תזכיר חוק אשכולות להפצה.docx תזכיר חוק איגודי ערים (תיקון – אשכול רשויות מקומיות), התשע"ו-2016

תזכיר חוק איגודי ערים (תיקון – אשכול רשויות מקומיות), התשע"ו-2016

א. שם החוק המוצע
חוק איגודי ערים (תיקון – אשכול רשויות מקומיות), התשע"ו-2016

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

בכ-60% מהרשויות המקומיות בישראל יש פחות מ-20,000 תושבים (ומתוכן בחלק גדול יש אף פחות מ-10,000 תושבים), והדבר משפיע על יכולותיהן לספק שירותים לתושביהן ולפעול לפיתוח כלכלי וחברתי של הרשות.

במטרה לקדם ראייה אזורית לפיתוח כלכלי וחברתי ולקדם שיתופי פעולה בין רשויות מקומיות שייעלו את התנהלותן הכלכלית וישפרו את רמת השירותים הניתנים לתושביהן, מוצע לתקן את חוק איגודי ערים ולאפשר הקמה של איגוד ערים מסוג אשכול רשויות מקומיות. האשכול יוכל לספק לתושבי הרשויות המקומיות שירותים משותפים, תוך התייעלות כלכלית ושיפור רמת השירותים, ולייצר הזדמנויות חדשות לצמיחת האזור ולצמצום פערים.

ג. עיקרי החוק המוצע
מוצע לתקן את חוק איגודי ערים ולאפשר הקמת איגוד ערים מסוג אשכול רשויות מקומיות. על אשכול יחולו ההוראות החלות על איגוד ערים, בכפוף לשינויים בחוק המוצע:

1.  על מנת לעודד שיתוף פעולה על בסיס וולונטרי של הרשויות המקומיות, מוצע לקבוע שהקמת אשכול רשויות מקומיות תהיה רק על פי בקשת הרשויות המקומיות האמורות להיכלל באשכול. עוד מוצע לקבוע שאלא אם התקיימו נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, צירוף רשות מקומית לאשכול ייעשה בהסכמת מועצת האשכול ומועצת הרשות המקומית המיועדת לצירוף, פרישת רשות מקומית מאשכול תיעשה לבקשת הרשות המקומית המיועדת לפרישה, ושינוי בתפקידיו וסמכויותיו של אשכול ייעשה בהסכמת מועצת האשכול.

2.  על מנת לאפשר גמישות בתחומי הפעילות של האשכול ולאפשר לאשכול להתפתח לאורך הזמן ולעודד שיתופי פעולה מגוונים בין הרשויות המקומיות, מוצע לקבוע שבנוסף לתפקידי וסמכויות האשכול הקבועים בצו ההקמה, יוכלו הרשויות המקומיות החברות באשכול לאצול לו סמכויות נוספות ולהטיל עליו תפקידים נוספים. לאור אופי הפעילות האמור ובשים לב להשלכות של הטלת תפקידים נוספים על האיגוד, מוצע לקבוע כי הוספת הסמכויות תיעשה בהסכמת מועצת האיגוד ברוב חבריה. עם זאת וככל שרשות מקומית החברה באשכול מתנגדת לכך ורואה עצמה נפגעת מהוספת הסמכויות לאשכול היא תוכל לפנות בערר לשר הפנים.

3.  על מנת לנצל את יתרון הגודל של אשכול המורכב מכמה רשויות מקומיות ועל מנת להגביר את היעילות והחיסכון במשאבים, מוצע להסמיך את האשכול לפרסם מכרזים שהרשויות החברות בו יוכלו להתקשר לפיהם לצורך מילוי תפקידיהן על פי דין, ללא צורך בעריכת מכרז עצמאי נפרד על ידי כל רשות ורשות. על מנת לשמור על שוויון ושקיפות כלפי המציעים הפוטנציאליים מוצע לקבוע כי במסמכי המכרז ייקבע היקף התקשרות מרבי. כמו כן מוצע לקבוע שרשות מקומית החברה באשכול תוכל להתקשר עם האשכול ללא מכרז.

 

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
תיקון חוק איגודי ערים, התשט"ו-1955 על דרך של הוספת פרק א'1: אשכול רשויות מקומיות.

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה
אין השפעה על תקציב המדינה.

 

ו. להלן נוסח החוק המוצע

 

 


 

תזכיר  חוק איגודי ערים (תיקון – אשכול רשויות מקומיות), התשע"ו-2016

 

 

 

הוספת פרק א'1

1.   

בחוק איגודי ערים, התשט"ו-1955, אחרי סעיף 17ד יבוא:

 

 

"פרק א'1: אשכול רשויות מקומיות

 

 

אשכול רשויות מקומיות

17ד1.

הוראות חוק זה יחולו לעניין איגוד ערים שהוא אשכול רשויות מקומיות, המוקם על מנת לעודד פיתוח אזורי וקידום שיתופי פעולה בין הרשויות החברות בו (להלן – אשכול), בשינויים המחויבים ובשינויים אלה:

 

 

 

 

 

 

(1) על אף האמור בסעיף 2, לא יוקם אשכול אלא לבקשת הרשויות המקומיות האמורות להיכלל בתחומו;

 

 

 

 

 

 

(2) על אף האמור בסעיף 8(ב), כל רשות מקומית שבתחום אשכול תהיה מיוצגת במועצה על ידי נציג אחד בלבד, אלא אם נקבע אחרת בצו המקים;

 

 

 

 

 

 

(3) במקום האמור בסעיף 8(ב1) יקראו "לפחות מחצית מחברי מועצת האשכול יהיו מקרב עובדי הרשויות המקומיות שבתחומו";

 

 

 

 

 

 

(4) (א)      בנוסף לתפקידיו וסמכויותיו של אשכול שנקבעו לפי סעיף 15(3) ובכפוף להוראות שנקבעו לעניין זה בצו המקים, רשות מקומית החברה באשכול רשאית, באישור מועצת הרשות המקומית, לאצול לאשכול מסמכותה לפי דין או להטיל עליו תפקיד שהוטל עליה לפי דין, ובלבד שלא יהיה בכך כדי לפגוע ביכולתו של האשכול למלא את התפקידים והסמכויות שנקבעו בצו המקים;

 

 

 

 

 

 

 

(ב)       אצילת סמכות או הטלת תפקיד לפי פסקה זו טעונה אישור מועצת האשכול ברוב חבריה; רשות מקומית החברה באשכול והרואה עצמה נפגעת מהחלטת המועצה לפי פסקת משנה זו רשאית להגיש לשר ערר מנומק בכתב על ההחלטה בתוך 7 ימים;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)       הודעה על אצילת סמכות או הטלת תפקיד לפי פסקה זו תפורסם באתר האינטרנט של האשכול ובאתר האינטרנט של הרשות המקומית;

 

 

 

 

 

 

 

(ד)       אין בהוראת פסקה זו כדי לגרוע מהוראות סעיף 9;

 

 

 

 

 

 

 

(ה)      על סמכויות ותפקידים לפי פסקה זו לא יחולו הוראות סעיף 10;

 

 

 

 

 

 

(5) על אף האמור בסעיף 16א, לא יפעיל שר הפנים את סמכותו בסעיף האמור -

 

 

 

 

 

 

 

(א)  לעניין צירוף רשות מקומית לאשכול, אלא בהסכמת מועצת האשכול ומועצת הרשות המקומית המיועדת לצירוף, זולת אם ראה מטעמים המצדיקים זאת להפעיל את סמכותו בהעדר הסכמה כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(ב) לעניין פרישת רשות מקומית מאשכול, אלא לבקשת הרשות המקומית המיועדת לפרישה, זולת אם ראה מטעמים המצדיקים זאת, להפעיל את סמכותו בהעדר בקשה כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  לעניין תפקידיו וסמכויותיו של אשכול, אלא בהסכמת מועצת האשכול, זולת אם ראה מטעמים המצדיקים זאת, להפעיל את סמכותו בהעדר הסכמה כאמור.

 

 

התקשרות על פי מכרז של אשכול

17ד2.

(א)  אשכול רשאי לערוך ולפרסם מכרז פומבי על מנת שהרשויות המקומיות החברות בו יוכלו להתקשר לפיו לצורך מילוי תפקידיהן על פי דין;

 

 

 

 

 

 

(ב) על מכרזים לפי סעיף קטן (א) יחולו כללי המכרזים החלים על האשכול בשינויים המחויבים, והיקף ההתקשרות המרבי על פי המכרז ייכלל במסמכי המכרז;

 

 

 

 

 

 

(ג)  רשות מקומית החברה באשכול רשאית להתקשר בחוזה להזמנת טובין, להזמנת שירותים או לביצוע עבודות עם מי שזכה במכרז שפורסם לפי סעיף קטן (א), ובלבד שהיקף ההתקשרות המצטבר הכולל על פי המכרז אינו עולה על ההיקף שצוין במסמכי המכרז.

 

 

התקשרות בין אשכול לרשות מקומית

17ד3.

התקשרות בחוזה להעברת טובין בין רשות מקומית החברה באשכול ובין אשכול, לצורך מילוי תפקידיו שהוטלו עליו לפי הוראות חוק זה, אינה טעונה מכרז פומבי אם מועצת האשכול ברוב חבריה החליטה על כך".