תקנות הנמלים (חומרים נוזליים מזיקים בצובר), התשע"ו-2016 1בתוקף סמכותי לפי סעיף 60(1)(ד), (יא), (יד), (יז) ו–(2)(א), (ג) ו–(ח) לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן - הפקודה), לפי הצעת רשות הספנות והנמלים מכוח סעיף 32(א) לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004 (להלן - חוק רשות הספנות והנמלים), לאחר היוועצות בשר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 21א(א) לחוק–יסוד: הכנסת, וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מתקין תקנות אלה: |
| 1. בתקנות אלה - |
| 2. (א) תקנות אלה יחולו על אנייה שהיא אחת מאלה: (1) אנייה המובילה חומרים נוזלים מזיקים בצובר כשהיא במימי החופין של ישראל; (2) אנייה ישראלית המובילה חומרים נוזלים מזיקים בצובר - גם כשהיא מחוץ למימי החופין של ישראל; (3) מכלית חומרים נוזלים מזיקים שמובילה מטען הכפוף לפקודת מניעת זיהום מי ים בשמן. |
| 5. לא יוביל אדם באנייה חומר נוזלי מזיק בצובר, מי נטל או מי שטיפת מכלים המכילים שארית או תערובת מים עם שארית, אלא אם כן החומר סווג או הוערך זמנית. |
| 6. |
| 8. בעל אנייה ישראלית או קברניטה חייב להעמידה לבדיקה, כמפורט בפרק זה. |
| 17. |
| 19. |
| 20. (א) התרחשה תאונה או שהתגלה פגם המשפיע מהותית על שלמות האנייה, או על יעילותו או שלמותו של הציוד שנבדק בבדיקות לפי סימן ב', בעל האנייה או קברניטה ידווח על כך בלא דיחוי, באמצעים המהירים ביותר העומדים לרשותו, למנהל ולארגון המוכר, לפי העניין; הדיווח יהיה כמפורט בתקנה 98 (ב) לתקנות הנמלים בטיחות השיט. (ב) אם האנייה נמצאת בנמל של מדינה שהיא צד לאמנה, הקברניט או בעל האנייה ידווח על כך גם לרשויות מדינת הנמל. (ג) קיבל המנהל דיווח כאמור בתקנת משנה (א) יורה על פתיחת חקירה; על חקירה כאמור יחולו תקנות 99 עד 101 לתקנות הנמלים בטיחות השיט. |
| 21. המנהל ינפיק לאנייה ישראלית תעודה בין–לאומית למניעת זיהום מהובלת חומרים נוזליים מזיקים בצובר לאחר שהבודק המוסמך מצא בבדיקה ראשונית או בבדיקת חידוש כי היא עומדת בדרישות תקנות אלה במלואן. |
| 22. התעודה תיערך כמפורט בתוספת הראשונה, בשפה העברית, כשהיא כוללת תרגום של האמור בה לשפה האנגלית; במקרה של אי–התאמה או סתירה תקבע השפה העברית. |
| 23. |
| 24. תעודה תונפק לתקופה שיחליט לגביה בודק מוסמך, לפי העניין, ואשר לא תעלה על חמש שנים מתאריך הוצאתה. |
| 33. נרשמה אנייה במרשם הישראלי, ינפיק לה המנהל תעודה חדשה לפי תקנות 21 או 23. |
| 36. בעל האנייה וקברניטה יציידו את האנייה בסידורי שאיבה, צנרת ופתחי הרקה כמפורט בתוספת השנייה. |
| 37. |
| 42. |
| 43. כל אנייה תהיה מצוידת בפנקס מטען בנוסח המובא בתוספת הרביעית. |
| 46. פנקס המטען יישמר במקום שבו יהיה זמין לבדיקה באנייה, למעט במקרה של אנייה לא מאוישת נגררת; פנקס המטען יישמר לתקופה של שלוש שנים לאחר שנעשה בו הרישום האחרון. |
| 50. |
| 55. בודק מוסמך רשאי לבדוק את התעודה והמסמכים הנדרשים לפי תקנות אלה. |
| 56. (א) מצא בודק מוסמך כי התעודה או מסמך אינו עונה על הנדרש בתקנות אלה, יורה על עריכת בדיקה מפורטת כמשמעותה בפרק החמישי א' לתקנות בטיחות השיט, לגבי הדרישות התפעוליות המפורטות בתקנות אלה (להלן - בדיקה מפורטת), ורשאי הוא להורות על ביצוע פעולה מתקנת כמפורט בסימן ג' בפרק ג', אם נדרש. (ב) הורה בודק מוסמך על נקיטת פעולות כאמור בתקנת משנה (א) יורה המנהל לנקוט את הפעולות הדרושות כדי להבטיח שהאנייה לא תפליג עד שמצבה יעמוד בדרישות התקנות, לרבות בדיקה חוזרת עד שתוקנו הליקויים להנחת דעתו, עיכוב הפלגת האנייה ואיסור כניסה לתחום, כמפורט בתקנות 52ח עד 52י לתקנות הנמלים בטיחות השיט. (ג) על פרק זה יחולו הוראות פרק חמישי א' לתקנות הנמלים בטיחות השיט בשינויים המחויבים. |
| 57. (א) בפרק זה: (ב) מפעיל רציף בנמל בישראל העוסק בטיפול במטען שעליו חלות תקנות אלה וכן מספנה או מפעיל רציף בנמל בישראל, העוסקים או המיועדים לתיקון אנייה הנושאת מטען כאמור, יקצו, בין בעצמם ובין באמצעות אחר, מיתקנים מתאימים לקליטה של שארית ותערובת מים עם שארית מאניות שמקורן מביצוע התקנות, לשם סילוקם למקום המיועד לכך לפי דין (להלן - מיתקן קליטה נמלי). |
| 65. (א) אם למנהל יסוד להניח כי נעברה עבירה כמפורט להלן, רשאי הוא להורות לבעל האנייה או קברניטה, שבקשר אליה נעברה העבירה, להפקיד ערבות או עירבון כספי בגובה הקנס האמור בסעיף 54 לפקודה: (1) הורקו חומרים נוזליים מזיקים מכלי שיט לים, בניגוד לתקנות אלה; (2) הופרה הוראה מהוראות תקנות 5, 8, 14, 18, 19, 20, 35, 36, 38, 42, 43, 44, 46, 48, 49, 50, 51 לרבות התוספות שאליהן הן מפנות. (ב) הורה המנהל כאמור בתקנת משנה (א) יודיע בלא דיחוי למנהל הנמל שהאנייה נמצאת בו. (ג) הוגש כתב אישום, בתוך 60 ימים מיום שניתנו הערבות או העירבון לפי תקנת משנה (א), בשל העבירה שבעדה ניתנו, יוחזרו הערבות או העירבון, לפי העניין, עם מתן פסק דין חלוט, אלא אם כן הורה בית המשפט אחרת. (ד) לא הוגש כתב אישום בשל אותה העבירה בתוך 60 ימים מיום שניתנה הערבות או הופקד העירבון לפי תקנת משנה (א) בשל העבירה שבעדה ניתנו, יוחזרו הערבות או העירבון למי שנתנם. (ה) נקבעה עבירה על הוראות תקנות אלה כעבירה מינהלית לפי חוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985, יחולו הוראות תקנות משנה (א) עד (ג) בשינויים אלה: (1) הערבות והעירבון יהיו בגובה הקנס המינהלי הקבוע לאותה עבירה; (2) על החזרת הערבות והעירבון יחולו הוראות אלה: (א) לא הומצאה הודעה על הטלת קנס מינהלי בשל אותה עבירה , בתוך 60 ימים מיום שניתנו הערבות או העירבון, הם יוחזרו למי שנתנם; (ב) הומצאה הודעה על הטלת קנס מינהלי בשל אותה עבירה , בתוך 60 ימים מיום שניתנו הערבות או העירבון, יוחזרו הערבות והעירבון עם תשלום הקנס המינהלי או עם ביטול הקנס בידי הבודק המוסמך, אלא אם כן הורה בית המשפט אחרת; (ג) הומצאה הודעה על הטלת קנס מינהלי בשל אותה עבירה בתוך 60 ימים מיום שניתנו הערבות או העירבון והנקנס הודיע כי ברצונו להישפט על העבירה, יוחזרו הערבות או העירבון, לפי העניין, עם מתן פסק דין חלוט, אלא אם כן הורה בית המשפט אחרת. |
| 67. מפקח כלי שיט רשאי בכל עת לעלות על כל אנייה שהוראות תקנה 2 חלות עליה ולבדקה. |
| 68. המנהל רשאי לפרסם נהלים ליישום הוראות תקנות אלה; הנהלים יפורסמו באתר האינטרנט של משרד התחבורה. |
| 69. (א) תקנות אלה אינן באות לגרוע מתקנות הנמלים בטיחות השיט, לרבות תקנה 15 א והפרק החמישי א' בתקנות האמורות. (ב) אין בהוראות תקנות אלה כדי לגרוע מהוראות כל דין, שעניינו האמנה. |
| 70. תחילתן של תקנות אלה שישה חודשים מיום פרסומן. תוספת ראשונה2 (הגדרת תעודה בתקנה 1 ובתקנות 21 עד 23) סידורי שאיבה וצנרת ופתחי הרקה (תקנות 36, 37(א), 41(ג)(4), 54, 63(א), 64 ו–65(א)(2)) (1) כל אנייה שנבנתה לפני 1 ביולי 1986 תצויד בסידור שאיבה וצנרת כך שכל מכל המורשה להובלת חומרים מסוג X או מסוג Y לא יכיל כמות שארית העולה על 300 ליטרים במכל ובצנרת הקשורה שלו וכל מכל המורשה להובלת חומרים מסוג Z לא יכיל כמות שארית העולה על 900 ליטרים במכל ובצנרת הקשורה שלו. (2) כל אנייה שנבנתה בין 1 ביולי 1986 לבין 1 בינואר 2007 תצויד בסידור שאיבה וצנרת כך שכל מכל המורשה להובלת חומרים מסוג X או מסוג Y לא יכיל כמות שארית העולה על 100 ליטרים במכל ובצנרת הקשורה שלו, וכל מכל המורשה להובלת חומרים מסוג Z לא יכיל כמות שארית העולה על 300 ליטרים במכל ובצנרת הקשורה שלו. (3) כל אנייה שנבנתה ב–1 בינואר 2007 או לאחריו תצויד בסידור שאיבה וצנרת כך שכל מכל המורשה להובלת חומרים מסוג X , מסוג Y או מסוג Z לא יכיל כמות שארית העולה על 75 ליטרים במכל ובצנרת הקשורה שלו. (4) לגבי אנייה שאינה מכלית כימיקלים, שנבנתה לפני 1 בינואר 2007 ואינה יכולה לעמוד בדרישות סידורי השאיבה והצנרת לחומרים מסוג Z כאמור בפסקאות (1) ו–(2), לא תחול כל דרישת כמות ובלבד שהמכל מרוקן באופן המרבי האפשרי. (5) באניות המורשות להוביל חומרים מסוג X , מסוג Y או מסוג Z יהיה פתח הרקה תת–ימי. (6) באניות שנבנו לפני 1 בינואר 2007 והמורשות להוביל חומרים מסוג Z , פתח הרקה תת–ימי כנדרש בפסקה (5) לתוספת זו אינו חובה. (7) פתח הרקה תת–ימי כאמור בפסקה (5) לתוספת זו יימצא בתוך אזור המטען בקרבת תפנית השיפוליים והדופן ויסודר כך שתימנע יניקה חוזרת של תערובות מים עם שארית בפתחי יניקת מי הים של האנייה. (8) סידורי פתח ההרקה התת–ימי יהיו כאלה שתערובת מים עם שארית המרוקנת לים לא תעבור דרך שכבת המים של האנייה; למטרה זו - כאשר ההרקה נעשית בניצב ללוח המעטפת של האנייה, הקוטר המזערי של פתח הריקון מוסדר באמצעות המשוואה הזו: d = Qd/ 5Ld לעניין זה - d = קוטר מזערי של פתח הריקון (במטרים); Ld = מרחק מניצב הקדמי לפתח הריקון (במטרים); Qd = הקצב הנבחר המרבי שבו האנייה רשאית לרוקן תערובת מים או משקע דרך הפתח (במטרים מעוקבים לשעה). כאשר ההרקה מכוונת בזווית אל לוח המעטפת של האנייה, היחס הנ"ל ישונה על ידי החלפת Qd ברכיב של Qd הניצב ללוח המעטפת של האנייה. (9) אם נדרש לערוך שטיפה בהתאם לנוהלי שטיפה מסוימים, ואין באנייה היכן לאגור את שאריות המטען, ניתן להשתמש במכלי המטען כמכלי בוצה; לעניין זה, הרקת שאריות של חומרים נוזליים מזיקים בצובר, מי נטל, מי שטיפת מכלים או תערובות אחרות המכילים חומרים כאמור (תקנה 38(א)(2) ו–(3) ו–(ב), 52(3), 53, 63(א)(2) ו–65(א)(2)) (1) תקני הרקה (א) מקום שתוספת זו מתירה את ההרקה לים של שאריות חומרים מסוג X , מסוג Y או מסוג Z או של אלה המוערכים זמנית ככאלה או מי נטל, מי שטיפת מכלים או תערובות אחרות המכילות חומרים כאמור, תקני ההרקה הם כלהלן: (1) ההרקה נעשית כשהאנייה בדרך במהירות של 7 קשרים לפחות אם האנייה מונעת בכוח עצמה, או 4 קשרים לפחות אם האנייה אינה מונעות בכוח עצמה כך שהריקון מתפשט על פני אזור ים גדול ככל האפשר בנסיבות העניין; לעניין זה, (2) ההרקה נעשית מתחת לקו המים, באמצעות פתח ההרקה התת–ימי, בקצב שאינו עולה על הקצב המרבי שפתח ההרקה התת–ימי יועד לו; (3) ההרקה נעשית במרחק של לא פחות מ–12 מיילים ימיים מהיבשה הקרובה ביותר, ובעומק מים של לא פחות מ–25 מטרים; (ב) המנהל רשאי לבקשת בעל האנייה או קברניטה לפטור אנייה ישראלית מדרישת המרחק כאמור בפרט משנה (א)(3) לעין הרקת חומר מסוג Z , ובלבד שמתקיים אחד מאלה: (1) האנייה עוסקת אך ורק בהפלגות במימי החופין, במים הפנימיים או באזור הימי; (2) האנייה עוסקת בהפלגות במים הכפופים לריבונות או לסמכות השיפוט של מדינת חוף סמוכה לישראל ובלבד שנחתם הסכם בדבר מתן פטור כאמור בין המדינה לבין מדינת החוף הסמוכה ואין בכך כדי לפגוע במדינה אחרת. (ג) באניות שנבנו לפני 1 בינואר 2007, הרקה לים של שאריות חומרים מסוג Z , או אלה המוערכים זמנית ככאלה או מי נטל, מי שטיפת מכלים או תערובות אחרות המכילות חומרים כאמור מתחת לקו המים אינו חובה. (2) אוורור שאריות מטען הסרת שאריות מטען ממכל תיעשה בהתאם לנוהל אוורור; מים שיוכנסו לאחר מכן למכל ייחשבו נקיים ולא יהיו כפופים לדרישות ההרקה שבתוספת זו. (3) השימוש בחומרי ניקוי או בתוספי ניקוי (א) כאשר משתמשים בתווך השטיפה שאינו מים, כגון שמן מינרלי או ממיס כלורי, במקום במים כדי לשטוף מכל, תחול על הרקתו הפקודה למניעת זיהום מי ים בשמן והתקנות שלפיה או תקנות אלה, לפי העניין, אשר היו חלות על התווך לו היה מובל כמטען; נוהלי שטיפת מכל הכרוכים בשימוש בתווך כאמור יהיו רשומים במדריך הציוד והתפעול. (ב) כאשר מוסיפים למים כמויות קטנות של תוספי ניקוי, כגון מוצרים דטרגנטים, כדי להקל על שטיפת המכל, לא ייעשה שימוש בתוספים המכילים רכיבים מסוג זיהום X למעט רכיבים המתפרקים ביולוגית בקלות וקיימים בריכוז כולל של פחות מ–10% מתוסף הניקוי ולא יחולו הגבלות נוספות על אלה החלות על המכל בגלל המטען הקודם. (4) הרקת שאריות מסוג X בכפוף להוראות תקנה 38 יחולו ההוראות האלה: (א) מכל שממנו נפרק חומר מסוג X יעבור שטיפה מוקדמת לפני שהאנייה תעזוב את נמל הפריקה; השאריות הנובעות מכך ירוקנו למיתקן קליטה עד שריכוז החומר בשפך למיתקן כאמור, כמצוין לפי ניתוח הדגימות שלקח הבודק מהשפך, הוא 0.1% או פחות לפי משקל; לאחר שהושגה רמת הריכוז האמורה, ימשיכו לרוקן את שארית מי השטיפה של המכל למיתקן קליטה עד שהמכל יהיה ריק; רישומים מתאימים של פעולות אלה ייעשו בפנקס המטען ובודק מוסמך יאמת אותן; ואולם אם אישר המנהל הליך חלופי כאמור בתקנה 53 יישטף המכל כמפורט בהליך החלופי. (ב) מים שהוכנסו למכל לאחר ריקונו כאמור ניתן לרוקן לים בהתאם לתקני ההרקה כאמור בפרט (1) לתוספת זו. (5) הרקת שאריות מסוג Y או מסוג Z (א) על הרקת שאריות חומרים מסוג Y או מסוג Z , יחולו תקני ההרקה כאמור בפרט (1) לתוספת זו. (ב) אם פריקת חומר מסוג Y או מסוג Z אינה מתנהלת בהתאם למדריך הציוד והתפעול, תתבצע שטיפה מוקדמת לפני שהאנייה תעזוב את נמל הפריקה, אלא אם כן ננקטו אמצעים חלופיים לשביעות רצונו של הבודק המוסמך כדי לפנות את שאריות המטען מהאנייה לכמויות המפורטות בפרטים (1) עד (3) בתוספת השנייה; מי שטיפת המכל הנותרים מהשטיפה המוקדמת ירוקנו למיתקן קליטה בנמל הפריקה או בנמל אחר בעל מיתקן קליטה מתאים, ובלבד שניתן אישור בכתב לכך שמיתקן קליטה באותו נמל זמין ומתאים למטרה האמורה. (ג) על הרקת חומרים עתירי צמיגות או מתמצקים מסוג Y , יחול האמור להלן: (א) יוחל נוהל שטיפה מוקדמת; (ב) תערובת המים או שארית הנוצרת במהלך השטיפה המוקדמת תרוקן למיתקן קליטה עד שהמכל יהיה ריק; (ג) מים שהוכנסו למכל לאחר מכן ניתן לרוקן לים בהתאם לתקני ההרקה כאמור בפרט (1) לתוספת זו. (6) הדרישות התפעוליות למילוי ולהרקת מי נטל יהיו אלה: (א) אחרי פריקה, ואם יש צורך, אחרי שטיפה מוקדמת, ניתן למלא מכל מטען במי נטל; הרקת מי הנטל האמורים תהיה כמפורט בפרט (1) לתוספת זו. (ב ) מי נטל שהוכנסו למכל מטען אשר נשטף עד שמי הנטל מכילים פחות מ–1 ppm של החומר הקודם שהובל, ניתן לרוקן לים בלא התחשבות בשיעור ההרקה במהירות האנייה ובמיקום פתח ההרקה, ובלבד שהאנייה נמצאת לא פחות מ–12 מיילים ימיים מהיבשה הקרובה ביותר, ועומק המים הוא לא פחות מ– 25 מטרים; ואולם לגבי אניות שנבנו לפני 1 ביולי 1994 דרגת הניקיון הדרושה הושגה כאשר שטיפה מוקדמת בוצעה והמכל נשטף לאחר מכן במחזור שלם של מכונת הניקוי או בכמות מים שאיננה פחותה מזו המחושבת בנוהל שטיפה מוקדמת. (7) הרקה באזור האנטרקטי (א) האזור האנטארקטי פירושו אזור הים מדרום לקו הרוחב 60 מעלות דרום; (ב) באזור האנטרקטי כל הרקה לים של חומרים נוזליים מזיקים או תערובות המכילות חומרים כאמור - אסורה. תוספת רביעית3 פנקס המטען (פרק ז', סימן ב' ו–65(א)(2)) י' באייר התשע"ו (18 במאי 2016) ישראל כ"ץ שר התחבורה והבטיחות בדרכים |