיקון חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (סעיף 1 לתזכיר המוצע)
מוצעים שלושה תיקונים לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבניה) אשר נועדו לזרז את ביצוע העבודות בפרויקטי תשתית תחבורתיים:
(1) מוצע להרחיב את הגדרת מבנה דרך בסעיף 1 לחוק התכנון והבניה כך שתכלול גם מתחם תפעולי הנדרש לטיפול במסילת ברזל ובציוד הנדרש להפעלת רכבת ("דפו") וזאת על מנת שההוראות הייחודיות בחוק התכנון והבניה החלות על הקמת דרכים ותשתיות יחולו גם על הקמת מתקן זה, בשל חיוניותו להקמת תשתית רכבתית.
(2) מוצע לתקן את סעיף 6ב(ד) לחוק התכנון והבניה כך שהסמכות לאשר הרשאה להקמת מבנה דרך לפי תכנית לתשתית לאומית, תהיה של רשות הרישוי לעניין הועדה לאומית לתשתיות, כהגדרתה בסעיף 6ב(ב)(1).
(3) בהתאם לסעיף 157ב לחוק התכנון והבניה אשר עתיד להתווסף לחוק בהתאם לתיקון 101 לחוק התכנון והבניה, תחילת ביצוע עבודות הטעונות הרשאה לפי סעיף 261(ה) לחוק, טעונה, בנוסף להרשאה הכוללת תנאים לתחילת עבודות, גם אישור נוסף לתחילת העבודות מאת הגורמים המוסמכים לתת הרשאה. מוצע לתקן את הסעיף כך שלא יידרש אישור נוסף של הגורמים האמורים, אלא יידועם בלבד, ומבלי לגרוע מהחובה לעמוד בתנאים הקבועים בהרשאה.
עיקר 2 – תיקון החוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961 (סעיף 2 לתזכיר המוצע)
בהתאם לחוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961 (להלן – החוק למניעת מפגעים) בחלק מהרשויות המקומיות קיימת חקיקת עזר הקובעת באילו שעות ניתן יהיה לבצע עבודות מעבר לשעות העבודה המקובלות. בין הרשויות המקומיות קיים חוסר אחידות, המתבטא בכך שחלקן כלל לא התקינו חקיקת עזר, וכן בחוסר אחידות בין הוראות חוקי העזר השונים ברשויות שבהן הותקנו חוקי עזר. מצב זה, בעיקר בפרויקטי תשתית לאומית המשלבים עבודה במספר רשויות מקומיות שונות, יוצר קושי בביצוע עבודות רציפות ויעילות. על מנת למנוע את חוסר האחידות כאמור, וכן על מנת לאפשר ביצוע רציף של פרויקטי תשתית לאומית, מוצע לתקן את החוק למניעת מפגעים, כך שיורה על קביעת הוראות מיוחדות למניעת רעש לעניין הקמת פרויקטי תשתית לאומית, וכן לקבוע בו כי אם נקבעו הוראות מיוחדות כאמור, לא יחולו על הקמת פרויקטי תשתית לאומית הוראות חוקי העזר אשר נקבעו בהתאם לסעיף 6 לחוק.
עיקר 3 – הקמת ועדה לתיאום תשתיות (סעיפים 3-7 לתזכיר המוצע)
הניסיון בפרויקטי תשתית מראה כי בשלב תיאום התשתיות מתעוררות מחלוקות בעניין עבודות תשתית בין החברה המבצעת עבודות פרויקט תשתית לבין בעלי תשתית אחרים. משך הזמן עד לסיום מחלוקות אלה מעכב את קידום הפרויקטים באופן משמעותי. על מנת לצמצם סכסוכים אלה, ולהביא לפתרונם במהירות כך שלא יעכבו את ביצוע העבודות, מוצע להקים ועדה לתיאום תשתיות שתפקידה לפסוק בסכסוכים בין בעל תשתית לבין מקים פרויקט תשתית לאומית, בדומה לוועדה שהוקמה במסגרת תיקון חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב – 2002 (להלן – חוק משק הגז הטבעי) אשר בוצע במסגרת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2015 ו-2016), התשע"ו-2015.
בהתאם למוצע, סמכויות הועדה ודרכי עבודתה יהיו כפי שנקבע בנוגע לוועדה הקבועה בחוק משק הגז הטבעי. הרכב הועדה יהיה בדומה לקבוע לועדה אמורה, בשינויים המתאימים כך שיכללו בו נציגים רלוונטיים לסכסוכים שיובאו בפני הועדה.
השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והיבטים מנהליים נוספים
אין.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965;
תיקון החוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961.
ד. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק המוצע:
|
תיקון חוק התכנון והבניה |
1. |
בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 – |
|||
|
|
|
(1) ב |
בסעיף 1, בהגדרה "מבנה דרך", בסופה יבוא "וכן מתחם תפעולי הנדרש לטיפול במסילת ברזל ובציוד הנדרש להפעלתה של רכבת, ולמעט לאחסון ושינוע מטענים"; |
||
|
|
|
(2) |
בסעיף 6ב(ד), במקום המלים "הסמכויות הנתונות למתכנן המחוז וליושב ראש הוועדה המחוזית יהיו נתונות למתכנן הוועדה וליושב ראש הוועדה לתשתיות, בהתאמה" יבוא "הסמכות לאשר בקשה להרשאה תהיה נתונה לרשות הרישוי כהגדרתה בסעיף 6ב(ב)(1)"; |
||
|
|
|
(3) |
בסעיף 157ב, במקום סעיף קטן (ד) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(ד) ביצוע עבודה למבנה דרך אשר ניתנה לגביו הרשאה לפי סעיף 261(ה) לא תהיה טעונה אישור לפי סעיף זה, אלא הודעה למי שהוקנתה לו הסמכות ליתן הרשאה לפי סעיף 261(ה)". |
|
|
תיקון החוק למניעת מפגעים |
2. |
בחוק למניעת מפגעים, התשכ"א-1961 – |
|||
|
|
|
(1) |
בסעיף 1, אחרי ההגדרה "חוק זה" יבוא:
|
||
|
|
|
|
""פרויקט תשתית לאומית" – פרויקט שהממשלה קבעה כי הוא מהווה פרויקט תשתית לאומית;"; |
||
|
|
|
(2) |
בסעיף 5, האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא: |
||
|
|
|
|
"(ב) השר, בהסכמת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, יקבע כללים כאמור לעניין פרויקטי תשתית לאומית"; |
||
|
|
|
(3) |
בסעיף 6, בסופו יבוא "הוראות שקבעה רשות מקומית בחוק עזר לא יחולו על פרויקט תשתית לאומית, ובלבד שנקבעו כללים לעניין פרויקטי תשתית לאומית לפי סעיף 5(ב). ". |
||
|
|
|
פרויקטי תשתית לאומית |
|||
|
הגדרות |
3. |
בפרק זה – |
|||
|
|
|
"בעל תשתית" – כהגדרתו בסעיף 55א לחוק משק הגז הטבעי וכן בעל תשתית תקשורת; |
|||
|
|
|
"בעל תשתית תקשורת" – בעל רישיון כללי למתן שירותי בזק כמשמעותו בסעיף 4(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982; |
|||
|
|
|
"מקים פרויקט תשתית לאומית" – כל אחד מאלה: |
|||
|
|
|
|
(1) מקים מסילת ברזל כהגדרתו בסעיף 14א לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972; |
||
|
|
|
|
(2) מי שיש לו זיכיון לבניית פרויקט תשתית לאומית; |
||
|
|
|
|
(3) רשות שהוקמה בחוק, חברה ממשלתית או חברה עירונית, שהממשלה התקשרה עמה לשם בניית פרויקט תשתית לאומית; |
||
|
|
|
"פרויקט תשתית לאומית" – פרויקט שהממשלה קבעה כי הוא מהווה פרויקט תשתית לאומית; |
|||
|
|
|
"ועדה ליישוב סכסוכים", "חברת תשתית" – כהגדרתן בסעיף 59כא לחוק החברות הממשלתיות; |
|||
|
|
|
"תאגידי מים וביוב" – כהגדרתם בסעיף 55א לחוק משק הגז הטבעי; |
|||
|
|
|
"חוק החברות הממשלתיות" – חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975; |
|||
|
|
|
"חוק משק הגז הטבעי" – חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002; |
|||
|
|
|
"הועדה", "ועדה לתיאום תשתיות" – ועדה שהוקמה לפי פרק זה; |
|||
|
|
|
"השר" – שר האוצר. |
|||
|
ועדה לתיאום תשתיות |
4. |
(א) תוקם ועדה לתיאום תשתיות, אחת או יותר, שתפקידה לפסוק בסכסוכים בין מקים פרויקט תשתית לאומית לבין בעל תשתית, בעניינים המפורטים בסעיף 59כב(א) לחוק החברות הממשלתיות, ובלבד שאם צד לסכסוך הוא מקים פרויקט תשתית לאומית או בעל תשתית תקשורת שאינו חברה ממשלתית, ניתנה הסכמתו, בכתב, להבאת הסכסוך להכרעת הועדה. |
|||
|
|
|
(ב) סמכותה של הועדה לפסוק בסכסוכים תהיה בהתאם לאמור בסעיפים קטנים 55ב(ב)-(ד) לחוק משק הגז הטבעי, ובכל מקום שבו מצוין "בעל רישיון חלוקה" יקראו "מקים פרויקט תשתית לאומית או בעל תשתית תקשורת". |
|||
|
הרכב הועדה לתיאום תשתיות |
5. |
הרכב הועדה לתיאום תשתיות יהיה כמפורט בסעיף 55ג לחוק משק הגז הטבעי בשינויים הבאים: |
|||
|
|
|
|
(1) הרכב הועדה לא יכלול נציג כמפורט בפסקאות (א)(4)-(5); |
||
|
|
|
|
(2) בפסקה (א)(7), אחרי פסקת משנה (ד), יקראו: |
||
|
|
|
|
|
(ה) עובד משרד התקשורת שימנה שר התקשורת; |
|
|
|
|
|
|
(ו) עובד רשות הגז הטבעי שימנה מנהל רשות הגז הטבעי. |
|
|
|
|
|
(3) בסעיף 55ג(ב) – |
||
|
|
|
|
|
(א) במקום "עד (ד)" יקראו "עד (ו)"; |
|
|
|
|
|
|
(ב) אחרי "של אותו משרד או רשות" יקראו "ולמעט לעניין חבר ועדה כאמור בפסקת משנה (ד); |
|
|
|
|
|
|
(ג) אחרי פסקת משנה (4) יקראו: |
|
|
|
|
|
|
|
"(5) בעל תשתית תקשורת – חבר המנוי בפסקת משנה (ה); |
|
|
|
|
|
|
(6) בעל רישיון לפי חוק משק הגז הטבעי – עובד המנוי בפסקת משנה (ו).". |
|
החלת הוראות חוק החברות הממשלתיות |
6. |
הוראות סעיפים 59כב(ג) עד (ה), 59כג(ב), 59כד, 59כה, 59כו(א) ו-(ג), 59כז, 59כח(א) ו-(ג) עד (ה) ו-59ל לחוק החברות הממשלתיות יחולו על הוועדה לתיאום תשתיות, על הסכסוכים שהיא מוסמכת לפסוק בהם ועל הצדדים לסכסוך, לפי העניין, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה: |
|||
|
|
|
|
(1) בכל מקום – |
||
|
|
|
|
|
(א) במקום "מנהל הרשות" יקראו "יושב ראש הוועדה לתיאום תשתיות כהגדרתה בסעיף X לחוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2017-2018, התשע"ו- 2016" |
|
|
|
|
|
|
(ב) במקום "חברת תשתית" יקראו "בעל תשתית כהגדרתו בסעיף X לחוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2017-2018, התשע"ו- 2016" או "מקים פרויקט תשתית לאומית כהגדרתו בחוק האמור", לפי העניין; |
|
|
|
|
|
(2) בסעיף 59כד(ג), במקום "המהנדס או הכלכלן" יקראו "חבר הוועדה האמור בסעיף 55(א)(6) לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002"; |
||
|
|
|
|
(3) בסעיף 59כו(ג), אחרי "שהיא צד לסכסוך" יקראו "או של מקים פרויקט תשתית לאומית" ובסופו יקראו "לעניין פנייה הנוגעת לצד לסכסוך שהוא רשות מקומית, יועבר העתק מהפנייה גם לשר הפנים"; |
||
|
|
|
|
(4) בסעיף 59כח(ג), בסופו יבוא "או על מקים פרויקט תשתית לאומית שהוא צד לסכסוך"; |
||
|
|
|
|
(5) בסעיף 59ל(ג), במקום "החברים בה" יקראו "הנוכחים בישיבה". |
||
|
|
7. |
הוראות סעיפים 55ד, 55ו, 55ז לחוק משק הגז הטבעי יחולו על הועדה, על הסכסוכים שהיא מוסמכת לפסוק בהם, ועל הצדדים לסכסוך. |
|||