א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים) (תיקון), התשע"ו-2016.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
כרטיס חיוב הוא אמצעי תשלום המאפשר ללקוח המחזיק בו לבצע עסקאות מול בתי עסק, חלף מזומן או אמצעי תשלום אחר דוגמת המחאה או העברה בנקאית. בנוסף, שימוש בכרטיס חיוב מאפשר ללקוח לקבל אשראי ממנפיק הכרטיס וכן לבצע עסקאות שונות לפי בחירתו. כך למשל ביצוע עסקאות בחיובים נדחים או לתת הוראת קבע.
בפעילות כרטיסי חיוב משתתפים הגורמים הבאים:
· לקוח - מי שברשותו נמצא כרטיס החיוב ומבצע באמצעותו את פעולת התשלום.
· מנפיק - גוף שמספק ללקוח כרטיס חיוב. מנפיק כרטיס חיוב רשאי לאשר או לדחות את בקשות החיוב ומבטיח כי הסולק יקבל תשלום עבור העסקאות שבוצעו על ידי מחזיק כרטיס שהונפק על ידו.
· סולק - מאשר מול המנפיק את ביצוע העסקאות ללקוח ומתחייב להעביר את התשלום לבית העסק, אף אם לא יתקבל בעתיד תשלום מאת המנפיק.
· בית עסק - מכבד את כרטיס החיוב של הלקוח כנגד מתן מוצר או שירות.
לפי נתוני בנק ישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ונתוני משרד האוצר, בישראל נעשה שימוש נרחב בכרטיסי חיוב. השימוש בכרטיסי חיוב גדל בשנים האחרונות בקצב של כ-7% בממוצע כל שנה, הוא מהווה מעל 40% מסך הצריכה הפרטית וצפוי אף לגדול יותר לאור המאמצים לצמצום השימוש במזומן. זאת ועוד, בשנים האחרונות הרחיבו חברות כרטיסי האשראי את פעילות העמדת אשראי באמצעות כרטיסי חיוב. ממילא כשקצב גידול אשראי כאמור באמצעות כרטיסי חיוב גבוה משמעותית מקצב גידול האשראי הצרכני, הרי שמשקלו בסך האשראי הצרכני גדל וצפוי לגדול באופן משמעותי.
למרות השימוש הנרחב בכרטיסי חיוב, כיום אין בישראל הסדרה חוקית לפעילות הנפקה של כרטיסי חיוב בידי גופים שאינם תאגידי עזר בנקאיים.
מטרת החוק המוצע היא להסדיר את התנהלותם של נותני שירותים פיננסיים, כהגדרתם בהצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), התשע"ו-2015 (להלן - שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), המבקשים להנפיק כרטיסי חיוב ולהסיר חסמים העומדים בפניהם, באופן שיהווה תשתית נאותה ומספקת לפעילותם ויבטיח את תקינותה. מתן אפשרות לגופים נוספים לפעול בתחום הנפקת כרטיסי חיוב כמנפיקים עשויה להעלות את רמת התחרות בענף כרטיסי החיוב, להפחית את העמלות שמשלם הצרכן ולגוון את מקורות האשראי במשק.
ג. עיקרי החוק המוצע
מוצע לתקן את הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), התשע"ו-2015[1], ולהוסיף לה פרק שיעסוק בהנפקת כרטיסי חיוב כך שיתאפשר לנותן שירותים פיננסיים לעסוק, בנוסף לפעילות מתן האשראי שלו, בהנפקת כרטיסי חיוב. לצורך זה, יוגדר סוג רישיון נוסף ("רישיון מנפיק") שיאפשר למחזיק בו לעסוק בהנפקת כרטיסי חיוב.
הנפקת כרטיס החיוב תתבצע, בין היתר, באמצעות שימוש במערכת תשלומים שיש להבטיח, בכל עת, את יציבותה ואמינותה. כדי לצמצם סיכונים אפשריים למערכת התשלומים, מוצע לקבוע כתנאי בסיסי לקבלת רישיון מנפיק החזקה של המבקש ברישיון מורחב לפי שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים. מבקש שיעמוד בתנאי זה יידרש להגיש בקשה מפורטת ולעמוד בתנאים שונים המפורטים בתזכיר המוצע. תנאים אלו מבוססים על דרישות הדירקטיבה האירופאית בנושא שירותי תשלום Payment Services Directive II שנועדו, בין היתר, ליצור סביבה משותפת ואחידה ברחבי האיחוד האירופי בתחום זה.
על מנת לאפשר את פעילותו של בעל רישיון מנפיק המוצע יש לאפשר לו לקבל שירותים מחברת שירותים משותפת. מכיוון שבהתאם לסעיף 23 לחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981, חברת שירותים משותפת רשאית לתת שירות רק לתאגיד בנקאי או ללקוחותיו, מוצע לתקן את הסעיף האמור כך שיאפשר לחברת שירותים משותפת לתת שירות גם למנפיקים, בהתאם לתזכיר המוצע. חיבור של מנפיק לשירות כאמור ייעשה בתיאום בין המפקח על מערכות התשלומים והמפקח על פי תזכיר זה.
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
יתוקנו הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), התשע"ו-2015, וחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה ועל היבטים מנהליים נוספים
מימון פעולת המפקח ייעשה מתוך מקורות משרד האוצר; כל עלות נוספת תיבחן בהמשך, בד בבד עם תחילת פעילותם של מנפיקים חדשים.
ו. נוסח החוק המוצע
להלן נוסח החוק המוצע.
|
הוספת פרק י1' |
1. |
לאחר פרק י' בהצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), התשע"ו-2015 (להלן – הצעת החוק), יבוא: |
||||
|
|
|
|
"פרק י1'" |
|||
|
|
|
הגדרות |
60א. |
בפרק זה - |
||
|
|
|
|
|
"כרטיס חיוב" - כרטיס אשראי או כרטיס תשלום כהגדרתם בחוק כרטיסי חיוב, התשמ"ו-1986; |
||
|
|
|
|
|
"מנפיק" – בעל רישיון לפי פרק זה שמנפיק כרטיס חיוב; |
||
|
|
|
|
|
"מערכת תשלומים" – כהגדרתה בחוק
|
||
|
|
|
|
|
"צד קשור" - מי שמחזיק 10 אחוזים או יותר מסוג מסוים של אמצעי השליטה במבקש ומי שנשלט בידיו או בידי מי ששולט במבקש. |
||
|
|
|
חובת רישוי
|
60ב. |
לא יעסוק נותן שירותים פיננסיים בהנפקת כרטיס חיוב אלא אם כן בידו רישיון מנפיק ובהתאם לתנאי הרישיון. |
||
|
|
|
רישיון מנפיק |
60ג. |
המפקח רשאי לתת רישיון מנפיק רק למבקש שהוא בעל רישיון מורחב. |
||
|
|
|
בקשה לרישיון מנפיק |
60ד. |
בקשה לרישיון מנפיק תוגש בטופס שיקבע המפקח ותכלול, בין השאר, את הפרטים שמנויים בסעיף 17 ואת אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) תיאור המבנה הארגוני, הממשל התאגידי, ניהול הסיכונים ומנגנוני הבקרה והפיקוח של המבקש, לרבות סניפים של המבקש בישראל, ככל שקיימים; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) תיאור מדיניות האבטחה של המבקש, ובכלל זה הערכת סיכוני אבטחת מידע, התמודדות עימם ואמצעים לבקרה; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) תיאור הנהלים והמנגנונים לצורך פיקוח, טיפול, מעקב ודיווח על אירועי כשל באבטחה אצל המבקש ועל תלונות לקוחות המבקש; |
|
|
|
|
|
|
|
(4) תיאור התהליכים והמנגנונים אצל המבקש לתיעוד, ניטור, מעקב והגבלת גישה למידע רגיש; |
|
|
|
|
|
|
|
(5) תיאור תכנית המשכיות עסקית; |
|
|
|
|
|
|
|
(6) תיאור של עקרונות איסוף מידע סטטיסטי, ובכלל זה, אודות עסקאות והונאות; |
|
|
|
|
|
|
|
(7) תיאור הסדרים להתמודדות של המבקש עם סיכוני הלבנת הון ומימון טרור; |
|
|
|
|
|
|
|
(8) תיאור הסדרי מיקור חוץ של המבקש וכן פעולה של המבקש באמצעות סוכנים בקשר להנפקת כרטיס חיוב, ככל שקיימים; |
|
|
|
|
|
|
|
(9) פירוט לגבי התכנית העסקית של המבקש, לפי סעיף 17(ג), שתכלול, בין היתר, מאזן חזוי לשלוש השנים הראשונות לפעילות, והצגת יכולת המבקש להקים מערכות ולספק משאבים הולמים, שיאפשרו ניהול יציב של פעילות הנפקת כרטיס חיוב; |
|
|
|
|
|
|
|
(10) פרטים נוספים שעליהם הורה המפקח. |
|
|
|
|
שיקולים למתן רישיון מנפיק |
60ה. |
בבואו להחליט בבקשה למתן רישיון מנפיק יביא המפקח בחשבון, בין השאר את העניינים המנויים בסעיף 16(ב), ואת עניינים אלה: |
||
|
|
|
|
|
(1) סיכויי הגשמתה של התכנית העסקית; |
||
|
|
|
|
|
(2) למבקש הסדרים מספקים להבטחת ניהול קפדני ויציב של פעילותו, ובכלל זה, מבנה ארגוני שקוף עם תחומי אחריות ברורים של נושאי משרה במבקש, מנגנוני פיקוח ובקרה נאותים, מנגנוני אבטחה נאותים וכן תהליכים ומנגנונים נאותים לזיהוי, ניטור, הערכה ודיווח על סיכונים שלהם חשוף המבקש והכול באופן שתואם את היקף ואופי הנפקת כרטיס החיוב שלו; |
||
|
|
|
|
|
(3) היה במבקש בעל שליטה שהוא תאגיד - התאמת בעלי העניין בבעל השליטה, לרבות ניסיונם העסקי, עיסוקיהם ועסקיהם האחרים, חוסנם הכלכלי, יושרם ויושרתם לרבות היעדר הרשעה או כתב אישום תלוי ועומד בעבירה כאמור בסעיף 15(א)(3), וכן ההשלכות האפשריות של מתן היתר לבעל השליטה על תחום השירותים פיננסיים; |
||
|
|
|
|
|
(4) זהותם של צדדים קשורים למבקש והשפעתם על יכולת הפיקוח על המבקש. |
||
|
|
|
ביטול או התלייה של רישיון מנפיק |
60ו. |
(א) המפקח רשאי לבטל רישיון או להתלותו, בנוסף להוראות סעיף 23(א), גם בהתקיים אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(1) חדל להתקיים תנאי מהתנאים למתן רישיון מנפיק או שבעל הרישיון לא הודיע למפקח על שינוי מהותי בתנאי מהתנאים למתן הרישיון; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) בעל הרישיון לא החל לעסוק בהנפקת כרטיס חיוב בתוך שנה ממועד מתן הרישיון, או שהפסיק לעסוק במתן השירותים במשך תקופה העולה על 6 חודשים; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) בעל הרישיון מהווה איום ליציבות מערכת התשלומים או אמינותה; |
|
|
|
|
|
|
|
(4) ההון העצמי המזערי של בעל הרישיון פחת מהנדרש לפי סעיף 9. |
|
|
|
|
|
|
(ב) ביטל רישיון לפי סעיף קטן (א), יפרסם המפקח את החלטתו באתר האינטרנט של המפקח. |
|
|
|
|
החלת הוראות פרק י' |
60ז. |
הוראות פרק י' יחולו, בשינויים המחויבים, על חיסול עסקיו של מנפיק. |
||
|
|
|
ניהול מרשם מנפיקים |
60ח. |
המפקח ינהל מרשם של מנפיקים; המרשם יהיה פתוח לעיון הציבור באתר האינטרנט של המפקח. |
||
|
|
|
הון עצמי |
60ט. |
(א) למנפיק יהיה הון עצמי הגבוה מבין אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(1) ההון הנדרש מנותן שירותים פיננסיים שהוא בעל רישיון מורחב לפי סעיף 37; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) ההון הנדרש בהתאם לסכום שמחושב לפי התוספת השניה; השר, באישור ועדת כספים של הכנסת, רשאי, בצו, לשנות את התוספת השניה. |
|
|
|
|
|
(ב) ההון העצמי הנוסף לפי סעיף קטן (א), ישמש את המנפיק רק לפעילות הנפקת כרטיסי אשראי. |
||
|
|
|
|
|
(ג) המפקח רשאי לאחר התייעצות עם הוועדה, לתת הוראות למנפיקים בעניין הון עצמי נוסף על ההון הנדרש לפי סעיף קטן (א), הרכבו ואופן ניהולו. |
||
|
|
|
תחומי פעולה של מנפיק |
60י. |
לא יעסוק מנפיק אלא בעיסוקים אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) |
מתן שירותים פיננסיים והנפקת כרטיס חיוב; |
|
|
|
|
|
|
(2) |
מתן שירותים הקשורים קשר הדוק לביצוע הנפקת כרטיס חיוב; |
|
|
|
|
|
|
(3) |
עיסוק אחר שעליו הורה המפקח. |
|
|
|
פעילות באמצעות סוכן |
60יא. |
מנפיק רשאי להנפיק כרטיס חיוב באמצעות אדם אחר הפועל מטעמו, בכפוף להוראות שיורה המפקח לעניין זה, ככל שיורה. |
||
|
|
|
הוצאת פעילות למיקור חוץ |
60יב. |
מנפיק רשאי להוציא פעילות מהותית למיקור חוץ בכפוף להוראות שיורה המפקח, ככל שיורה. |
||
|
|
|
ניהול רישומים ושמירתם |
60יג. |
מנפיק ישמור באורח נגיש כל מידע ומסמך הנוגע להנפקת כרטיסי חיוב לתקופה של שבע שנים לפחות ממועד ביצוע העסקה או קבלת המידע או המסמך, לפי המאוחר מבניהם, או לתקופה ארוכה יותר אם נדרש לעשות כן על ידי המפקח; שמירת המסמכים יכול שתיעשה באמצעות סריקה ממוחשבת בלפי התנאים המפורטים בתקנה 3א לתקנות העדות (העתקים צילומיים), התש"ל-1969. |
||
|
תיקון סעיף 71 |
2. |
בסעיף 71 להצעת החוק - |
||||
|
|
|
(א) |
אחרי פסקת משנה (א)(2) יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(3) עסק נותן שירותים פיננסיים בהנפקת כרטיס חיוב בלא רישיון להנפקת כרטיס חיוב, בניגוד להוראות סעיף 60ב." |
|||
|
|
|
(ב) |
בפסקת משנה (ג) - |
|||
|
|
|
|
(1) |
אחרי סעיף קטן (3) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(3א) בעל רישיון מנפיק שההון העצמי שלו נמוך מההון הנדרש, בניגוד להוראות סעיף 60ט." |
||
|
|
|
|
(2) |
אחרי סעיף קטן (30) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"(30א) בעל רישיון מנפיק שהנפיק כרטיס חיוב באמצעות אחר שלא בהתאם להוראות המפקח, בניגוד להוראות סעיף 60יא; |
||
|
|
|
|
|
(30ב) בעל רישיון מנפיק שהוציא פעילות מהותית למיקור חוץ שלא בהתאם להוראות המפקח, בניגוד להוראות סעיף 60יב; |
||
|
|
|
|
|
(30ג) בעל רישיון מנפיק ששמר מידע ומסמך הנוגע להנפקת כרטיס חיוב שלא בהתאם לתקופה שהורה המפקח, בניגוד להוראות סעיף 60יג;" |
||
|
תיקון סעיף 92(א)(2) |
3. |
אחרי סעיף 92(א)(2) להצעת החוק יבוא: |
||||
|
|
|
"(2א) מי שעסק בהנפקת כרטיס חיוב בלא רישיון להנפקת כרטיס חיוב, בניגוד להוראות סעיף 60ב." |
||||
|
הוספת תוספת שניה |
4. |
התוספת להצעת החוק תסומן כ"תוספת הראשונה" ולאחריה יבוא: |
||||
|
|
|
"תוספת שניה (סעיף 9(א)(2)) הון עצמי שנדרש ממנפיק |
||||
|
|
|
דרישת ההון העצמי ממנפיק תיקבע כשיעור ממחזור סליקת עסקאות חודשית ממוצעת בשנה הקלנדרית הקודמת (להלן – המחזור) ותהווה סכום המכפלות הבאות: |
||||
|
|
|
(1) |
4% מהיקף המחזור עד 25 מיליון שקלים חדשים; |
|||
|
|
|
(2) |
2.5% מהיקף המחזור שבין 25 מיליון שקלים חדשים לבין 50 מיליון שקלים חדשים; |
|||
|
|
|
(3) |
1% מהיקף המחזור שבין 50 מיליון שקלים חדשים לבין 500 מיליון שקלים חדשים; |
|||
|
|
|
(4) |
0.5% מהיקף המחזור שבין 500 מיליון שקלים חדשים לבין 1,250 מיליון שקלים חדשים; |
|||
|
|
|
(5) |
0.25% מהיקף המחזור שמעל 1,250 מיליון שקלים." |
|||
|
תיקון חוק הבנקאות (רישוי) |
5. |
בסעיף 23 לחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א-1981, אחרי "בנקאיים" יבוא "ולמנפיקים" ובסופו יבוא "בסעיף זה, "מנפיק" – מי שקיבל רישיון מנפיק לפי סעיף 3 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), התשע"ו-2016". |
||||
|
תחילה |
6. |
תחילתו של חוק זה ביום תחילתו של חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), התשע"ו-2015. |
||||
[1] הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), התשע"ו-2015 (הצעות חוק הממשלה מס' 975 , התשע"ו, עמ' 202) אשר נידונה בימים אלה בהכנה לקריאה שניה ושלישית בוועדה המשותפת לרפורמות וכלכלה של הכנסת.
[2] הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים חוץ–מוסדיים), התשע"ו-2015 (הצעות חוק הממשלה מס' 975 , התשע"ו, עמ' 202) לכשתאושר בכנסת בקריאה שניה ושלישית ותפורסם ברשומות בספר החוקים.